He
door Helen1159 Oct 17, 2017 om 15:14
Auto & vervoer

Hoe te handelen na een "sloopauto" aan de garage te hebben verkocht, maar de auto voor veel geld te koop zien staan?

Mijn dochter had na een flinke aanrijding haat auto verkocht voor €170,- aan de garage waar zij ook altijd kwam voor onderhoud. De auto zou waarschijnlijk niet meer te repareren zijn (moeilijke kleur oa) en waarschijnlijk alleen nog fungeren als sloopauto. Tot haar verbazing staat de auto een kleine week later bij de garage te koop voor €2950,- en ziet er als nieuw uit. Ze voelt zich enorm bedonderd. Hoe kan zij dit het beste aanpakken?

12716 22 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 17, 2017 om 15:19
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Mogelijk voelt de a.s koper zich nog meer bedonderd als de gebreken aan het licht komen. Het kan ook dat er veel werk in die ene week verricht is om die auto weer werkend te krijgen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zou zij dan willen “aanpakken”? Kleur is niet van belang. Uw dochter heeft die auto immers ook gekocht met die kleur?

He
door Helen1159 Oct 17, 2017 om 15:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn de woorden van de garagehouder...

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En uw dochter gelooft de woorden van een garagehouder?;-))

di
door diversion Oct 18, 2017 om 12:50
103 Antwoorden / 7 Vragen

TIJGER1: Je mag wel de woorden geloven van een garagehouder waar je min of meer vaste klant bent.

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2017 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diversion.
Geloven doe je in de kerk.

ho
door holy53 - Oct 17, 2017 om 15:19
68 Antwoorden / 1 Vragen

waarschijnlijk niet meer te reparere.
waarschijnlijk alleen nog fungeren als sloopauto.
Uw dochter is akkoord gegaan met € 170. Auto is niet meer van haar. Kunt u niks aan doen.

Gr
door Grunn1 - Oct 17, 2017 om 15:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De kleur van een auto bepaald niet of die wel of niet rijden kan of als die wel of niet gerepareerd kan worden. Een rode auto rijd net zo goed met een witte of een zwarte deur. Zonder deur is echter niet toegestaan.
Het is aan de garage om te bepalen wat hij met de auto wil doen nadat die van u is gekocht. Misschien heeft het de garage wel 2000 euro gekost om de auto weer rijdend te maken.

simon55
door simon55 Oct 18, 2017 om 13:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn auto was eerst wit, was geen probleem mee. Toen in blauw laten spuiten en hij deed nooit meer wat

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2017 om 15:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De auto zou waarschijnlijk niet meer te repareren zijn (moeilijke kleur oa)
Een reparatie heeft natuurlijk niets met de kleur te maken.
Dochter is met € 170 akkoord gegaan.
Garage heeft de auto (toch) opgeknapt en heeft die nu in de verkoop.
So what?
Dochter is niet bedonderd (maar heeft zich wellicht laten overbluffen).

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 17, 2017 om 15:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Al verkoopt hij de auto voor €10.000. Zij is akkoord gegaan met de 170 euro.
Niets aantekeningen doen. De garage zal hem deels hebben opgelapt en een uurtje arbeid en wat onderdelen zijn  zomaar 1500 euro.

Ge
door Genee - Oct 17, 2017 om 16:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan wel zijn dat de dochter accoord is gegaan met €170 maar wanneer een garagehouder zegt dat het waarschijnlijk een sloopauto is en ook nog begint over moeilijke lak geloof je dat als leek.
Naar mijn idee heeft de garagehouder hier niet netjes (correct) gehandeld.
De auto was geen sloopauto, het is een schadeauto, geen 15 jaar oud, dus onderdelen veel meer waard, de buitenspiegels alleen zijn misschien al €170 waard.

Vraag me af of de belbus wat voor uw dochter kan doen.
Onder aan deze pagina vindt u de link.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 17, 2017 om 17:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Toonder
Zie reactie van @Getty hieronder.
Hij kan hem als sloopauto hebben ingekocht maar in de rustige uurtjes hebben opgelapt.

