rebek
door rebek Mar 16, 2018 om 01:23
Auto & vervoer

Fiets Accu

Ik heb een gouden fiets accu gekocht. Heeft 10u nodig om op te laden maar ik kan er krap 30km mee fietsen ipv 45km (volledige ondersteuning)
Volgens fietsenmaker moet ik 10 keer leegfietsen en dan opladen om de accu zn oorspronkelijke acciradius te 'leren'
Heb dat nu al 3x gedaan, is daar aan computer getest en zou al goed moeten zijn maar zonder resultaat.

10875 22 Rapporteer

Franske1958
door Franske1958 - Mar 16, 2018 om 06:49
414 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij slaat de naam "gouden fiets accu"  alleen op de "gouden" prijs van die dingen, verder nergens op.

ma
door maarten heest - Mar 16, 2018 om 07:48
463 Antwoorden / 0 Vragen

door piet987654 - 16 mrt. 2018 om 06:49
41 Antwoorden / Vragen

Volgens mij slaat de naam "gouden fiets accu"  alleen op de "gouden" prijs van die dingen, verder nergens op.

Dat klopt niet. Er is een verschil in het vermogen van accu's en daar hangen verschillende kostenplaatjes aan. Zie hier.

@REBEK, als u er met de fietshandelaar niet uitkomt dan zou ik eens contact opnemen met de fabrikant.

Ge
door Genee - Mar 16, 2018 om 08:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zie op onderstaande site dat je sommige Gazelle accu’s aan moet melden anders hebben deze maar een beperkte actieradius (diefstal beveiliging)
Geen idee of dat bij uw accu het geval is.
Heb onze fietsaccu’s nooit eerst 10 keer op moeten laden voor deze hun volledige capaciteit hadden.
Hadden direct de volle capaciteit, wel belangrijk om in het begin de accu ver leeg te rijden.
Voor de site https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/gazelle-accu-innergy-goud-11ah/

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 16, 2018 om 09:36
509 Antwoorden / Vragen

Een accu valt niets te leren ,bovendien is 10 volledig leegrijden slecht voor de accu en niet nodig. 2 a 3 keer moet voldoende zijn.De actieradius word minder als je in de hogere versnelling rijd en ook je vaak stopt en weer optrekt.
Zet de versnelling op stand 4 of 5 en alleen hoger als je de wind mee hebt. Zo licht mogelijk trappen dus.

Ge
door Genee Mar 16, 2018 om 10:10
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het display aangeeft dat de accu leeg is is deze nog niet helemaal leeg.
Rij zelf al jaren de accu’s ‘leeg’ heb er namelijk 2 op de fiets waardoor je makkelijk de ene accu leeg kunt rijden voordat je omschakelt naar de andere.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 16, 2018 om 10:38
509 Antwoorden / Vragen

Accu onderhoud algemeen

  • Voor het eerste gebruik van een nieuwe accu of wanneer er een maand niet is gefietst de accu eerst weer volledig opladen voor de volgende rit.
  • Koppel een opgeladen accu zo snel mogelijk weer los van de lader, laat deze niet onnodig aan de lader hangen. Het beste voor een Li-on accu is om deze maximaal voor 95% op te laden. We begrijpen dat dat lastig is maar het geeft wel aan dat volledig vol (dus permanent aan lader) niet beter is.
  • Is de accu onder de 40% gekomen na een rit dan is het aan te raden deze weer te laden.
  • Bij weinig gebruik de accu nooit leeg bewaren. Een li-ion accu loopt langzaam leeg en bij een te lage spanning kunnen de cellen beschadigen (diepteontlading).
  • Wordt de accu voor lange tijd niet gebruikt (> maand) dan deze in een vorstvrije, droge plek opgeladen opslaan (voorkeur 60%-80% vol). Tevens is het verstandig om de accu maandelijks even te checken door bij te laden.
  • Let op weersinvloeden: extreme kou, hitte of veel vocht.
  • Zet de fiets nooit pal in de zon als het niet nodig is. Hele hoge temperaturen zorgen voor een versneld chemisch verval.
  • Gebruik altijd de bijbehorende lader voor het laden van de accu. Wissel nooit met laders met verschillende spanningen of voor verschillende types als Ni-MH, Ni-Cd, Li-on, LiFePO4.
  • Gebruik de accu alleen voor de toepassing waar deze voor is bestemd.
  • Is de accu defect of vertoont deze rare symptomen leg deze dan op een veilige plek. Ga nooit de accu zelf repareren of openmaken. Li-on accu’s kunnen bij onjuist gebruikt explosief en zeer brandbaar zijn.
  • Een slechte of defecte fietsaccu altijd bij een dealer Stibat punt of chemisch depot van de gemeente inleveren.
  • Let ook goed op voor schade door kou en water. Hier kunt u producten vinden om uw accu en fiets te beschermen.

