Pl
door Plukidu Jun 27, 2022 om 12:39
Auto & vervoer

Geldigheid OV-chipkaart minder dan 5 jaar???

Ik was altijd in de veronderstelling dat een OV chipkaart 5 jaar geldig is. Gisteren kocht ik bij de NS balie op het station een anonieme OV chipkaart en thuis zag ik tot mijn verbazing dat deze geldig is tot 11-2028.
dat is nog meer zo'n 4 jaar en 4 maanden!

Ik heb een klacht ingediend bij OV-chipkaart, maar zij verschuilen zich heel handig achter deze regel: 'Een anonieme OV-chipkaart is vanaf de productiedatum vijf jaar geldig.' Ik moest maar terug gaan naar het verkooppunt. Dat heb ik ook gedaan maar die kunnen ook niets voor mij doen want zij hebben nog een hele stapel oude kaarten liggen.

Dus je bent volledig afhankelijk van hoe lang de kaarten al bij een verkooppunt liggen voordat ze verkocht worden. Voor hetzelfde geval geven ze je een kaart die nog geen jaar meer geldig is maar dat zou volgens de regels van OV-chipkaart dus prima kunnen.

Mijn vraag is dan ook of dat zomaar mag?

3634 11 Rapporteer

sira
door sira - Jun 27, 2022 om 12:43
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Ik begrijp uw vraag niet. Volgens mijn berekening is uw kaart 6 jaar en 4 maanden geldig tot november 2028. We zitten nu in 2022.

2028 - 2022 = 6
juli t/m oktober = 4

tenormin
door tenormin Jun 27, 2022 om 13:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zit ook 'gepuzzeld' te lezen. Dat ding is gewoon 5 jaar geldig, ook de anonieme OV kaart.

sira
door sira Jun 27, 2022 om 13:30
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Zelfs 6 jaar.

Ik begon al aan mijzelf te twijfelen, "ben ik nou gek".

tenormin
door tenormin Jun 27, 2022 om 14:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Staat op de OV site toch echt 5 jaar. Niet belangrijk hoor.

getty
door getty - Jun 27, 2022 om 12:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad, dit is toch echt 6 jaar...

marita5
door marita5 - Jun 27, 2022 om 13:02
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Plukidu ,

Een anonieme OV-chipkaart is vanaf de productiedatum vijf jaar geldig.'

Staat op de site :

Tot wanneer is mijn OV-chipkaart geldig?

Op de meeste OV-chipkaarten staat een 'geldig tot'-datum. Tot deze datum kun je de OV-chipkaart gebruiken. Na deze datum doet de kaart het niet meer. Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Een anonieme OV-chipkaart is vanaf de productiedatum vijf jaar geldig.

Wanneer komt een anonieme OV-chipkaart van pas?

Een anonieme OV-chipkaart komt van pas als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Of als je een kaart wilt delen met bijvoorbeeld je gezin. Een anonieme kaart is 4 tot 5 jaar geldig.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 27, 2022 om 13:09
2038 Antwoorden / Vragen

Dit is wellicht het meest lachwekkende item ooit waarbij TS klaagt dat je minimaal 5 jaar geldigheid moet krijgen terwijl je zes jaar hebt gehad. Is het erg ouderwetste om te suggereren "het schoolgeld terug te vragen" of kan dat nog "gewoon"?

ma
door manus59 Jun 27, 2022 om 13:28
61 Antwoorden / 35 Vragen

HENKDEZEVENDE, Een vraag: ik lees regelmatig over TS en ik weet nog steeds niet wat er mee bedoeld word. Mag ik vragen aan u?

sira
door sira Jun 27, 2022 om 13:32
2321 Antwoorden / 24 Vragen

TS = Topic Starter

sira
door sira Jun 27, 2022 om 13:35
2321 Antwoorden / 24 Vragen

@Henkdezevende
Ja, tegenwoordig kan dat "gewoon" :-))

tenormin
door tenormin Jun 27, 2022 om 14:46
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@manus59, dat had ik immers al in uw eigen vraag beantwoord? Topic Starter? Over scootmobiel WMO. Daar vroeg u het ook al.

sira
door sira Jun 27, 2022 om 15:45
2321 Antwoorden / 24 Vragen

@ Tenormin

Misschien heeft Manus59 dat nog niet gelezen ;-))

tenormin
door tenormin Jun 27, 2022 om 17:42
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, nou ja, er zijn meer 'Manussen'. ;-))

Thecla58
door Thecla58 Jun 27, 2022 om 18:44
853 Antwoorden / 3 Vragen

@Sira en @Tenormin,

jullie weten toch wel dat voor heel veel mannen lezen ontzettend moeilijk is? ;))

tenormin
door tenormin Jun 27, 2022 om 23:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@thecla58, soms neem je aan dat het 'mannen, zijn hier, maar, hoewel tijger1 niet meer te lezen is, dachten veel mensen dat zij een 'hij' was, net zoals sjoppy, is ook een zij. ;-))
Is weer zover dat ik geen berichtjes binnen krijg. Hoera, niet.

