le
door leesmapje Jun 5, 2018 om 21:01
Auto & vervoer

Hoe kom ik er achter of een ononderbroken gelestreep op de stoep ook echt is aangebracht door de gemeente

Ik zit voor mijn werk de hele dag op de weg en dat dat af en toe een boete opleverd is mij wel bekend ,
maar bij een van mijn vaste adressen is een gele streep op de stoep geschilderd , toen ik bij mijn adres vroeg
of er vaak gehandhaafd werd omdat ik wel eens een bak koffie aangeboden krijg , werd mij gezegd dat dit niet
het geval was daar de gele streep door een andere ondernemer was aangebracht en niet door de gemeente !!!!!
mijn verbazing was dus groot dat ik vandaag een beschikking onder mijn ruitenwisser aantrof.
bij navraag bij de gemeente kon men mij niet vertellen of het de gemeente was of de ondernemer die de streep
had aangebracht , het feit dat men mijn vraag niet vreemd vond verbaasde mij trouwens ook.
mijn vraag is , is een gele streep aangebracht door een ander dan de gemeente toch een verkeersmaatregel , en
weet een handhaver of de gelestreep al dan niet door de gemeente is aangebracht.
een verkeersbord is meestal niet zomaar gemaakt en geplaatst een pot gele verf is overal verkrijgbaar en schilderen
zo gebeurt.

16064 17 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - Jun 5, 2018 om 21:08
827 Antwoorden / 2 Vragen

Gemeente hoort dit echt wel te weten hoor. Bel ze nog eens en zeg dan ook dat het kul is dat ze uberhaupt spreken over een mogelijke ondernemer.

ne
door neodutchio - Jun 5, 2018 om 21:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De gemeente (wegbeheerder) zal u moeten kunnen vertellen of er een parkeerverbod geldt op die plek. Simpelweg een gele streep trekken wil dus niet automatisch zeggen dat er ook een verbod geldt. Als u dan ook nog kan bewijzen wie die streep getrokken heeft kan deze persoon vervolgd worden.
Maar stap 1 is blijven aankloppen bij de gemeente.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 5, 2018 om 21:17
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het was beter geweest als u de doorgetrokken gele streep beschouwd had als daar niet mogen parkeren.
U zou dan geen beschikking onder uw ruitenwisser aangetroffen hebben.
Daarna kunt u altijd nog uitzoeken of de streep door de gemeente is aangebracht.
https://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/parkeren/gele-strepen.html

le
door leesmapje - Jun 5, 2018 om 21:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

er werd mij verteld dat ze niet wisten waar ze dat na konden vragen , en adviseerde me om een bezwaar en uitsel van betaling in te dienen
dan zou de situatie worden onderzocht en zou er vanzelf uitsluitsel komen..!!!!!

aurora1
door aurora1 Jun 6, 2018 om 00:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zijn veel uitroeptekens en totaal geen hoofdletters.

lottesanne
door lottesanne Jun 6, 2018 om 14:10
438 Antwoorden / 47 Vragen

Natuurlijk kunnen ze dat zelf nagaan. Wanneer de gemeenteergens een parkeerverbod instelt, hetzij door bebording hetzij door een gele streep te trekken, moet dit zijn opgenomen in een verordening. Dien een bezwaar in en vraag waar in de verordening staat dat op die plek een parkeerverbod is ingesteld. Wedden dat ze dat niet kunnen, gezien hun vage reactie.

le
door leesmapje - Jun 5, 2018 om 21:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik beschouwde die streep ook als parkeerverbod , maar de klant waar ik elke week kom (al 20 jaar waarvan 7 jaar op de omschreven situatie)
verzekerde dat er nog nooit een boete was uitgeschreven omdat de streep door een ondernemer was aangebracht , dit hadden ze nota bene zelf
gezien.

panter22
door panter22 - Jun 5, 2018 om 21:29
6599 Antwoorden / Vragen

Voor het verven van een gele doorgetrokken streep moet de gemeente een verkeersbesluit nemen. Dus de gemeente moet het je zo kunnen vertellen. Je kunt bezwaar maken tegen de verkeersboete, met als argument dat de gele streep door een ondernemer is aangebracht. De gemeente moet dan antwoord geven op bezwaar en zal het verkeersbesluit moeten tonen.
Je kunt ook eerst even zoeken in de Staatscourant.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/zoeken/staatscourant
Voorbeeld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-13439.html

panter22
door panter22 Jun 6, 2018 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zit verkeerd met het bezwaar maken. Kijk naar het antwoord van Swat1500.

