Reinhilde
door Reinhilde May 20, 2023 om 09:54
Auto & vervoer

Hallo

Ik heb een nieuwe auto gekocht bij Toyota ,mijn auto komt van Finland,ik wou mijn handleiding lezen en wat blijkt ,dat dit geen Nederlandse handleiding is,ik belde naar de dealer en vroeg daar achter,en kreeg als antwoord ,mevrouw die auto is geïnporteerd vandaar geen Nederlandse versie,ik vroeg ,zou dit toch wel graag hebben en dan was het antwoord,dit kost je dan 65€ ,dit kan toch zomaar niet ofwel.
mvg Samijn Hellinx

8932 26 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 20, 2023 om 09:58
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een nieuwe auto koopt via Finland, is die a bedoeld voor Finland en b dus in het Fins geschreven instructie. Lijkt mij logisch. Als u een nl versie wenst dan zou ik die 65 euro gewoon betalen. Zal in de totaalprijs niet opvallen..Per slot van rekening heeft de nl dealer ook zijn kosten.

Reinhilde
door Reinhilde May 22, 2023 om 14:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo
ik heb die gekocht omdat hij bij de dealer stond , ik ga ni vragen om een auto uit Finland te laten komen, en als ik bij een Nederlandse dealer koop , verwacht ik dat zij ervoor zorgen dat er een Nederlandse handleiding bij is .

Gr
door Grunn1 - May 20, 2023 om 10:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nieuwe auto's worden af fabriek met de instructie boekjes geleverd voor het land waar de auto heen gaat. Een dealer zal dan ook geen boekjes op voorraad hebben liggen en zal die speciaal voor u moeten bestellen en ja die moet je dan zelf betalen.

Meestal staan op de site van het merk ook wel handleidingen die je kan downloaden. Voor 85% komt die dan wel overeen met uw auto alleen specifieke opties voor Finland zullen er niet in staat of andersom er zullen opties in staan voor Nederlandse modellen die niet in uw auto zitten.

Reinhilde
door Reinhilde May 21, 2023 om 09:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2023 om 10:11
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kunt u hiertussen de handleiding voor u auto vinden:

https://www.toyota.nl/customer/manuals

rj
door rjw - May 20, 2023 om 10:25
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Was het vooraf wel duidelijk dat je een importauto hebt gekocht? Dus niet geleverd via Toyota Nederland.
(zo ja, dan is die 65 euro misschien net kostendekkend om de NL handleiding te leveren, de verkoper wordt daar niet rijk van)

Reinhilde
door Reinhilde May 21, 2023 om 09:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo
dit was vermeld , en dat er 50 km erop stonden maar had wel verwacht dat ze een Nederlandse handleiding erbij zouden gestoken hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 20, 2023 om 11:28
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Reinhilde,

Ik vind dit slechte service.

Om welke Toyota dealer gaat het?

rj
door rjw May 20, 2023 om 11:42
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom is dit een slechte service?

me
door mein33 May 20, 2023 om 16:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ben het met G.A. eens !

sira
door sira May 20, 2023 om 18:08
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als een Pool in Nederland een auto koopt, zit daar geen Poolse handleiding bij.

Reinhilde
door Reinhilde May 22, 2023 om 12:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Cappendijk Terneuzen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 12:53
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Ok,dus het gaat om een 2e handse auto?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 22, 2023 om 22:56
2008 Antwoorden / Vragen

No shit Sherlock, snap je dat nu pas?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 23:48
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Henk,

Het gaat om een geïmporteerde Toyota Yaris Cross in 2023 uit Finland met maar 50 kilometer op de teller......

Bij mij gaan alle alarmbellen af..

pino123
door pino123 May 23, 2023 om 09:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@GA waarom?

ju
door juliomariner May 23, 2023 om 14:21
1310 Antwoorden / 2 Vragen

omdat GA naast enorm nieuwsgierig ook zeer wantrouwend is naar alles wat zich bedrijf noemt. Het liefst zou hij alles onder een communistisch systeem laten vallen.

in
door inno1 - May 20, 2023 om 12:09
115 Antwoorden / Vragen

Los van de kosten vind ik het erg vreemd dat u niet per omgaande een gratis Nederlandse gebruiksaanwijzing krijgt. Tegenwoordig zit immers bij elk apparaat dat je koopt ongeveer een halve kilo aan gebruiksaanwijzingen in vreemde talen. Bij een nieuwe auto is je eigen taal dan het minste wat je mag verwachten. Blijkbaar snapt uw dealer dat niet. Neem anders eens contact op met Toyota Nederland. Iets met klantgerichtheid en zo.

