si
door silver5 Nov 18, 2013 om 17:41
Auto & vervoer

Gamma geld terug?

ik had afgelopen week een huishoudtrap van 42 euro bij de gamma gekocht. omdat deze rechtop in de verpakking zat vroeg ik een medewerker of hij hoog genoeg zou zijn voor de werkzaamheden waar ik hem voor nodig had.(vijf treden) wij kwamen samen tot de conclusie dat dat het geval zou moeten zijn. echter bij thuiskomst en na hem uit het plastic gehaald te hebben bleek dat de trap net niet hoog genoeg was. ik bel GAMMA op, of ik de verpakking nog had? nee dit was plastic en op de trap zelf stond duidelijk GAMMA, zelfs de streepjescode stond er nog op. Er staat op de bon dat je binnen 30 dagen je geld terug krijgt of kan ruilen. Maar nu komt het ergste:

volgens de mevr. van de klantenservice had ik kunnen merken dat de jongen die mij hielp een BEPERKING had???? en ik dus kon weten dat het advies niet klopte?? ook zou op een bord in de winkel staan(het bord wat ze aanwees sprak alleen maar over de goede service) dat een artikel alleen in de originele verpakking geruild kon worden omdat zij het nu opnieuw moesten verpakken. eind van het verhaal ik kreeg 20% minder terug voor een nieuwe trap en mensen let op mensen met een beperking kun je volgens GAMMA niet van op aan. DIT VIND IK SCHANDE en nog het ergste van het hele verhaal

20657 37 Rapporteer

di
door digioma - Nov 18, 2013 om 18:04
646 Antwoorden / 29 Vragen

Vreemd en beslist niet overal het beleid van GAMMA. Is dat eigenlijk een franchise-onderneming?
Wij hebben een tijd geleden daar een kettigzaag gekocht, die met olie gevuld (zoals het hoort) en het bleek dat deze niet werkte (ketting liep er direct af, terwijl we belist wel weten hoe zo'n zaag werkt) Teruggebracht en we kregen de keuze tussen geld of een nieuwe zaag. Voor nieuwe zaag gekozen, die precies hetzelfde probleem vertoonde. Samen met de manager het hele ding bekeken en gedemonteerd en tenslotte het geld helemaal terug gekregen.
Misschien kun je het hoofdkantoor bellen, want dit is te flauw voor woorden.

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2013 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat lijkt mij een andere situatie. Er was duidelijk wat mis met die kettingzaag.

Hier is klant zelf tot de conclusie gekomen dat de trap hoog genoeg was, maar kwam er na uitpakken pas achter dat niet het geval was. Beetje apart al. Maar met de trap is dus niets mis, maar de trap is zonder verpakking niet meer voor de nieuwprijs te verkopen.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2013 om 19:00
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als de klant zelf een bewuste keuze maakt in maatvoering van de trap, lijkt me dit geen discussie nodig. En om een trap in een luxe doos te verpakken is ook niet logisch (qua prijs), dus een plasticverpakking is gebruikelijk. En zonder verpakking minder waard. Een en een = twee. En dat dus dan 20%. Zou TS de goede trap zonder verpakking wèl geaccepteerd hebben? Nee.

si
door silver5 - Nov 18, 2013 om 19:43
39 Antwoorden / 17 Vragen

Het ergste van het verhaal vond ik nog dat ze de medewerker (waar hij bij stond) incapabel verklaarde om goed advies te geven. Ik had moeten merken dat hij een beperking had? (hij was juist heel behulpzaam en een positieve toevoeging aan het personeel) ten tweede als iets in een doos zit verpakt bewaar ik altijd de doos, hier stond geen trap uitgestald zodat je de werkelijke hoogte kon meten (als hij rechtop staat is hij uiteraard langer dan wanneer je hem neerzet. een plastic verpakking móet je wel kapot maken om de trap te kunnen zien, en heel vreemd als ik een stuk plastic had bewaard had ik wel het volledige bedrag teruggekregen? ze kunnen hem immers nooit meer in een restant plastic terug verpakken. Naar mijn mening had de medewerkster van de service balie een grotere beperking dan de jongen die mij hielp.( moet hij soms een bord dragen met"ga niet op mijn advies af ik ben beperkt"??) SCHANDALIG!!