sw
door swat1500 - Jun 5, 2018 om 22:34
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de handhaving van de verkeersregels is niet relevant of een verkeersteken wel of niet door de bevoegde instantie is aangebracht.
Het is namelijk niet aan de weggebruiker om te bepalen of een verkeersteken terecht of niet terecht is geplaatst. Hij dient zich gewoon aan hetgeen het verkeersteken gebiedt of verbiedt te houden.
Is een gele streep aangebracht aan de zijde van de weg dan is parkeren verboden.
Een handhaven hoeft dus niet telkens,  voordat hij een bekeuring schrijft, uit te zoeken of het verkeersteken er wel of niet rechtmatig staat.
Het onbevoegd aanbrengen of plaatsen van een verkeersteken is een zelfstandig strafbaar feit.
Bezwaar tegen de beschikking met als motivatie dat wordt getwijfeld over de rechtmatige plaatsing van de gele streep is kansloos.

panter22
door panter22 Jun 6, 2018 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Klopt, je hebt gelijk. Ik zat verkeerd.
Je kunt alleen de gemeente vragen de streep te verwijderen. Het is de vraag of de gemeente dat wil doen.
Gemeenten maken wel gebruik van deze verkeersregels. Plaatsen permanente verkeersborden zonder verkeersbesluit. Krijg je geen bezwaarschriten binnen.

lottesanne
door lottesanne Jun 6, 2018 om 14:16
438 Antwoorden / 47 Vragen

Panter22, dat kan niet. Een parkeerverbod moet worden genomen mét een verkeersbesluit of een verordening. Anders heeft dit verbod geen rechtsgeldigheid. De handhaver hoeft dit inderdaad niet te weten, maar de gemeente wel. Dit geldt ook bijvoorbeeld wanneer je als particulier of ondernemer een wegvak met wit kruis schildert. Dit heeft geen rechtsgeldigheid. En de gemeente moet er volgens mij er voor zorgen dat deze situatie of wordt gelegaliseerd middels een verkeersbesluit of een verordening of zij zorgen ervoor dat de illegale maatregel wordt verwijderd.

mj
door mjurgen Jun 6, 2018 om 14:22
62 Antwoorden / 19 Vragen

SWAT1500 heeft inderdaad gelijk.

De Hoge Raad heeft jaren geleden in een uitspraak zo beslist als Swat1500 geschreven heeft.
Voorafgaande aan die uitspraak heeft de Advocaat-Generaal Leijten in dezelfde zin geadviseerd. Zijn advies over waarom ook een onbevoegd geplaatst verkeersteken in acht moet worden genomen, maakt de uitspraak van de Hoge Raad begrijpelijk.

Helaas kan ik de de uitspraak en het advies van de A-G op internet niet vinden. [En daar ik niet meer op dat gebied werkzaam ben, kan ik ook geen andere bronnen aanboren.]

aurora1
door aurora1 - Jun 6, 2018 om 01:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet slim om er toch maar te parkeren en dan omdat iemand beweert dat niet gehandhaafd wordt en de streep niet door de gemeente aangebracht is.
Zie verder de reactie van @sjoppie.
Wonderlijke opvatting dat met de hele dag op de weg zijn boetes kan opleveren.
Ja, als u zich niet aan regels houdt en risico's neemt zoals met die gele streep.
Of vindt u dat te vermoeiend net zoals aan interpunctie doen?
In alle gevallen weinig respectvol.

ma
door maarten heest Jun 6, 2018 om 14:10
463 Antwoorden / 0 Vragen

'Of vindt u dat te vermoeiend net zoals aan interpunctie doen?
In alle gevallen weinig respectvol.'

Ik lees gewoon een vraag. Wat is daar nou 'niet respectvol' aan?
Die gebrekkige interpunctie zie ik ook wel. Maar hebt u daar inhoudelijk last van?
Ik snap uw antwoord ook wel, ondanks de taal- en grammaticafouten.

