za
door zandkees Dec 28, 2005 om 23:58
Auto & vervoer

Goedkope olie

hallo,

kan het kwaad om goedkope hema olie (3,95) te gebruiken i.p.v.

b.v. shell olie (9,95),zou mijn scooter sneller slijten? of sneller dichtkolen?

28269 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 29, 2005 om 07:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

  1. nee het is niet zo dat de hema olie echt slechter is als de shell olie is als het  sae nummer van de viscosieteit maar klopt mag er geen probleem kunnen ontstaan

ve
door verwijderd - Dec 29, 2005 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals hierboven reeds vermeld: let op de viscositeit.

Ik denk niet dat er veel verschil is qua olie zelf, behalve dan de prijs. Want met zoals zoveel zaken, betaal je voor de naam. En in dit geval is het wel een dure naam. Klik onderstaande links eens aan, hier staat enige uitleg over viscositeit e.d.:

Viscositeit          Olie-faq_s

Hutch

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle Olie moet aan minimale eisen voldoen.

Een vriend van mij werkte bij een benzinepomp, ze verkochten ook olie vanuit de garage.
Ze hadden 3 soorten
1 van 5,95 per liter
1 van 8,95 per liter (beter)
1 van 12,95 per liter (beste)
Bijna iedereen nam de "beste" olie voor 12,95 per liter
Alleen.. Alle drie de kraantjes waren op hetzelfde olievat aangesloten.
Daar werd je echt bed*nderd waar je bijstond.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook goeden dag,

U zou eigenlijk moeten weten dat een smeerolie voor een motor heel veel verschilt,bv voor een dieselmotor,of een benzinemotor.

En wilt u een synthetische olie voor de smering,of een minerale olie,en welke dope wilt u er in.

De goedkopere olieen zij meestal synthetisch,en wat heeft u er voor over om uw motor in goede conditie te houden.

En hoe is de viscisiteit.

Laat u niet misleiden door de prijs.

mvg,..............Bastiaan

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Anker

Volgens mij is synthetische olie altijd duurder.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit met zekerheid verschil in deze twee olieen. Of je het merkt weet ik niet. Een motor die olie verbruikt hoef je geen duurdere olie op te gebruiken, omdat je er toch regelmatig nieuwe olie bij gooit. Een motor met weinig tot geen olie verbruikt moet steeds de zelfde olie een smerende eigenschap houden. Verder kan niemand in je beurs kijken. Als je op de juiste waarde let (bv 30W10) kan er niet veel fout gaan.

Susses en een voorspoedig nieuw jaar.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens iemand die vroeger bij BP heeft gewerktis dat gewoon BPolie bij de Hema.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Olie is er eigenlijk in 3 soorten:

minerale olie (de goedkoopste)
semi-synthetische olie (al wat duurder)
synthetische olie (de duurste)

Synthetische olie smeert het best, minerale olie het slechtst.

Verder moet je letten op de viscositeit (de dikte).
15W40 is een aanduiding van de viscositeit. Het getal voor de W geeft aan wat de viscositeit is bij koude start en het getal achter de W geeft de viscositeit als de motor op temperatuur is.
Hoe kleiner het getal voor de W des te beter de olie smeert bij een koude start (vooral in de winter van belang). Synthetische olie heeft meestal een veel lager getal voor de W.
Het voordeel is met name dat je motor minder slijt en je brandstof bespaart.

In een nieuwe motor moet je absoluut minerale olie gooien. De motor moet immers nog inlopen. Inlopen is het op elkaar inslijten van de verschillende bewegende delen en dat lukt niet met synthetische olie, want die smeert te goed. Is de motor eenmaal ingelopen, dan kun je het beste alle minerale olie aftappen en synthetische olie gebruiken. Moet je daarna olie bijvullen, gebruik dan exact dezelfde olie.
Verschillende soorten olie door elkaar is absoluut af te raden.
Vind je synthetische olie te duur, neem dan semi-synthetische olie.
Door minerale olie zal je motor sneller slijten.

Een ander voordeel van synthetische olie is dat evt. slijpsel beter opgelost blijft in de olie en zich niet afzet in de motor (maar wel achterblijft in het oliefilter). Olie volledig verversen is bij synthetische olie eigenlijk overbodig, al willen garages je graag anders doen geloven.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de olie nu van de Hema is of van Shell of Aldi het maakt helemaal niets uit.Gebruik wel steets dezelfde Olie met de specificaties .Deze goedkope olie kan zowel opnieuwe als gebruikte auto's (en andere voertuigen)gebruikt worden alleen bedenk wel dat je een keer vaker olie moet verversen.Maar dan ben je nog goedkoper uit dan met de dure olie merken.Je kunt natuurlijk ook gewoon semi-of vol synthetische olie gebruiken maar voor de levensduur van de motor maakt het niets uit.Het belangrijkste is kontroleer regelmatig je olie peil en hou de verversingstermijn in de gaten maar dat staat wel in het instuktieboekje. Ik heb namelijk zware tractor (120 pk)die ik aan het uitproberen ben met Aldi olie en dit al 3 jaar doen en tot heden ten dage geen enkel probleem met de motor heb gehad .Word vervolgd.!!!

ve
door verwijderd - Dec 31, 2005 om 07:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen, Al jaren gebruik ik de goedkope olie van Aldi of Lidl en dit heeft mij nog nooit problemen opgeleverd. Let wel ik heb nooit in een nieuwe auto gereden altijd in een 'oude' auto. Maar of dat verschil uitmaakt.............

ve
door verwijderd - Dec 31, 2005 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

als jullie goed lezen waar Zandkees zijn olie in wil gooien: zijn Scooter, dan is jullie verhaal over viscositeit en W-waardes totaal overbodig.