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2013 om 20:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ben ik met je eens, zeker niet netjes tegenover die jongen.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2013 om 20:19
11537 Antwoorden / 51 Vragen

En al die herrie om € 8,40?

si
door silver5 - Nov 18, 2013 om 20:37
39 Antwoorden / 17 Vragen

voor de meeste onder ons stelt €8,40 misschien niets voor, maar ik ben van het "gulden tijdperk" en dan is het toch ruim 17 gulden. Daarbij komt dat het om het principe gaat, als ik een stuk plastic had meegenomen had ik wél het volledige bedrag teruggekregen?

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2013 om 20:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je trap weer had kunnen inpakken zoals je 'm gekocht wellicht wel. Met een los stuk plastic was je waarschijnlijk ook niet verder gekomen.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2013 om 20:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het gulden tijdperk is in 1999 afgesloten, we leven nu bijna in 2014. Dus min of meer gebruikelijk dat we aan euri's denken. En € 8,40 kan voor veel mensen veel geld zijn, maar als je gaat klussen, waar ik toch echt aan denk, is het geen promille van het klusbudget.

si
door silver5 - Nov 18, 2013 om 21:31
39 Antwoorden / 17 Vragen

volgens de medewerkster was een stuk plastic voldoende geweest, en het liefst een streepjescode, de laatste stond nog op de trap met een sticker. Een huishoudtrap hoef je in mijn ogen niet te kopen als je een"klusser" bent, hij is zoals het woord al zegt voor huishoudelijk gebruik. Om dan de schuld te schuiven op een personeelslid vind ik niet kunnen. Misschien omdat ikzelf ook beperkt ben, zij het fysiek, en ik niet vind dat je iemand publiekelijk zo mag vernederen. Daar komt bij dat 8 euro voor mij een heel bedrag is met een minimum inkomen, en ik dit zeker niet verwacht van de gamma waar ik al jaren kom.

aurora1
door aurora1 - Nov 19, 2013 om 00:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp niet zo goed waarom u de trap niet zo goed mogelijk weer van het plastic heeft voorzien, immers overal geldt dat je eventueel kunt ruilen/retourneren in de originele verpakking (als die mogelijkheid geboden wordt). Als het u zo hoog zit over het publiekelijk vernederen dan zou ik de betreffende mevrouw van de klantenservice daarop apart aanspreken of de baas van het filiaal, opdat het in de toekomst niet weer voorkomt.
Verder kan personeel in een winkel natuurlijk niet beoordelen of een trap voor een klant hoog genoeg is voor waar hij/zij hem voor wil gebruiken, dat is uw eigen verantwoordelijkheid.

hutch
door hutch - Nov 19, 2013 om 07:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

" is een franchiseformule. De GAMMA-bouwmarkten zijn dus eigendom van zelfstandige ondernemers, de franchisenemers."

De klant mag er vanuit gaan dat elke werknemer serieus genomen mag worden.
Als die 'dame' van de klantenservice zo over haar collega praat is dat niet alleen beledigend tegenover desbetreffende collega, maar verwacht zij dus ook dat elke klant een opleiding psychologie gevolgd moet hebben. Gewoon schandalig van haar en niets anders.

".Voorwaarde is dat het artikel ongebruikt en onbeschadigd is en nog in de originele onbeschadigde verpakking zit. Het recht van retourneren geldt ook indien, in alle redelijkheid, pas kan worden vastgesteld of het artikel voldoet door de blisterverpakking of andere eenmalige verpakking te openen. De verpakking mag niet onnodig beschadigd zijn."