gerbera
door gerbera Jun 29, 2022 om 14:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

jullie weten toch wel dat voor heel veel mannen lezen ontzettend moeilijk is? ;))

Dat heel veel wil ik wel nuanceren, maar des te komischer zijn hun reacties, valt er soms nog wel eens wat te lachen, vooral als het om zgn. deskundige gaat☺☺☺

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 29, 2022 om 15:06
2038 Antwoorden / Vragen

Hé, wij hebben ook gevoelens ;-)

sira
door sira Jun 29, 2022 om 21:49
2321 Antwoorden / 24 Vragen

@Henkdezevende
Nou dan zal ik de mannen een compliment geven. Mannen hebben grotere hersenen dan vrouwen, maaaarrrr, vrouwen gebruiken ze beter ;-))

getty
door getty - Jun 27, 2022 om 14:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Of bedoelt u 2026??
Dan nog klopt het gewoon, zie info hierboven.

Iv
door Ivan007 - Jun 27, 2022 om 14:43
47 Antwoorden / 3 Vragen

Is toch ruim 6 jaar?

panter22
door panter22 - Jun 27, 2022 om 15:30
6599 Antwoorden / Vragen

Verkeerd opgeschreven? Moest het niet 11-2026 zijn?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 27, 2022 om 16:20
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Op het verkooppunt kan men denk ik ook niet rekenen. Helaas een meer voorkomend probleem tegenwoordig.

U geeft aan geldig tot 11 - 2028 als hiervoor ook al gesteld en dat is ook echt meer dan 5 jaar.

rj
door rjw - Jun 27, 2022 om 18:34
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Dit bericht kan natuurlijk ook betekenen dat tijdreizen kan, en dat we een bericht uit de toekomst hebben gekregen. Dan weten we nu in ieder geval dat de OV chipkaart over een paar jaar nog bestaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 27, 2022 om 22:35
2038 Antwoorden / Vragen

Zodra de proef met die OV chipkaart op je mobiel geslaagd is gaat gelijk 70% z'n telefoon gebruiken.
Dan nog zal er een doelgroep zijn die "dapper werrstand zal bieden" en hun OV-chipkaart nog met een acceptgiro zal afrekenen dus inderdaad die OV-chipkaart doet het nog wel even.

rj
door rjw Jun 28, 2022 om 15:11
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat we dan eerst weer dezelfde discussies krijgen als toen de ov chipkaart werd ingevoerd. Iedereen wilde toen de strippenkaart en losse treinkaartjes houden. Nu zullen diezelfde mensen per se de ov chipkaart willen houden. En dat terwijl de smartphone applicatie feitelijk dezelfde applicatie is als die op de chipkaart staat.

Silliejeanie
door Silliejeanie - Jun 28, 2022 om 10:40
9 Antwoorden / 3 Vragen

RiP oFF!!

De volgende situatie is ook afgedaan met "excuus voor het ongemak"

anonieme OV-chipkaart aangeschaft, opgewardeerd en geregistreerd op mijnov.nl. De kaart ben ik verloren met nog circa 18€ tegoed op de kaart. Om mijn tegoed terug te krijgen of op een andere kaart te laten zetten moet ik de kaart meenemen maar deze is dus zoek gezien de kaart geregistreerd is en niet verder gebruikt kan ik zien dus ook niet door een ander gevonden kan naar mijn mening het GVB ervan uitgaan dat deze niet meer is gebruikt en mij het geld gewoon terug storten maar het enige wat ik kreeg was "Zo werkt dit niet" en "Excuses voor het ongemak"

Makkelijk verdienen zo!!

me
door mein33 Jun 28, 2022 om 10:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het moet u, voor u de anonieme kocht, bekend zijn geweest dat bij verlies of diefstal de kaart niet kan worden geblokkeerd en er geen restitutie van het resterende bedrag kan/zal plaatsvinden.
M.a.w. u heeft door een anonieme OV-kaart te kopen een bewust eigenrisico genomen.

marita5
door marita5 Jun 28, 2022 om 12:22
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@sillejeanie , staat op de site :

Anonieme OV-chipkaart verloren?
Een anonieme OV-chipkaart is niet beschermd. Dit betekent dat je de kaart, na verlies of diefstal, niet kunt laten blokkeren en vervangen. Ook kun je het saldo dat nog op de kaart stond niet terugkrijgen.

rj
door rjw Jun 28, 2022 om 15:13
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Als die 18 euro nog in je portemonnee had gezeten was je die ook kwijt geweest als je je portemonnee was verloren. Dit is niets anders. Een anonieme ov kaart is een potje geld dat je bij je draagt.

Mabelle
door Mabelle Jun 28, 2022 om 17:16
418 Antwoorden / 1 Vragen

Tsja, jij wilde toch zo graag een anonieme chipkaart? Dit is dan 1 van de nadelen er van.

panter22
door panter22 - Jun 29, 2022 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een OV chipkaart op naam. Je hoeft niet eens een pasfoto in te leveren. Je kunt zelf een foto maken en uploaden. De kosten zijn hetzelfde als een anonime OV chipkaart en je bent van het hele gedoe af.