Gr
door Grunn1 May 20, 2023 om 12:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien even de vraag goed lezen. Het is een geïmporteerde Finse auto dus met een Finse handleiding.

Reinhilde
door Reinhilde May 22, 2023 om 12:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat vind ik ook, ik werk in België , als wij geen Nederlandse handleiding erbij doen , krijgen wij een boete en word alles terug gestuurd, ik vind je betaald al genoeg voor de auto , dan lag het er wel bij zitten.

Analoog
door Analoog - May 20, 2023 om 13:12
136 Antwoorden / Vragen

Meen dat het verplicht is dat fabrikanten die artikelen op de Nederlandse markt verkopen er een Nederlandse handleiding bij leveren, tenzij je bent geinformeerd dat het een import auto is.....

ne
door neodutchio - May 20, 2023 om 14:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Is het een nieuwe auto, of is het voor u een nieuwe auto?

eddopeddo
door eddopeddo May 22, 2023 om 11:20
30 Antwoorden / 8 Vragen

Precies! Dat maakt het verschil..

Reinhilde
door Reinhilde May 22, 2023 om 12:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er stonden 50 km op , en bouwjaar 2023 , dan is dit voor mij een nieuwe auto.

mahadma
door mahadma - May 20, 2023 om 15:47
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Als Toyota de verkoper is en niet de dealer, waarom moet die dealer, die dus niets verkocht heeft, dan service geven voor een instructie?

me
door mein33 May 20, 2023 om 15:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Je kan geen auto kopen bij de fabrikant, daar zit altijd een importeur, een dealer van het merk of een andere garage tussen.

me
door mein33 - May 20, 2023 om 15:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ga er vanuit dat het een spiksplinter nieuwe Toyto betreft.

Vreemd te lezen dat het merendeel van de reacties in het nadeel van Ts uitpakt.
Ik ben van mening dat de dealer, die een auto uit het buitenland haalt om hier te kunnen leveren aan een Nederlandstalige klant, er voor dient te zorgen dat ook de bijbehorende handleiding in het Nederlands is gesteld en hiervoor geen extra kosten in rekening dient te brengen.
Er dient te worden afgeleverd gelijk een auto die via de Nederlandse importeur wordt geleverd.
Als de klant echter zelf de opdracht heeft gegeven om een auto uit het buitenland te halen, dan is het een ander verhaal.

Ben overigens wel benieuwd of er meer verschillen zitten tussen een voor de Nederlandse markt geproduceerde en een voor de Finse markt geproduceerde Toyota van hetzelfde model en uitvoering.

rj
door rjw May 20, 2023 om 17:16
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Je verhaal hangt aan elkaar van aannames. We weten niet of het echt nieuwe auto is, en we weten ook niet of TS bewust een importauto heeft gekocht. En we weten allemaal: assumption is the mother of all fuck-ups.

Als je wilt adviseren leer dan eerst de juiste vragen te stellen voordat je conclusies trekt.

En vwb de laatste alinea: ja daar zit heel veel verschil in. In vrijwel ieder land zijn uitvoeringen anders. Zelfs de versie- of pakketnamen zijn vaak anders. En de inhoud van die pakketten ook. Die worden vaak op de lokale markt afgestemd.

Reinhilde
door Reinhilde May 21, 2023 om 10:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad het verschilt, in het Nederlandse pakket staat dat er privacy glass achter is , heb ik niet , dakrails , heb ik ook niet ,de tankklep is niet zo stevig,  dit zijn dingen waar we niet opgelet hebben , maar voor de volgende keer ,zal ik zeker op alles wel letten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2023 om 10:41
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Reinhilde,

Wat is het kenteken van uw auto?