Het lijkt mij zeer sterk dat de manager/bedrijfsleider van TS eist, dat de plastic verpakking er bij moet zitten.
Hoevaak ziet men dergelijke producten niet staan met een andere 'verpakking', die er blijkbaar later om gedaan is. Het is m.i. dan ook onredelijk om te verwachten dat de in stukken gescheurde plastic verpakking erbij moet zijn.
Om dat van TS te verwachten zou onredelijk zijn.

Ik raad TS aan om terug te gaan en met de manager/bedrijfsleider te gaan praten.

In die GAMMA-winkel heeft maar één persoon een BEPERKING en dat is die 'dame' van de klantenservice.

ph
door philip36 - Nov 19, 2013 om 09:39
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Silver5, uw verhaal klopt niet helemaal.

Na hem uit het plastic gehaald te hebben bleek dat de trap net niet hoog genoeg was.
Mijn vraag: was het plastic ondertussen weggewaaid?
Lijkt me dat als je niet zeker weet of de trap hoog genoeg is, je dit meteen gaat controleren na het uitpakken.

holstein
door holstein - Nov 19, 2013 om 10:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik blijf het apart vinden dat u nu de Gamma aanvalt, want u weet uw eigen situatie toch prima en is het voor u nou zo moeilijk om de hoogte van een trap in plastic te bepalen, je kunt toch een inschatting maken en meten?
U maakt er een heel probleem van, maar ik vind het zwaar overdreven.....

si
door silver5 - Nov 19, 2013 om 11:31
39 Antwoorden / 17 Vragen

als een trap rechtop (lees ingevouwen) staat is de hoogte heel anders dan wanneer hij uitgeklapt is. Dus nee ik kon niet zéker weten of de trap hoog genoeg was, daarom nam ik ook geen trap met 3 of 4 treden maar met 5 treden in de veronderstelling dat dat voldoende moest zijn. ik heb de verpakking in dit geval meteen weggegooid omdat je met een kapot plastic stuk toch niets meer kunt doen lijkt mij. wat betreft de voorwaarden ik heb punt 2 ook gelezen bij de voorwaarden op internet en heb een klacht ingediend bij gamma klachtencommissie. De mevr. in de gamma wees mij op een bord waar alleen maar stond hoe goed de service was. vervolgens zei ze dat het op internet zou staan bij bouwmarkten.nl ook dit klopt niet (nu héb ik internet maar wat als dit niet het geval is?) uiteindelijk heb ik na veel zoeken gevonden wat hierboven ook staat. En nogmaals verpakkingen die gebruikt kunnen worden om bijv. een tv in te vervoeren bewaar ik altijd, maar deze verpakking kon je niet hergebruiken dus heb ik hem weggegooid en de hulp heeft hem in de kliko gegooid. Ik was diezelfde dag niet in de gelegenheid om te kijken of de trap voldeed waar ik hem voor nodig had dus dat heb ik later gedaan (met hulp van iemand anders).

1paul
door 1paul - Nov 20, 2013 om 10:51
3135 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat u een beetje dom gehandeld heeft, u kan van tevoren weten dat de verpakking om het produkt moet zitten als u iets wilt retourneren, u wist ook dat de trap misschien niet helemaal de goede hoogte had...

in zo een geval snij je de verpakking netjes open zodat je deze weer kunt gebruiken en gooi je deze neit weg, je kijkt dan gewoon als eerste of de trap wel de goede hoogte heeft en dan pas gooi je het plastic al dan niet weg!!!

Eigen schuld dikke bult, u heeft wel gelijk dat het niet zo netjes is van de medewerker om haar of zijn collega zo te benaderen maar dit heeft niets van doen met uw eigen handelen!!!

vr1944
door vr1944 - Nov 20, 2013 om 11:18
1210 Antwoorden / 5 Vragen

als een trap rechtop (lees ingevouwen) staat is de hoogte heel anders dan wanneer hij uitgeklapt is

Dat klopt niet de treden van de trap zijn hooguit 1 a 2 cm lager als je de trap uitklapt.. Bovendien koop is koop dus Gamma hoeft de trap niet terug te nemen .Ik vraag me af wat dat geleuter over een advies van een werknemer met een beperking met het ruilen van de trap te maken heeft . Hoe moet de man weten waar je de trap voor gaat gebruiken.Vooraf meten is weten.

