co
door corvandijk39 Feb 20, 2015 om 14:28
Auto & vervoer

Fiets accu reviseren

Ik rij nu ongeveer 4 jaar met een E-bike Gazelle innergy en mijn accu is nu aan vernieuwing toe. ik kan bij Gazelle een nieuwe kopen, maar die zijn erg duur en je weet niet hoe oud ze zijn. Heeft iemand ervaring met reviseren van fietsaccu's zo ja hoe gaat dat en weet iemand eventueel zo'n bedrijf in de omgeving van Utrecht en wat de kosten zijn bij benadering en of je terug moet naar de fietsenverkoper om de accu opnieuw bij de fiets te registreren

73241 9 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Feb 20, 2015 om 14:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Of je terug zou moeten voor een eventuele registratie van een andere batterijaccu bij je E-fiets zou ik niet weten, ik zou niet weten waarom, je hebt denk ik toch geen garantie meer op het geheel neem ik aan.

Voor het reviseren van fiets-accu's:

Klik-> Batterij Revisie

Daar kun je het één en ander lezen en verdere vragen stellen

jo
door joentje1978 - Feb 20, 2015 om 16:37
367 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn losse cellen te koop waarmee u uw accupack kunt vernieuwen.
Weet alleen niet hoe de besturing van uw fiets daar op reageert.

Heb me wel eens verdiept in electrische fietsen van Sparta ION, Batavus Padova en Koga Miyata Tesla en heb toen gelezen dat de besturing er helemaal mee ophoud als deze helemaal spanningsloos is geweest en kon er eruit opmaken dat de besturing dan ook niet meer door de fietsenmaker werkend te krijgen is.

Dat zal betekenen dat je voor het vervangen van de accu's een externe voeding op de electronica moet aansluiten en tegelijkertijd de oude cellen los moet koppelen en de nieuwe weer aan moet koppelen.

En dan is het nog de vraag hoe de acculader omgaat met de nieuwe accu's, die over het algemeen iets anders dan de oude zullen zijn.

gompy2
door gompy2 - Feb 20, 2015 om 16:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op vrijdag 20 feb 2015, 16:37]Er zijn losse cellen te koop waarmee u uw accupack kunt vernieuwen.
Weet alleen niet hoe de besturing van uw fiets daar op reageert.

Heb me wel eens verdiept in electrische fietsen van Sparta ION, Batavus Padova en Koga Miyata Tesla en heb toen gelezen dat de besturing er helemaal mee ophoud als deze helemaal spanningsloos is geweest en kon er eruit opmaken dat de besturing dan ook niet meer door de fietsenmaker werkend te krijgen is.

Dat zal betekenen dat je voor het vervangen van de accu's een externe voeding op de electronica moet aansluiten en tegelijkertijd de oude cellen los moet koppelen en de nieuwe weer aan moet koppelen.

En dan is het nog de vraag hoe de acculader omgaat met de nieuwe accu's, die over het algemeen iets anders dan de oude zullen zijn.

Dat wordt dan een heel gedoe voor al die mensen die de accu's uit hun e-fiets trekken als die:
Opgeladen moet worden.
De accu's er uit trekken i.v.m. diefstal van de accu als de e-fiets ergens wordt gestald of neergezet...
Een eventuele reserve-accu verwisselen bij lange fietstochten.
Dat wordt dan een hele exodus van grijze koppies van en naar de fietsenmaker...

Hoe kun kan men het verzinnen...

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2015 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook eens klik hier.
Ik zou wel eerst op internet uitzoeken of er klachten over revisie te vinden zijn en van welk bedrijf eventueel.

co
door corvandijk39 - Feb 20, 2015 om 17:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou bedankt voor jullie advies en het bedrijf in Utrecht lijkt wel betrouwbaar, maar ik mis een reactie van iemand die het al heeft laten doen en wat zijn ervaringen zijn incl kosten. Wat het aanmelden van de accu betreft heb ik wel eens gehoord dat er maximaal 4 accu's aan een fiets gelinkt kunnen worden vandaar mijn vraag of je nog terug moet naar een fietsenmaker

ro
door ron530 - Feb 20, 2015 om 17:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U moet een accu van een E bike zien als een samenstelsel van vele oplaadbare batterijen en een stukje elektronica, mooi opgeborgen in een behuizing. Die oplaadbare batterijen gaan na het bereiken van het aantal laad cyclussen snel achteruit maar de elektronica en de behuizing zijn nog goed te gebruiken. Wat het reviseren inhoud is nieuwe oplaadbare batterijen, meestal van betere kwaliteit in die behuizing monteren.

