ol
door olafeman Oct 30, 2018 om 18:50
Auto & vervoer
fiets frame door midden

Fiets frame door midden

Mijn ( electrische) fietsframe ( merk TREK) brak tijdens het fietsen spontaan door midden. Ik reed iets meer dan 25 km per uur. Schat dat de fiets een jaar of 6 a 7 is.Heb de inporteur hierover gemaild en kreeg als antwoord.:  Geen kassabon en geen eerste eigenaar dan geen reclamatie op de fiets ( frame). Geen van beide heb ik inderdaad niet. Maar toch..... Het kan toch niet dat de frame spontaan breekt? Heb de nodige foto s gemaakt van het frame en de situatie. Wie weet wat ik nog meer kan doen. Ik had tenslotte mijn nek kunnen breken. Ik moet er niet aan denken dat iemand met kids achter op dit was gebeurt.

7865 9 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Oct 30, 2018 om 18:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U bent dus niet de eerste eigenaar, wat heeft de vorige eigenaar met die fiets uitgespookt? Nee dat weet u vast niet dus is het ook niet met zekerheid te zeggen dat het frame spontaan is gebroken. Helaas neem uw verlies en wees blij dat er geen letsel is en koop een nieuwe.

holstein
door holstein Oct 30, 2018 om 20:24
922 Antwoorden / 16 Vragen

Die heeft er misschien ook mee gefietst of heb je andere theorieen, misschien heeft hij hem van een berg gegooid, kom op nou.

Gr
door Grunn1 Oct 30, 2018 om 22:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@holstein, Mischien is die er eens hard mee gevallen, ongelukje gehad o.i.d waardoor er een scheurtje is ontstaan in het frame. Is het dus geen productie fout en is dus ook niet te bewijzen en ook zeker geen garantie ofzo. Dus kom op nou...

diumenge
door diumenge - Oct 30, 2018 om 18:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je zou verwachten dat ze het tenminste willen onderzoeken, maar rechten heb je zo te lezen inderdaad niet.

marita5
door marita5 - Oct 30, 2018 om 18:59
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Olafeman ,

Lees deze informatie eens door, klik op de rode regel .

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/trek_bikes_warranty/

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 30, 2018 om 20:08
16814 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is heel duidelijk!

marita5
door marita5 Oct 30, 2018 om 21:10
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , om in aanmerking te komen voor Trek Care , moet de fiets geregistreerd zijn , dit heeft Ts als tweede eigenaar ook niet .

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2018 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kan een frame breken. Maar vaak is er op het frame 10 jaar garantie. Maar u hebt geen bon en geen bewijs hoe oud de fiets is, dus ik denk dat u met lege handen achterblijft.

Yv
door Yvonne_909 Nov 1, 2018 om 16:14
42 Antwoorden / 2 Vragen

Een fabrikant kan aan de hand van het type- en framenummer echt wel achterhalen hoe oude de fiets is.
Dat kan zelfs een dealer / fietsenmaker aan de hand van een stickertje met barcode dat tegenwoordig op het frame van een fiets zit.

panter22
door panter22 - Oct 30, 2018 om 19:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je zou naar een trekdealer (fietsenmaker) kunnen gaan en vragen hoe het kan dat het frame geknapt is.
Misschien kan die nog iets voor je regelen buiten de garantie of anders het frame repareren of vervangen.
Je hebt de fiets tweedehands gekocht en je weet nooit waarom hij weggedaan is.

ne
door neodutchio - Oct 30, 2018 om 19:11
5144 Antwoorden / 12 Vragen

Het is aan u om te bewijzen dat het om een productfout gaat. U hebt enkel geen aankoopbewijs, dus de leeftijd is niet bekend. U weet niet wat een eerdere eigenaar gedaan heeft en welke onderhoud er wel of niet gedaan is.

Het zal dus heel moeilijk worden om iets te bewijzen.

jo
door jorisw - Oct 30, 2018 om 19:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit frame ziet er uit als aluminium. Er hoeft ooit maar een kleine schade aan de onderkant van de buis te zijn geweest, en het kan  op een gegeven moment zo doormidden scheuren. Alumium breekt i.t.t. staal wat eerst indeukt. Op de plek waar het frame is gescheurd zou een klem van een fietsendrager kunnen hebben gezeten. Als die te strak aangedraaid is geweest kan dit gebeuren.

ma
door mattjeu Nov 1, 2018 om 10:41
21 Antwoorden / 0 Vragen

WOW dus als je een nieuwe fiets koopt en een schroefje van je waterfleshouder te strak aan draait breekt je frame?!

Das hetzelfde als dat het wiel van je auto er op de snelweg vanaf valt omdat je zelf het lampje van je koplamp hebt vervangen en de koplamp niet goed hebt vast gezet.

Alleen frames van goedkope prutfietsen breken voor zulke futiele zaken doormidden. (of bij de professionele wielersport)
Koop geen chinese troep..

ne
door neodutchio Nov 1, 2018 om 18:20
5144 Antwoorden / 12 Vragen

Als je inderdaad niet goed voorboort kan je frame breken als je er een fleshouder op wil zetten. Door het boren en schroeven bestaat er een beschadiging die verder kan uitscheuren. Dat is dus wel degelijk mogelijk.
Uw vergelijk met de autowiel en de koplamp snijdt geen hout natuurlijk.

mo
door mof - Oct 31, 2018 om 13:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet eerste eigenaar bent kunt u nooit garantie claimen. Dan heeft u die fiets tweedehands gekocht of gekregen. Normaalgesproken gaat de garantie dan niet mee over.

jo
door jorisw Oct 31, 2018 om 14:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als de garantie wel overgaat op de volgende eigenaar, dan moet je gezien de leeftijd van de fiets sowieso bewijzen dat het een productfout is.

1paul
door 1paul Oct 31, 2018 om 15:53
3123 Antwoorden / 0 Vragen

garantie word gegeven op het product en NIET op de eigenaar die het product koopt...

dat de bon weg is maakt de zaak erg zwak.

gerbera
door gerbera - Nov 1, 2018 om 11:15
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Zou haast denken dat de vorige of huidige eigenaar te zwaar is voor deze fiets. Maar als een frame breekt mag je verwachten dat dit veelal op een laspunt gebeurd. Breken op die plaats lijkt mij niet normaal en zou duiden op een zwakke plek. Laat er eens een expert naar kijken, die kan zien of hier sprake is van een spontane breuk of dat er reeds een oud scheur(tje) op die plaats heeft gezeten. En of het nu wel of geen garantie al dan niet met een aankoopbon is, is het een spontane breuk kunt u de fabrikant hierop alnog aanspreken. Dat u er goed vanaf bent gekomen mag op zich al een wonder heten.