Ge
door Genee Oct 17, 2017 om 17:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik
U gelooft toch niet dat de garagehouder naast zijn inruilauto’s die verkocht moeten worden ook nog een sloopauto gaat opknappen als hij niet zeker weet dat er een forse winst inzit.
Hij wist het al vrij snel want na zo’n 6 werkdagen staat de auto te koop voor €2950.
En wat hij er aan besteed heeft geen idee, waarschijnlijk slooponderdelen van een sloopbedrijf, waarom zou je nieuwe onderdelen gaan gebruiken?
Een schadeauto is meer waard omdat de auto meestal jonger is en de onderdelen meer waard zijn.
Voor een sloopauto krijg je minimaal €50.

ne
door neodutchio Oct 17, 2017 om 18:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk zijn er garagehouders die wel eens een gokje nemen. Als de auto motorisch goed is, is er nog wel iets van te maken. Ooit heb ik een schade auto verkocht aan mijn toenmalige vaste garage. Linksvoor schade, accu stak door de motorkap omhoog, maar zelfs het lamje van de kapotte koplamp deed het nog. Auto verkocht en achteraf bleek een draagbalk kapot te zijn gegaan door de klap. Risico voor de garagehouder en die heeft daar op moeten toeleggen.

Ge
door Genee Oct 17, 2017 om 18:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@ neodutchio
Wat heeft u voor die schadeauto dan gekregen dat de garagehouder erop heeft toegelegd?

ne
door neodutchio Oct 17, 2017 om 18:25
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb er €250 voor gekregen. Was een Peugeot 205, veel van te koop, dus qua onderdelen niet veel waard. Uiteindelijk heeft hij die naar de sloop kunnen brengen. Oftewel is hij zijn aankoopbedrag kwijt geraakt, de uren en het wegbrengen naar de sloop.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder. Hoe weet u hoe oud die auto was?

Ge
door Genee Oct 17, 2017 om 20:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger
Omdat hij nu te koop staat voor €2950 zal het geen auto zijn van 15 jaar oud.

Gr
door Grunn1 Oct 17, 2017 om 22:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@toonder, allemaal aannames maar niks door ts bevestigd. Kan uit het verhaal van ts niet halen dat de garage iets onrechtmatigs heeft gedaan.

Ge
door Genee Oct 17, 2017 om 23:29
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot
Ik heb niet gezegd dat er iets onrechtmatigs is gebeurd maar dat de garagehouder niet netjes heeft gehandeld.
Voor €170 de auto kopen en een week later opgeknapt voor €2950 te koop zetten roept bij mij in ieder geval de nodige vragen op.
De dochter heeft het schadeoordeel van de garagehouder gelooft en is accoord gegaan met de €170.
Was u accoord gegaan met de €170 of had u toch nog even bij andere garages geïnformeerd.

getty
door getty - Oct 17, 2017 om 16:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kan toch niet beoordelen hoeveel geld en tijd de garage heeft besteed om de auto verkoopklaar te maken?

ne
door neodutchio - Oct 17, 2017 om 17:35
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb ooit 225 Donald Duck pockets verkocht op Marktplaats. In mijn ogen voor een leuk bedrag verkocht, echter zag ik later mijn partij voor een hoger bedrag staan. Inderdaad zuur, maar niets aan te doen.
De auto is verkocht en de nieuwe eigenaar mag doen wat hij ermee wilt.

Een andere optie was om de schade te laten beoordelen tegen een x prijs en laten repareren. Maar dan is en blijft het een schade auto. En wie weet wat de kosten zijn geweest dan. Een garagebedrijf repareert zijn auto's tegen inkoopprijs, bij klanten moet er winst gemaakt worden.