Hij heeft gewoon een goede 2-takt olie nodig. Het verhaal van Czar over minerale en (half)synthetische olieën klopt wel.

Verder betaal je bij de Shell inderdaad een gedeelte meer voor de naam maar daarnaast is de olie zelf ook van betere kwaliteit (verder gerafineerd). Wat niet wil zeggen dat het gebruik van Hema-olie slecht is.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2005 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

schooters gebruiken 1 liter olie op 50 liter benzine dan komt er weinig smering bij de lagers daarom moet je ful sentytic gebruiken omdat je anders na een paar jaar de lagers kapot heb. let maar eens op als je een brommer of schooter een zagend geluid hoor maken da heeft hij goedkope olie gebruikt. rep kost al gouw 500 euro. gr ton

ve
door verwijderd - Dec 31, 2005 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ton,

buiten de tweetakt olie voor de benzine heeft een 2-takt moter ook carterolie nodig.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 31, 2005 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat heb je bij een schooter niet omdat er geen versnellingsbak is.wel zit er cadan olie bij de aandrijving van je achterwiel als dat niet lekt hoef je er niets aan te doen.(ik rij zelf 10000 km per jaar met een kymco people 2 takt) gr ton

ve
door verwijderd - Jan 2, 2006 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Zandkees, heb je het over olie die met de benzine gemengd wordt voor je mengsmering? Of heb je een apart carter met carterolie, die je eens in de zoveeltijd moet verversen? In dat laatste geval kun je elke olie gebruiken die de juiste (sae) specificaties  heeft.

Voor mengsmering moet je een tweetakt mengsmeringolie gebruiken, die is bedoeld om krukas en zuiger te smeren, gemengd met benzine, en daarna te verbranden.

Groet.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2006 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

namens mij kan ik je verzekeren dat ditniets uit maakt wat voor olie alleen kan het wel zijn dat de mengverhouding (indien van toepassing) anders is:)

ve
door verwijderd - Feb 26, 2006 om 04:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goh, wat een antwoorden allemaal zeg.
Als de scooter nieuw is staat voor beide olieën toch de specificaties toch in het instructieboekje wat hij bij de aankoop ook heeft gekregen?
Hij weet toch welke olie hij bedoeld?

De tweetactolie is die welke in een apart tankje gaat en waarvan de mengverhouding gewoon door het motormanagementssysteem word geregeld en daarnaast de olie die voor het carter/kettingsysteem gebruikt wordt.
Voor die (rode) tweetactolie zou ik mij houden aan de voorgeschreven specificatie.

Wat de "carter"olie betreft is het van belang wat de rijstijl is en winter of zomer (van belang bij de "koude start").
's Zomers mag een wat "dikkere" olie gebruikt worden al hoeft dit niet meer tegenwoordig. 'Winters moet het wel een dunne olie zijn om goed te kunnen starten. Immers juist bij lage temperaturen is de olie op zijn dikst.

De vloeibaarheid wordt uitgedrukt in SAE.
Vroeger was SAE25W50 een veelgebruikte motorolie (dus geen mengsmeringolie!).
Tegenwoordig is SAE 10W40 een normale olie waarbij geldt dat hoe lager het eerste getal hoe dunner de olie is in ruststand bij een bepaalde temperatuur.
Het laatste getal de hoogste dikte.

Bij de keuze van de scooter(carter)olie hoef je je niet speciaal aan exact aangegeven waarden te houden omdat dit sterk afhankelijk is van de rijstijl zoals eerder opgemerkt.
Zwaar belast eist een hoger SAE (eind)getal omdat de olie heter zal worden dan bij uiterst rustig rijden.
De kwaliteitseis is bij zware belasting dus ook van belang. Kies (als je een racer bent) een half-of geheel synthetische olie.
Heb je de rijstijl van een opa met zo'n willempiehelm dan mag je gerust die Hema-olie kopen En heeft de Hema ook mengsmeringolie dan neem ik aan dat deze de kwaliteit heeft die aan mengsmering gesteld wordt.

Nog een tip! Kijk ook eens af en toe naar je bougie. Is deze (van het deel dat in de motor steekt bijna wit uitgeslagen dan heb je een hete motor met de verkeerde bougie. (je hebt nl. warme en koude bougies=is te lang om dit nu uit te leggen).                                   Is de rand op en rond de isolator lichtbruin dan is zowel de mengsmeringverhouding goed als ook het type bougie.
Is het op deze plaats zwart met aangekoekte randen dan is niet alleen de bougie "te koud" (hij brandt dan niet schoon met als effekt slecht lopende motor en slechte start) maar ook is de mengverhouding te laag (bijvoorbeeld 1:20 i.p.v. 1:40) en te zien ook aan de rookpluim die je trekt, zeker met een koude motor.

Tja, 'k niet alleen vliege! 'k Kan ook rije zegt hier;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 19, 2006 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het gaat om de tweetactolie dan is sneller slijten niet aan de orde.
En wat de carterolie betreft; die zit er net  zo lang in tot aan de volgende grote beurt en heeft niets met het 'kolen'te maken.

Wat het "dichtkolen"betreft kun je zulks zien aan de bougie.
Is deze donkerbruin tot zwart aangekoold dan moet je geen andere olie maar een andere (hetere) bougie monteren.

Is de bougie lichtbruin dan is dit de goede bougie.
Is die (bijna)wit dan heb je een 'te warme' bougie en moet je een 'kouder' type monteren.

Het 'warmer'of 'kouder' zijn van een bougie heeft o.a. te maken met de schachtlengte (het schroefdraad) en de manier waarop de 'punten'zijn ingebed in het porcelein.

Aldus die ouwe eigenwijze Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 19, 2006 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader, de vraag is van 28 december 2005. Of die scooter loopt als een tierelier of hij is allang in de soep gedraaid.