Le
door Leroydassen Sep 9, 2019 om 18:24
Auto & vervoer

Ford Nederland service laat te wensen over.

12-7-2019 heb ik een nieuwe Ford Focus ST Line aangeschaft. Deze wagen zou ik gaan gebruiken als leswagen voor mijn pas opgezette rijschool.

Echter op 28-7-2019 begaf de turbo het en liep de wagen niet meer op 3 cilinders.

De Forddealer waar ik hem gekocht had gaf aan dat ze geen vervangend vervoer voor me hadden omdat het om een lesauto gaat.

Op dat moment had de auto 700 KM op de klok staan.

Tot op de dag van vandaag is de auto nog steeds niet gemaakt.

De extra kosten lopen inmiddels de spuigaten uit. (maandelijkse kosten lening, verzekering, wegenbelasting en huur andere lesauto)

Op de vraag om mijn geld terug te krijgen kreeg ik te horen dat dit niet zomaar zou kunnen.

Inmiddels is de motor ook al in zijn geheel uit elkaar geweest om onderdelen te vervangen. Dit heeft ook niet mogen baten.
Mocht ik hem terug krijgen dan zal het niet een geheel nieuwe auto meer zijn. Maar in mijn ogen een occasion.

Wie kan mij van goeede raad voorzien?
Zelf denk ik eraan om naar een advocaat te stappen en het daar verder door uit te laten zoeken.

Misschien dat hier nog iemand een idee heeft?

Met vriendelijke groet,
Leroy

2601 7 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 9, 2019 om 18:35
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U stelt uw vraag als ondernemer en dan bent u op de verkeerd site.
U heeft de auto kennelijk ook als ondernemer gekocht en niet als consument. De gewone garantieregels die voor consumenten van toepassing zijn, zijn niet automatisch van toepassing op ondernemers.
U heeft natuurlijk wel recht op de fabrieksgarantie. U mag dus verwachten dat, als de auto normaal is gebruikt, er kosteloos herstel is. U heeft niet automatisch recht op directe vervanging van de auto.
Is de auto door de betreffende dealer omgebouwd tot lesauto? Wist de dealer ook voor welk doel u de auto ging gebruiken.
Als ondernemer moet u zelf rekening houden met omstandigheden die de bedrijfsvoering kunnen verstoren en daar op voorhand maatregelen voor treffen. U kunt m.i. niet verwachten dat de leverancier van de auto u daarin moet voorzien, tenzij daar natuurlijk vooraf afspraken over zijn gemaakt.
U kunt zich wenden tot een forum voor ondernemers zoals Higherlevel.

Magnum007
door Magnum007 - Sep 9, 2019 om 18:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Leroy,

Er zijn vaker problemen geweest met deze Ford motor op dit forum...

De gebruikelijke manier om te klagen :

Zet je klachten op papier.
Eis een andere auto of geld terug.

Probeer het eerst via de BOVAG en als dat niet helpt,dan inderdaad via de juridische weg.

Veel succes.

ro
door ron503 - Sep 9, 2019 om 18:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U gebruikt de auto beroepsmatig en is zodanig als lesauto ingericht er gelden dan andere regels dan bij een consumentenkoop. Geld terug is geen optie omdat de auto naar uw wensen is aangepast maar een spoedige reparatie is in dit geval wel wenselijk. Een occasion zal de auto niet worden omdat u nog steeds de eerste eigenaar bent en de auto pas bij verkoop een occasion wordt. Nu al naar een advocaat stappen is wel prematuur maar het leasecontract op uitsluitingen laten toetsen kan geen kwaad.

edrick3
door edrick3 - Sep 9, 2019 om 18:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Stel je vraag eens hier: https://www.higherlevel.nl/
en schakel je rechtsbijstand in (als je die hebt).
Suc6

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2019 om 08:55
16772 Antwoorden / 202 Vragen

U ben ondernemer en deze site is voor consumentenvragen. Maar mogelijk heeft u hier is aan: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html welk artuikel betrekking heeft op de conformiteitswetgeving, kort gezegd dat een geleverd product moet voldoen aan de daaraan te stellen verwachtingen. Ik geef u nog een link waar u mogelijk iets mee kunt resp. verdere navraag over doen bij een jurist/advocaat: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  > schade door het niet kunnen benutten van een aan u onbruikbare auto. Het schadebedrag kan gerede aanleiding zijn om nadere kosten te maken.

ne
door neodutchio - Sep 10, 2019 om 09:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat een dealer geen les auto ter vervanging heeft staan is natuurlijk niet zo vreemd. Geen enkele garage heeft aangepaste auto’s staan.

Wat het belangrijkste is om te achterhalen wat de oorzaak van de problemen zijn. De bewijslast ligt hierin bij de verkoper, echter is zelf onderzoek geen verkeerde hierin. Helemaal omdat de auto op een andere manier gebruikt wordt dan bij consumenten. Als het een technisch mankement is die bij aankoop al aanwezig was, dan hebt u een poot om op te staan om de gevolgschade te kunnen claimen. Echter als een van de leerlingen een bepaalde handeling hebben uitgevoerd waardoor deze kapot is gegaan, dan hoort dat bij uw ondernemersrisico.

Le
door Leroydassen - Sep 10, 2019 om 15:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor alle antwoorden.
Ik heb alles neergelegd bij de rechtsbijstand.

Groetjes,
Leroy