Ko
door KopInDeZon Jul 17, 2020 om 06:29
Auto & vervoer

Fiets geruimd door woningstichting.

De afgelopen maanden heb ik mijn fiets niet gebruikt omdat ik vanwegen Corona thuiswerk. Gisteren zag ik tot mijn schrik dat mijn fiets is verwijderd uit de gemeeschappelijke fietsenstalling van mijn huurcomplex. Bij navraag bij de verhuurder is mijn fiets geruimd door hen.

De verhuurder geeft aan een aankondiging per email te hebben verstuurd en ook een label aan mijn fiets te hebben gehangen. Na controle heb ik inderdaad 1 email gehad met deze boodschap erin. Helaas is deze niet juist in mijn mailbox terecht gekomen en heb ik die daardoor gemist. Dit bericht is op 26 mei verstuurd, op 9 juli is de fiets verwijderd en gelijk vernietigd.

Ik ben van mening dat de verhuurder onvoldoende gecommuniceerd heeft over deze ruiming en dat de termijn waarop dit is gebeurd (7 weken) te kort is.

Wat zijn mijn rechten hierin? Kan ik een schadevergoeding krijgen?

12289 31 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jul 17, 2020 om 06:51
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe had er dan gecommuniceerd moeten worden?
U hebt een mail gehad en de fiets is gelabeld.
U heeft meer dan een maand tijd gehad te reageren.
Naar mijn mening is de verhuurder niets te verwijten

ne
door neodutchio - Jul 17, 2020 om 07:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage verwijderd]
7 weken is een behoorlijk lange tijd te noemen. Ik lees nergens iets dat ten nadele zou zijn van de woningstichting.

Je
door Jeff59761 Jul 17, 2020 om 10:19
43 Antwoorden / 1 Vragen

ik wel even googlen en je vind dat na ruiming de fiets ten minste 14 dagen bewaard moet worden hier is direct vernietigd dus de woonstichting kan gewoon die fiets gaan vergoeden.

panter22
door panter22 - Jul 17, 2020 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage verwijderd]

Een verhuurder verwijdert niet zomaar ongebruikte fietsen. Daar zal over geklaagd zijn.
Wat is volgens jou dan voldoende communiceren?
Als je schadevergoeding zou willen hebben, dan moet je bewijzen dat het jouw fiets was die vernietigd is en de waarde van de fiets.

ma
door malty - Jul 17, 2020 om 09:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een fiets uit de gemeenschappelijke fietsenstalling verwijderen, waarom?
De vraag is of de verhuurder een fiets uit de gemeenschappelijke fietsenstalling mag laten vernietigen.
En hoe wist de verhuurder dat het uw fiets was, mailtje?

rj
door rjw Jul 17, 2020 om 09:10
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt me dat de woningstichting gewoon naar alle bewoners een mail heeft gestuurd met de mededeling dat fietsen die in de weg stonden verwijderd gaan worden. Ze weten immers niet van wie een specifieke fiets is.

rj
door rjw - Jul 17, 2020 om 09:09
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat de woningstichting niet zomaar fietsen verwijderd die netjes in het rek staan geparkeerd. Hoe was de situatie?

Analoog
door Analoog - Jul 17, 2020 om 09:15
136 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage verwijderd]

Analoog
door Analoog Jul 17, 2020 om 17:52
136 Antwoorden / Vragen

Nou dat is dan wel heel raar, wat was er mis met mijn reactie, ging gewoon over het onderwerp en stond niks schokkends in toch?

tenormin
door tenormin Jul 17, 2020 om 22:07
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@analoog, zou het niet weten, het was weg. ;-)

ma
door malty - Jul 17, 2020 om 09:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag het juridisch loket eens wat uw rechten zijn.
Lijkt me dat de verhuurder u in ieder geval schriftelijk had moeten informeren.

Ko
door KopInDeZon - Jul 17, 2020 om 09:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties.

De fiets stond in de gezammelijke stalling waarvan de bewoners een sleutel hebben.

Het was een goede fiets, deze was wel wat stoffig omdat ik er sinds maart niet op gefietst heb (corona crisis dus fiets niet nodig voor woon-werk verkeer). Geen lekke banden of andere problemen mee. Stond ook gewoon in het daarvoor bestemde rek en stond niet in de weg.

Het was een opruimactie van de woningstichting waarbij ze meerdere fietsen hebben weggehaald.