Ge
door Genee Mar 16, 2018 om 11:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het onderhoud van onze fietsaccu’s staat bij langdurige opslag, Maximaal opladen en eens in de 3 maanden bijladen, opslagtemp. -20 tot +30 graden C.

me
door mein33 - Mar 16, 2018 om 10:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

maar ik kan er krap 30km mee fietsen ipv 45km (volledige ondersteuning)

Een kind kan zelfs bedenken dat je met een volle acculading bij een "volledige" ondersteuning minder kilometers haalt dan de opgegeven gemiddelde verwachting.
Ook de buitentemperatuur (hoe hoger de temp. hoe groter de actieradius), de windkracht, de gereden snelheid, het gewicht van de berijder, de wegomstandigheden (heuvelachtig), de gekozen versnelling en ondersteuningsstand etc. hebben invloed op de actieradius.

Ge
door Genee Mar 16, 2018 om 10:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

TS zal bedoelen dat de gouden fietsaccu bij volledige ondersteuning 45 km moet kunnen halen.

me
door mein33 Mar 16, 2018 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@toonder,

Er is nimmer aan te geven hoeveel km's een acculading zal meegaan, dit is van zeer veel factoren afhankelijk.
Fiets je bij 30 graden en windstil weer, op een volledig vlakke weg en in de laagste ondersteuningsstand dan zal de acculading mogelijk wel 70 km of meer meegaan.
Doe je dit in de volledig tegenovergestelde situatie, dan zal de accu zelfs de 30km. niet halen.
De opgegeven "mogelijke" actieradius is van toepassing onder de gemiddelde (en wat mag dat dan zijn) omstandigheden en men neemt deze mogelijkheid veel te letterlijk.

gerbera
door gerbera - Mar 16, 2018 om 10:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het klopt dat een nieuwe accu pas na meerdere malen opladen zijn maximale capaciteit heeft. Met de huidige accu's maakt het niet uit of deze geheel leeggetrokken worden, ze worden daar niet slechter van. Dus na verloop van tijd zal de accu beter presteren. Die 45 km wordt berekend in ideale omstandigheden, dus buitentemperatuur, windstil, vlakke weg en de mate waarop u meetrapt.

U kunt op de elektrische fiets de batterij dus zonder problemen ‘leeg rijden’ zonder bang te zijn voor structurele schade aan de accu. Daarnaast is de accu ook weer snel op te laden. bron,

Ge
door Genee Mar 16, 2018 om 11:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera
Ik denk eerder dat de maximale capaciteit er bij de eerste volle lading er al is maar als je de accu daarna meerdere keren niet helemaal ontlaadt en weer vol laadt je daarna nooit de maximale capaciteit meer haalt.
Zie anders graag waar uw bewering dat de maximale capaciteit pas na meerdere ladingen bereikt wordt beschreven staat.

gerbera
door gerbera Mar 16, 2018 om 12:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

ben niet van plan mijn handleiding van mijn e-bike te kopiëren en hier te plaatsen.

Ge
door Genee Mar 16, 2018 om 12:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera
Zeg dat welk merk en type e-bike u heeft dan zoek ik de handleiding wel op internet of bij een fietsenmaker.

gerbera
door gerbera Mar 16, 2018 om 14:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Sparta

Ge
door Genee Mar 16, 2018 om 15:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Bij Sparta mag je de accu zelfs na een korte rit weer opladen, zie geen speciale behandeling voor de eerste ladingen.
Bij langdurige opslag, als dat mogelijk is, aan de oplader laten.
Elke fabrikant heeft kennelijk weer zijn eigen ‘smart’ opladers en richtlijnen voor de accu’s.
Hopelijk dat er voor de TS duidelijkheid komt van Gazelle.

gerbera
door gerbera Mar 16, 2018 om 22:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

