Ve
door Velvede1964 Jun 17, 2019 om 19:35
Auto & vervoer

Garage onderdelen vervangen en nu te laat met retourneren..

Goedendag Allemaal,

Ik heb bij een garagebedrijf 2 draagarmen laten monteren links en rechts.

Nu was 1 kant slecht en heb toen gevraagd of ze de andere kant gelijk wouden mee vervangen.

na de reparatie was er een bijgeluid hoorbaar aan de rechter kant ( dit was de kant die nog goed was en ik had  gevraagd deze te vernieuwen)

Dus terug geweest en de garage heeft de oude draagarm terug gezet toen was het geluid weer weg.
Onder garantie heeft de garage weer een nieuwe aangevraagd en deze 2 maanden later gemonteerd ( het onderdeel is vrij specifiek en niet zomaar overal te krijgen)

Echter  bij het 2e nieuwe onderdeel weer bijgeluiden.  garage deed niet moeilijk en zette wederom de oude eronder en toen het geluid weg was hebben ze weer garantie aangevraagd ik kreeg 2 maanden bericht dat het nieuwe onderdeel binnen was en ik kon langskomen.

door drukte heb ik dit moeten uitstellen elke keer (mijn garage zit ruim 1,5 rijden bij me vandaan)

Uiteindelijk heb ik pas 14 maanden na eerste reparatie een afspraak gemaakt voor montage deze heb ik toen weer moeten annuleren dus 2 maanden doorgeschoven.

Na 16 maanden (gerekend vanaf de allereerste reparatie) heb ik de auto gebracht nieuwe draagarm eronder laten monteren en paar dagen later merkte ik weer bijgeluiden.  dus na 3 keer een nieuw onderdeel wederom niet goed.  dit heb ik de garage laten weten, helaas was de garantie periode voorbij waardoor hun geen garantie meer konden aanvragen.  zij kwamen met het voorstel om de oude weer terug te plaatsen of eventueel links en rechts te wisselen. en een onderstel specialist de auto laten controleren of er niet iets anders aan de hand is om toch echt zien of het geluid wel van de draagarm kwam.

ik heb heb hier lokaal een specialist laten kijken deze gaf aan dat de hoes van de draagarm los zat.  hiermee heb ik mijn garage geconfronteerd en die gaven mij als laatste optie om het onderdeel binnen 30 dagen terug te geven en dat ze dan het volle bedrag van de draagarm zouden vergoeden ondanks dat er geen garantie meer op zat.

Nu heb ik lokaal de draagarm laten wisselen en omdat ik wat te laat was heb ik de garage 2 dagen voor dealine laten weten dat ik de 30 dagen niet ging halen dat het 1 a 2 dagen later zou worden hierop kreeg ik als antwoord dat ze zich aan de termijn hielden en als ik binnen de deadline het onderdeel bij hun zou afleveren ik het geld terug krijg.
Ik heb het toen verzonden op de 30ste dag maar omdat de pakketdienst altijd 1 dag later levert is het onderdeel dus 1 dag te laat aangekomen bij hun. en ze vergoeden nu niets meer.  hun gaven aan dat ik die 2 dagen het onderdeel ook nog persoonlijk had kunnen  afleveren en de termijn nog meer dan redelijk was gezien de historie.

Wat zijn nu mijn  rechten als particulier?  ik ben maar 1 dag te laat met afleveren, en daarnaast heeft het onderdeel amper onder mijn auto gezeten.
wat voor stappen zou ik nog kunnen ondernemen?

Ik doe geen zaken meer met deze  garage nadat ik veel te laat een factuur had betaald en na 2 herinneringen gaven zij aan liever geen zaken meer te doen met mij. even zodat u snapt waarom ik niet meer daarheen ben gereden.

1222 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 17, 2019 om 19:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Eén dag te laat is nog steeds te laat.

Ve
door Velvede1964 Jun 17, 2019 om 19:42
Antwoorden / 1 Vragen

ja maar het onderdeel heeft amper onder de auto gezeten en vertoonde een defect.  dus daar heb ik toch wel enige vorm van rechten op of vergoeding?  het gaat om een aardig bedrag namelijk.

diumenge
door diumenge Jun 17, 2019 om 19:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De garantie was inmiddels verlopen, maar stel dat je toch nog garantie kan claimen vanwege het defect dan krijg je hooguit een nieuw onderdeel en nog steeds niet je geld terug. Die garage heeft zo te lezen prima service geleverd.

ne
door neodutchio Jun 17, 2019 om 20:05
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Uw rechten waren vervanging, herstel of ontbinding. Dat hoort binnen afzienbare tijd te gebeuren. Normaal bij herroeping is er wettelijk 14 dagen tijd om terug te sturen. 30 dagen is dan heel coulant.

ne
door neodutchio - Jun 17, 2019 om 19:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat een nette garage. U kiest er zelf voor een garage uit te kiezen zo ver van u huis. Net zo goed dat u er zelf voor kiest om pas te betalen als de tweede aanmaning verstuurd is. Ook is het uw keuze om 16 maanden te wachten met herstel.