Reinhilde
door Reinhilde May 22, 2023 om 12:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

S-393-XX

Iv
door Ivo W - May 20, 2023 om 16:39
727 Antwoorden / Vragen

Als het een hagelnieuwe auto is, dan mag u verwachten dat er een handleiding bij zit in de taal van het land waar u de auto hebt gekocht.

Als uw 'nieuwe' auto een tweedehands aankoop is, dan koopt u de auto zoals hij is. Was er tijdens de proefrit géén instructieboekje aanwezig, dan krijgt u die ook niet wanneer u de auto gekocht heeft en komt ophalen. En is het een geïmporteerde auto waar nog wel een instructieboekje bij zit? Dan is de kans groot dat dat boekje is gedrukt in de taal van het land waar de auto ooit als hagelnieuw exemplaar verkocht is.

sira
door sira - May 20, 2023 om 18:07
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb een geïmporteerde Mazda CX5 met een Franse handleiding.

Gewoon even op internet zoeken naar: handleiding Toyota, type + bouwjaar. Sla de handleiding op (op het bureaublad van uw pc). Lees hem door en print de voor u belangrijke pagina's uit (die u niet kunt onthouden), anders wordt het teveel.

Reinhilde
door Reinhilde May 21, 2023 om 09:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel

sira
door sira May 21, 2023 om 09:42
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 21, 2023 om 10:45
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Reinhilde,

Wat is het kenteken van uw auto?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 21, 2023 om 14:28
2008 Antwoorden / Vragen

Dat kun je echt niet vragen, dat is rechtstreeks herleidbaar tot TS, dat doe je toch niet op een openbaar forum? Wat moet je daar trouwens überhaupt mee? Waarom ook niet gelijk de schoenmaat en sofinummer?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2023 om 15:17
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Henk,

Werkt u bij een opsporingsdienst?

Ik zou graag een kentekencheck willen doen om meer te weten te komen over het voertuig.

pino123
door pino123 May 22, 2023 om 16:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een onzin GA. Kenteken doet er geen fluit toe.
Gaat erom of TS wist dat de auto geïmporteerd werd uit Finland of niet. Er staat 50 km op de teller, het gaat dus om een nieuwe auto.

ju
door juliomariner May 22, 2023 om 16:19
1310 Antwoorden / 2 Vragen

En waarom moet u om de vraag te kunnen beantwoorden die gegevens hebben?
U bent gewoon weer uw nieuwsgierigheid aan het bevredigen.

Voor TS: als de garage op uw verzoek deze auto heeft geimporteerd vraag ik mij af of u recht hebt op een gratis handleiding.
Als u de auto nieuw heeft gekocht heeft bij de dealer en deze heeft gez\egd dat hij hem momenteel niet in nederland kon krijgen maar wel in Finland dan hebt u volgens mij wel recht op een gratis NL handleiding

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 16:31
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Pino en Juliomariner,

TS vertelde pas later ,dat er 50 kilometer opstond.

Ik vind het een dubieuze garage.....

ju
door juliomariner May 22, 2023 om 19:01
1310 Antwoorden / 2 Vragen

U vind wel meer maar dat doet helemaal niets ter zake.
U wilde gewoon uw ongezonde nieuwsgierigheid bevredigen. Ik snap niet dat de redactie u hier niet op aanspreekt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 19:12
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Lees even mijn antwoorden beneden.

ju
door juliomariner May 23, 2023 om 07:49
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ziie helemaal niets nieuws waarom u het kenteken moet weten. 50 km en dan een schadeauto, hoe waarschijnlijk is dat?
En kom nu niet dat de kilometers zijn teruggedraaid Uw verhaaltje over de zogenaamd extreem lage BPM is ook onderuit gehaald

pino123
door pino123 May 23, 2023 om 09:54
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@GA dubieuze garage? Op welke aannames is dat nu gebaseerd?

