re
door remco152 Jan 13, 2014 om 20:03
Auto & vervoer

Geldigheid internationaal rijbewijs

Elke keer als ik op vakantie ga naar Suriname moet ik mijzelf melden bij de ANWB voor het verkrijgen van een internationaal rijbewijs.
Ik vraag mij hier altijd een paar dingen bij af.
Ten eerste, waarom is de geldigheid van dit voor duur geld aangeschafte internationale rijbewijs niet gelijk aan de geldigheidstermijn van mijn gewone rijbewijs? Het is tenslotte niet meer of minder dan een vertaling van mijn rijbewijs.
Ten tweede, een echt rijbewijs wordt afgegeven door het CBR,
waarom wordt een internationaal rijbewijs uitgegeven door een particuliere onderneming die geen enkele binding heeft met de overheid of het CBR.
Door de geldigheid van het internationaal rijbewijs te verlengen tot de geldigheidsduur van het echte rijbewijs kun je tenminste als vakantieganger kosten besparen.

16840 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2014 om 20:35
11521 Antwoorden / 51 Vragen

"Het internationaal rijbewijs heeft binnen de Europese Unie geen betekenis. Buiten de Europese Unie is het voor sommige landen echter vereist.

In veel landen is een Internationaal Rijbewijs vereist als u daar als niet-ingezetene bij een tijdelijk bezoek een (motor)voertuig wil besturen. Of als u een (motor)voertuig wilt huren, kan het verhuurbedrijf erom vragen. Het Internationaal Rijbewijs is 1 jaar geldig.

Waar te koop?

Bij ieder ANWB-verkooppunt is het Internationaal Rijbewijs te koop (ook voor niet-leden!). De kosten zijn voor ANWB-leden € 17,95 (niet-leden €18,95). Het is niet te koop via internet of telefoon. Voor meer informatie kunt u bellen met het ANWB Contact Center, telefoon (088) 269 22 22"

Eigenlijk is de vraag meer een discussiepunt, maar bovenstaand is wat er officieël over geschreven is. Wellicht kan het Europesche Parlement (we zijn immers één Europa???) hier tzt wat aan veranderen.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2014 om 20:50
11521 Antwoorden / 51 Vragen

"In sommige landen heb je een internationaal rijbewijs nodig naast je eigen rijbewijs om te mogen autorijden. Een internationaal rijbewijs is geen zelfstandig rijbewijs maar een vertaling van je rijbewijs. Naast het internationale rijbewijs heb je ook je gewone, geldige, Nederlandse rijbewijs nodig.

In welke landen heb je een internationaal rijbewijs nodig? Kort door de bocht: alleen buiten Europa. Preciezer: officieel niet in de landen van de EU en officieus niet in Europa. Binnen de EU gelden verdragen en heb je genoeg aan je Nederlandse rijbewijs en heb je geen internationaal rijbewijs nodig. Maar ook in de meeste andere Europese landen heb je genoeg aan je Nederlandse rijbewijs. In Noorwegen, Zwitserland en Oost Europa heb je geen internationaal rijbewijs nodig. Ook in Turkije en Kroatië heb je aan je Nederlands rijbewijs voldoende. Servië is onduidelijker; officieel is een internationaal rijbewijs hier nodig maar in de praktijk is men waarschijnlijk soepeler.

Zoals gezegd is een internationaal rijbewijs alleen maar een vertaling. Zo begrijpen ze aan de andere kant van de wereld wat er op dat Nederlandse roze kaartje staat. Hoe dichter bij huis hoe groter de kans dat ze dat wel snappen en dat je toekunt met je eigen rijbewijs. Als je ergens heen gaat en niet zeker weet of je een internationaal rijbewijs nodig hebt, kun je het best contact opnemen met de ambassade van dat land en het daar vragen."

Conclusie: Waar je wel en niet een Internationaal Rijbewijs nodig hebt is gek genoeg geen exacte wetenschap. In de EU heb je genoeg aan je Nederlandse rijbewijs en ook in de meeste andere Europese landen is dat voldoende. Als je buiten Europa op vakantie gaat en daar wilt autorijden heb je waarschijnlijk een Internationaal Rijbewijs nodig. Neem ook altijd je eigen rijbewijs mee want het internationale rijbewijs is alleen geldig in combinatie met je geldige Nederlandse rijbewijs. Ben je niet zeker? Neem contact op met de ambassade van het land waar je heen gaat. Een internationaal rijbewijs is een jaar geldig.

me
door meidam - Nov 19, 2014 om 11:21
150 Antwoorden / 120 Vragen

Onze Nederl. dochter in Zwitzerland wonend heeft een internationaal rijbewijs. Mag zij als zij in Nederland is in onze auto rijden met dit rijbewijs. Zij beweert van wel.

mahadma
door mahadma - Nov 19, 2014 om 11:36
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Een internationaal rijbewijs is een jaar geldig.

aurora1
door aurora1 - Nov 19, 2014 om 11:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag meidam, lees even wat de Rijksoverheid daarover zegt: klik hier.

door 1953 - Nov 19, 2014 om 12:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In Suriname kunt bij het plaatselijk politiekorps een vergunning o.i.d. bekomen tegen betaling om aldaar een voertuig mogen te besturen.

Uw kennis van de plaatselijke gebruiken en verkeersregels en tekens wordt u misschien gevraagd naar die paraatheidkennis?