Na 3 pogingen had u recht om de koop te ontbinden. U had de verkoper moeten aangeven in gebreke te zijn en daarna het product moeten terug sturen. Nu is de verkoper de beroerdste niet en ontbind zelf terwijl er nog aangeboden is om verder te kijken. Wat mij dan weer bevreemd is dat u dan wel ineens lokaal ergens terecht kan. U krijgt tijd genoeg om terug te sturen en u laat het er weer op aankomen.
Wettelijk is bepaald dat bij vervanging of reparatie die binnen bepaalde tijd moeten gebeuren. Dat u ook daarin verzaakt om de garage het te laten oplossen kan echt alleen u aangerekend worden.

Of u nog ergens recht kan halen is maar de vraag. De verkopende partij is meewerkend geweest en heeft u mogelijkheden genoeg gegeven. U bent diegene die in gebreke is gebleven. Je kan niet een niet-werkend product blijven gebruiken totdat het u belieft om het weer in te leveren.

Als de garage is aangesloten bij een geschillencommisie kunt u daar aankloppen en anders blijft alleen de gang naar de rechter nog open. Geen idee wat de arm gekost heeft, maar ik zou het niet aandurven.

Ve
door Velvede1964 Jun 17, 2019 om 20:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap uw punten wel.  maar ik heb toch ergens recht op een goed werkend onderdeel of coulance daarop?   ik heb ook 1,5 maand moeten wachten tot ik telkens het onder garantie geclaimde onderdeel pas weer kon laten monteren.   dat ik daar de laatste keer langer over heb gedaan is aan mij te wijten dat begrijp ik.

ik wou de auto al eerder een keer afspraak maken ongeveer 10/11 maanden na eerste reparatie maar toen waren ze erg druk hadden niet op korte termijn plaats voor mij.. die periode kan ik dan toch niets aan doen?

maar ik heb het onderdeel verzonden op de 30ste dag en heb hier bewijs van.

ne
door neodutchio Jun 17, 2019 om 20:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U geeft zelf al aan dat het een specifiek artikel is, dat daar een iets langere levertijd op zit is inharent aan het product. Ook 10 maanden is een te lange periode om iets op te laten lossen. Geen idee wat u een kort termijn vindt, maar weinig garage's, en zeker die specifieke merken hebben, hebben een planning die niet verder dan een paar dagen gaat.

Verzonden op de 30ste dag is leuk, maar het moest binnen de 30 dagen binnen zijn.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 17, 2019 om 19:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Velvede,

Ik ben toch wel nieuwsgierig om wat voor een merk en type auto het gaat.

Het is altijd vervelend als je geen vertrouwen meer hebt in een garage.
Ik raad je aan om geen zaken meer met deze garage te doen.

Misschien kun je de onderdelen op Marktplaats zetten?

ne
door neodutchio Jun 17, 2019 om 19:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat was de garage ook wel van plan. Een klant die geen enkele afspraak nakomt kunnen ze missen als kiespijn. Ik ben wel benieuwd naar de naam van de garage, ik lees niets dat niet hoort. Ze zijn juist goed bezig geweest. Echter houdt de service een keer op.

tenormin
door tenormin Jun 17, 2019 om 20:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom geen zaken meer doen met deze garage? M.i. hebben ze zich voorbeeldig opgesteld, de TS heeft zich niet aan de afspraak gehouden.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2019 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een uitermate keurige garage, maar u maakt er wel een potje van met dat voortdurende uitstellen en veel te laat betalen. Ik kan mij best voorstellen dat ze u niet als klant willen hebben.

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2019 om 01:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een keurige en geduldige garage, en wat een klant die je als ondernemer maar liever kwijt kunt zijn.
En het is al gezegd: te laat is te laat.
Ze moeten bijna extra personeel aanstellen voor uw tijdrovende en wonderlijke wijze van handelen over een periode van zo’n anderhalf jaar.

panter22
door panter22 - Jun 18, 2019 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt moeite om op tijd te komen, je aan de afspraken te houden, je rekening op tijd betalen.
En nu vraag je hier wat je rechten zijn.
De laatste afspraak was dat als de draagarm binnen 30 dagen bij de garage zou zijn, je het geld terug zou krijgen.
Daar heb je je niet aan gehouden. Jammer, maar helaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2019 om 09:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Is het garagebedrijf aangesloten bij BOVAG resp. de geschillencommisie. Dan kunt u daar eventueel nog verhaal halen maar ook dat lijkt mij voor u negatief uit te vallen. Bij het hebben van rechten behoren ook plichten en voor zover ik uw verhaal begrijp heeft de garage 'geen steken'laten vallen. U heeft de draagarm door een andere garage laten wisselen en dat was niet verstandig.