jo
door joentje1978 - Feb 20, 2015 om 21:12
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 20 feb 2015, 16:52][quote=joentje1978 schreef op vrijdag 20 feb 2015, 16:37]Er zijn losse cellen te koop waarmee u uw accupack kunt vernieuwen.
Weet alleen niet hoe de besturing van uw fiets daar op reageert.

Heb me wel eens verdiept in electrische fietsen van Sparta ION, Batavus Padova en Koga Miyata Tesla en heb toen gelezen dat de besturing er helemaal mee ophoud als deze helemaal spanningsloos is geweest en kon er eruit opmaken dat de besturing dan ook niet meer door de fietsenmaker werkend te krijgen is.

Dat zal betekenen dat je voor het vervangen van de accu's een externe voeding op de electronica moet aansluiten en tegelijkertijd de oude cellen los moet koppelen en de nieuwe weer aan moet koppelen.

En dan is het nog de vraag hoe de acculader omgaat met de nieuwe accu's, die over het algemeen iets anders dan de oude zullen zijn.

Dat wordt dan een heel gedoe voor al die mensen die de accu's uit hun e-fiets trekken als die:
Opgeladen moet worden.
De accu's er uit trekken i.v.m. diefstal van de accu als de e-fiets ergens wordt gestald of neergezet...
Een eventuele reserve-accu verwisselen bij lange fietstochten.
Dat wordt dan een hele exodus van grijze koppies van en naar de fietsenmaker...

Hoe kun kan men het verzinnen...

De fietsen waar ik het over heb zijn fietsen met een vaste accupack weggewerkt in het frame en in die accupack zit ook de hoofdbesturing in verwerkt.

Hoe dat bij fietsen zit met een afneembare accupack weet ik niet maar grote kans dat ook daar de hoofdbesturing in de accupack zit.
Dus als je de acuupack verwijderd dan gaat ook de hoofdbesturing mee en deze blijft gewoon onder spanning staan.

jo
door joentje1978 - Feb 20, 2015 om 21:17
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=corvandijk39 schreef op vrijdag 20 feb 2015, 17:09]Nou bedankt voor jullie advies en het bedrijf in Utrecht lijkt wel betrouwbaar, maar ik mis een reactie van iemand die het al heeft laten doen en wat zijn ervaringen zijn incl kosten. Wat het aanmelden van de accu betreft heb ik wel eens gehoord dat er maximaal 4 accu's aan een fiets gelinkt kunnen worden vandaar mijn vraag of je nog terug moet naar een fietsenmaker

Als je 4 accupacks hebt moet je met de desbetreffende fiets naar de fietsenmaker, die hangt de fiets aan de PC en zorgt ervoor dat het display en de motor (hebben ieder een identificatienummer) aangemeld worden bij alle 4 de accupacks.

wg
door wgdercksen - Oct 21, 2015 om 13:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Cor,

Kijk voor reviseren op Miton.nl, ze zitten op de Atoomweg in Utrecht; ik hoor hele goede verhalen over het reviseren.
Eerst onderzoeken ze je accu of reviseren mogelijk is, dit onderzoek kost, meen ik €25 en wordt verrekend met een revisie. Is revisie niet mogelijk ben je alleen die €25 kwijt. Er is nog zo'n bedrijf, maar dat zit in Zuid Limburg.
Ws moet je met je accu terug naar de fietsenmaker, omdat de accu moet worden aangemeld op de fiets; ik weet niet of zij dat ook kunnen. Voor dat aanmelden is de fiets nodig.
Ik heb op het punt gestaan om te reviseren, maar telefonisch gaven ze al aan dat dat in mijn geval niet kon, omdat de accu al helemaal "dood" was.

Zou je zo vriendelijk willen zijn me je ervaringen met Miton te laten weten,
Vriendelijke groet,
Wim Dercksen