Gr
door Grunn1 Jul 17, 2020 om 09:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage verwijderd]

panter22
door panter22 Jul 17, 2020 om 10:06
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kun je weten dat de fiets wel wat stoffing was en geen lekke banden had en of hij nog in het rek stond.
Sinds 26 mei hing er een label aan je fiets. Tussen 26 mei en 9 juli, toen de fiets verwijderd werd, heb je in ieder geval niet naar de fiets gekeken. Want anders had je het label wel moeten zien. En zomaar een opruimactie van de woningstichting? Dan moet het wel een flinke bende geweest zijn in die fietsenstalling

Gr
door Grunn1 Jul 17, 2020 om 11:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En wat was er mis met mijn reactie? Is de redactie zomaar willekeurig reacties aan het verwijderen.

Het is niet aan de wbv in welke inbox de mail van ts terecht komt maar dat ligt aan ts zelf en dat hij dat niet of maanden later leest ligt ook niet aan de wbv maar aan ts. En ja dit is wel inhoudelijk in tegenstelling tot vele reacties die hetniet zijn.

Tr
door Trostomaat Jul 17, 2020 om 13:01
239 Antwoorden / Vragen

Wat had u dan moeten doen volgens de wbv om te voorkomen dat u fiets verwijderd werd?

me
door mein33 - Jul 17, 2020 om 10:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR KOPINDEZON  de fiets verwijderd en gelijk vernietigd.

Hier is de woningstichting de fout ingegaan, zij mogen de fiets wel verwijderen op de wijze zoals is gebeurt, maar gelijk vernietigen gaat een stapje te ver.
Zij hadden de fiets(en), want uw fiets zal niet de enige zijn geweest, eerst moeten opslaan, nogmaals middels een e.mail of een aankondiging in bijv. de centrale hal kenbaar moeten maken waar de eigenaar de verwijderde fiets, als rechtmatig eigenaar, terug kon krijgen, alvorens tot vernietiging over te gaan.
Informeer bij uw RB of het Juridisch loket naar de stappen die u kunt ondernemen.

Ko
door KopInDeZon Jul 17, 2020 om 10:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel.

Je
door Jeff59761 - Jul 17, 2020 om 10:20
43 Antwoorden / 1 Vragen

na ruiming had de fiets 14 dagen bewaard moeten worden dit is niet gebeurd dus claim indienen.

1paul
door 1paul - Jul 17, 2020 om 10:54
3103 Antwoorden / 0 Vragen

dat mag dat u die mening toegedaan bent maar de communicatie hierover is toereikend geweest, dat u niet alle boxen in uw mail nakijkt is uw eigen verantwoordelijkheid en niet die van de woningbouw, tevens is het in verreweg de meeste gevallen zo dat in huurkontrakten staat hoe en wanneer er geruimt word en ook de reden waarom, kijkt u dit ook maar eens na....

hier nog een linkje maar bedenk wel dat dit gaat over de openbare ruimte, kan me voorstellen dat dit in een prive ruimte anders is, tegelijk denk ik zomaar dat het "gelijk" vernietigen zonder verdere waarschuwing niet toegestaan is en dus zou je de gene die de fiets verwijderd heeft of de opdracht daartoe gegeven hierop kunnen aanspreken en een gefundeerde kostenplaatje neer kunnen leggen om je schade te claimen....

https://haagsestadspartij.nl/rechter-kraakt-haags-fietsverwijderingsbeleid/

Magnum007
door Magnum007 - Jul 17, 2020 om 11:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kopindezon,

Heb je ook een eigen afgesloten berging?

tenormin
door tenormin Jul 17, 2020 om 12:07
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Al heeft de TS een eigen berging, de fiets stond in de gemeenschappelijke stalling. Dus heeft geen zin dit te vragen.

Magnum007
door Magnum007 Jul 17, 2020 om 12:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Dit is wel degelijk van belang.

De gemeenschapppelijke bergruimte is niet bedoeld om je fiets te stallen.

Bij een studentenflat gelden andere regels.

tenormin
door tenormin Jul 17, 2020 om 12:58
16817 Antwoorden / 108 Vragen

De TS schrijft: gemeenschappelijke fietsenstalling.

Donuts
door Donuts Jul 17, 2020 om 13:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@tenormin: precies!

lo
door lovewinnie - Jul 17, 2020 om 12:13
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Na ruimen moeten ze de fietst eerst opslaan. Heb dit zelf ook gehad met mijn fietst. Alleen lag ik in het ziekenhuis a 8 WK dus mail gemist. eenmaal thuis dacht ik dat me fietst gejat was waarna ik hoorde van de buren dat er een opruiming plaatst had gevonden en fietsen die blijven staan geruimd werden. Dit omdat er klachten waren van geen ruimte meer voor bewoners .
Gelukkig voor mijn stond mijn fietst in de opslag en kon ik hem nog ophalen .
Woningbouw is verplicht fietst meen 2wk op te slaan na verwijderen.  Was zelfs nog naar juridische loket geweest omdat mijn fietst schade had opgelopen en kinderzitjes miste maar kon niks verhalen omdat ik niet kon aantonen dat ze er ook echt opzaten  en schade vrij was. Echter maakte ik geen schijn van kans. Ze hadden netjes mail gestuurd, fietst gelabeld en opgeslagen.