.a
door .aagje - May 22, 2023 om 11:18
19 Antwoorden / 2 Vragen

Maar als je in Nederland een auto koopt  en al is ie voor de Finse markt mag je er van uit gaan dat er een Nederlandse handleiding bij zit als je Finland de auto koopt is het een ander verhaal

Reinhilde
door Reinhilde May 24, 2023 om 09:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vind ik ook, het maakt ni uit vanwaar hij komt, als hij in Nederland verkocht word, hoort daar een Nederlandse handleiding bij, allee dat vind ik toch.

mo
door mof - May 22, 2023 om 11:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom niet? U koopt een auto in Finland dus krijgt u niet standaard een NL handleiding. Die moet worden nageleverd inclusief verzendkosten. Misschien kunt u bij een toyota dealer in NL wel een kopietje meekrijgen.

Reinhilde
door Reinhilde May 24, 2023 om 09:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb die niet speciaal van Finland laten komen , die stond in de showroom, en omdat ik geen maanden dan moest wachten , heb ik deze genomen.

acwkuipers
door acwkuipers - May 22, 2023 om 11:32
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ik heb bij mijn Renault dealer een uit Duitsland geïmporteerde "nieuwe" Renault gekocht, bijna 0 km op de teller, staat hierdoor wel te boek als geïmporteerd.
Maar er was gewoon een Nederlands talige handleiding bijgeleverd, geen extra kosten hiervoor kunnen vinden. Misschien direct in de prijs verwerkt, maar dan heb je geen negatieve discussie hierover.
Mvg Anne

sira
door sira May 22, 2023 om 16:16
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Die handleiding was dan bij de aanschafprijs meeberekend.

Reinhilde
door Reinhilde May 24, 2023 om 09:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat vind ik service

ma
door marleenvanh - May 22, 2023 om 12:53
451 Antwoorden / 1 Vragen

Even naar 'Oom Google'. Er is vast wel een Nederlandse (of op zijn minst Engelstalige) handleiding te vinden wanneer u op het precieze type zoekt.

pe
door pebk - May 22, 2023 om 13:11
579 Antwoorden / 0 Vragen

Die dingen kosten geld en zijn nergens anders te koop. Dat is het voordeel voor de dealer. Misschien is er op marktplaats of zo nog een nederlandstalilge handleiding te vinden. Als het echt om een nieuwe auto gaat, dan is dit bedrag toch niets vergelen bij de BPM die u mag afdragen voor de import?

ne
door neodutchio - May 22, 2023 om 15:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is een grijs gebied aangezien de auto eerder elders in Europa geregistreerd is. Zwart wit gezien maakt het dan een tweedehandse auto, maar doordat deze schijnbaar nog niet op de weg heeft gereden zou het een nieuwe kunnen zijn. Dat is wel relevant voor wat u mocht verwachten.

Ook van belang is hoe de auto verkocht is, was het een voorraadauto, is deze als nieuw verkocht, of stond er bij dat het om een import ging?
U zegt wel dat het voor u een nieuwe auto is, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

Reinhilde
door Reinhilde May 24, 2023 om 09:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo
als er maar 50km opstaat, is dit voor mij een nieuwe auto.

ne
door neodutchio May 24, 2023 om 09:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Voor u wel, maar voor de wet en regelgeving kan het ook anders zijn. Immers is de auto al eerder geregistreerd in een ander land.

sira
door sira - May 22, 2023 om 16:12
2289 Antwoorden / 24 Vragen

De gedownloade handleiding van mijn (uit Frankrijk) geïmporteerde Mazda, bedraagt 657 pagina's (A4). Uiteraard zat er een map met een Franse handleiding bij, maar ik ben toevallig een Nederlandse koper, morgen is het een Duitser, Engelsman, Italiaan, etc. etc. Men kan toch niet verwachten dat ze er voor ieder Europees land een in die taal gesproken handleiding bij doen?
Dan ligt de kofferbak vol en bewaart de koper de handleiding in zijn/haar taal en de rest verdwijnt in de oud papierbak.

sjjoppy
door sjjoppy - May 22, 2023 om 16:57
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Kunt u iets met   deze   handleiding?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 18:56
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjjoppy,

Het gaat om een Toyota Yaris Cross met kenteken : S-393-XX

sjjoppy
door sjjoppy May 22, 2023 om 19:12
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte geboren Amsterdammer,

ik dacht dat TS er alvast iets aan had om mee te beginnen want er wordt nog steeds gezocht en zoveel verschil is er toch niet?

