to
door ton_lies Nov 23, 2003 om 20:18
Auto & vervoer

Hoe haal je recht bij gvb?

Onze dochter wilde vanuit zaandam een ex-collega in de bijlmer in amsterdam bezoeken.Zij moest op station sloterdijk op de metro stappen,daar stond op t bord dat voor de rit 3 strippen gebruikt moesten worden.Deze stempelde zij af,en vertrok met de metro.Onderweg werd door personeel van de GVB gecontroleerd op de plaats bewijzen.Haar werd gezegd dat ze te weinig strippen had afgestempeld.Zij kreeg terplaatse een bekeuring van 35 euro en er 2 stations na het station waar zij wezen moest pas vrij gelaten voor vertrek uit de metro.Zij heeft in 1e instantie een brief geschreven naar het gvb na betaling van de bekeuring.Op het buro waar zij de bekeuring betaalde,werd haar gezegd dat de bekeuring niet klopte en dat zij nooit vastgehouden mocht worden tegen haar wil in de metro.Dit heeft zij allemaal in haar brief aangehaald.Na 2 weken kreeg zij een schrijven terug.Haar werd gezegd dat zij helemaal geen vervoers bewijs had,Terwijl zij een kopie van t bewijs meezond en dat ze nu snel de bekeuring moest betalen omdat er anders een verhoging van de sanctie kwam.Ik heb toen als haar vader een brief gestuurd en daar nogmaals alles uit de doeken gedaan.Helaas vernemen wij niets meer van t gvb.Ik heb in de brief gesteld,dat als het gvb er met ons niet uit kan komen,ik graag het adres van de instantie wil weten waar ik mn recht dan kan halen.Ook daarover horen wij niets meer.Het is stil aan de overkant zeg maar!!Suggesties zijn erg welkom.

1158 4 Rapporteer

mb
door mbs - Apr 16, 2004 om 12:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zomaar een idee hierover:

"daar stond op t bord dat voor de rit 3 strippen gebruikt moesten worden"
Nu ben ik zelf afgelopen week vanaf Sloterdijk met de metro geweest, op de GVB automaten staat niets over strippen. Alleen iets over zones. Let op: 3 zones = 4 strippen.

"zij helemaal geen vervoers bewijs had"
Stond dit er letterlijk? Of stond er "geen geldig vervoersbewijs" ? Als de zones/strippen niet kloppen, is het vervoersbewijs niet geldig.

TIP: Maak een foto van de automaat/bord waarop het betwiste aantal zones/strippen staat, en stuur deze naar het GVB.

huibe
door huibe - Apr 16, 2004 om 12:09
4 Antwoorden / 0 Vragen

De manier waarop het nu is gedaan is de juiste weg. Ik zou nog een laatste brief sturen met de kopieen van de vorige brieven (en zeker de brief waarin ze aangeven dat de boete onterecht is en een eventuele foto van dat betreffende bord) In deze brief moet u dan stellen dat als de klacht niet naar behoren wordt opgelost binnen een redelijke termijn (bv 3 weken) dat u uw geschil voorlegt aan de geschillencommissie OV. Meer informatie hierover via de website www.vbn-bv.nl/ovinfo en de volgende link is direct naar de betreffende pagina http://www.vbn-bv.nl/ovinfo/algemeen.asp?vPaginaID=1177&vPaginaIDvorige=1054&varGo=True Succes verder

op
door opa-ben - Apr 16, 2004 om 12:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

De door u gevolgde weg lijkt de juiste te zijn. Uw dochter mocht pas 2 stations na het geplande uitstappen, was dit omdat men toen pas klaar was met het papierwerk of werd ze moedwillig aan boord van de metrowagon gehouden zonder opgaaf van reden. In dat geval lijkt het op wederrechtelijke vrijheidsberoving want ik betwijfel of ambtenaren van het GVB het recht hebben om mensen tegen hun wil aan boord te houden tenzij dit voor hun papierwerk nodig is. Vergeet u niet om uw brief aangetekend te verzenden en maak zonodig gewag van het inzetten van een juridisch adviseur. Veel succes.

pa
door paules - Apr 16, 2004 om 12:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een beetje dom geweest om de bekeuring te betalen. Als je het niet eens bent met een schikking kun je het voor laten komen bij het kanton gerecht in amsterdam. Heeft u dochter aan de desbetreffende opsporingsambtenaar kenbaar gemaakt dat zij op haar bestemmings station wilde uitstappen, zo ja, en werd ze door de opsporingsambtenaar gedwongen om in de metro te blijven, dan is er sprake van eventuele vrijheidsberoving. Als de opsporingsambtenaar uw dochter tegen haar wil in de metro houd, is er geen sprake meer van staande houding (Als een opsporingambtenaar, politieagent ect, een proces-verbaal, ook wel een bekeuring genoemd, wil opmaken, vraagt hij/zij naar haar legitimatie, dit is de staande houden, u dochter moet hieraan meewerken, ze heeft alleen de vrijheid, om op de gestelde vragen wel of geen antwoord te geven ).De opsporingsambtenaar had dan u dochter moeten aanhouden, en deze voorgeleiden aan (hulp) officier van justitie. Aanhouding moet in overeenstaming staan met het gepleegde strafbare feit. Het grijs rijden, u dochter had wel een vervoersbewijs, maar niet genoeg strippen afgestempeld, waardaar deze niet geldig is, in vaktermen heeft ze dan geen geldig vervoersbewijs. Ze is dus voor de wet personenvervoer een zwartrijder, en krijgt zij een bekeuring. dat ze haar tegen haar wil in hebben vastgehouden, zal u dochter dat moeten bewijzen, als ze dat niet kan is het echter zinloos. Ik denk, dat u het het beste kunt laten rusten, er valt namelijk nu niks meer aan te doen, de bekeuring is betaald, daarmee geeft u eigenlijk aan dat u het eens was met de bekeuring. een leer voor de volgende keer is, om de schikking niet te betalen en voor te laten komen, het GVB moet dan aantonen dat uit wegens het zwartrijden, tegen u wil wordt vastgehouden, zonder dat men aangeeft dat u bent aangehouden, is dat vrijheidsberoving, en zal de bekeuring worden geseponeerd ( vernietigd).

Helaas kan ik u geen leuker antwoord geven, maar het is zinloos om nog iets te ondernemen.