Qu
door Quinta21 Oct 10, 2019 om 00:08
Auto & vervoer

Ford Focus 1.0 Ecoboost welke erg trilt door cilinderuitschakeling. Oplossing?

Ik heb sinds juni 2019 een nieuwe Ford Focus Active 1.0 Ecoboost 125 pk. Vanaf de eerste dag trilt de auto heftig tussen de ca. 2000 - 2800 toeren. In eerste instantie dacht ik dat er onbalans in een wiel zat, maar na onderzoek bij de dealer bleek het probleem in de cilinderuitschakeling te zitten. Een bekend en vaak voorkomend probleem. Ik kreeg het advies om in de (onzuinige) sportstand te gaan rijden. Na een nader onderzoek door de after sales manager van de dealer kreeg ik te horen dat zij het probleem niet kondenoplossen en hij adviseerde mij om de importeur te benaderen. Deze hebben mij bericht dat het een fabricageprobleem is waar zij nog geen oplossing voor hebben. Verder doen zij er niets mee!!! Te gek voor woorden, want koop toch geen nieuwe auto om het gevoel te krijgen dat ik een trillende ziekte heb ( met alle respect voor de mensen welke dit helaas echt hebben). Het was geen oude 2e hands auto bij een slechte handelaar vandaan en waar je misschien problemen mee kunt verwachten, maar een gloednieuwe auto........Ik wil dat Ford het probleem oplost of anders de auto terug neemt welke zij willens en wetens met een gebrek hebben verkocht. Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe moet ik dit verder aanpakken. Sta ook open voor een juridische aanpak of publiciteit!  Kan KASSA hier misschien aandacht aan schenken?

19508 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 10, 2019 om 00:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent nu op een openbaar forum. Voor het bereiken van Kassa kunt u naar beneden scrollen naar “Contact”.
Ik heb daar geen ervaring mee want ik rijd geen Ford. Uw dealer zal het toch per omgaande met en voor u moeten oplossen, u heeft niets met die importeur te maken.
Kijk anders nog eens op Fordforums of bij Problemcar en leg het daar ook nog eens voor als er niets over te vinden is.
En zeg svp niet weer iets over “trillende ziekte”, want behalve wat u en uw geliefden zomaar nog kan gebeuren is het erg onaangenaam om te zeggen en te lezen.

tenormin
door tenormin Oct 10, 2019 om 01:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

TS schrijft: met alle respect voor alle mensen die dit helaas wel hebben. Is zich dit dus welbewust.

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2019 om 00:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat het programma KASSA hier iets aan kan doen. De Ford dealer heeft u op een totaal verkeerd been gezet: hij verkoopt de auto's dus aan hem om dit met de Ford of importeur op te lossen: niet U. Maak de dealer heel duidelijk dat dit probleem "zijn pak" aan is: niet dat u de importeur moet benaderen. Hij is de verkoper: hoe hij dit met de importeur afhandelt: daar heeft u niets mee te maken: alleen hij moet dit oplossen, niet u. En wel zo snel als mogelijk. Er zit veel langer garantie op dan de pas 5 maanden nieuwe auto.

tdmduc
door tdmduc - Oct 10, 2019 om 08:20
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat de mensen een beetje bang geworden zijn voor Ford(zie ook het camperdossier Kassa)

Maar een dealer mag u niet naar de importeur sturen, u heeft de auto immers DAAR gekocht. Dealer moet het oplossen, desnoods de koop ontbinden.

Overigens is dit niet nieuw in het laatje van Ford, ook bij de Ford Ka(nieuwe modellen 2 of 3 jaar geleden) was er een dame die een splinternieuwe kocht en diverse technische problemen had. Uiteindelijk moest Ford het kluitje weer uit het riet halen want het consumentenrecht is daar duidelijk over.

Het spul deugt niet? Dan compensatie of een andere auto. Volgens mij kunt u zelfs nog de koop ontbinden.

Overigens:

Als ik zo het Focusforum bekijk dan ben ik blij dat ik een Honda Civic gekocht heb.

panter22
door panter22 - Oct 10, 2019 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe was het met de proefrit? Heb je die van 2018 gekocht?
Heb je de sportstand al geprobeerd en was het trillen over?

panter22
door panter22 Oct 10, 2019 om 14:28
6599 Antwoorden / Vragen

Nu heb ik wel een vraag, ik bestuur ook de focus 1.0 125 pk versie en heb rond de 104 km/u in de 6e versnelling behoorlijk last van vibratie. Dit schijnt door de 3e cilinder die uitgeschakeld wordt, te komen. Heb er nergens iets over kunnen vinden namelijk. Als ik de modus sport selecteer is dit weer verholpen. Zou je dit kunnen testen of dit ook het geval bij jou is?
Uit:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/ford-focus-1-0-ecoboost-125pk-active-business-2019/
Misschien kun je daar een vraag stellen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2019 om 09:40
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Om de redactie te bereiken: kassa@bnnvara.nl  maar het lijkt mij (ook) dat dit echt een probleem is voor ue garage resp. Ford.