Reinhilde
door Reinhilde May 24, 2023 om 09:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo
heb het ondertussen kunnen downloaden , wel heeeel veel blz , dankjewel

sjjoppy
door sjjoppy May 24, 2023 om 10:02
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan @ Reinhilde.

Er
door Erikkkk - May 22, 2023 om 17:33
10 Antwoorden / Vragen

Bij een product welke in Nederland verkocht wordt is een Nederlandse handleiding verplicht.
Dit heeft men in de EU zo geregeld.

door 049232 - May 22, 2023 om 17:39
4 Antwoorden / Vragen

Toyota is technisch een prima auto, maar generaliserend moet ik opmerken dat dealers en verkopers niet op datzelfde nivo zitten.

Kan er boekdelen over schrijven...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 22, 2023 om 19:00
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Reinhilde,

Wat mij verontrust is het lage BPM bedrag als ik uw kenteken invoer online ....
Het zou dus een schade-auto kunnen zijn....

Heeft iemand hier misschien verstand van import auto's en BPM?
Misschien Neodutchio?

Zie bijgevoegde foto.

ne
door neodutchio May 23, 2023 om 07:21
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De uitstoot is 101g/km, (101-82)*68+564=€1.856. Klopt precies dus. Geen schade auto, gewoon een klein zuinig stadsauto'tje.

ju
door juliomariner May 23, 2023 om 08:36
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap even niet wat een lage B|PM met een missende Nederlandse handleiding heeft te maken.
GA probeert gewoon de verkoper zwart te maken door allerlei vage verdachtmakingen. Al dit gezever is toch gewoon totaal off topic.

pino123
door pino123 May 23, 2023 om 09:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@GA als je nu zelf er geen verstand van hebt en dan anderen gaat vragen of zij er verstand van hebben..... Stop dan met reageren.

Ca
door Catweazel - May 22, 2023 om 19:02
9 Antwoorden / 2 Vragen

65 euro is de klant even een poot uittrekken. Ik zie hier veel rageerders die dit heel normaal vinden. Nou ik kan een boek kopen in de winkle en die heeft meer pagina`s en kost nog geen 20 euro. Complete onzin. Je bent dealer en je zorgt gewoon dat de papieren kloppen voor het voertuig dan ben je tenmindte een goede dealer. Je kan ook als dealer voor een digitale beschrijving zorgen dan kost het geen 65 euro. Als het een nieuwe auto is en geen 2e hands zou ik gewoon een nl beschrijving eisen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 19:15
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Catweazel (leuke serie was dat;<) )

Ik geef u 100 % en ik vind het een dubieus bedrijf....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2023 om 21:42
1747 Antwoorden / 31 Vragen

100% gelijk.

ne
door neodutchio May 23, 2023 om 07:23
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat er niet om of het normaal is, het gaat er om wat je mag verwachten. Als je weet dat je een tweedehandse koopt, dan koop je die in de staat zoals die is. Hier is het echter een twijfelgeval.

ju
door juliomariner May 23, 2023 om 08:38
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Dus omdat het bedrijf kosten vraagt voor een Nederlandse handleiding is het een vaag bedrijf.
Bedrijf doet blijkbaar aan parallel import niets vaags aan.
Wat is niet snap is dat deze parallelimport financieel interessant is omdat de netto prijzen van autos in Nederland een van de laagste van Europa is, maar misschien was dit model toevallig in Nederland moeilijk leverbaar met lange levertijden.

Reinhilde
door Reinhilde May 24, 2023 om 09:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo
als er maar 50km opstaat is dit voor mij een nieuwe auto.

ju
door juliomariner May 24, 2023 om 22:58
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Patallelomport is dat een garsgebedrijf of particuier een nieuwe auto vanuit het buitenland importeerd.
De officiele importeur wordt dan overgedlagen.

ne
door neodutchio May 24, 2023 om 23:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@Reinhilde, uw mening staat los van de wet. U vindt het een nieuwe auto, maar deze auto is geregistreerd geweest in een ander land en heeft al een kenteken gehad. Daarmee kan het dus ook aangerekend worden als een tweedehandse auto. En tweedehands koop je in de staat zoals die is.