Wat betreft het onderwerp: nooit parkeren bij een gele streep. Wat anderen ook beweren.

ch
door chantal3 Jul 2, 2018 om 16:00
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb daar inderdaad ook “last” van.
Het leest zo lastig zonder hoofdletters, zinnen lijken nergens te beginnen of te eindigen.

redfloor
door redfloor - Jun 6, 2018 om 09:53
166 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een gele streep staan daarnaast altijd borden waarmee wordt aangegeven dat parkeren daar verboden is. Het kan zijn dat de ondernemer vond dat de borden niet genoeg opvielen en voor de duidelijkheid zelf gele strepen erbij heeft aangebracht.

sw
door swat1500 Jun 6, 2018 om 11:58
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een gele streep heeft een zelfstandige betekenis die verder niet ondersteunt hoeft te worden met borden. In de praktijk komt het echter wel voor.

redfloor
door redfloor Jun 6, 2018 om 12:42
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ah, ik heb nog nooit een gele streep gezien zonder borden (maar dat betekent inderdaad niet dat het niet bestaat...;)).

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 6, 2018 om 10:04
509 Antwoorden / Vragen

Ik kan niet bedenken ,waarom een  ondernemer een gele streep trekt bij een ander voor de deur.Dat zou toch een protest moeten opleveren als dat gebeurt.Er zit niets anders op dan de boete betalen en daarna bezwaar te maken tegen de boete . Ik geef je weinig kans.

sw
door swat1500 Jun 6, 2018 om 12:01
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel een keer meegemaakt dat een restaurant houder het maar niets vond dat er voor zijn terras auto's geparkeerd werden en toen zelf een gele streep aanbracht zodat zijn gasten vrij zicht hadden. Het duurde vrij lang voor de gemeente daar erg in had.

Grunnen.
door Grunnen. Jun 6, 2018 om 15:31
509 Antwoorden / Vragen

Ja maar dat is toch wel voor zijn eigen deur.

he
door henry1942 - Jun 6, 2018 om 13:11
100 Antwoorden / 28 Vragen

iedereen heeft het over " PARKEREN " verboden bij een gele streep, maar het moet zijn " STILSTAAN " is verboden!
 dus passagier in-en uit laten stappen en onmiddelijk laden en lossen is verboden.

panter22
door panter22 Jun 6, 2018 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe wil je het dan hebben dat parkeren wel mag. Dan sta je toch stil en stap je uit de auto.

tijger1
door tijger1 Jun 6, 2018 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die gooi je er rijdendeweg uit.;-))

tijger1
door tijger1 Jun 6, 2018 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen
le
door leolouwers - Jun 6, 2018 om 13:16
12 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens naar het gele streep-arrest. In die uitspraak, jaren geleden, is het niet aan handhavers en/of politie om na te gaan of een gele streep rechtsgeldig is aangebracht.
Als je buurman een gele streep voor zijn deur trekt, dan zou het zomaar kunnen dat u een boete krijgt als u voor zijn deur parkeert.

he
door henry1942 - Jun 6, 2018 om 13:22
100 Antwoorden / 28 Vragen

Alleen als het een ONDERBROKEN gele streep is, mag je wel stoppen( voor....)  maar niet parkeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 6, 2018 om 14:19
16775 Antwoorden / 202 Vragen

(O.a.? SWAT1500@ het is helemaal niet zo dat het voor een weggebruiker niet uitmaakt of een doorgetrokken gele streep rechtmatig is of niet.
Het maakt zelfs heel veel uit! Als ook als door anderen gesteld dient een verkeersmaatregel en dus ook een parkeerverbod gebaseerd te zijn op een verkeersbesluit dat ook nog eens in de Staatscourant is gepubliceerd en waar tegen voor de besluitname al een aankondiging moet zijn geweest waar vervolgens een beroepst/bezwaartremijn van 6 weken geldt.

Als er geen rechtsgeldig en gepubliceerd besluit is zal in alle gevallen een eventuele handhavingskwestie worden vernietigd.
Als de gele streep is aangebracht 'door een particulier'of andere onbevoegde, dan kan het zelfs wel eens als een strafbaar feit worden beschouwd. Dan zou iedereen voor zijn deur een gele streep kunnen aanbrengen.

