marco linschoten
door marco linschoten Aug 22, 2019 om 12:56
Auto & vervoer
Fiets tegen brommobiel

Goedemiddag,

onlangs is mijn broer, met zijn 45 km. auto (eigenlijk meer een brommer met een dakje) aangereden door een fietser. De fietser had handremmen die het volgens de bestuurder het niet deden. De schade aan zijn auto € 1.000,- volgens de dader zou hij niet verzekerd zijn. We hebben aangifte gedaan bij de politie maar die zeiden al meteen reken maar nergens op. Hoe kan mijn broer alsnog de schade verhalen? bij wie?
de dader had wel zijn 06 nummer gegeven, maar als we bellen neemt hij niet op...

wat kunnen we nu nog doen? Ik hoop niet dat het antwoord niets is......

7582 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2019 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer genoeg voor uw broer is hij aansprakelijk voor de aanrijding volgens de WVW artikel 185.

Want de fietser is een zwakke verkeersdeelnemer.

En als uw broer niet all-risk verzekerd is, draait hij helaas zelf voor de schade op. Als hij een rechtsbijstandsverzekering heeft, kan hij die nog inschakelen om te proberen wat te verhalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 23, 2019 om 09:36
16774 Antwoorden / 202 Vragen

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 23, 2019 om 09:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, neem even tijd om het arrest van het Hof in Den Bosch d.d.26 september 2017 m.b.t. toepasing wvw art 185 op te zoeken en te lezen. -:)

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Zet dan maar een link neer. Ga dat zeker niet opzoeken.

holstein
door holstein Aug 23, 2019 om 20:42
922 Antwoorden / 16 Vragen

De fietser is inderdaad een zwakke verkeersdeelnemer, maar als inderdaad zijn remmen niet werkten, dat natuurlijk nooit meer valt te bewijzen, dan is de fietser wel degelijk schuld aan te rekenen omdat zijn fiets technisch niet in orde is, hij krijgt niet altijd gelijk.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, en dan hoeft die brommobiel niet de hele schade van de fietser te vergoeden.

edrick3
door edrick3 - Aug 22, 2019 om 13:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, alleen een 06-nummer?
Als je geen naam en adresgegevens hebt kun je de 'dader' niet aansprakelijk stellen.
Zeker ook geen getuigen?
Bij de eigen verzekering melden en de gegevens van de dader er bij vermelden. (maar als je die niet hebt....)
Suc6

marco linschoten
door marco linschoten Aug 22, 2019 om 15:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben wel zijn naam, gevonden op Facebook...

zelfs een adres..

ook aan de politie gegeven maar die gaan daar ook niets mee doen zeiden ze...
mijn broer heeft een Wajong uitkering €1000,- is voor hem meer dan zijn maand salaris...

marco linschoten
door marco linschoten - Aug 22, 2019 om 15:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben de naam van de dader en zijn adres.... deze gegevens hebben we met de politie gedeeld, maar die gaan er niets mee doen....

Ka
door Kassagebruiker Aug 22, 2019 om 15:37
683 Antwoorden / 5 Vragen

Weet u ook zeker dat die gegevens ECHT zijn?

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 22, 2019 om 15:29
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw broer verzekerd is kan hij die verzekering inschakelen.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2019 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dit is helemaal ook geen zaak voor de politie. Die fietser is niet weggereden van die aanrijding zonder zich bekend te maken.

Th
door Thijs124 - Aug 22, 2019 om 15:44
289 Antwoorden / Vragen

Als je naam en adres hebt dan er maar eens langs gaan.

ne
door neodutchio - Aug 22, 2019 om 15:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Aangereden door een fietser zegt niets. Bij een aanrijding moet er eerst bepaald worden wie er schuldig is. Zoals al gemeld is een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer en die wordt beschermd. Dus ook zal zou uw broer kunnen bewijzen dat de fietser roekeloos is geweest, dan pas is een gedeelte van de schade te verhalen. Echter zal dat best lastig worden.
Aangifte heeft geen zin, er is geen strafbaar feit gepleegd. Een fietser hoeft ook niet verzekerd te zijn.

Hoe zuur het ook is, bij een aanrijding met een zwakkere verkeersdeelnemer ligt de verantwoordelijkheid bij de bestuurder van het motorvoertuig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 23, 2019 om 09:40
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO: neem ook even tijd om het arrest van het Hof in Den Bosch d.d.26 september 2017 m.b.t. toepasing wvw art 185 op te zoeken en te lezen. -:)

ne
door neodutchio Aug 23, 2019 om 11:04
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Neemt u dan even de moeite om een link te plaatsen, op deze summiere informatie is niets te vinden.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En degene die schuldig is aan een aanrijding, is niet altijd aansprakelijk voor de schade.

audb
door audb Aug 23, 2019 om 12:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

3x raden wie roekeloos is geweest.

