Fiets Accu
Ik heb een gouden fiets accu gekocht. Heeft 10u nodig om op te laden maar ik kan er krap 30km mee fietsen ipv 45km (volledige ondersteuning)
Volgens fietsenmaker moet ik 10 keer leegfietsen en dan opladen om de accu zn oorspronkelijke acciradius te 'leren'
Heb dat nu al 3x gedaan, is daar aan computer getest en zou al goed moeten zijn maar zonder resultaat.
Volgens mij slaat de naam "gouden fiets accu" alleen op de "gouden" prijs van die dingen, verder nergens op.
door piet987654 - 16 mrt. 2018 om 06:49
41 Antwoorden / Vragen
Volgens mij slaat de naam "gouden fiets accu" alleen op de "gouden" prijs van die dingen, verder nergens op.
Dat klopt niet. Er is een verschil in het vermogen van accu's en daar hangen verschillende kostenplaatjes aan. Zie hier.
@REBEK, als u er met de fietshandelaar niet uitkomt dan zou ik eens contact opnemen met de fabrikant.
Zie op onderstaande site dat je sommige Gazelle accu’s aan moet melden anders hebben deze maar een beperkte actieradius (diefstal beveiliging)
Geen idee of dat bij uw accu het geval is.
Heb onze fietsaccu’s nooit eerst 10 keer op moeten laden voor deze hun volledige capaciteit hadden.
Hadden direct de volle capaciteit, wel belangrijk om in het begin de accu ver leeg te rijden.
Voor de site https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/gazelle-accu-innergy-goud-11ah/
Een accu valt niets te leren ,bovendien is 10 volledig leegrijden slecht voor de accu en niet nodig. 2 a 3 keer moet voldoende zijn.De actieradius word minder als je in de hogere versnelling rijd en ook je vaak stopt en weer optrekt.
Zet de versnelling op stand 4 of 5 en alleen hoger als je de wind mee hebt. Zo licht mogelijk trappen dus.
Wanneer het display aangeeft dat de accu leeg is is deze nog niet helemaal leeg.
Rij zelf al jaren de accu’s ‘leeg’ heb er namelijk 2 op de fiets waardoor je makkelijk de ene accu leeg kunt rijden voordat je omschakelt naar de andere.
Accu onderhoud algemeen
- Voor het eerste gebruik van een nieuwe accu of wanneer er een maand niet is gefietst de accu eerst weer volledig opladen voor de volgende rit.
- Koppel een opgeladen accu zo snel mogelijk weer los van de lader, laat deze niet onnodig aan de lader hangen. Het beste voor een Li-on accu is om deze maximaal voor 95% op te laden. We begrijpen dat dat lastig is maar het geeft wel aan dat volledig vol (dus permanent aan lader) niet beter is.
- Is de accu onder de 40% gekomen na een rit dan is het aan te raden deze weer te laden.
- Bij weinig gebruik de accu nooit leeg bewaren. Een li-ion accu loopt langzaam leeg en bij een te lage spanning kunnen de cellen beschadigen (diepteontlading).
- Wordt de accu voor lange tijd niet gebruikt (> maand) dan deze in een vorstvrije, droge plek opgeladen opslaan (voorkeur 60%-80% vol). Tevens is het verstandig om de accu maandelijks even te checken door bij te laden.
- Let op weersinvloeden: extreme kou, hitte of veel vocht.
- Zet de fiets nooit pal in de zon als het niet nodig is. Hele hoge temperaturen zorgen voor een versneld chemisch verval.
- Gebruik altijd de bijbehorende lader voor het laden van de accu. Wissel nooit met laders met verschillende spanningen of voor verschillende types als Ni-MH, Ni-Cd, Li-on, LiFePO4.
- Gebruik de accu alleen voor de toepassing waar deze voor is bestemd.
- Is de accu defect of vertoont deze rare symptomen leg deze dan op een veilige plek. Ga nooit de accu zelf repareren of openmaken. Li-on accu’s kunnen bij onjuist gebruikt explosief en zeer brandbaar zijn.
- Een slechte of defecte fietsaccu altijd bij een dealer Stibat punt of chemisch depot van de gemeente inleveren.
- Let ook goed op voor schade door kou en water. Hier kunt u producten vinden om uw accu en fiets te beschermen.
Bij het onderhoud van onze fietsaccu’s staat bij langdurige opslag, Maximaal opladen en eens in de 3 maanden bijladen, opslagtemp. -20 tot +30 graden C.
maar ik kan er krap 30km mee fietsen ipv 45km (volledige ondersteuning)
Een kind kan zelfs bedenken dat je met een volle acculading bij een "volledige" ondersteuning minder kilometers haalt dan de opgegeven gemiddelde verwachting.
Ook de buitentemperatuur (hoe hoger de temp. hoe groter de actieradius), de windkracht, de gereden snelheid, het gewicht van de berijder, de wegomstandigheden (heuvelachtig), de gekozen versnelling en ondersteuningsstand etc. hebben invloed op de actieradius.