lo
door lovewinnie - Oct 17, 2017 om 18:28
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heeft de verkoper er wel 1500 ingestoken en vond hij dat de moeite. Met beetje zelf sleutelen kan hij zo toch winst maken. Bij laten maken had er arbeidloon bijgekomen en wellicht op 2500 gezeten.
Daarnaast weet je niet wat jij verteld tegen koper. Er worden veel krotten verkocht als autos met weinig problemen helaas

di
door diversion - Oct 18, 2017 om 12:48
103 Antwoorden / 7 Vragen

Aangezien uw dochter blijkbaar altijd bij deze garage komt voor onderhoud en er dus toch een bepaalde vertrouwensband is opgebouwd is dit niet echt netjes van die garage. Eerst uw dochter met smoesjes wijsmaken dat hij niet meer te repareren is en vervolgens een kleine week later voor een aanzienlijk hoger bedrag weer te koop plaatsen. De tijdspanne in aanmerking genomen kan het dan ook nooit een zeer uitgebreide reparatie geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat uw dochter zich bedonderd voelt, dat zou ik ook doen, maar helaas is ze akkoord gegaan met de prijs en valt er dus weinig te doen. Als u een rechtsbijstandverzekering hebt kunt u die eventueel inschakelen, maar het is de vraag of die dit in behandeling zullen nemen. Ik zou uw dochter echter aanraden om voortaan naar een andere garage te gaan (als ze dit niet al heeft besloten), want ik zou geen vertrouwen meer in zo'n garage hebben. Maar wellicht dat hij later nog problemen krijgt met de koper van deze auto.

jo
door jorisw Oct 19, 2017 om 23:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de garagist de auto in zijn eigen tijd heeft opgelapt is het uiteraard een totaal andere situatie dan als de dochter van TS een commercieel reparatietarief had moeten betalen.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe oud was die auto eigenlijk, wat voor merk en hoeveel km?

hi
door hipppo - Oct 18, 2017 om 13:17
303 Antwoorden / 2 Vragen

Nergens wordt vermeld wat de verzekeringsmaatschappij over deze auto heeft gemeld, dus dochterlief was vermoedelijk de schuldige bij de aanrijding.
Met redelijke zekerheid kan wel gesteld worden dat de garage geen juiste informatie heeft verstrekt omtrent de toestand, c.q. de mogelijkheden van de auto, terwijl men die waarschijnlijk zelf wel meteen onderkende.

hammond
door hammond - Oct 18, 2017 om 13:54
122 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is het probleen nou?  Als ik iets verkoop voor 100 euro en ik krijg netjes een kwitantie is het voorwerp niet meer van mij. Als de koper er wat geld tegen aangooit en netjes opknapt,waarom zou hij het dan niet mogen doorverkopen? Als je zeker wil dat een auto gesloopt wordt moet je deze naar een erkende autosloperij brengen, alleen krijg je daar de schrootwaarde van ongeveer 50 euro en een vrijwaringsbewijs.

Ge
door Genee Oct 18, 2017 om 20:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u iets verkoopt voor €100 en de koper verteld u dat het echt niet meer waard is dan die €100 maar u ziet datzelfde ding van u, wel gerepareerd, een week later in zijn winkel liggen voor €1500, ja €1500, hoe voelt u zich dan?
Toch heel tevreden dat u er €100 voor gekregen hebt of gaat u denken dat de koper u misschien niet helemaal de waarheid verteld heeft?
Maar u staat niet in de schoenen van de dochter, dus makkelijk praten.

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2017 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hammond. Waarom zou u een kwitantie krijgen? Die zou u kunnen geven.

hammond
door hammond Oct 20, 2017 om 13:19
122 Antwoorden / 15 Vragen

@Toonder:  Dus u gelooft de koper op zijn mooie blauwe ogen? De koper wil het voorwerp natuurlijk zo goedkoop mogelijk en gaat natuurlijk niet zeggen dat het voorwerp eigenlijk 1500 euro waard is. Ikzelf had een second opinion bij iemand anders laten doen om de echte waarde te bepalen.