to
door tony maloney - Nov 20, 2013 om 11:36
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ruilen is geen recht, dus de Gamma mag zelf haar voorwaarden stellen. U voldeet niet aan deze voorwaarden, dus dat u überhaupt iets hebt teruggekregen is eigenlijk coulance. Niettemin vind ik het niet erg klantvriendelijk. De plastic verpakking is absoluut geen 20% van de waarde van het trapje, en de meeste mensen zullen de plastic verpakking direct weggooien. Daarnaast prijst Gamma zichzelf tegenwoordig aan als klusadviseur, en heeft u het het trapje deels op basis van hun advies gekocht. De Gamma snijdt zichzelf dus behoorlijk in de vingers met deze oplossing: én hun winst kwijt, én hun klant kwijt.

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2013 om 11:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

En al deze problemen voor € 8,40. Ik heb het eerder geschreven, voor TS is dit kennelijk een fors bedrag en rekent nog in het gulden tijdperk. Als TS toevallig rookt is dit 1 of 2 dagen roken. Waar hebben wij het over.

si
door silver5 - Nov 20, 2013 om 12:29
39 Antwoorden / 17 Vragen

Tony als je onderaan de bon kijkt staat er dat je binnen 30 dagen mag ruilen of je geld terug krijgt, er staat niets over de verpakking en zoals eerder vermeld bij eenmalige verpakkingen hoef je deze niet te retourneren. Mahadma nee ik rook niet en bij mijn wrten kost een pakje sigaretten al meer dan 5 euro, dus volgebs uzelf rookt u m8nimaal 1 pakje per dag.

si
door silver5 - Nov 20, 2013 om 12:35
39 Antwoorden / 17 Vragen

overigens stonden er ook trappen van ruim over de 100 euro en vind ik niet dat de service afhsngt van het bedrag waarvoor je iets koopt

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2013 om 12:49
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@silver5,

als alle algemene voorwaarden op de bon geprint moeten worden, worden de bonnen die de klant meterslang. Een verwijzing: zie onze algemene voorwaarden op www. enz of verkrijgbaar bij de kassa volstaat. En die moet je wel lezen, vooraf als je wilt weten hoe en wat.

En voor de goede orde, ik heb niet gezegd dàt u rookt, ik gezegd, als.
En ik rook al een kleine 40 jaar niet meer. Ik heb alleen dit genoemd om een vergelijk te maken wat € 8,40 is. En er bestaan ook trappen die heel veel duurder zijn als € 100,00.

Daarnaast heeft u uiteindelijk gekozen.

pino123
door pino123 - Nov 20, 2013 om 12:54
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik eentrap koop voor een bepaalde hoogte en ik weet hoe groot ik zelf moet zijn, koop ik een trap die hoger is, aangezien ik anders er net met mijn vingers bij kan komen.

Op een trap staat de maat. Je weet dus hooe hoog een trap minimaal moet zijn:

Bijvoorbeeld:

chnische gegevens-Minimale hoogte 70 cm
Aantal treden 3 treden
Maximale werkhoogte 270 cm
Gewicht 7 kg

Dus.... Valt jezelf hierin ook niet iets te verwijten? Misschien heb je de afstand tot de werkplek wel verkeerd opgemeten. Dat lijkt mij eerder het geval hier.

ka
door kama - Nov 20, 2013 om 13:32
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik vind dat de meeste reageerders te negatief reageren op de vraagstelster. Gezien de regeltjes heeft ze gewoon recht op ruil.
Om over andermans financiële ruimte te oordelen (f 18,50) is ook nogal aanmatigend. Jammer.
Dus : gewoon klacht indienen bij de Gamma.