De remmen van de fiets waren niet in orde en de eigenaar wist dat en dus?

ne
door neodutchio Aug 23, 2019 om 18:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@AUDB: Dus dat is uw mening dat dat roekeloos is. Er kan door beide partijen uitgeweken worden. Er zijn maar weinig botsingen waar niemand iets aan kan doen. In het verkeer moet je constant fouten van anderen oplossen. Van fietsers kan je een hoop verwachten en daar moet je als bestuurder van een motorvoertuig rekening mee houden.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aubd

En als die fietser roekeloos is geweest en dat ook bewezen kan worden, hoeft de brommobiel niet de hele schade van de fietser te vergoeden.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 22, 2019 om 17:05
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Een fietser hoeft dan wel niet verzekerd te zijn maar de handremmen moeten wel functioneren.

marita5
door marita5 - Aug 22, 2019 om 17:22
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marco Linschoten ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , niet geschoten is altijd mis . klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

ro
door ron503 - Aug 22, 2019 om 17:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu wel achteraf maar uw broer had de politie in kunnen schakelen omdat er een defect aan de fiets is geconstateerd die ook nog eens toegegeven wordt. De fietser geeft aan de schade niet te kunnen betalen en wisselt behalve een 06 nummer geen verdere gegevens uit. Nu valt er niets meer te verhalen omdat er geen getuigen zijn en op basis van achterhaalde facebook gegevens mag uw broer niet zo maar contact gaan leggen omdat niet vaststaat dat die persoon ook daadwerkelijk degene is die de aanrijding heeft veroorzaakt.

ekiem
door ekiem - Aug 22, 2019 om 19:05
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Was de fietser minderjarig ,dan zou er eventueel via de WA verzekering van de ouders een poging kunnen worden gemaakt om op die manier te claimen.

Ekiem

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2019 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een minderjarige met een Facebook account?

diumenge
door diumenge Aug 23, 2019 om 08:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, de leeftijdgrens voor Facebook is 13 jaar in Nederland.

ne
door neodutchio Aug 23, 2019 om 09:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat zal weinig nut hebben, het is het ene woord tegen de andere. Dat had ter plekke geregeld moeten worden.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook een meerderjarige kan op de AVP vanzijn ouders verzekerd zijn. Maar of iemand al dan niet verzekerd is, is verder niet van belang. Er is een aanrijding tussen een voertuig wat onder de WAM valt en een fietser. En dan is in principe de bestuurder van dat voertuig aansprakelijk. Ook voor schade aan de fiets. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen kan de bestuurder van dat viertuig een deel van zijn schade op de fietser verhalen.

En die ellende voorkom je door zelf een all-risk verzekering te hebben. En als men zelf alleen WA verzekerd is, doet een verzekeraar al helemaal niets. Daarom is het ook verstandig bij alleen WA in ieder geval een verkeersrechtsbijstandsverzekering te hebben.

sw
door swat1500 - Aug 22, 2019 om 22:28
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees nergens dat na de aanrijding een door beide partijen ingevuld schadeformulier is opgemaakt. Ik lees ook niets over de verkeerssituatie. Er valt dan ook niet te zeggen over de schuldvraag. Tevens geld wat al eerder is gezegd namelijk dat een bestuurder van een fiets voor de wet een zwakke verkeersdeelnemer is met alle gevolgen voor de aansprakelijkheid.
Een fiets hoeft inderdaad niet verzekerd te zijn.
Zonder een ingevuld schade formulier gaat een verzekeraar niets ondernemen.
Het is geen zaak voor de politie die bemiddelt niet bij aanrijdingen dat is een civiel geval.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 23, 2019 om 09:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Uw broer kan altijd een procedure starten om de schade verhaald te krijgen. Van belang daarbij is wel dat o.a. er ook inderdaad bewezen kan worden dat de handremmen van de fiets niet functioneerden. Dat kan lastig zijn en ook geld dat fietsers worden gezien als zwakke verkeersdeelnemers.

Maar dat zegt niet dat verhaal per definitie niet mogelijk is en dus ook mijn advies: contact met www.juridischloket.nl  opnemen of een advocaat raadplegen die het eerste oriënterend gesprek gratis doet

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 23, 2019 om 09:15
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook, melden bij de eigen verzekaar en vragen wat men daar kan doen.

ne
door neodutchio - Aug 23, 2019 om 09:21
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik de foto zie zit de schade rechtsvoor op de auto. Ook al zou de fietser uit een zijstraat komen en geen voorrang gehad hebben, dan wordt deze beschermd. Bij niet werkende remmen had ik op de achterkant schade verwacht dat deze achterop is gereden. Dit is niet het geval en had de bestuurder van de brommobiel moeten opletten.

ma
door marnix1 - Aug 23, 2019 om 11:14
256 Antwoorden / 22 Vragen

Heeft uw broer een rechtsbijstandverzekering afgesloten bij zijn brommoverzekering?