Aan T.s.: bij uw Gemeente navraag doen, daar moet de afdeling verkeer u kunnen informeren.

sw
door swat1500 Jun 7, 2018 om 00:09
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerrit,

Inderdaad een gemeente (zijnde de wegbeheerder) mag alleen een verkeersmaatregel treffen na een daartoe genomen verkeersbesluit. Voor tijdelijke maatregelen zijn er uitzonderingen waar geen verkeersbesluit voor nodig is.

In de Wegenverkeerswet staat nergens dat een verkeersteken pas opgevolgd moet worden als dit teken rechtsgeldig is aanbracht of geplaatst. Een weggebruiker die wordt geconfronteerd met een verkeersteken dient gevolg te geven aan dat verkeersteken. Wordt een dergeljk verkeersteken genegeerd dan daarop een verkeers boete volgen. Voor de rechtmatigheid van die boete is niet van belang of het verkeersteken conform een daartoe genomen verkeersbesluit is aangebracht of geplaatst.
De Hoge Raad heeft dit in een redelijk ver verleden al eens bepaald. HR, 10-06-1986, nr. 78963

Belanghebbenden kunnen een gemeente wel dwingen een verkeersmaatregel teniet te doen als die middels een verkeersbesluit is getroffen.

audb
door audb - Jun 6, 2018 om 14:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Of de gemeente of een of andere maf de gelestreep heeft aangebracht tot spijt het is een rechtsgeldige bekeuring.

Enkele jaren geleden is er namelijk een uitspraak geweest van de Hoge Raad der Nederlanden dat een agent van ambs wegen niet hoeft te weten of deze gelestreep door de gemeente is aangebracht.

Alleen als het duidelijk is dat het door een prive persoon is gedaan dan zal u kans maken maar helaas is het zo dat je de gele kleur gewoon bij een bouwmarkt kan kopen.

Sterker nog bij toolstation hebben ze zelfs de officiele kleur Wegenverf 750ml geel en ga dan maar eens bewijzen dat het door een prive persoon is gedaan.

En de gemeente? ja die kan niets anders doen dan de verf verwijderen dan wel overschilderen.

panter22
door panter22 - Jun 6, 2018 om 15:33
6599 Antwoorden / Vragen

Er lopen wat dingen door elkaar. Er ligt een gele streep op de weg. Daarnaast mag je niet stilstaan of parkeren.
Wie die streep heeft aangebracht doet er niet toe. Je krijgt een boete.
Het blijkt uit een uitspraak van de HR uit 1986.  Meer kan ik er niet van vinden:
https://www.navigator.nl/document/id341986061078963nj198742dosred/ecli-nl-hr-1986-ac1488-nj-1987-42-hr-10-06-1986-nr-78963
Essentie

Het belang van de verkeersveiligheid staat in de weg aan de beoordeling door de weggebruiker of een verkeersteken overeenkomstig de voorschriften en terecht is aangebracht.
Mogelijk heeft in dit geval  een bewoner die gele steep geverfd.
Of de gemeente, zonder dat er een verkeersbesluit is genomen.
Als ik het goed begrijp, kan de gemeente de fout herstellen. Die gele streep oververven of alsnog een verkeersbesluit nemen.

ro
door ron503 - Jun 6, 2018 om 15:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u was zou ik toch in bezwaar gaan want u heeft niets te verliezen. Oké stilstaan mag niet bij een doorgetrokken gele streep maar ilegaal een gele streep langs de openbare weg schilderen ook niet omdat de gemeente/wegbeheerder de noodzaak bepaald. Het kan en mag niet zo zijn dat een ondernemer de verkeersregels gaat bepalen omdat auto's het uitzicht ontnemen als ze voor het winkelpand staan o.i.d. Als blijkt dat de gele streep ilegaal is aangebracht bent u in feite wel in overtreding geweest maar er zou een kans kunnen zijn dat u schuldig wordt verklaart zonder oplegging van een boetebedrag. De gele streep dient verwijdert te worden en de kosten worden op de ondernemer verhaald met misschien een sanctie voor het opzettelijk vernielen van straatmeubelair.