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2013 om 13:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@kama,

sinds 1999 leven wij de eurozone.

si
door silver5 - Nov 20, 2013 om 14:21
39 Antwoorden / 17 Vragen

op de trap stond géén werkhoogte, daarom heb ik juist adc vies ingewonnen bij de vriendelijke jongeman én een trap gekocht met 5 treden ipv 3 of 4. ik heb inderdaad bij de gamma site een klacht ingediend en zal binnen 5 werkdagen bericht terug krijgen.

ka
door kama - Nov 20, 2013 om 14:51
161 Antwoorden / 19 Vragen

@mahadma Het was slechts een correctie op de genoemde 17 gulden. Pff....... Als iemand in guldens wil rekenen dan mag dat toch? Ik doe het zelf (nagenoeg) niet meer maar vind wel dat áls je al met guldens rekent dat je het dan ook goed moet doen.

kriekra
door kriekra - Nov 20, 2013 om 14:57
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik vind het niet erg klantvriendelijk van de Gamma dat ze de trap niet terug nemen, ook al zijn ze dit niet verplicht. Als ze er een stuk wikkelfolie omheen doen is ie weer veilig verpakt. Ook slecht dat de afmetingen niet bekend waren, dat is informatie die m.i. op de verpakking moet staan. Daarnaast is de bejegening van de klantenservicemedewerkster echt beneden peil.
Mijn ervaring is dat Gamma niet moeilijk doet met producten ruilen. Zo had ik een keer een grote emmer mengverf terug gebracht omdat de kleur te erg afweek van de kleurstaal die ik had laten zien. Daar kwam ik pas thuis achter toen de schilder ermee aan de slag ging.
Ze namen de verkeerde verf weer retour en ik kreeg een emmer mee met de juiste kleur. (en dat ging om een hoger bedrag dan die trap)
Het zal wel sterk van het filiaal af hangen hoe klantvriendelijk ze zijn.

labren
door labren - Nov 20, 2013 om 15:30
862 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - offtopic bijdrage]

ma
door manwijf - Nov 21, 2013 om 09:32
574 Antwoorden / 1 Vragen

Begin nu wel een beetje nieuwsgierig te worden naar waar die trap dan wel niet voor gebruikt had moeten worden... maar dat terzijde.

Je moet als huisvrouw en/of klusser zelf wel een beperking hebben als je een eenvoudige klus als iets opmeten niet kunt klaren. Om dat dan af te schuiven op een medewerker van de Gamma is te belachelijk voor woorden.

De Gamma is overigens te prijzen dat ze ook iemand met een beperking in dienst nemen. Zouden meer bedrijven moeten doen. Dat die mevrouw haar collega voor schut zet, is inderdaad niet te prijzen, maar dat gaat jou niet aan. Ik heb als huisvrouw trouwens geen enkele moeite met het inschatten van een advies van iemand die beperkt is. Je had er ook nog iemand anders bij kunnen halen als je al twijfelde. Verder had je ook de afstand tussen de treden kunnen meten. Er stond immers wel een trap van 3 en 4 treden. Zeker niet aan gedacht? Beperking soms?

Ben het er helemaal mee eens, dat je de verpakking niet om zeep had moeten helpen en gelijk had moeten controleren of ie wel de juiste maat had. Ben je soms een man? Die scheuren altijd alles wild open, terwijl je dit met een mesje feilloos open kunt snijden. Die verpakking is trouwens ook nog eens bescherming voor die trap. Niemand wil een trap kopen die al onder de krassen zit. Ook niet voor 20% minder. Ik niet in ieder geval.

kloske
door kloske - Nov 21, 2013 om 13:38
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 20 nov 2013, 13:46]@kama,

sinds 1999 leven wij de eurozone.

Slecht geheugen? Áls u dan een tijdstip zet bij het invoeren van de euro, doe het dan goed. De euro bestaat pas sinds 2002.

ri
door rietje328 - Nov 22, 2013 om 13:18
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 20 nov 2013, 11:18]
Dat klopt niet de treden van de trap zijn hooguit 1 a 2 cm lager als je de trap uitklapt..