Ge
door Genee Oct 20, 2017 om 13:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@hammond
Ik niet maar, het lijkt er op, de dochter van de TS wel.

ma
door marie47 - Oct 18, 2017 om 19:53
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me heel goed voorstellen dat ze zich bedonderd voelt. Bij een garage waar ze altijd kwam had men haar eerlijk moeten vertellen
wat het zou gaan kosten als ze de auto weer zouden herstellen. Dan had ze beter geweten wat voor haar de beste oplossing zou zijn.
Dit vind ik geen betrouwbare garagehouder. Die wist heus wel dat de auto nog te herstellen was en dat de auto ook nog meer waard was dan de 170,00 euro. Ik weet echter niet of er nog iets aan te doen is. Eens een gesprek met een juristisch loket misschien.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 23, 2017 om 15:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

TS heeft auto niet onder dwang verkocht maar met volle verstand verkocht. Rbv kan hier niets mee want het is niet verboden winst te maken op en ingekochte auto.

AWYeah28
door AWYeah28 - Oct 19, 2017 om 11:19
355 Antwoorden / Vragen

Beste Helen,

Heeft uw dochter al uitleg gevraagd aan de garagehouder? Wat was zijn verklaring?

Er werd u verteld dat de auto waarschijnlijk niet te repareren zou zijn en alleen nog als sloopauto dienst kon doen. "Waarschijnlijk" is hierbij het kernwoord, want in dit geval heeft de garagehouder blijkbaar geluk gehad. En dat de auto voor €2.950,- te koop staat, wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook voor dat bedrag verkocht gaat worden. Zoals hier meermaals aangegeven: bij reparatie in opdracht moet er winst gemaakt worden en zouden de kosten de dagwaarde wellicht overschrijden. Bij reparatie in eigen beheer zit die winst in de verkoopprijs verwerkt.

Wie weet treft u de garagehouder in een goede bui en is hij bereid zijn geluk met u te delen. Maar rechten hebt u helaas niet.

Sterkte en succes!

Ge
door Genee Oct 19, 2017 om 12:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een kulverhaal over winst maken.
Natuurlijk zit de winst in de aangegeven verkoopprijs.
De garagehouder gaat niet vermelden wat er allemaal vervangen en gerepareerd is.
Wanneer de garagehouder bij het opknappen van een schadeauto minder winst maakt dan met reparaties kan hij dat opknappen beter achterwege laten en zal hij dat ook wel doen.
En wat dacht u van het geinvesteerde geld voor het opknappen, best mogelijk dat hij daar een half jaar op moet wachten voordat hij het weer terug heeft.

AWYeah28
door AWYeah28 Oct 19, 2017 om 13:48
355 Antwoorden / Vragen

U hebt het punt op een flinke afstand gemist.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2017 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien had die garagehouder nog zo’n zelfde wrakje staan waar de motor aan gort was, en zat dit wrakje asn de buitenkant in elkaar gefrommeld. Maakt hij er van twee een.

no
door nomennescio - Oct 23, 2017 om 12:44
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een Mazda dealer werd mij verteld dat mijn Mazda katalysator stuk was. Kosten 2000 euro.
Naar andere garage 1400 euro. Achteraf was het niet mijn katalysator maar een onderdeel
van 100 euro was kapot waardoor geen goede verbranding. Dus teveel CO2. Maar niet
mijn katalysator!!! Ook in uw geval hebben ze maar wat gezegd maar zagen al dat er wat was te “verdienen”.

re
door reneverduijn - Oct 24, 2017 om 00:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Oplichters, ze moet de politie bellen voor oplichting,€170 geven en €2780,- verdienen. (het stinkt) Garage met naam en toenaam bekend maken.

an
door anton1951 - Oct 27, 2017 om 12:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Die autohandelaar is gewoon een onbetrouwbare gast. Dit op klacht.nl zetten en nooit meer iets kopwn bij die boef.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 28, 2017 om 22:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hahaha wat een onzin. Het is een handelaar en er moet dus handel goedkoop worden ingekocht en duur verkocht. Zo werkt het al eeuwen.

jo
door joQ - Oct 28, 2017 om 21:06
23 Antwoorden / 1 Vragen

Niets, u heeft verkocht met uw toestemming! Het is dan aan de handelaar, heeft mogelijk forse kosten gemaakt om voertuig gereed te maken! Hij is dan ook daar voor verantwoordelijk voor!,