  1. Laad de accu bij de eerste drie ladingen volledig op, hierbij mag je het laden niet onderbreken.
  2. Zorg ervoor dat de banden altijd goed opgepompt zijn.
  3. Rijd de eerste drie keer de accu niet helemaal leeg, alleen tot het laatste indicatieblokje nog brandt

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 16, 2018 om 10:53
509 Antwoorden / Vragen

Leg  en/of laadt de accu als je niet fietst in een warme omgeving . Een koude accu presteerd minder en laadt minder op als het koud is.

rebek
door rebek - Mar 16, 2018 om 12:46
228 Antwoorden / 97 Vragen

De ideale actieradius is 55km maar de reele zou 45km moeten zijn.
Dir zijn nog li-ion accu's. Ik heb niet veel kennis van batterijen maar deze werkt het beste als je hem helemaal leegrijdt.
En in de kou, ja dan verliest hij wat maar het grootste deel van de tijd staat mijn fiets of anders de accu binnen (in de gang) dus dat kan het niet wezen.

Bj
door BjS - Mar 16, 2018 om 12:48
13 Antwoorden / Vragen

Ik zie van meerdere mensen uitleg over het gebruik en het opladen van accu's van fietsen en dat het van een ander weer "niet waar" is. Vergeet niet dat elke soort accu weer een andere manier van opladen en/of gebruik heeft. Een ION moet je bijvoorbeeld zo lang mogelijk en bij geen gebruik CONSTANT aan de lader hebben (weet zelf niet of er meerdere soorten accu's voor ION zijn), wij hadden ION en na het uitlezen kregen we te horen dat de accu MAAR 60% van de tijd dat ik de fiets heb aan de lader stond (en dat was dus elke avond & nacht). Daarnaast mag je deze niet leeg rijden. Nu heb ik een Yamaha en die moest weer de eerste drie keer volledig leeg & opgeladen worden. De belangrijkste tip is: lees goed de gebruiksaanwijzing en volg adviezen van de dealer op, hij zal er toch wel verstand van hebben? En zoals een ander hieronder al zegt, heb je nog twijfel, contact met de fabrikant opnemen kan dan ook altijd nog. Tip 2: heel veel fabrikanten hebben tegenwoordig ook nog de vijf jaar garantie-uitbreiding, en aangezien de accu hier ook onder valt (en er heel veel accu's de vijf jaar niet halen, is dit de overweging meer dan waard...

rebek
door rebek - Mar 16, 2018 om 12:50
228 Antwoorden / 97 Vragen

Oude -zilver nooit problemen mee gehad, gold, alleen maar.

Heb ook al mail aan gazelle gestuurd.
"Ik verblijf nog in afwachting op hun andwoord"

ro
door ron503 - Mar 16, 2018 om 13:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De actieradius is van veel factoren afhankelijk zoals weersgesteldheid, het af te leggen traject en het gewicht van de fietser ansich. In theorie zal die 45 km actieradius wel haalbaar zijn maar in de praktijk is die actieradius niet te halen want het gewicht van de berijder en bagage in de eventuele fietstassen zijn van invloed op de actieradius. Als de berijder zeg 100 kilo weegt en sleept ook nog wat bagage in de eventuele fietstassen mee dan moet de motor op vol vermogen veel harder aan het werk dan met een berijder die 70 kilo weegt en geen bagage meesleept.

Off topic, in weze is een electrische fiets een fiets met elektrische trapondersteuning die bijgezet kan worden als dat nodig is en niet bedoeld om zo snel als mogelijk is van a naar b te geraken.

rebek
door rebek - Mar 16, 2018 om 15:50
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik heb de accu ,ook aan mn fiets, laten nakijken bij n andere fietsenmaker en hij zou goed moeten zijn. 45 haalbare kilometers en zou max 7u oplaadtijd moen gebruiken.

Winkel waar hij gekocht is zecht dat ze volgens gazelle geen geld terug mogen geven maar dat betwist de andere fietsenmaker.