Als je de trap uitklapt komen de rechte delen schuin te staan, dus dit scheelt wel degelijk meer dan 1 a 2 cm. Desalniettemin had TS dit in de gamma gemakkelijk uit kunnen proberen, aangezien de onderste 4 treden gewoon vast zitten en niet draaibaar zijn of zo. Als je simpelweg de trap zo schuin houdt dat deze treden horizontaal komen, dan weet je ook waar de bovenste trede uitkomt. Komt geen wiskunde aan te pas...

si
door silver5 - Nov 22, 2013 om 14:01
39 Antwoorden / 17 Vragen

ik denk dat we het belangrijkste vergeten en dat is de service van de gamma. Als nu in de algemene voorwaarden staat dat men ook volledige vergoeding krijgt bij eenmalige verpakkingen, en ook blisterverpakkingen die niet meer her te gebruiken zijn waarom dan zo bot doen? Hoe ik iets opgemeten heb schuin recht of hoe dan ook, doet hier niet ter zaken. wij hadden eerst een trap met 4 treden en die kwam wel tot de gewenste hoogte. Dan mag je toch verwachten dat 5 treden zeker voldoende is?

pino123
door pino123 - Nov 22, 2013 om 23:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=silver5 schreef op vrijdag 22 nov 2013, 14:01]ik denk dat we het belangrijkste vergeten en dat is de service van de gamma. Als nu in de algemene voorwaarden staat dat men ook volledige vergoeding krijgt bij eenmalige verpakkingen, en ook blisterverpakkingen die niet meer her te gebruiken zijn waarom dan zo bot doen? Hoe ik iets opgemeten heb schuin recht of hoe dan ook, doet hier niet ter zaken. wij hadden eerst een trap met 4 treden en die kwam wel tot de gewenste hoogte. Dan mag je toch verwachten dat 5 treden zeker voldoende is?

Kennelijk niet.....

Je zit maar de drammen over de verpakking. Je had een trap moet kopen die de juiste afmetingen had. Daarbij koop=koop, ruilen is een gunst.

si
door silver5 - Dec 5, 2013 om 17:24
39 Antwoorden / 17 Vragen

ik heb net telefoon van de regio manager gehad, en ik krijg het resterende bedrag alsnog (op grond van de algemene voorwaarden) terug. ook is er een excuus gemaakt naar de vriendelijke medewerker die in het openbaar vernederd werd. En even voor de duidelijkheid als ik een stukje plastic had gehad dan moest de Gamma de trap ook opnieuw verpakken en zou de vorige schrijfster (manwijf) het verschil nooit gemerkt hebben en werd de trap gewoon voor de originele prijs verkocht.

probleem opgelost
silver5

zoekster
door zoekster - Dec 5, 2013 om 17:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=silver5 schreef op donderdag 5 dec 2013, 17:24]ik heb net telefoon van de regio manager gehad, en ik krijg het resterende bedrag alsnog (op grond van de algemene voorwaarden) terug.

probleem opgelost
silver5
Als je op basis van de algemene voorwaarden je resterende bedrag hebt terug gekregen sta je volledig in je recht.

Ook al staat er in de wet koop=koop is, dan nog kan een verkoper extra gunstige voorwaarden geven bij verkoop. Die gunstige voorwaarden zijn op dat moment een recht van de consument geworden en de verkoper kan dan niet meer terug vallen op koop=koop.

Nog fijne feestdagen. Sinterklaas kwam dan toch nog op tijd voorbij ;-)

ma
door manwijf - Dec 6, 2013 om 09:30
574 Antwoorden / 1 Vragen

@silver5
Als het werkelijk in de algemene voorwaarden stond, had de medewerkster het kunnen weten. Ik vermoed dat dat helemaal niet het geval is. De medewerkster heeft gewoon gehandeld naar de instructies van die zelfde regiomanager, die nu mooie sier gaat maken, maar daarmee wel zijn personeel voor schut zet.

Het is fijn voor jou dat de regiomanager zo coulant is, maar hij kan beter de regels m.b.t. ruilen en terugbrengen duidelijker communiceren, dan krijg je dit soort misverstanden niet.