Ro
door RonaldHaas Apr 3, 2020 om 13:31
Auto & vervoer

Garantie grote beurt auto

Is er een bepaalde garantietermijn aan werkzaamheden van een grote beurt?

2 weken na het uitvoeren van een grote beurt aan onze auto merkte wij op dat er olie op het pad lag. Het garagebedrijf beweert dat dit niet het gevolg is van de grote beurt i.c.m. APK.

Een bevriende monteur van ons geeft aan dat zij daar wel degelijk zijn geweest met het verversen van de olie en vermoedelijk een pakking of dop niet goed hebben aangedraaid. Dat is een welles-nietes verhaal.

Kort samengevat krijg ik een rekening van 120 euro voor het oplossen van een lek die spontaan is ontstaan na een grote beurt. Hoe hiermee om te gaan?

5404 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2020 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat omvatte die rekening dan? Moest er olie bijgevuld worden? Moest er olie verwijderd worden van het pad? Kon u die 14 dagen wel gewoon rijden?

Ro
door RonaldHaas Apr 3, 2020 om 13:40
1 Antwoorden / 7 Vragen

De rekening bestaat uit:
- onderzoekskosten voor het opsporen van het lek
- nieuwe keering aandrijfas
- bijvullen olie

tijger1
door tijger1 Apr 3, 2020 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen idee of zo'n keerring vervangen wordt bij een grote beurt. Vraag het uw bevriende monteur.

sw
door swat1500 Apr 3, 2020 om 21:43
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervangen van een keerring is geen onderdeel van een grote beurt. Wel mag je verwachten dat bij de grote beurt dit wordt geinspecteerd op lekkage. Een en ander is ook afhankelijk van hoe oud de auto is en/of hoe vaak of hoe weinig de auto wordt gebruikt. Als er sprake was van licht olieverlies dan is het niet onmogelijk dat kort na de beurt de keerring is gaan lekken.

ne
door neodutchio - Apr 3, 2020 om 14:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Olie aftappen gebeurt onderaan de auto. De keerring aandrijfas komen ze niet in de buurt en hoort ook niet bij een beurt.
Vreemd verhaal van uw bevriende monteur:
"Een oliekeerring kan ook spontaan gaan lekken, dit gebeurd dan meestal kort nadat de motorolie is ververst. De reden hiervan is dat er vuildeeltjes rond de oliekeerring verdwenen zijn. "

Wat u dus moet doen is betalen. Ik zie geen reden waarom de garage verantwoordelijk zou zijn voor of een normaal gebeuren na het verversen, of als de ring door slijtage is gaan lekken. Ik lees ook geen onderbouwing van uw kant.

Ro
door RonaldHaas Apr 3, 2020 om 14:08
1 Antwoorden / 7 Vragen

Duidelijk. Dan weet ik voldoende.

Als autoleek laat ik mezelf dingen aanpraten en ga vaak niet over 1 nacht ijs.

Ik zal de rekening voldoen. Bedankt voor uw informatie!

aurora1
door aurora1 Apr 6, 2020 om 16:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Verstandig, en in voor de toekomst u niet laten opjutten.....

aurora1
door aurora1 - Apr 3, 2020 om 22:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Twee weken later? Als het aan die beurt gelegen had dan was er eerder, direct al, olie op het pad geweest. Als iets niet goed aangedraaid was: idem dito. Wat voor prutser is die bevriende monteur eigenlijk? Een stagiair 1e jaar monteursopleiding?

"Hoe hiermee om te gaan"? Daar vraagt u wat. Met verstand gebruiken? Maar dat bepaalt u zelf.
Ik zou maar snel die terechte rekening betalen.

Auto's zijn aan slijtage onderhevig en er kunnen allerhande problemen zich voordoen, het is een gebruiksvoorwerp. Hoe ouder de auto en hoe ermee omgegaan wordt) des te meer kwalen en kwaaltjes, euvelen kunnen zich voordoen.

aurora1
door aurora1 Apr 6, 2020 om 16:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een aanvulling: ik zou die olie goed opruimen mocht u dat nog niet gedaan hebben, dat is wegens de milieuwetten en eventuele boetes. Alleen voor reparaties kunnen garanties gegeven worden, niet voor onderhoudsbeurten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2020 om 11:29
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een kwestie voor https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/voertuigen/  als u er met de garage niet uitkomt.

ro
door ron503 - Apr 4, 2020 om 12:19
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een grote beurt wordt de auto naast het vervangen van essentiële vloeistoffen e.d. op een aantal zaken gecontroleerd en daar hoort olielekkage ook bij. Als de aandrijfas keerring ten tijde van de grote beurt al een lekkage vertoonde dan valt dat direct op en zou het advies zijn om die keerring tegen een meerprijs te vervangen. Een aandrijfas keerring is in de versnellingsbak gemonteerd en van de versnellingbak wordt de olie bij een grote beurt niet standaard vervangen omdat dat niet noodzakelijk is. Het is een geval van pech want een keerring kan spontaan gaan lekken maar wanneer dat gebeurt is niet te voorspellen. Daarbij is het zo dat u geen garantie kunt claimen op zaken die niet gerepareerd zijn omdat een grote beurt onderhoud betreft en geen reparatie van een auto.

mpbraaksma
door mpbraaksma - Apr 6, 2020 om 18:11
48 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een lastig verhaal. U zult dan aannemelijk moeten maken dat het bij de grote beurt verkeerd is gegaan.

ka
door kama - Apr 6, 2020 om 22:14
161 Antwoorden / 19 Vragen

We hebben een jaar of vijftien geleden problemen gehad met onze Opelgarage. Elke keer als de auto een beurt had gehad ging er iets stuk. Soms al op weg naar huis, soms een paar dagen later. De garage geloofde er niets van dat dat aan de beurten lag. Heeft uit coulance wel eens goed gekeken en gerepareerd, maar niet altijd ging dat kosteloos.

Onze volgende auto was uiteraard geen Opel meer, maar een Volkswagen.

ma
door mario47 - Apr 6, 2020 om 23:02
56 Antwoorden / 2 Vragen

Raar verhaal. Ik heb mijn auto nu 9 jaar en doe nooit een grote of kleine beurt.Ik kontroleer de water en olie niveo's iedere maand en vul ze bij indien nodig en dat is het.Bij de APK vraag ik hoe het is gesteld met de remblokken en meer onderhoud krijgt mijn bakkie niet

tenormin
door tenormin Apr 6, 2020 om 23:20
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Jaja, klinkt leuk hoor. Vragen hoe het gesteld is met de remblokken en meer onderhoud krijgt mijn bakkie niet. Krijg je later wel de deksel op je neus. Vooral zo doorgaan (niet). Niet verbaasd zijn als en later APK heel duur uitvalt, gewoon waarschuwing hoor.

Grunnen.
door Grunnen. Apr 7, 2020 om 09:50
509 Antwoorden / Vragen

Veel meer dan als het open en dichtgooien van de motorkap is een servicebeurt niet. Een melkkoe voor de garagehouders.

ro
door ron503 Apr 7, 2020 om 13:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De grote beurt was ooit een 10.000 km beurt waarbij de garagist alle onderdelen die binnen die 10.000 km aan vervanging toe zouden zijn preventief verving en niet zoals tegenwoordig enkel de vloeistoffen e.d. vervangt en de andere vitale onderdelen op slijtage inspecteert. Moderne auto's hebben veel minder preventief onderhoud nodig en vervangen van remdelen is vaak zelf te doen maar voor compexere zaken zoals de distributieriem wissel en elektronische storingen is een gang naar een garage wel aan te raden.