Es
door Esther_83 May 4, 2021 om 15:00
Auto & vervoer

Fiets besteld

Mijn dochter en ik zagen gisteren bij een fietsenwinkel een mooie groene fiets in de etalage.  Na een rondje te maken en maat te meten gingen wij over tot kopen. alleen op deze fiets was er geen versnelling en de verkoper beloofde mij dat hij deze kon bestellen. Helaas bij het bestellen bleek de groene niet meer leverbaar maar wel een andere kleur . In eerste instantie waren wij teleurgesteld maar ik had al een regeling met de verkoper dat ik het in 2 termijnen kon kopen, dus gingen wij ermee in.  Heb dus al de helft betaald. Later thuis gekomen was mijn dochter toch teleurgesteld en wilt toch graag de groene. Ik heb de dag erna gelijk de verkoper gebeld en gevraagd om de bestelling te annuleren. Nu geeft de verkoper aan dat jij mij geen geld terug kan geven en ook de bestelling niet kan annuleren. Ik heb aangegeven best annuleringskosten te willen betalen maar hij geeft aan dat dat niet kan.
Ik heb dezelfde fiets op internet gezien wel in die groene kleur voor dezelfde prijs.
Wie kan mij helpen?

5266 14 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 4, 2021 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand. In een winkel is koop/koop.

AWYeah28
door AWYeah28 - May 4, 2021 om 15:13
355 Antwoorden / Vragen

Beste Esther,

De fiets is gekocht, voor de helft betaald en waarschijnlijk is er een handtekening gezet voor de tweede helft. Daarmee is de koop rond en dient de fiets te worden afgenomen.
Anders dan bij online aankopen geldt er in winkels geen recht op teruggave. De winkelier staat in zijn recht de koop niet te willen annuleren.

gerbera
door gerbera - May 4, 2021 om 15:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

In de winkel koop=koop dus daar is niets aan te doen, u bent akkoord gegaan en waarschijnlijk is de fiets al door de winkelier besteld. Voordeel van koop in een winkel is dat u service krijgt dus is er wat met de fiets kunt u altijd in de winkel terecht. Bij aankoop op internet moet u maar afwachten of en hoe die geleverd wordt (vaak in bouwpakket) en hoe de service is. Het lijkt mij dat de kleur niet bepalend is hoe de fiets rijdt en och het zal ff wennen zijn een andere kleur, groen valt niet zo op als die een keer tussen de bosjes terecht komt☺

ne
door neodutchio - May 4, 2021 om 15:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De volgende keer dus de juiste volgorde aanhouden, eerst kijken en daarna pas kopen.
Grote voordeel nu is dat u de plaatselijke fietsenmaker een boterham gunt, die u een mooie fiets gunt met betalingsregeling en dat de fiets kant en klaar en afgemonteerd straks opgehaald kan worden bij een lokaal iemand waar u altijd zo naar binnen kan lopen. Allemaal zaken die online niet kunnen.

Es
door Esther_83 - May 4, 2021 om 15:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

heb ik geen herroepingsrechten?? Het moet toch zo zijn dat ik binnen een bepaalde tijd erover mag nadenken vooral omdat het best een grote aankoop is

tijger1
door tijger1 May 4, 2021 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X

ne
door neodutchio May 4, 2021 om 17:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

In een winkel kan je vooraf nadenken over een koop. Als je online koopt kan je thuis pas het product zien en beoordelen. U hebt de fiets bekeken en de juiste maat bepaald voordat u ja zij. Genoeg kansen om nee te zeggen.

AWYeah28
door AWYeah28 May 4, 2021 om 18:39
355 Antwoorden / Vragen

Het is een veel gemaakte fout van consumenten om te denken dat er wettelijke rechten zijn tot herroepen en annuleren. Bij winkels is dat geen recht, maar een service. Die dus niet door alle winkels wordt aangeboden.
Op de website www.consuwijzer.nl is daar meer over te lezen.

gerbera
door gerbera May 5, 2021 om 10:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U had dit vooraf aan de koop besprekbaar moeten maken bij de verkoper waar deze al dan niet mee akkoord was gegaan.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2021 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u hebt geen herroepingsrecht. Het is geen koop op afstand.

U had voordien moeten en kunnen nadenken.

Donuts
door Donuts - May 4, 2021 om 15:28
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: heb ik geen herroepingsrechten?? Het moet toch zo zijn dat ik binnen een bepaalde tijd erover mag nadenken vooral omdat het best een grote aankoop is

Nee, in een fysieke winkel heb je geen herroepingsrecht.

panter22
door panter22 - May 4, 2021 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

De koop annuleren dat kan niet. Dat is duidelijk.
De fietsenmaker blijft dan met de fiets zitten en moet maar weer afwachten of hij verkocht wordt.