Denk adviseer jou naar juridische loket te gaan. Dit omdat ik denk dat jij wel kans maakt op schade vergoeding . Dit omdat ze het niet opgeslagen hebben

getty
door getty - Jul 17, 2020 om 12:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft de fiets niet veel langer stil gestaan waardoor ze van een weesfiets uitgingen?  Mijn fiets is ook door de corona thuiswerken niet gebruikt, maar was toch echt niet stoffig.

ne
door neodutchio - Jul 17, 2020 om 13:06
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vreemd, schijnbaar mag er geen vergelijk gemaakt worden met het niet leeghalen van een brievenbus. Dat is namelijk exact hetzelfde wat nu gebeurd is, maar dan digitaal. Alle bewoners zijn bericht, echter heeft TS zijn/haar mail langere tijd niet gelezen/gecontroleerd. Er is dubbel gecommuniceerd en dat is ruim voldoende.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2020 om 13:53
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Wij hebben geen gemeenschappelijke fietsenstalling in de flat: de fietsen moeten gewoon in de berging. Wel hebben wij een groot fietsenrek voor de flat, buiten. Daar worden inderdaad fietsen voorzien van een geel label als het blijkt dat ze kapot zijn, niet meer gebruikt worden etc. Op dat label staat inderdaad dat ze na 6 weken door de Gemeente afgevoerd worden, waar ze naar toe zijn vervoerd om fiets terug te krijgen en na 14 dagen zullen worden vernietigd. Maar die mededeling hangt ook in elke hal van iedere flat, ook 6 weken lang.

pe
door peentjes - Jul 17, 2020 om 14:20
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou me ontzettend gepiepeld voelen als mijn fiets op zo'n manier was verdwenen. gelukkig zijn bijna alle reageerders ook in uw fietsenbox geweest, want ze weten met stelligheid te beweren dat het uw eigen schuld is. Ik zou het reglement eens opvragen waarin zwart op wit wordt aangetoond dat de verhuurder het recht heeft om a: Uw fiets al dan niet na een waarschuwing te ruimen - en b: hem ook nog per omgaande te vernietigen. Dat zou zelfs een gemeente niet moeten proberen.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 17, 2020 om 14:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik nergens lees: Wat voor fiets was het ? Een vierde hands studenten fiets van circa € 25,00 of minder of betrof het een dikke dure fiets van nog geen jaar oud?

getty
door getty Jul 17, 2020 om 15:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik schat in een oud lijk

lo
door lovewinnie Jul 17, 2020 om 18:17
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Dat moet niet uitmaken. Voor de een is fietst van 50 euro heel maand budget en kostbaar terwijl voor ander 1000 euro niks is. Ze moeten hem gewoon in 2 WK bewaren na opruimen als laatste kans. Of het nu splinternieuwe is of oud ding

Ka
door Kassagebruiker Jul 17, 2020 om 20:37
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Lovewinny,

Het maak wel uit. Om te beginnen (wat het inkomen van de vraagsteller is) dient er van de "vermiste fiets" minimaal 1 of 2 sleutels te kunnen worden getoond, een rekening van aankoop en een foto van de persoon met de fiets. Dat is wel het minste bewijs in geval van schadevergoeding. je kan toch niet een nieuwe fiets claimen twv 1.000 euri's als het ook een afgetrapt oud ding kan zijn.........

1paul
door 1paul Jul 18, 2020 om 08:40
3103 Antwoorden / 0 Vragen

vermoed zomaar dat men wel gedocumenteerd heeft wat men vernietigd, doet men dit niet is men helemaal verkeerd bezig....

mo
door mof - Jul 17, 2020 om 14:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een email is in principe niet voldoende. U heeft de mail dan wel ontvangen, maar de woningbouw vereniging kan er niet van uitgaan dat iedereen een email adres heeft. Voor zover ik weet staat dat niet in een huurcontract, dat je een emailadres moet bezitten. En ook niet in de wet. Zeker omdat het hier een gemeenschappelijke fietsen stalling betreft waar u, neem ik aan, uw fiets mag stallen als u die niet gebruikt zou een algemene waarschuwing op of aan het gebouw, duidelijk zichtbaar en leesbaar, moeten worden opgehangen.