Hoe dan ook is ook hier de  consumentenbeschermingswetgeving van toepassing waarvan ik de indruk heb dat uw garage/dealer dat niet schijnt te weten of niet schijnt te beseffen.
U heeft recht op een degelijk product en als dat niet het geval blijkt heeft u recht op reparatie en als dat ook niet lut, mogelijk bij u het geval, heeft u recht op een andere auto. Hoe dan ook is en blijft het wettelijki een probleem van uw garagehouder/dealer:
voor de relkevante wettekesten en andere verwijzing:

www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel verder:

 http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html  schakel als u die heeft uw rechtsbijstandsverzekeraar in.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2019 om 10:17
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk heeft u ook hier iets aan m.b.t. uw gescil met de dealer: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/voertuigen/

Gr
door Grunn1 - Oct 10, 2019 om 10:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U moet bij de dealer zijn want daar heeft u uw auto gekocht.

o.t.
Al die nieuwe kleine zogenaamd zuinige motoren hebben veel nadelen en is bijna bij elk merk hetzelfde. Met name uitschakelbare cilinders en 3 cilinder motoren hebben hier problemen mee. Een motor (cilinder) maakt normaal gesproken 4 slagen ( inlaat, compressie, ontbranding en uitlaat slag) en bij 4 cilinders is dat dus keurig om de beurt. Bij een 3 cilinder gaat dat dus niet op en ook niet als bij een 4 cilinder er 1 wordt uitgeschakeld en zal de motor dus onregelmatiger gaan lopen en kan trillingen veroorzaken. Ford heeft dit niet goed opgelost en daardoor trilt je auto zodra er 1 cilinder is uitgeschakeld.
Die kleine motoren maken ook veel meer toeren en bij veel merken is het al bekend dat deze motoren minder lang meegaan.
Ach alles voor het milleu he maar je moet dan wel langzamer gaan rijden anders moeten die kleine motoren teveel toeren maken en verbruiken ze meer dan grotere motoren.

sj
door sjoppy - Oct 10, 2019 om 10:44
129 Antwoorden / Vragen

Belbus is misschien ook een optie.
enkele voorbeelden staan hier.
https://kassa.bnnvara.nl/rubrieken/belbus

me
door mein33 - Oct 10, 2019 om 10:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Na een nader onderzoek door de after sales manager van de dealer kreeg ik te horen dat zij het probleem niet kondenoplossen en hij adviseerde mij om de importeur te benaderen.

Dat is nou tipisch het werk en de plicht van de dealer, want de dealer moet het probleem oplossen.
Als daar de importeur bij nodig is dan dient de dealer dat te regelen.
Fijne after sales manager die z'n klant, als de buit binnen is, in de kou laat staan.
Laat u niet met een kluitje in het riet sturen en sta op uw strepen, want dat recht heeft u.
Om welke ballentent gaat het eigenlijk ??

mslingen
door mslingen - Oct 11, 2019 om 11:02
33 Antwoorden / 0 Vragen

Van Ford kun je niets verwachten, google maar eens op de Ford 2.2 Tdci. Deze motor heeft ook problemen. Voor mij nooit meer Ford

luppo
door luppo - Oct 11, 2019 om 12:19
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen automonteur maar ik denk dat door uitschakelen van een cilinder onbalans in de motor ondstaat.
Ik zou de cilinder gewoon weer inschakelen dit voorkomt motor schade.
Zuinigheid is niet altijd goed.

luppo
door luppo - Oct 11, 2019 om 12:23
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen automonteur maar ik denk dat door uitschakelen van een cilinder onbalans in de motor ondstaat.
Ik zou de cilinder gewoon weer inschakelen dit voorkomt motor schade.
Zuinigheid is niet altijd goed.

Al
door AlexS37 - Nov 24, 2019 om 14:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemiddag,

Een herkenbaar probleem met een herkenbaar antwoord.

Ik heb mei van dit jaar een Ford Focus Wagon 1.0 125pk geïmporteerd in Duitsland. Na enige tijd merkte ik ook dat de auto erg trilt wanneer de motor tussen de 2000-2700 tpm maakt, dus bij cilinderuitschakeling.

Ik ben hiermee naar de lokale Ford dealer gegaan (niet waar ik de auto heb gekocht). De monteur vertelde mij dat dit een eigenschap is van een drie-cilinder en ik dan het beste in de sportstand kan rijden omdat hier de cilinderuitschakeling niet of minder snel (?) gebeurt.

Vervelend voor de lokale dealer omdat ik hier de auto niet heb gekocht (wel mijn voorgaande Ford). Maar vind het beschamend dat een merk als Ford, die bekend staat om de goede rijeigenschappen, een auto zo kan verkopen. Heeft iemand hier al een oplossing voor gekregen bij Ford?

Br
door Brenda Tech|X - Jan 24, 2020 om 13:33
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben werkzaam bij een technische expertise firma. In opdracht van één van onze klanten doen wij momenteel onderzoek naar
deze problematiek. Als wij met meerdere berijders, met dezelfde klacht ons richting Ford melden staan wij uiteraard sterker.
Indien u zich wilt aansluiten kunt u mij een PB sturen.
Ik hoop dat ik niet tegen de regels van dit forum in ga op deze wijze, anders mijn oprechte excuses hiervoor.

M.vr.gr. Brenda

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunnen geen PB's gestuurd worden.