mh
door mh74 Jun 28, 2018 om 14:54
Auto & vervoer

Garage rekent volledige kosten voor onderdeel dat niet geplaatst kan worden

Een garagebedrijf gaat mijn schokbrekers vervangen en bestelt twee schokbrekers bij zijn leverancier.
Doordat één van de twee te vervangen onderdelen niet los komt, kunnen de nieuwe onderdelen niet allebei geplaatst worden.
Dit blijkt een dag na levering van de onderdelen.
Het bestellen van een aanvullend onderdeel om de schokbrekers wel te kunnen vervangen wordt voorgesteld. Dit aanvullende onderdeel zou € 550 (ex montage) kosten. Hiervoor heb ik geen akkoord gegeven.
Garagehouder deelt tijdens het uitreiken van de nota mede dat er aan hem mogelijk een percentage retourkosten in rekening zal worden gebracht door de leverancier van de schokbrekers. Deze zou het garagebedrijf dan aan mij door berekenen. Een percentage van de kosten klonk redelijk, dus akkoord.
De leverancier neemt de onderdelen vervolgens helemaal niet retour en het garagebedrijf brengt nu de volledige onderdeelkosten, naast de kosten voor arbeidsloon, bij mij in rekening.
Arbeidskosten heb ik uiteraard betaald, maar mbt het betalen voor onderdelen twv € 300 waar ik niets aan heb ben ik terughoudend.

Ik wist met het opdracht geven schokbrekers te vervangen niet welke retourvoorwaarden van toepassing zijn tussen garagebedrijf en leverancier.
Ik wist niet dat het garagebedrijf het te vervangen onderdeel niet los zou kunnen krijgen.

Het volledig in rekening brengen van de kosten voor de onderdelen die garagebedrijf van zijn everancier heeft afgenomen - onder de voorwaarden waarmee het garagebedrijf akkoord is gegaan, maar waarin ik niet ben geraadpleegd of anderszins invloed heb uit kunnen oefenen - vind ik vrij ver gaan.

Welke rechten heb ik hierin als consument?
Ben ik nu verplicht deze onderdelen (volledig) te betalen?

4993 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2018 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan die schokbreker die niet geplaatst kan worden maar meenemen. Wat is dat voor rare garage dat ze een onderdeel niet loskrijgen?

Ge
door Genee - Jun 28, 2018 om 15:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor auto heeft u en is deze zo oud dat alles vastgeroest is?
Een hele vreemde garage die niet beide schokbrekers kan vervangen en wat voor onderdeel moest er dan besteld worden om de schokbreker toch te kunnen monteren wat ook nog eens €550 kost?
En is het wel veilig om met een versleten schokbreker te blijven rijden?

Gr
door Grunn1 Jun 28, 2018 om 18:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kan zijn dat waar de schokbreker aan bevestigd is dermate verrot is dat bij het loshalen dit vervangen dient te worden.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2018 om 15:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ben ik nu verplicht deze onderdelen (volledig) te betalen?
Lijkt me toch van niet.
Zeker een 'beun-de-haas' en geen Bovag-bedrijf?
Is het laatste wél het geval dan daar eens informeren.

ja
door janf43 - Jun 28, 2018 om 15:33
733 Antwoorden / 0 Vragen

En u rijdt nu rond met een auto waarvan een schokbreker niet goed is? Dat lijkt me niet erg veilig.

ne
door neodutchio - Jun 28, 2018 om 15:34
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als de schokbrekers speciaal voor u besteld zijn en niet standaard op voorraad liggen bij de garage, is er een grote kans dat de rekening voor u is. Wie heeft er opdracht gegeven voor het vervangen? Als u dat zelf bent moet u betalen. Als de garage het u geadviseerd heeft zijn zij verantwoordelijk voor de kosten.

ro
door ron503 - Jun 28, 2018 om 16:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo moeilijk moet het vervangen van schokbrekers door een garagist toch niet zijn tenzij de boel zo verroest of door schade ontzet is dat loshalen niet meer mogelijk is. Het is wel zo dat er aan de schokbrekers niets mankeert en de gararist ze niet zoals een consument retour kan sturen. De garagist heeft in uw opdracht de schokbrekers bestelt dus dient u ookal gaat u niet akkoord de overgebleven schokbreker af te nemen danwel akkoord te gaan met het vervangen van het onderdeel die het monteren voor nu onmogelijk maakt.

panter22
door panter22 - Jun 28, 2018 om 19:22
6599 Antwoorden / Vragen

Wat nu,  je zit nu met een auto met 2 defecte schokbrekers. Je zult  toch wel iets moeten.
Of een onderdeel bijbestellen bij deze garage,en laten monteren.
Of met de schokbrekers onder de arm  naar een andere garage. Misschien krijgen zij de onderdelen wel los, En kunnen ze het daar ook niet, dan zul je toch die nieuwe  onderdelen nodig hebben.

audb
door audb - Jun 29, 2018 om 14:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"Doordat één van de twee te vervangen onderdelen niet los komt, kunnen de nieuwe onderdelen niet allebei geplaatst worden."

Sorry meneer de garage houder ga eens terug naar school zou ik zeggen.

Als er iets niet los kan komen en dan hebben we het over een bout waar de schokbreker mee is vast gezet dan gebruk je een compressor en een perslucht ratel of slag schroevendraaier en als die dan nog niet los wil komen dan gewoon goede kruipolie er tussen.

Maar om slechts 1 schokbreker te vervangen is gewoon weg levens gevaarlijk dat had nooit mogen gebeuren.

Is de garage aangesloten bij de Bovag dan kan u daar een klacht indiennen maar ik ben bang dat u bij Jan de Beunhaas bedrijf bent geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 29, 2018 om 19:13
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Kort gezegd, aanvullend is hier m.i sprake van een wanprestatie of wel niet nakomen van een overeenkomst. De overeenkomst is het plaatsen van schokbrekers en als blijt dat de garage dat niet kan is dat wel en alleen een probleem van die (pruts???)garage. Is de garage aangesloten bij Bovag? Dan daar een klacht indienen en voor vwat betreft uw rechten zie:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  schade bij niet nakomen

jo
door joQ - Jul 9, 2018 om 12:33
23 Antwoorden / 1 Vragen

Om te beginnen het zijn schokdempers!

Vreemd dat de garage niet kan vervangen, het kan vast zitten maar met de juiste (speciale) tools moet dit toch lukken.! Bedenkt ook dat een lekke of zeer slechte demper APK afkeur is!

m.i. Moet de garagist dit kunnen fixen!! Spreek hem hierop aan!
Maar 1vervangen kan echt niet een nieuwe en slechte op dezelfde as geeft onveilig weggedrag! Daarom worden deze altijd per 2 vervangen !