ba
door barrus Sep 7, 2011 om 12:03
Auto & vervoer

Garantie op meubels bij failliet bedrijf

De Trendhopper in Groningen is failliet en de curator laat nu alles uit de winkel door hem ingehuurd personeel verkopen. Ik heb er in principe een bankstel gekocht (nog niet getekend of betaald) .
Op de bon waarop staat dat hij voor mij is gereserveerd dat ik geen garantie heb op het bankstel.
Is het niet zo dat ze de naam van de fabrikant moeten geven en dat die de garantie dan geeft als er iets is?
Het gaat om een mooi leren bankstel die ik eerder ook al had gezien maar toen te duur vond.
Er zijn meer Trendhoppers in Nederland ik dacht ook dat die de garantie misschien zouden overnemen?

1679 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft niet getekend of betaald. dus het bankstel is nog niet van u. hoe kunt u het er dan hebben gekocht?

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb hem gereserveerd en afgesproken dat ik hem aan het eind van de week of begin volgende week kom ophalen.
Omdat ik hem reserveerde kreeg ik een bon mee waarop stond dat het een faillisements verkoop betreft en dat er derhalve geen garantie op de meubels zit

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe moet je voor het claimen van je garantie bij de verkoper zijn. Als deze failliet is, dan kan het zijn dat de garantie door iemand/iets anders overgenomen wordt, maar volgens mij is dit niet verplicht. Het zou dus enkel een service zijn wanneer een andere organisatie de garantie overneemt. Informeer hiervoor bij de curator.

Als u de bank heeft uitgezocht na het faillissement, dan is het aankoopbedrag waarschijnlijk een stuk lager ivm ontbrekende garantie. Als u de bank voor het faillissement heeft uitgezocht, zou ik nog maar eens gaan onderhandelen over de prijs ;-).

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een faillissementsverkoop? Dan neem ik aan dat u ook niet de volle prijs heeft betaald? In dat geval kan het zo zijn dat er geen garantie hoeft te worden gegeven. Moet wel duidelijk aangegeven zijn.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb korting gekregen op het bankstel 40 % , dus best veel, maar toch blijft er een behoorlijk bedrag over. In ieder geval zijn de antwoorden duidelijk en moet ik nadenken of deze korting het risico van kopen waard is.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u reeds voor de aankoop heeft getekend kunt u er niet zomaar meer vanaf. Dan kunnen ze u annuleringskosten laten betalen. Betreft het alleen een reservering die nog niet definitief is dan is er niks loos. U moet het prijsvoordeel afwegen tegen het geen garantie gebben.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

barrus schreef op woensdag 7 sep 2011, 12:03: Er zijn meer Trendhoppers in Nederland ik dacht ook dat die de garantie misschien zouden overnemen?

Fillialen zijn op basis van franchise

--Op het hoofdkantoor van de franchise organisatie zegt men niet te weten wanneer en of de de zaak weer open gaat.--Faillissementsdossier

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank jullie wel voor de reacties.
Ik denk nog heel even na. Was er al een poosje weg van en 40 % is natuurlijk best veel geld.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Barrus, u wilt duidelijk die bank. Als hij nog steeds gereserveerd is voor u, is er dan misschien een mogelijkheid om erachter te komen wie de fabrikant was? Het zegt natuurlijk niet alles maar als het een goed bekend staande meubelfabriek is zou ik wel "durven". (Ik praat alleen maar over Nederlandse bedrijven).