De fiets blijft uw eigendom en slechts wanneer het huurcontract en algemene voorwaarden restricties stellen mag de fiets door de woningvereninging worden verwijderd. Ik zou dus goed het huurcontract en voorwaarden over het gebruik van de gemeenschappelijke stalling onderzoeken. Staat er niets in, dan direct actie ondernemen.

Ik zou ze zeker aansprakelijk stellen, ik zou bij een rechtswinkel oid langs gaan.

aurora1
door aurora1 - Jul 17, 2020 om 15:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat doet die wbv als je ziek bent? Opgenomen in het ziekenhuis, aan het revalideren?

Elke sukkel weet dat al geruime tijd mensen thuis werken en fiets/brommer/auto etc. minder frequent of niet gebruiken.
Staan er regels in uw contract over het gebruik van die stalling en eventuele voorwaarden?
Ik zou juridisch advies inwinnen.

audb
door audb - Jul 17, 2020 om 16:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou eerst even in het huur contract kijken of er iets staat over de termijn van stalling.

Staat er nergens dat de verhuurder zich het recht voorhoud om de stalling bij overlast te ontruimen of iets in die zin dan heb je kans dat je aangifte kan doen.

Laat bij het juridiche lokket het even uitzoeken, helaas zal dat wel via de website moeten of je kan naar een (sociale) advocaat stappen.

Echter is het wel zo dat een verhuurder recht heeft om de ruimte te ontruimen indien er gevaar voor de huurders is ontstaan en daar ze het wel hebben aangekondigd op een juiste manier is de kans groot dat je geen vergoeding mag verwachten maar dat hangt natuurlijk ook af van de staat van je fiets.

Was deze nog nieuw dan hadden ze moeten kunnen weten dat de fiets nog gebruikt werdt/wordt was het echter al een oude dan snap je ook wel dat deze verwijderd zou worden.

En ja ze hadden moeten wachten met vernietigen van de fiets en als nog een bericht moeten sturen dat je evt de fiets kon ophalen.

ka
door kaartendraak - Jul 17, 2020 om 16:11
173 Antwoorden / 2 Vragen

Normaal doen ze een brief in de bussen, maar dat je e-mail gehad hebt is al heel wat, voortaan maar vaker je junkmail enz ook maar checken dan, wie weet wat je nog meer gemist hebt, straks ben je ook nog een hoop geld kwijt van je bankrekening.

hi
door hipppo - Jul 17, 2020 om 16:25
303 Antwoorden / 2 Vragen

Of de verhuurder het recht heeft zo maar een fiets af te voeren valt nog te bezien, zeker als die, hoewel wat stoffig, nog in goede staat verkeert. Je zal maar ziek zijn of een heupoperatie hebben gehad, waardoor je een paar maanden helemaal niet mag fietsen, of enkele maanden in het buitenland zijn geweest. Gemeentes ruimen ook van tijd tot tijd fietsen op en hangen er dan een label aan, maar meestal gaat het dan om fietsen die er niet meer zo goed uitzien of één of meer mankementen vertonen maar ook hiervan kan men zich afvragen of dat rechtmatig is. Zou men dat ook met auto's doen die enkele maanden stil staan?

koekeloer
door koekeloer - Jul 17, 2020 om 16:32
562 Antwoorden / 18 Vragen

7 weken te kort?

maffy1948
door maffy1948 - Jul 17, 2020 om 16:37
45 Antwoorden / 0 Vragen

In Corona tijd zou het wel fatsoenlijker geweest zijn, verbeel je dat je het heb en opgenomen ben wat dan. Laat zien wat voor woningstichting het is als je je fiets niet nodig heb, ga je er ook niet naar kijken, als mail in spam box terecht komt ga je ook niet iedere keer kijken. Ik zelf kijk misschien eens in de drie, vier maanden daarin. Vernietigt is helemaal apart meestal gaan ze naar fietsenmaker dat die ze opknapt en verkoopt

ro
door ron503 - Jul 17, 2020 om 16:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw mening dat de woningstichting onvoldoende gecommuniceerd heeft deel ik niet omdat er per email een aankondiging is verstuurd en dat is vergelijkbaar met briefpost. Het is aan u om die email ook te lezen en dat zo'n email in een spambox terecht komt of ongelezen verwijderd wordt is niet het probleem van de woningstichting. De fietsen die opgeruimd gingen worden waren ook van een label voorzien maar ook dat is u ontgaan omdat u vanwege thuiswerken de fiets niet nodig had. Of de woningstichting deze actie uit mocht voeren hangt van uw huurcontract af en als daar in staat dat er een ruimte is om fietsen te stallen mag de woningstichting geen fietsen verwijderen. Ik vrees echter dat gebruik fietsenstalling niet in het huurcontact is opgenomen want een woningstichting bereidt zo'n actie goed voor en laat dat juridisch controleren.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jul 17, 2020 om 16:52
88 Antwoorden / 2 Vragen