TS zal bedoelen dat de gouden fietsaccu bij volledige ondersteuning 45 km moet kunnen halen.
@toonder,
Er is nimmer aan te geven hoeveel km's een acculading zal meegaan, dit is van zeer veel factoren afhankelijk.
Fiets je bij 30 graden en windstil weer, op een volledig vlakke weg en in de laagste ondersteuningsstand dan zal de acculading mogelijk wel 70 km of meer meegaan.
Doe je dit in de volledig tegenovergestelde situatie, dan zal de accu zelfs de 30km. niet halen.
De opgegeven "mogelijke" actieradius is van toepassing onder de gemiddelde (en wat mag dat dan zijn) omstandigheden en men neemt deze mogelijkheid veel te letterlijk.
Het klopt dat een nieuwe accu pas na meerdere malen opladen zijn maximale capaciteit heeft. Met de huidige accu's maakt het niet uit of deze geheel leeggetrokken worden, ze worden daar niet slechter van. Dus na verloop van tijd zal de accu beter presteren. Die 45 km wordt berekend in ideale omstandigheden, dus buitentemperatuur, windstil, vlakke weg en de mate waarop u meetrapt.
U kunt op de elektrische fiets de batterij dus zonder problemen ‘leeg rijden’ zonder bang te zijn voor structurele schade aan de accu. Daarnaast is de accu ook weer snel op te laden. bron,
@gerbera
Ik denk eerder dat de maximale capaciteit er bij de eerste volle lading er al is maar als je de accu daarna meerdere keren niet helemaal ontlaadt en weer vol laadt je daarna nooit de maximale capaciteit meer haalt.
Zie anders graag waar uw bewering dat de maximale capaciteit pas na meerdere ladingen bereikt wordt beschreven staat.
ben niet van plan mijn handleiding van mijn e-bike te kopiëren en hier te plaatsen.
@gerbera
Zeg dat welk merk en type e-bike u heeft dan zoek ik de handleiding wel op internet of bij een fietsenmaker.
Sparta
Bij Sparta mag je de accu zelfs na een korte rit weer opladen, zie geen speciale behandeling voor de eerste ladingen.
Bij langdurige opslag, als dat mogelijk is, aan de oplader laten.
Elke fabrikant heeft kennelijk weer zijn eigen ‘smart’ opladers en richtlijnen voor de accu’s.
Hopelijk dat er voor de TS duidelijkheid komt van Gazelle.
- Laad de accu bij de eerste drie ladingen volledig op, hierbij mag je het laden niet onderbreken.
- Zorg ervoor dat de banden altijd goed opgepompt zijn.
- Rijd de eerste drie keer de accu niet helemaal leeg, alleen tot het laatste indicatieblokje nog brandt
Leg en/of laadt de accu als je niet fietst in een warme omgeving . Een koude accu presteerd minder en laadt minder op als het koud is.
De ideale actieradius is 55km maar de reele zou 45km moeten zijn.
Dir zijn nog li-ion accu's. Ik heb niet veel kennis van batterijen maar deze werkt het beste als je hem helemaal leegrijdt.
En in de kou, ja dan verliest hij wat maar het grootste deel van de tijd staat mijn fiets of anders de accu binnen (in de gang) dus dat kan het niet wezen.
Ik zie van meerdere mensen uitleg over het gebruik en het opladen van accu's van fietsen en dat het van een ander weer "niet waar" is. Vergeet niet dat elke soort accu weer een andere manier van opladen en/of gebruik heeft. Een ION moet je bijvoorbeeld zo lang mogelijk en bij geen gebruik CONSTANT aan de lader hebben (weet zelf niet of er meerdere soorten accu's voor ION zijn), wij hadden ION en na het uitlezen kregen we te horen dat de accu MAAR 60% van de tijd dat ik de fiets heb aan de lader stond (en dat was dus elke avond & nacht). Daarnaast mag je deze niet leeg rijden. Nu heb ik een Yamaha en die moest weer de eerste drie keer volledig leeg & opgeladen worden. De belangrijkste tip is: lees goed de gebruiksaanwijzing en volg adviezen van de dealer op, hij zal er toch wel verstand van hebben? En zoals een ander hieronder al zegt, heb je nog twijfel, contact met de fabrikant opnemen kan dan ook altijd nog. Tip 2: heel veel fabrikanten hebben tegenwoordig ook nog de vijf jaar garantie-uitbreiding, en aangezien de accu hier ook onder valt (en er heel veel accu's de vijf jaar niet halen, is dit de overweging meer dan waard...
Oude -zilver nooit problemen mee gehad, gold, alleen maar.
Heb ook al mail aan gazelle gestuurd.
"Ik verblijf nog in afwachting op hun andwoord"
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer