st
door stoomlicht Sep 18, 2020 om 21:59
Auto & vervoer
Gebroken frame van Sparta e-bike.

Tijdens het fietsen merkte ik dat er iets niet goed ging. Trillend stuur en slingerend over de weg. Thuis bleek dat mijn frame gebroken was. De breuk was net naast een lasnaad vlakbij de motor. De fiets, Sparta E-motion) is 4 jaar en 3 maanden oud. Volgens de fietswinkel is er 5 jaar garantie op het frame en deze wordt vernieuwd. Maar over de ombouwkosten was nog niets bekend. Ben benieuwd of er meerdere mensen zijn met deze slechte ervaring.

3483 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2020 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke slechte ervaring? Dat het verniuwd wordt.?

justmeagain
door justmeagain - Sep 19, 2020 om 00:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn zwager koopt dure mountainbike frames en die gaan 2 a 3 jaar mee. Het ligt er dus ook aan hoe de fiets gebruikt wordt. In uw geval ga ik ervan uit dat u voorzichtig en behouden gebruik maakt van uw fiets. Persoonlijk vind ik dat de ombouwkosten 50/50 zouden mogen zijn. U fiets tenslotte al ruim 4 jaar tot volle tevredenheid.

1paul
door 1paul - Sep 19, 2020 om 08:00
3132 Antwoorden / 0 Vragen

ombouwkosten horen bij de garantie, fietsenmaker zal vast een deel op jouw willen verhalen maar trap daar niet in....

dit staat weliswaar in de garantiebepalingen van sparta zelf maar de wet zegt anders en deze gaat boven eventuele bepalingen in het garantiebewijs, sparta geeft overigens 10 jaar garantie op het frame, je mag dus verwachten dat zo een frame minimaal deze termijn overleeft....

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

justmeagain
door justmeagain Sep 20, 2020 om 01:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

En toen zei Sparta bewijst u maar dat de fiets correct is gebruikt. Dat wordt lastig om aan te tonen. Het is geven en nemen.

1paul
door 1paul Sep 20, 2020 om 09:26
3132 Antwoorden / 0 Vragen

nou, omdat zij garantie geven mogen zij dat bewijzen en niet jij, in dat geval eisen zij namelijk en niet jij en het is nog altijd zo in nederland dat wie eist ook moet bewijzen....

marita5
door marita5 - Sep 19, 2020 om 08:42
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Stoomlicht ,

De voorwaarden :

2.2 Garantieperiode

Sparta geeft een garantie van 10 jaar op het frame + vaste voorvork en 3 jaar op een verende voorvork. Voor overige onderdelen voor zover deze niet aan normale slijtage overhevig zijn geldt een garantie van 1 jaar.

2.4 Onderwerp van garantie •

Alleen defecte onderdelen die via de Sparta-dealer naar Sparta B.V. ter beoordeling worden opgestuurd. •

Vergoeding van lichamelijk letsel of schade aan andere goederen dan (originele onderdelen van) de Sparta-fiets is, voor zover wettelijk toegestaan, uitgesloten. •

Het arbeidsloon voor demontage en montage van de fiets behoort niet tot de garantie en is voor rekening van de eigenaar. •
Kosten van transport van de fiets en/of onderdelen van en naar Sparta B.V. zijn voor rekening van de eigenaar.

https://www.sparta.nl/files/Sparta_algemene_gebruikshandleiding_09_2020.pdf

1paul
door 1paul Sep 20, 2020 om 09:27
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als er iets in de voorwaarden staat wil dit niet zeggen dat dit ook rechtsgeldig is!!!!

Analoog
door Analoog - Sep 19, 2020 om 10:44
137 Antwoorden / Vragen

Naar mijn idee valt het frame vernieuwen plus ombouwen geheel onder garantie, dat weet de fietswinkel ook.....

me
door mein33 - Sep 19, 2020 om 10:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Probleempje middenmotor !
Zal mij niet verbazen als er nog meer breukzones of haarscheutjes  in het frame zitten rond de bevestiging van de middenmotor.