So
door SommetM - Aug 23, 2019 om 11:21
3 Antwoorden / Vragen

Ik vind het jammer voor je broer. Maar hij had beter gelijk de politie moeten inschakkelen. Dan was het een ander verhaal.

hi
door hipppo - Aug 23, 2019 om 12:04
303 Antwoorden / 2 Vragen

De politie is dus in gebreke gebleven. Als iemand bewust op een fiets rijdt waarvan hij weet dat de remmen het niet (goed) doen is hij m.i. wel aansprakelijk voor de schade die hij veroorzaakt, zeker als hij tegen het 45km.autootje is gebotst en niet andersom. Althans, ik mag toch aannemen dat er ergens een wetsartikel bestaat waarin is opgenomen dat je alleen met een deugdelijk rijwiel aan het verkeer mag deelnemen.
De politie had dus een proces verbaal moeten opmaken van voornoemde door de fietser begane overtreding. Dat ze dat niet gedaan heeft verbaast me overigens niet.

gerbera
door gerbera Aug 23, 2019 om 12:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem is dat de politie niet bij de aanrijding is geweest en dus niet heeft kunnen constateren dat de remmen niet werkte. Er kan hiervan dus nooit een verbaal opgemaakt worden ook niet op melding van derde dus is niet de politie maar de TS in gebreke gebleven. Er is pas achteraf aangifte gedaan bij de politie en die moet het dan maar op het woordt van een ander geloven?.

audb
door audb Aug 23, 2019 om 12:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De politie komt gewoon weg niet meer bij een aanrijding waar bij geen letsel is.

audb
door audb - Aug 23, 2019 om 12:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat te doen?

Even naar de action gaan een bus polyester plamuuer en een spuitbus halen is denkelijk het enige wat er inzit.

Misschien kan uw broer een beroep doen op de schade fonds maar ik geef daar op weinig hoop en helaas is een 06 nummer geen bewijs dat hij het is geweest.

Meteen de adres gegevens en een ID kaart laten tonen waar in dit geval wel een foto van gemaakt had mogen worden en een foto van de persoon had meer bewijs geleverd.
Maar van een kale kip valt niets te plukken helaas.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2019 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welk schadefonds?

Grunnen.
door Grunnen. - Aug 23, 2019 om 12:51
509 Antwoorden / Vragen

Denk je nou echt dat die fietser nogmaals gaat toegeven dat zijn remmen niet werkten .Dat wordt een welles nietes spelletje.TS had gelijk na de aanrijding NAW moeten noteren.Nu valt er niets te bewijzen wie de schuldige is van de aanrijding..Ik vraag me wel af hoe TS aan die € 1000 schade komt.

1paul
door 1paul - Aug 23, 2019 om 14:27
3101 Antwoorden / 0 Vragen

wat van belang is hoe is dit alles gebeurt, stond uw broer stil bijvoorbeeld dan is de fietser geen zwakke verkeersdeelnemer meer, had uw broer voorraqng dan is het vaak 50-50 enz enz...

adriaan2
door adriaan2 - Aug 23, 2019 om 17:40
104 Antwoorden / 0 Vragen

Politie moet zich nergen mee bemoeien en uitspraken doen. Alleen een aangifte opnemen tbv de verzekering. Als de handremmen het niet deden, wie heeft dat geconstateerd? In dat geval dus wel politie laten komen voor een mutatie en berijder van de fiets schriftelijk en aangetekend in gebreke stellen. Fietsers zijn idd een beschermd "onderdeel" maar heeft ook zijn beperkingen als zij op een wrak rijden.

mo
door mof - Aug 23, 2019 om 21:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Civiele procedure is het enige. Er is geen strafbaar feit gepleegd dus de politie kan weinig.
u moet kunnen aantonen dat de schade dooor het ontbreken van remmen is ontstaan. Heeft u getuigen ?

ma
door marie47 - Aug 24, 2019 om 14:26
40 Antwoorden / 0 Vragen

Er is toch een instantie die in dit soort gevallen de schade vergoed. Waarschijnlijk weet of meerde personen die op deze kwestie antwoorden wel welke instantie dat is.

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2019 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is er een instantie die dit soort schades vergoed. En dat is je eigen cascoverzekeraar.

aurora1
door aurora1 Aug 25, 2019 om 15:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Of de eigen portemonnee?

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2019 om 15:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft uw broer al wat geshopt om te zien of er niet voordeliger gerepareerd kan worden? Die 1000 euro lijkt me wel erg hoog. Of worden ook de roestige delen dan vervangen? Of dat hij zelf ermee aan de slag gaat? Zie daarvoor ook de reactie van @audb
Gelukkig is niemand gewond geraakt.