Wordt vervolgd

Grunnen.
door Grunnen. Mar 17, 2018 om 12:16
509 Antwoorden / Vragen

Tja dan heb ik zo'n vaag vermoeden , dat ze je een gebruikt of een gerecycled  exemplaar verkocht hebben. De fietsenmaker kan de accu opsturen naar Gazelle om de accu daar te laten testen . Uit ervaring weet ik ,dat je een nieuwe accu krijgt als blijkt dat deze accu niet deugd. Pure onwil van fietsemaker dus.

bennieol
door bennieol - Mar 16, 2018 om 16:57
64 Antwoorden / 3 Vragen

30 kilo afvallen en banden goed op spanning en van de wind af, ja allemaal van die dingen lagere versnelling enz. die accu van mij zou 60 km kunnen. zomerdag met moeite 40 km, winters ongeveer 35 km.

boppe1943
door boppe1943 - Mar 16, 2018 om 17:44
1129 Antwoorden / 98 Vragen

De actieradius is ook afhankelijk van de accucapaciteit, ofwel het aantal Wattuur (Wh) (b.v. 300,400, 500 of 600) waarvoor men kiest. Over het algemeen geldt: hoe hoger de capaciteit, hoe duurder de accu.

rebek
door rebek - Mar 16, 2018 om 18:28
228 Antwoorden / 97 Vragen

De fietsenzaak waar de accu vandaan komt blijft bij het standpunt dat ik hem 10 keer leeg moet rijden en weer volledig opladen.
Ik heb ze dit bericht getoond en als Kassa contact met hun op wil nemen zouden ze dat wel best vinden.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 17, 2018 om 12:23
509 Antwoorden / Vragen

Ik krijg de indruk dat deze fietsenmaker je een gebruikte of een gerecykelde accu verkocht heeft. Het is voor hem een kleine moeite om de accu op te sturen naar Gazelle voor een test. Uit ervaring weet ik dat je een nieuwe accu krijgt als jouw accu niet goed is.

Topantwoord

me
door mein33 - Mar 17, 2018 om 12:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@rebek,

Het valt mij op, dat u werkelijk aan "alle" gegeven antwoorden en adviezen voorbij gaat en alleen maar in uw eigen rondje blijft ronddraaien met uw tussentijdse reacties.    :-((

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2018 om 16:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich simpel want als een product niet voldoet aan de verwachting die er redelijkerwijze aan gesteld mogen worden lijkt er sprake van een ondeugdelijk product en diet de leverancier/verkoper zorg te dragen voor een product dat wel aan de voorwaarden voldoet. Zie de consumentenwetgeving in boek 7 van het BW.

M.a.w. aandringen op vervanging! Bij de fietsenmaker dus en niet bij Gazelle.

rebek
door rebek - Mar 21, 2018 om 15:29
228 Antwoorden / 97 Vragen

Mein33

Bijna alle andwoorden gaan over de algemene actiradius. Terwijl mijn punt gaat om het verschil dat er zou moeten zijn tussen mijn zilveren en mijn gold accu. Welke helaas ontbreekt anders dan dat de oplaadtijd WEL dubbel is.

me
door mein33 - Mar 21, 2018 om 15:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Volgens fietsenmaker moet ik 10 keer leegfietsen en dan opladen.  Heb dat nu al 3x gedaan,

@rebek,

Waarom na 3 x gaan klagen terwijl er 10 x geadviseerd wordt, maar mogelijk heeft u die 10 x inmiddels bij elkaar gefietst.
Volg eerst het advies en als het dan na 10 x nog niet klopt heeft u recht van spreken en is vervanging aan de orde.
En geloof me of niet, de praktijk wijkt altijd af van de opgegeven theoretische gebruiksduur van een volle accu.

rebek
door rebek - Mar 21, 2018 om 21:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Main 33

Eerst is mij verteld 3x leegrijden. Zonder succes. Daarna pas 10x leegrijden. En wat zeggen ze daarna, 20x leegrijden.
Wat je schrijft over theoretische duur is wat hier heel vaak gezecht wordt. In ideale omstandigheden..... In ideale omstandigheden zou hij 55km moeten kunnen op de zwaarste ondersteuning maar daar hoor je mij niet over. Ik kijk naar wat hij realistisch aan zou moeten kunnen. 45km maar dat haalt hij lang niet.

Ge
door Genee Mar 21, 2018 om 21:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft de fietsenmaker de accu wel aangemeld/gekoppeld aan uw fiets?
zie https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/gazelle-accu-innergy-goud-11ah/

sadasd
door sadasd - Mar 28, 2018 om 12:06
2 Antwoorden / Vragen
costnix
door costnix Apr 2, 2018 om 17:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een slokje te veel op?

ch
door chantal3 - Jul 2, 2018 om 16:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

Als zij zeggen 10 keer leegrijden, waarom dan klagen na 3 keer leegrijden?
Probeer het eerst eens 10 keer...