Is je dochter nog jong en heeft ze in haar hoofd gezet dat ze perse die groene fiets wil?
Kan de bestelde fiets niet geruild worden tegen de groene fiets zonder versnellingen?
Heeft je dochter die andere kleur fiets wel in het echt gezien?
Ga eens met haar kijken in de fietsenwinkel. Misschien vindt ze achteraf de bestelde fiets toch wel mooier.

marita5
door marita5 - May 4, 2021 om 16:48
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Esther-83 ,

Ik heb spijt van mijn aankoop . Wat kan ik doen ?

Hebt u iets gekocht en hebt u daar achteraf spijt van? Dan kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Of dat kan, hangt af van waar u het hebt gekocht. En wat er met het product aan de hand is.

Ik heb het product gekocht in een gewone winkel

Bij veel winkels kunt u het product binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit kan niet altijd. Hebt u bijvoorbeeld een bank besteld in een zelfgekozen stof? Dan zal de verkoper die niet zomaar terugnemen. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.

Biedt de verkoper wel de mogelijkheid om te ruilen? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan kan de verkoper u een tegoedbon geven. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. U moet het product dan wel binnen een bepaalde tijd terugbrengen. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u dat moet doen en welke voorwaarden hiervoor gelden.

Tip

Twijfelt u of een product wel helemaal is wat u zoekt? Vraag dan van tevoren aan de verkoper of u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt. Of dat u het nog mag ruilen.

Bron : Consuwijzer.nl

mahadma
door mahadma - May 4, 2021 om 17:01
11537 Antwoorden / 51 Vragen

heb ik geen herroepingsrechten?? In een stenenwinkel niet, tenzij vooraf overeengekomen.
Het moet toch zo zijn dat ik binnen een bepaalde tijd erover mag nadenken vooral omdat het best een grote aankoop is.
Jammer maar helaas voor u, 14 dagen geld alleen bij internet/op afstand kopen.

Uw dochter zal (gelet op uw situatie) tevreden moeten zijn met OF een adere kleur OF geen fiets en u geld kwijt.

mahadma
door mahadma - May 4, 2021 om 21:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb dezelfde fiets op internet gezien wel in die groene kleur voor dezelfde prijs.

Of u daar in twee keer kunt betalen lijkt mij stug, en schrijven dat die fiets ook echt op voorraad is, is en blijft ook een vraag. De internetservice zal ook minimaal zijn aan de fiets. Uw fietsenmaker is beter. Dochter kan beter die andere kleur nemen en fietsen als dat u onnodig risico neemt met veel geld. En wil uw dochter persé die ene fiets, krantenwijk lopen?

rj
door rjw - May 4, 2021 om 21:57
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon een bedenktijd gaan invoeren als je wat wilt kopen. Dan wacht de winkelier gewoon een paar weken met bestellen (winkelier wil immers niet met spullen zitten die hij niet meer kan verkopen).. Eens kijken wat de reacties dan zijn als je je bestelling pas na lange tijd krijgt....

mo
door mof - May 5, 2021 om 09:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een koopovereenkomst gesloten en wordt daar door de handelaar aan gehouden. Een les voor u, maar ook voor uw dochter die daarmee kan leren dat niet altijd alles zo loopt als je wilt in het leven.
Een andere kleur fiets omdat de kleur die je graag wilde niet leverbaar is? god, als je dat al niet aan je kind kunt uitleggen!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 5, 2021 om 10:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En wat is  de levertijd van die online fiets en hun service?

Vaak  bieden ze wel aan, maar  6 maanden levertijd is  vaker voorgekomen.
Zelfde kleur en fiets en zelfde prijs,    je had ook bedenktijd kunnen vragen  en de offerte volgende week  aanbetalen.
Daar heeft een winkel geen probleem mee.

Als U nu annuleerde blijven ze nu met 2 groene zitten, met en zonder versnelling en  ik weet hoe vol het vaak staat....
Verder is Groen  niet  de  meest verkochte kleur en  renteverlies en volle winkel , ze hebben gelijk dat ze na aanbetalen weigeren.

Die aanbetaling  had je ook weekje later kunnen doen of verder zoeken.
De bedenktijd voor grote dure goederen bestaat niet,  wel online maar niet in gewone winkels.