Ford Nederland service laat te wensen over.
12-7-2019 heb ik een nieuwe Ford Focus ST Line aangeschaft. Deze wagen zou ik gaan gebruiken als leswagen voor mijn pas opgezette rijschool.
Echter op 28-7-2019 begaf de turbo het en liep de wagen niet meer op 3 cilinders.
De Forddealer waar ik hem gekocht had gaf aan dat ze geen vervangend vervoer voor me hadden omdat het om een lesauto gaat.
Op dat moment had de auto 700 KM op de klok staan.
Tot op de dag van vandaag is de auto nog steeds niet gemaakt.
De extra kosten lopen inmiddels de spuigaten uit. (maandelijkse kosten lening, verzekering, wegenbelasting en huur andere lesauto)
Op de vraag om mijn geld terug te krijgen kreeg ik te horen dat dit niet zomaar zou kunnen.
Inmiddels is de motor ook al in zijn geheel uit elkaar geweest om onderdelen te vervangen. Dit heeft ook niet mogen baten.
Mocht ik hem terug krijgen dan zal het niet een geheel nieuwe auto meer zijn. Maar in mijn ogen een occasion.
Wie kan mij van goeede raad voorzien?
Zelf denk ik eraan om naar een advocaat te stappen en het daar verder door uit te laten zoeken.
Misschien dat hier nog iemand een idee heeft?
Met vriendelijke groet,
Leroy
U stelt uw vraag als ondernemer en dan bent u op de verkeerd site.
U heeft de auto kennelijk ook als ondernemer gekocht en niet als consument. De gewone garantieregels die voor consumenten van toepassing zijn, zijn niet automatisch van toepassing op ondernemers.
U heeft natuurlijk wel recht op de fabrieksgarantie. U mag dus verwachten dat, als de auto normaal is gebruikt, er kosteloos herstel is. U heeft niet automatisch recht op directe vervanging van de auto.
Is de auto door de betreffende dealer omgebouwd tot lesauto? Wist de dealer ook voor welk doel u de auto ging gebruiken.
Als ondernemer moet u zelf rekening houden met omstandigheden die de bedrijfsvoering kunnen verstoren en daar op voorhand maatregelen voor treffen. U kunt m.i. niet verwachten dat de leverancier van de auto u daarin moet voorzien, tenzij daar natuurlijk vooraf afspraken over zijn gemaakt.
U kunt zich wenden tot een forum voor ondernemers zoals Higherlevel.
Hallo Leroy,
Er zijn vaker problemen geweest met deze Ford motor op dit forum...
De gebruikelijke manier om te klagen :
Zet je klachten op papier.
Eis een andere auto of geld terug.
Probeer het eerst via de BOVAG en als dat niet helpt,dan inderdaad via de juridische weg.
Veel succes.
U gebruikt de auto beroepsmatig en is zodanig als lesauto ingericht er gelden dan andere regels dan bij een consumentenkoop. Geld terug is geen optie omdat de auto naar uw wensen is aangepast maar een spoedige reparatie is in dit geval wel wenselijk. Een occasion zal de auto niet worden omdat u nog steeds de eerste eigenaar bent en de auto pas bij verkoop een occasion wordt. Nu al naar een advocaat stappen is wel prematuur maar het leasecontract op uitsluitingen laten toetsen kan geen kwaad.
Stel je vraag eens hier: https://www.higherlevel.nl/
en schakel je rechtsbijstand in (als je die hebt).
Suc6
U ben ondernemer en deze site is voor consumentenvragen. Maar mogelijk heeft u hier is aan: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html welk artuikel betrekking heeft op de conformiteitswetgeving, kort gezegd dat een geleverd product moet voldoen aan de daaraan te stellen verwachtingen. Ik geef u nog een link waar u mogelijk iets mee kunt resp. verdere navraag over doen bij een jurist/advocaat: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html > schade door het niet kunnen benutten van een aan u onbruikbare auto. Het schadebedrag kan gerede aanleiding zijn om nadere kosten te maken.
Dat een dealer geen les auto ter vervanging heeft staan is natuurlijk niet zo vreemd. Geen enkele garage heeft aangepaste auto’s staan.
Wat het belangrijkste is om te achterhalen wat de oorzaak van de problemen zijn. De bewijslast ligt hierin bij de verkoper, echter is zelf onderzoek geen verkeerde hierin. Helemaal omdat de auto op een andere manier gebruikt wordt dan bij consumenten. Als het een technisch mankement is die bij aankoop al aanwezig was, dan hebt u een poot om op te staan om de gevolgschade te kunnen claimen. Echter als een van de leerlingen een bepaalde handeling hebben uitgevoerd waardoor deze kapot is gegaan, dan hoort dat bij uw ondernemersrisico.
Hartelijk dank voor alle antwoorden.
Ik heb alles neergelegd bij de rechtsbijstand.
Groetjes,
Leroy
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer