di
door dinant07 Aug 24, 2013 om 10:46
Auto & vervoer

Garantie op 2e hands auto

Ik heb 3 maanden gelden een 2e hands auto (2008) gekocht bij een garage. Echter op de koopovereenkomst staat geen garantie.
Nu is er een klep stuk en de kosten zijn 800 euro.
Heb ik nu nog wettelijke garantie.

13417 39 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 10:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Als de aanschafprijs boven de €4500,- ligt of minimaal 30% van de catalogusprijs is, kun je een beroep doen op de Bovag garantie.
Als de aanschafprijs lager is wordt het veel lastiger.
Aangezien je een gebruikte auto gekocht hebt, dien je er rekening mee te houden dat de auto normale slijtage of verborgen gebreken kan bezitten. Dan komen in beginsel alle kosten voor je eigen rekening. Behalve als de verkopende partij van bepaalde gebreken afwist of redelijkerwijs daarvan op de hoogte was.

worst
door worst - Aug 24, 2013 om 11:33
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 24 aug 2013, 10:53]Als de aanschafprijs boven de €4500,- ligt of minimaal 30% van de catalogusprijs is, kun je een beroep doen op de Bovag garantie.

Wat nu ald die garage niet bij de Bovag is aangesloten?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 24, 2013 om 12:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=worst schreef op zaterdag 24 aug 2013, 11:33][quote=ikbenik schreef op zaterdag 24 aug 2013, 10:53]Als de aanschafprijs boven de €4500,- ligt of minimaal 30% van de catalogusprijs is, kun je een beroep doen op de Bovag garantie.

Wat nu ald die garage niet bij de Bovag is aangesloten?

dan heeft u pech gehad.

ro
door ron530 - Aug 24, 2013 om 12:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat is nu het nadeel van het kopen zonder garantie. De aanschafprijs ligt vaak lager maar als er iets kapot gaat bent u dat voordeeltje weer kwijt. Het is aan u om te bewijzen dat het mankement voor de aankoop al aanwezig was maar dat wordt na 3 maanden bijzonder moeilijk zeker bij een mankement als deze. Wettelijk gezien kunt u niets beginnen, u kunt de verkoper wel vriendelijk om een coulance vragen maar gratis reparatie gaat niet lukken.

holstein
door holstein - Aug 24, 2013 om 13:01
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je weet toch wat je hebt afgesproken bij de koop, garantie of geen garantie, maar in jou geval zal het vast niet, want dan had je het geweten en dan is het lullig, maar neem je wel zelf het risico, want garantie kost geld, meer is het niet.

di
door dinant07 - Aug 24, 2013 om 13:09
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik moest € 350,= extra bij betalen boven op de aanschafprijs om Bovaq garantie te krijgen. Normaal moet dit er toch gewoon opzitten.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 13:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:09]Ik moest € 350,= extra bij betalen boven op de aanschafprijs om Bovaq garantie te krijgen. Normaal moet dit er toch gewoon opzitten.
Nee hoor.
Garantie is geen recht, maar een gunst.
Dat is juist het verschil.

ro
door ron530 - Aug 24, 2013 om 13:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Blijkbaar is prijs van de auto een meeneem prijs geweest, voor Bovag garantie moet dan bijbetaald worden. U wist dat ook maar dacht 350 euro uit te sparen want wat kan er nu kapot aan een relatief jonge auto. Dit is niet kwaad bedoelt want vaak gaat er niets kapot maar uitzonderingen bevestigen de regel. Neem zoals ik al eerder aangaf contact op met de verkoper en probeer elkaar ergens in de midden tegemoet te komen 50/50 of u het materiaal en de verkoper de arbeid o.i.d.

di
door dinant07 - Aug 24, 2013 om 13:45
4 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij heb ik gelezen dat een ieder wettelijk 6 maanden garantie heeft op een 2e hands auto.
Volgens mij is een garantie geen gunst. Om voor een Bovaq garantie te betalen kan ik me vorstellen, maar zoveel.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 13:47
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Toch moet ik wel een waarschuwing plaatsen.

Diverse organisaties beweren keihard dat bijkopen van garantie (wat in dit geval eigenlijk ook zo is) totaal onzinnig is, omdat zij de opvatting hebben dat de consument daar sowieso volgens de wet recht op heeft.
Het gevolg dan is dat consument een auto zonder garantie kopen. Immers beweren diverse organisaties dat het toch een sigaar uit eigen doos is waardoor garantie bijkopen dus onzinnig is. Waardoor consumenten dus in de problemen komen zoals de TS.

Dat komt doordat die organisaties een totaal eigen mening en opvatting hebben. Dat mag. Maar dan moeten zij die meningen en opvattingen niet als wetgeving presenteren.

Ik weet dat ik nu weer aan het herhalen ben en dat ik dit al tig keer geschreven heb. (sorry redactie), maar aangezien die organisaties stug door blijven gaan moet ik wel de consument wijzen op de onjuistheden van de teksten die deze organisaties verspreiden. Immers claimen consumenten rechten op teksten die door die organisaties verspreid worden.

me
door mein33 - Aug 24, 2013 om 13:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:09]Ik moest € 350,= extra bij betalen boven op de aanschafprijs om Bovaq garantie te krijgen. Normaal moet dit er toch gewoon opzitten.

Uit uw vraag maak ik niet op dat het hier een BOVAG aangesloten garagebedrijf betreft, er zal dan ook geen sprake zijn van BOVAG garantie. (Kijkt u even op de BOVAG garantievoorwaarden). Was dat wel zo dan zou de situatie er heel anders uitzien.
Er zal dus sprake zijn van een eigen garantiestelsel.
Inclusief die garantie was de vraagprijs v.d.auto hoger geweest en daardoor minder interessant voor de klant. De vraagprijs moet zo laag mogelijk worden gehouden.
Als de potentiële klant geïnteresseerd is in de auto zal die sneller genegen zijn om extra te betalen voor de garantie.
U heeft, als ik het goed begrijp, bewust gekozen om geen garantie te nemen/kopen en ligt alle verantwoordelijkheid bij uzelf.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 13:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:45]Volgens mij heb ik gelezen dat een ieder wettelijk 6 maanden garantie heeft op een 2e hands auto.
Wettelijke garantie is gewoon een andere term voor conformiteit. Oftewel dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn.
Die zes maanden is een bepaling in de wetgeving dat als een product binnen zes maanden een defect vertoont dat de wetgever dan vanuit gaat dat het product ten tijde van de koop het product niet aan de overeenkomst heeft beantwoord.
Echter kent die bepaling ook uitzonderingsclausules, die door diverse consumentenorganisaties opvallend stil worden gehouden.
De uitzondering op die bepaling is dus als de aard van het gebrek of de aard van de zaak tegen die bepaling verzetten.
De aard van de zaak is in deze een gebruikte auto.
Bij een gebruikte auto dient de koper nu eenmaal met verborgen gebreken en normale slijtage rekening mee te houden dat die aanwezig kunnen zijn.

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:45]Volgens mij is een garantie geen gunst.
Garantie is een gunst.
De verkopende partij en de producent van het product zijn niet verplicht om garantie te verstrekken.

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:45] Om voor een Bovaq garantie te betalen kan ik me vorstellen, maar zoveel.
Kosten voor de garantie worden altijd aan de koper doorberekend.
Als een koper afziet van die garantie, koopt die de garantie af.
De koper kan dan geen aanspraak meer maken op de garantie.
Conformiteit is anders en is altijd van toepassing.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 13:56
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:53][quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:09]Ik moest € 350,= extra bij betalen boven op de aanschafprijs om Bovaq garantie te krijgen. Normaal moet dit er toch gewoon opzitten.

Uit uw vraag maak ik niet op dat het hier een BOVAG aangesloten garagebedrijf betreft, er zal dan ook geen sprake zijn van BOVAG garantie. (Kijkt u even op de BOVAG garantievoorwaarden). Was dat wel zo dan zou de situatie er heel anders uitzien.
Er zal dus sprake zijn van een eigen garantiestelsel.
Inclusief die garantie was de vraagprijs v.d.auto hoger geweest en daardoor minder interessant voor de klant. De vraagprijs moet zo laag mogelijk worden gehouden.
Als de potentiële klant geïnteresseerd is in de auto zal die sneller genegen zijn om extra te betalen voor de garantie.
U heeft, als ik het goed begrijp, bewust gekozen om geen garantie te nemen/kopen en ligt alle verantwoordelijkheid bij uzelf.

Toch wil ik hier een opmerking over maken.
Als bij een Bovag aangesloten onderneming een auto is gekocht die wel degelijk onder de garantievoorwaarden van de Bovag valt, kan de koper wel degelijk aanspraak maken op die garantie. Behalve als op de koopovereenkomst specifiek vermeldt staat dat de koper afziet van die garantie.
Staat er niets over garantie op de koopovereenkomst, kan de koper wel degelijk aanspraak maken op de Bovag garantie.

ro
door ron530 - Aug 24, 2013 om 14:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je kunt er lang of kort over discussiëren maar verkoper en koper hebben een overeenkomst gesloten waarin overduidelijk vermeldt staat dat de auto zonder garantie is gekocht. Dan nog 350 euro voor 6 maanden bovag garantie bijbetalen is een klein bedrag want voor dat bedrag krijgt de auto een grote onderhoudsbeurt en worden alle onderdelen die slijtage vertonen preventief vervangen, tenminste zo zou het moeten gaan. Wat betreft non conformiteit daar kan geen sprake van zijn want de auto heeft 3 maanden lang gedaan wat de auto moest doen namelijk rijden en laat een auto daar nu net voor bedoelt zijn. Last but not least bewijs maar eens dat je heel zorgvuldig met de auto bent om gegaan want voor het zelfde geld is de stukkende klep oorzaak van motormishandeling.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 14:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 14:18]Last but not least bewijs maar eens dat je heel zorgvuldig met de auto bent om gegaan want voor het zelfde geld is de stukkende klep oorzaak van motormishandeling.
Sommige mensen zijn zo dom om met een koude motor gelijk de snelweg op te rijden en dan vol gas geven. Na een tijdje is de motor gewoon naar de knoppen.

dearagain
door dearagain - Aug 24, 2013 om 14:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*je hebt geen wettelijke garantie

*als de verkoper gezegd heeft voor de koop, dat de wagen probleemloos het eerste halve jaar zal meegaan, (en je kunt dat bewijzen dat die dat gezegd heeft) dan heb je wel recht van spreken

van leyden
door van leyden - Aug 24, 2013 om 15:10
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Je hebt levenslange garantie, zelfs al zou je de auto slopen, de verkoper blijft altijd aansprakelijk.

di
door dinant07 - Aug 24, 2013 om 15:13
4 Antwoorden / 4 Vragen

Alleen de extra garantie koste 350 euro, totaal incl. afleveringskosten en een beurt moest ik 699 euro betalen. Dat vondt ik veels te veel.
De garage is wel aangesloten bij Bovag.
Normaal is het zo'n 350 euro voor afleveringskosten en garantie.

ro
door ron530 - Aug 24, 2013 om 15:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waarom zou je recht van spreken hebben als de verkoper zegt dat de auto het eerste halve jaar probleemloos mee zal gaan. geen enkele verkoper gaat zijn handel afkraken toch!!. Daar is de (bovag) garantie voor uitgevonden. Vraagsteller heeft 350 euro voordeel gehad die door het mankement een verliespost van 450 euro oplevert, gegokt en verloren zou ik zeggen.

me
door mein33 - Aug 24, 2013 om 15:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:56][quote=mein33 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:53][quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:09]Ik moest € 350,= extra bij betalen boven op de aanschafprijs om Bovaq garantie te krijgen. Normaal moet dit er toch gewoon opzitten.

Uit uw vraag maak ik niet op dat het hier een BOVAG aangesloten garagebedrijf betreft, er zal dan ook geen sprake zijn van BOVAG garantie. (Kijkt u even op de BOVAG garantievoorwaarden). Was dat wel zo dan zou de situatie er heel anders uitzien.
Er zal dus sprake zijn van een eigen garantiestelsel.
Inclusief die garantie was de vraagprijs v.d.auto hoger geweest en daardoor minder interessant voor de klant. De vraagprijs moet zo laag mogelijk worden gehouden.
Als de potentiële klant geïnteresseerd is in de auto zal die sneller genegen zijn om extra te betalen voor de garantie.
U heeft, als ik het goed begrijp, bewust gekozen om geen garantie te nemen/kopen en ligt alle verantwoordelijkheid bij uzelf.

Toch wil ik hier een opmerking over maken.
Als bij een Bovag aangesloten onderneming een auto is gekocht die wel degelijk onder de garantievoorwaarden van de Bovag valt, kan de koper wel degelijk aanspraak maken op die garantie. Behalve als op de koopovereenkomst specifiek vermeldt staat dat de koper afziet van die garantie.
Staat er niets over garantie op de koopovereenkomst, kan de koper wel degelijk aanspraak maken op de Bovag garantie.

@ikbenik,

Ik veronderstel dat u de eerste drie zinnen van mijn reactie niet helemaal goed hebt gelezen.
Ik ben er vanuit gegaan en dat staat er ook, dat het garagebedrijf nietis aangesloten bij de BOVAG.

ro
door ron530 - Aug 24, 2013 om 15:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 15:13]Alleen de extra garantie koste 350 euro, totaal incl. afleveringskosten en een beurt moest ik 699 euro betalen. Dat vondt ik veels te veel.
De garage is wel aangesloten bij Bovag.
Normaal is het zo'n 350 euro voor afleveringskosten en garantie.
Ik kan niets anders dan stellen dat u willens en wetens de auto zonder garantie heeft gekocht en geen recht heeft op enige vorm van garantie dan ook.

van leyden
door van leyden - Aug 24, 2013 om 16:11
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Laat je niets wijsmaken TS, je hebt recht op levenslange garantie, zelfs als de firma waar je hem gekocht hebt failliet gaat.
Dan kan je hem persoonlijk aansprakelijk stellen.

ro
door ron530 - Aug 24, 2013 om 16:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Levenslange garantie wie heeft die term nu weer bedacht!!. Als je levenslang in autotermen omzet betekent het dus dat als de auto het begeeft er ook geen garantie meer van toepassing is want heel cru gesteld is de auto dood.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 16:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 24 aug 2013, 15:10]Je hebt levenslange garantie, zelfs al zou je de auto slopen, de verkoper blijft altijd aansprakelijk.

Mis.
Als de koper de auto zou gaan slopen is die niet meer volgens de overeenkomst en kan de verkopende partij niet aansprakelijk voor worden gesteld.

[quote=van leyden schreef op zaterdag 24 aug 2013, 16:11]Laat je niets wijsmaken TS, je hebt recht op levenslange garantie, zelfs als de firma waar je hem gekocht hebt failliet gaat.
Dan kan je hem persoonlijk aansprakelijk stellen.
Jij praat onzin!

Het enige waar de koper altijd recht op heeft is dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn. Dus de conformiteit.
En conformiteit heeft totaal niets met garantie te maken.

Conformiteit is bepaald in artikelen 7:17BW t/m 7:24BW.
Garantie is bepaald in artikel 7:6aBW.

Moeilijk zeg!!
Levenslange garantie! Wat een giller!

In de wet is bepaald dat bij een product die normaal een langere levensduur bezit dan twee jaar, dat de consument ook na twee jaar naar de verkopende partij toe kan gaan als blijkt dat het product niet volgens de koopovereenkomst is. Dan dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt. Dan is bij de verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de verkopende partij voor non-conformiteit geen einddatum bepaald.

Dat is dus die periode waar jij het over hebt: de verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de verkopende partij voor als het product niet volgens de koopovereenkomst is. In de Europese richtlijn is die periode van die aansprakelijkheid beperkt tot twee jaar na aankoop.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 16:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 15:13][quote=ikbenik schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:56][quote=mein33 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:53][quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:09]Ik moest € 350,= extra bij betalen boven op de aanschafprijs om Bovaq garantie te krijgen. Normaal moet dit er toch gewoon opzitten.

Uit uw vraag maak ik niet op dat het hier een BOVAG aangesloten garagebedrijf betreft, er zal dan ook geen sprake zijn van BOVAG garantie. (Kijkt u even op de BOVAG garantievoorwaarden). Was dat wel zo dan zou de situatie er heel anders uitzien.
Er zal dus sprake zijn van een eigen garantiestelsel.
Inclusief die garantie was de vraagprijs v.d.auto hoger geweest en daardoor minder interessant voor de klant. De vraagprijs moet zo laag mogelijk worden gehouden.
Als de potentiële klant geïnteresseerd is in de auto zal die sneller genegen zijn om extra te betalen voor de garantie.
U heeft, als ik het goed begrijp, bewust gekozen om geen garantie te nemen/kopen en ligt alle verantwoordelijkheid bij uzelf.

Toch wil ik hier een opmerking over maken.
Als bij een Bovag aangesloten onderneming een auto is gekocht die wel degelijk onder de garantievoorwaarden van de Bovag valt, kan de koper wel degelijk aanspraak maken op die garantie. Behalve als op de koopovereenkomst specifiek vermeldt staat dat de koper afziet van die garantie.
Staat er niets over garantie op de koopovereenkomst, kan de koper wel degelijk aanspraak maken op de Bovag garantie.

@ikbenik,

Ik veronderstel dat u de eerste drie zinnen van mijn reactie niet helemaal goed hebt gelezen.
Ik ben er vanuit gegaan en dat staat er ook, dat het garagebedrijf nietis aangesloten bij de BOVAG.

Ik had wel degelijk goed gelezen hoor.
Echter had de TS de opmerking gemaakt:

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 13:09]Ik moest € 350,= extra bij betalen boven op de aanschafprijs om Bovaq garantie te krijgen. Normaal moet dit er toch gewoon opzitten.

Misschien dat je die gemist had?

zoekster
door zoekster - Aug 24, 2013 om 16:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@dinant07
Hoeveel heb je betaald voor die auto? Wat heeft de dealer gezegd over de staat van de auto toen je hem kocht? Wat zegt de dealer nu dat de klep stuk is erover? Hoe verklaart hij de defecte klep?

ro
door ron530 - Aug 24, 2013 om 16:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 24 aug 2013, 16:32]@dinant07
Hoeveel heb je betaald voor die auto? Wat heeft de dealer gezegd over de staat van de auto toen je hem kocht? Wat zegt de dealer nu dat de klep stuk is erover? Hoe verklaart hij de defecte klep?
Helaas allemaal niet van toepassing, garantie is afgekocht, de auto was bij aankoop in goede staat en hoe kan de verkoper verklaren danwel een oorzaak vinden waarom de klep is gaan hemelen. Op die manier leg je de bewijslast bij de verkeerde want de koper moet aantonen dat het defect al bij aankoop aanwezig was en dat is na 3 maanden gebruik niet meer mogelijk. Triest maar het is niet anders.

zoekster
door zoekster - Aug 24, 2013 om 17:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe weet je dat de auto bij aflevering in goede staat was?
En ik mag toch vragen wat ik wil?

van leyden
door van leyden - Aug 24, 2013 om 17:56
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Levenslange garantie houdt ook in dat de verkoper je een nieuwe auto moet geven, wanneer de orginele auto niet meer te repareren is.
De aankoopprijs doet er niet toe, al was het 100 euro, de verkoper blijft altijd aansprakelijk.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 18:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 24 aug 2013, 17:56]Levenslange garantie houdt ook in dat de verkoper je een nieuwe auto moet geven, wanneer de orginele auto niet meer te repareren is.
De aankoopprijs doet er niet toe, al was het 100 euro, de verkoper blijft altijd aansprakelijk.
Toch niet.

Alleen als blijkt dat het product (dus ook de auto) niet volgens de koopovereenkomst is en niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij, dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.
Die verjaringstermijn voor die aansprakelijkheid is beperkt tot twee jaar na aankoop, behalve voor producten die normaal een langere levensduur bezitten dan twee jaar kan de koper ook na die twee jaar bij de verkopende partij aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst is.

Maar dat de verkopende partij verplicht is om een veel langere periode garantie te geven is gewoon een fabel.

alfatrion
door alfatrion - Aug 24, 2013 om 18:29
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 10:46]Ik heb 3 maanden gelden een 2e hands auto (2008) gekocht bij een garage. Echter op de koopovereenkomst staat geen garantie.
Nu is er een klep stuk en de kosten zijn 800 euro.
Heb ik nu nog wettelijke garantie.
U heeft altijd wettelijke garantie. Wettelijke garantie is het recht op herstel indien u een non-conforme auto is geleverd. Vervanging is onmogelijk omdat u een specieszaak (= een product waarvan er maar eentje is) heeft gekocht.

Voor gebreken die u gedurende de eerste zes maanden ontdekt geldt dat hiervan wordt vermoed dat deze bij aflevering aanwezig was. U moet nog wel bewijzen dat u deze slijtage niet hoefde te verwachten. U mag in ieder geval verwachten dat de auto geschikt is om mee op het Nederlandse wegennet te rijden.

[quote=zoekster schreef op zaterdag 24 aug 2013, 16:32]@dinant07
Hoeveel heb je betaald voor die auto? Wat heeft de dealer gezegd over de staat van de auto toen je hem kocht? Wat zegt de dealer nu dat de klep stuk is erover? Hoe verklaart hij de defecte klep?
Het antwoord op deze vragen maken voor de zaak van TS inderdaad veel uit. Als de prijs van de auto erg veel lager was dan een markt conforme prijs dan moet je onraad vermoeden. En er is een tweedehandse auto gekocht en moet je verwachten dat er beginnende slijtage aanwezig is. Ik ben ook benieuwd naar hoeveel kilometers er gereden is.

[quote=ron530 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 12:57]Het is aan u om te bewijzen dat het mankement voor de aankoop al aanwezig was maar dat wordt na 3 maanden bijzonder moeilijk zeker bij een mankement als deze.[quote=art. 7:18 lid 2 BW]Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Dit vermoeden maakt dat de consumentkoper hiervan geen bewijs hoeft te leveren.

[quote=ron530 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 14:18]Wat betreft non conformiteit daar kan geen sprake van zijn want de auto heeft 3 maanden lang gedaan wat de auto moest doen namelijk rijden en laat een auto daar nu net voor bedoelt zijn.
Daar kan best spraken van zijn. De conformiteitseis houdt in dat het product alle eigenschappen moet bezitten die de koper mocht verwachten. Zo mag de koper verwachten dat de auto beschikt over de eigenschappen die nodig zijn om mee te kunnen rijden, maar ook dat de auto goed is onderhouden.

[quote=dearagain schreef op zaterdag 24 aug 2013, 14:49]*je hebt geen wettelijke garantie[quote=art. 7:6 lid 1 BW]Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Maar natuurlijk heeft de koper wettelijke garantie. Dit kan namelijk afgenomen worden.

gompy2
door gompy2 - Aug 24, 2013 om 18:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 10:46]Ik heb 3 maanden gelden een 2e hands auto (2008) gekocht bij een garage. Echter op de koopovereenkomst staat geen garantie.
Nu is er een klep stuk en de kosten zijn 800 euro.
Heb ik nu nog wettelijke garantie.

[quote=dinant07 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 15:13]Alleen de extra garantie koste 350 euro, totaal incl. afleveringskosten en een beurt moest ik 699 euro betalen. Dat vondt ik veels te veel.
De garage is wel aangesloten bij Bovag.
Normaal is het zo'n 350 euro voor afleveringskosten en garantie.
Je hebt een auto gekocht voor een bepaalde "meeneemprijs". In die meeneemprijs zit geen garantiebeding. Dat garantiebeding had je bij kunnen kopen, maar dat heb je nagelaten, dat vond je te duur.
Dat is zo verder afgehandeld in de koopovereenkomst omdat het daar expliciet vermeld staat, en die koopovereenkomst heb je denk ik bij je volle verstand getekend.
Dan vrees ik voor je dat het een geval van "jammer dan" wordt, en zul je je verlies moeten nemen. oftewel je draait zelf voor de kosten op voor het vervangen van die klep.

Quote:
Bovag Garantie en voorwaarden.
Kan het zijn dat ik moet bijbetalen voor BOVAG Garantie?

In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:

“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto
€ 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”

Autobedrijven bieden hun auto’s veelal aan tegen de laagste prijs die zij haalbaar achten. Dit is dan de zogenaamde meeneemprijs. Voor BOVAG Garantie kan dan nog een toeslag worden overeengekomen. Wordt door de consument afgezien van BOVAG Garantie, dan dient dit duidelijk op de koopovereenkomst te staan en dient u hiervoor te hebben getekend.
Indien u de zekerheid wilt hebben dat een auto inclusief BOVAG Garantie wordt aangeboden kijkt u dan op www.bovag-occasions.nl. De auto’s die daarop staan zijn allen standaard voorzien van BOVAG Garantie.
Overigens, zoals in de voorwaarden staat vermeld, heeft de BOVAG Garantie een looptijd van ZES (6) maanden.

Bron: Bovag, Meest gestelde vragen

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 22:00
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 21:51]@ikbenik

Heeft u niet door dat @Van Leyden u een beetje aan het voeren is?
Natuurlijk had ik dat wel door.

De reden dat ik echter wel op ingegaan ben is dat diverse organisaties die onzin als wetgeving verkondigen en aangeven dat de consument daar wel degelijk recht op heeft onder de noemer van consumentenrecht.
Zou het een uiting van Van Leyden zelf zijn en voor de rest niet, dan had ik het genegeerd.

Misschien dat ik er teveel op in ga en teveel herhaal, maar ik tracht ook de forumgebruikers in te laten zien dat de diverse organisaties onwaarheden spreken en de consument juist op het verkeerde been zetten doordat zij aangeven dat de consument ergens recht op heeft terwijl de wetgeving de consument dat recht niet geeft.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2013 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ikbenik

Maar geen normaal mens neemt toch onderstaande uitspraak voor waar asn.

=van leyden schreef op zaterdag 24 aug 2013, 15:10: Je hebt levenslange garantie, zelfs al zou je de auto slopen, de verkoper blijft altijd aansprakelijk.

alfatrion
door alfatrion - Aug 25, 2013 om 00:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De wettelijke garantie is niet beperkt in tijd, dus in zoverre klopt het.

me
door mein33 - Aug 25, 2013 om 11:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 24 aug 2013, 17:56]Levenslange garantie houdt ook in dat de verkoper je een nieuwe auto moet geven, wanneer de orginele auto niet meer te repareren is.
De aankoopprijs doet er niet toe, al was het 100 euro, de verkoper blijft altijd aansprakelijk.

Als de garantieregeling, zoals u het hier omschrijft, zo simpel is en op alles van toepassing kan zijn, waarom zijn er dan zoveel problemen met de uitvoering van de garantieregel en worden daar vele rechtzaken over gevoerd en vele consumentenprogramma's over gemaakt.

ro
door ron530 - Aug 25, 2013 om 12:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dit topic eindigt weer in een oeverloze discussie waar niemand iets mee opschiet.
To the point, als iemand willens en wetens een tweedehands product (want dat is wat vraagsteller gedaan heeft) aanschaft waar expliciet geen garantie op van toepassing is dan is er ook geen garantie, simpel toch.

zoekster
door zoekster - Aug 25, 2013 om 12:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 25 aug 2013, 12:24]Dit topic eindigt weer in een oeverloze discussie waar niemand iets mee opschiet.
To the point, als iemand willens en wetens een tweedehands product (want dat is wat vraagsteller gedaan heeft) aanschaft waar expliciet geen garantie op van toepassing is dan is er ook geen garantie, simpel toch.
Maar de vraagsteller vroeg toch niet naar garantie? Hij vroeg naar de wettelijke garantie, met andere woorden naar het recht op een conform product. Dat is heel wat anders.
En daar lopen de meningen nu eenmaal over uiteen. Zeker wat betreft een tweedehands product.

Redacteur
door Redacteur - Aug 27, 2013 om 11:20
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Dames en heren. De redacteur valt in herhaling, maar toch: blijf ontopic reageren en stop met het gehakketak op elkaar.