Vele mensen weten niet , of vergeten dat mails , ook van overheids instanties e.d. in je Postvak Ongewenst kan terecht komen ! Zeker als je die mail adressen niet heb opgeslagen als vertrouwd adres . Anders komt zo'n mail altijd in je Postvak In binnen , en kan je het nooit missen !

zoekster
door zoekster - Jul 17, 2020 om 17:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als uw fiets in een ruimte staat waar bewoners hun fietsen mogen stallen snap ik werkelijk niet waarom een wbv deze zomaar op eigen inititatief weghaalt. Een mail lijkt me niet voldoende en meteen vernietigen na in beslag name gaat al helemaal te ver.  U had net zo goed coronasymptomen kunnen hebben waardoor u nooit bij uw fiets bent gaan kijken. Rare actie van uw woningbouwvereniging.

Als ik u was zou ik een schriftelijke eis tot schadevergoeding indienen met daarbij een verzoek om een schriftelijk antwoord van de wbv binnen bijv. 10 dagen.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 17, 2020 om 20:43
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik woon in een studentenstad waar buiten op smalle voetpaden heel veel (studenten) fietsen (soms ècht wrakken) een geel label krijgen die na x tijd verwijderd worden. Dus iets meer over waar en hoe de fits gestald werd is wel effe handig.

Verder hoor ik aleen maar wel of geen schadevergoeding mogelijk, maar niemand weet tot nu of dit een super de luxe racefiets twv 5.000 euro of een afgetrapte studentenfiets ter waarde van 10 tot 25 euro ......... En er moet over de fiets wel bewijs geleverd worden wat deze wanneer gekost heeft, foto's enz.

jhogaarts
door jhogaarts - Jul 18, 2020 om 17:20
101 Antwoorden / 1 Vragen

Er had in de openbare ruimte een ontruimingsbevel moeten hangen.

panter22
door panter22 Jul 18, 2020 om 18:20
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft er misschien wel gehangen. Maar al die weken is ts niet in de fietsenstalling geweest .

jhogaarts
door jhogaarts Jul 20, 2020 om 10:59
101 Antwoorden / 1 Vragen

Nee had bij de entree moeten hangen of mededelingenbord.

rj
door rjw Jul 20, 2020 om 15:11
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ook daar kan het gehangen hebben. Ik heb ooit in een VVE bestuur gezeten en we hingen alle communicatie netjes in het daartoe bestemde lijstje in de hal bij de lift (vaak al weken vooraf). En nog kregen we klachten als er opeens werkzaamheden waren omdat mensen meenden niet goed te zijn geinformeerd.

gerbera
door gerbera - Jul 20, 2020 om 14:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mij opvalt is dat de TS er door meerdere op gewezen wordt zijn e-mail (vaker) te lezen. Het lijkt mij dat niemand kan bepalen wanneer en hoe vaak ik mijn e-mail moet lezen, dus dat de TS het maar moet doen met een mail van de WB is kort door de bocht.
Als de WB al van mening was dat dit voldoende is had men op zijn minst een leesbevestiging kunnen meezenden. Als ook nergens vermeld staat dat de WB toeziet op het gebruik van de stalling en "wrakken" verwijderd is men onrechtmatig bezig geweest. Ook al zou de fiets stoffig zijn geweest en lekke banden hebben gehad (wat mogelijk de reden had kunnen zijn) geeft hen dat niet het recht deze zonder kennisgeving te verwijderen juist ook omdat men niet weet van wie die fiets is en wat de reden is dat die daar zo lang ongebruikt staat. Het daarna vernietigen is al helemaal van de gekke, en er vanuit gaande dat het verhaal van de TS klopt, adviseer ik de TS maar eens bij het juridischloket langs te gaan.

rj
door rjw Jul 20, 2020 om 15:09
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad kan niemand bepalen hoe vaak je je email moet lezen. Net zoals niemand kan bepalen hoe vaak je je papieren post moet lezen. Maar niet lezen van communicatie is niet verstandig. Of dat nu elektronisch is of op papier. Er is tegenwoordig geen enkele reden meer om je email niet regelmatig te lezen.

gerbera
door gerbera Jul 21, 2020 om 08:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Er is tegenwoordig geen enkele reden meer om je email niet regelmatig te lezen.

Ga nu a.u.b. niet bepalen wat mensen wel of niet moeten doen.