Fiets besteld
Mijn dochter en ik zagen gisteren bij een fietsenwinkel een mooie groene fiets in de etalage. Na een rondje te maken en maat te meten gingen wij over tot kopen. alleen op deze fiets was er geen versnelling en de verkoper beloofde mij dat hij deze kon bestellen. Helaas bij het bestellen bleek de groene niet meer leverbaar maar wel een andere kleur . In eerste instantie waren wij teleurgesteld maar ik had al een regeling met de verkoper dat ik het in 2 termijnen kon kopen, dus gingen wij ermee in. Heb dus al de helft betaald. Later thuis gekomen was mijn dochter toch teleurgesteld en wilt toch graag de groene. Ik heb de dag erna gelijk de verkoper gebeld en gevraagd om de bestelling te annuleren. Nu geeft de verkoper aan dat jij mij geen geld terug kan geven en ook de bestelling niet kan annuleren. Ik heb aangegeven best annuleringskosten te willen betalen maar hij geeft aan dat dat niet kan.
Ik heb dezelfde fiets op internet gezien wel in die groene kleur voor dezelfde prijs.
Wie kan mij helpen?
Topantwoord
Beste Esther,
De fiets is gekocht, voor de helft betaald en waarschijnlijk is er een handtekening gezet voor de tweede helft. Daarmee is de koop rond en dient de fiets te worden afgenomen.
Anders dan bij online aankopen geldt er in winkels geen recht op teruggave. De winkelier staat in zijn recht de koop niet te willen annuleren.
In de winkel koop=koop dus daar is niets aan te doen, u bent akkoord gegaan en waarschijnlijk is de fiets al door de winkelier besteld. Voordeel van koop in een winkel is dat u service krijgt dus is er wat met de fiets kunt u altijd in de winkel terecht. Bij aankoop op internet moet u maar afwachten of en hoe die geleverd wordt (vaak in bouwpakket) en hoe de service is. Het lijkt mij dat de kleur niet bepalend is hoe de fiets rijdt en och het zal ff wennen zijn een andere kleur, groen valt niet zo op als die een keer tussen de bosjes terecht komt☺
De volgende keer dus de juiste volgorde aanhouden, eerst kijken en daarna pas kopen.
Grote voordeel nu is dat u de plaatselijke fietsenmaker een boterham gunt, die u een mooie fiets gunt met betalingsregeling en dat de fiets kant en klaar en afgemonteerd straks opgehaald kan worden bij een lokaal iemand waar u altijd zo naar binnen kan lopen. Allemaal zaken die online niet kunnen.
X
In een winkel kan je vooraf nadenken over een koop. Als je online koopt kan je thuis pas het product zien en beoordelen. U hebt de fiets bekeken en de juiste maat bepaald voordat u ja zij. Genoeg kansen om nee te zeggen.
Het is een veel gemaakte fout van consumenten om te denken dat er wettelijke rechten zijn tot herroepen en annuleren. Bij winkels is dat geen recht, maar een service. Die dus niet door alle winkels wordt aangeboden.
Op de website www.consuwijzer.nl is daar meer over te lezen.
U had dit vooraf aan de koop besprekbaar moeten maken bij de verkoper waar deze al dan niet mee akkoord was gegaan.
Nee, u hebt geen herroepingsrecht. Het is geen koop op afstand.
U had voordien moeten en kunnen nadenken.
Quote: heb ik geen herroepingsrechten?? Het moet toch zo zijn dat ik binnen een bepaalde tijd erover mag nadenken vooral omdat het best een grote aankoop is
Nee, in een fysieke winkel heb je geen herroepingsrecht.
De koop annuleren dat kan niet. Dat is duidelijk.
De fietsenmaker blijft dan met de fiets zitten en moet maar weer afwachten of hij verkocht wordt.
Kan de bestelde fiets niet geruild worden tegen de groene fiets zonder versnellingen?
Heeft je dochter die andere kleur fiets wel in het echt gezien?
Ga eens met haar kijken in de fietsenwinkel. Misschien vindt ze achteraf de bestelde fiets toch wel mooier.
Hallo Esther-83 ,
Ik heb spijt van mijn aankoop . Wat kan ik doen ?
Hebt u iets gekocht en hebt u daar achteraf spijt van? Dan kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Of dat kan, hangt af van waar u het hebt gekocht. En wat er met het product aan de hand is.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
Bij veel winkels kunt u het product binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit kan niet altijd. Hebt u bijvoorbeeld een bank besteld in een zelfgekozen stof? Dan zal de verkoper die niet zomaar terugnemen. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.
Biedt de verkoper wel de mogelijkheid om te ruilen? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan kan de verkoper u een tegoedbon geven. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. U moet het product dan wel binnen een bepaalde tijd terugbrengen. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u dat moet doen en welke voorwaarden hiervoor gelden.
Tip
Twijfelt u of een product wel helemaal is wat u zoekt? Vraag dan van tevoren aan de verkoper of u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt. Of dat u het nog mag ruilen.
Bron : Consuwijzer.nl
heb ik geen herroepingsrechten?? In een stenenwinkel niet, tenzij vooraf overeengekomen.
Het moet toch zo zijn dat ik binnen een bepaalde tijd erover mag nadenken vooral omdat het best een grote aankoop is.
Jammer maar helaas voor u, 14 dagen geld alleen bij internet/op afstand kopen.
Uw dochter zal (gelet op uw situatie) tevreden moeten zijn met OF een adere kleur OF geen fiets en u geld kwijt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer