Ja
door JanJonker1993 Nov 4, 2017 om 19:37
Auto & vervoer

Factuur vele malen duurder dan afgesproken

Goedendag allemaal ik heb een vraag?

wij hebben onze vrachtwagen 4 weken terug naar de garage gebracht voor reparatie

de kadanz van de vrachtwagen was vastgelopen en kon dus niet meer rijden.

we zijn in gesrpek gegaan met de garage houder wat de kosten ongeveer zouden worden kwa reparaties zodat de truck weer rijden was

afgesproken aan de telefoon zouden de kosten 1300 euro zijn en zou onze trouwe vrachtwagen weer rijden.

na elke week 3 x gebeld te hebben met de garage was het nog al moeilijk om alle onderdelen te krijgen.

inmiddels zijn we 4 weken verder en vandaag 4-11-2017 kregen wij eindelijk een telefoontje van de garage hij is weer rijdend.

we waren natuurlijk harstikken blij dat de truck inmiddels naar 4 weken weer in dienst was.

maar nu komt het we konden onze vrachtwagen ophalen maar er werd vriendelijk verzocht om onze pinpas mee te nemen want de rekening was iets hoger uitgevallen dan afgesproken.

schrik niet de afgesproken kosten waren 1300 maar we konden hem vandaag mee nemen voor 3150',

nu is onze brandende vraag wat moeten wij hier mee aan we hebben de garage gevraagd waar dit vandaan kwam maar ze zeggen simpel weg de onderdelen waren wat duurder dan wij dachten nu willen ze ons de vrachtwagen alleen mee geven als wij die 3150 contant betalen

heeft iemand hier ervaring met wat wij hier nu mee aan moeten?

5133 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2017 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een vrachtwagen. Ik neem daarom aan dat u een ondernemer bent maar dit is een forum voor consumenten.

U kunt uw vraag beter stellen op www.higherlevel.nl, dat is speciaal voor ondernemers.

Ja
door JanJonker1993 - Nov 4, 2017 om 20:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben particulier we hebben een vrachtwagen voor onze paarden niet zakelijk

besseldekker
door besseldekker - Nov 4, 2017 om 21:20
123 Antwoorden / 0 Vragen

Er kan natuurlijk een kleine marge in de afgesproken kosten optreden, maar een prijs van bijna 2 ½ maal de opgave? Dat is niet "wat duurder".
Allereerst: heeft het bedrijf tussentijds contact met u opgenomen om mee te delen dat de kosten aanmerkelijk hoger zouden worden? U hebt tenslotte vaak genoeg gecommuniceerd!

Anders denk ik dat de ondernemer buiten zijn boekje gaat. Zie voor een ander geval, dat wel vergelijkbaar is: http://www.wetrecht.nl/autodealer-rekent-veel-meer-kosten-voor-reparatie-dan-afgesproken/.

Ondertussen zit u zonder vrachtwagen. Is het een idee om onder protest te betalen? Wat u daarvoor meot doen, kunt u hier vinden:
https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/niet-betalen-onder-protest-betalen

Daarna is deze vervolgbrief relevant: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-betalen-onder-protest

Toegegeven, ik weet niet of u hieraan voldoende hebt. Misschien komt er nog een betere suggestie. Veel succes toegewenst.

Ge
door Genee - Nov 4, 2017 om 21:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De garage had u natuurlijk moeten bellen dat de reparatie flink duurder zou worden, maar ja niets op papier en de garage wist dat.
Wanneer u het telefoongesprek met de garagehouder heeft opgenomen heeft u nog enig bewijs om de hoogte van de rekening aan te vechten.
U kunt eens informeren bij het Juridisch loket maar ik ben bang dat er weinig anders op zit dan betalen.

Ja
door JanJonker1993 - Nov 4, 2017 om 21:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties we hebben vaak contact gehad via de telefoon hoe de stand van zaken er voor stond we hebben dit helaas niet opgenomen maar wel 3 getuigen aanwezig dat het bedrag van 1300 euro was afgesproken uiteraard als het een paard honderd euro had gescheeld had ik jullie hier niet om advies gevraagd ze hebben nooit verteld of gevraagd of wij het ermee eens zouden zijn dat het vele malen duurder zou worden we praten hier over dik 100% duurder we willen onze vrachtwagen heel graag terug maar om de rekening zo maar te betalen vind ik wel heel makkelijk gaan de bijgevoegde links ga ik uiteraard goed doorlezen’ en hoop zo weer een stap verder te komen

Ge
door Genee Nov 4, 2017 om 23:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het is natuurlijk geen stijl van de garagehouder nu een rekening van €3100 te presenteren als eerder gesproken was over €1300.
Hopelijk kunt u, door de 3 getuigen, flink wat van de rekening afkrijgen.
Succes gewenst in ieder geval.

marita5
door marita5 - Nov 4, 2017 om 23:09
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JanJonker1993 ,

Probeer klachten te voorkomen

Tip 1

Spreek van tevoren met de garage af wat ze moeten repareren. En vraag wat de reparatie ongeveer gaat kosten. Doet u dit niet? Dan is het moeilijk om achteraf te klagen over de reparatie en over de kosten.

Tip 2

Hebt u van tevoren met de garage een prijs afgesproken? Dan mag de garage maximaal 10 % van deze prijs afwijken. Als tijdens de reparatie blijkt dat de kosten hoger worden, dan moet de garage eerst contact met u opnemen

Let op

Wilt u met uw klacht naar De Geschillencommissie gaan? Dan moet u dit doen binnen drie maanden nadat u de brief naar de garage hebt gestuurd.

Is de garage niet aangesloten bij de brancheorganisatie BOVAG en niet geregistreerd bij De Geschillencommissie? In dat geval kunt u alleen nog naar de rechter gaan. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u het beste eerst uitzoeken hoeveel het kost om naar de rechter te gaan.

https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/

aurora1
door aurora1 - Nov 5, 2017 om 02:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp eigenlijk niet dat u met al die telefonades, de lange duur, nabestellen van onderdelen zelf niets gevraagd heeft.
Als een reparatie van een auto en i.c. een vrachtauto zo verloopt dan gaat men zich toch afvragen of die prijsinschatting nog wel klopt en daar naar vragen?
Of had u eerst gedacht dat het zwart zou zijn en was die geschatte 1300 zonder btw?
Ik denk dat u zult moeten betalen omdat er niets op papier staat en u zelf ondanks vele gesprekken nergens naar gevraagd heeft.
Die 3 getuigen weten niet of er naderhand nog andere afspraken gemaakt zijn.

panter22
door panter22 - Nov 5, 2017 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Die garagehouder heeft in eerste instantie  gezegd wat er vervangen moet worden in de vrachtauto en de kosten geraamd op €1300.
Na het afgesproken bedrag van €1300 heb je 12 keer gebeld. Elke keer gevraagd dat de vrachtauto al klaar was en meer niet?
Er zal toch iets besproken zijn in al die keren.
Een ding meld je, sommige onderdelen waren moeilijk te krijgen.
Wat hebben jullie toen afgesproken? Repareren met originele onderdelen wat eerst niet de bedoeling was?
Waar zit het verschil tussen de prijsopgave en de uiteindelijke rekening.
Pas als je weet waarom de reparatie zoveel duurder is uitgevallen, dan kun je proberen te onderhandelen.

costnix
door costnix - Nov 5, 2017 om 20:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U bedoelt de cardanas met “kadanz”?
Een cardanas vervangen voor €1300 is veel te goedkoop.