door willy van der veen Sep 16, 2017 om 09:33
Auto & vervoer
Hoeveel ruimte hoor je te hebben op een gehandicapte parkeerplaats.

Ik sta met mijn auto midden in een gehandicapte parkeerplaats. Naast mij aan de bestuurders kant zijn allemaal gewone plaatsen. Ik kom terug bij mijn auto en tot mijn verbazing kan ik niet meer instappen omdat een andere auto ca 20 cm ruimte voor mij heeft over gelaten. Hoe moet ik dan instappen als mijn deur helemaal open moet.

Ik heb een heup afwijking en kan nog wel een beetje lopen maar als ik in de rolstoel zat had ik een groter probleem. Het was in Apeldoorn in winkelcentrum Maasstraat. Moet ik dan ook een klacht indienen bij de gemeente Apeldoorn. Zie foto de rode auto is van mij

8404 25 Rapporteer

Ge
door Genee - Sep 16, 2017 om 09:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als de rode auto van u is lijkt me dat uzelf teveel naar links geparkeerd staat.
Er is nog behoorlijk wat ruimte tussen de stoeprand en de rode auto.
De paal met parkeerdbord is in het midden van het parkeervak geplaatst, de rode auto kan nog zeker een halve meter naar rechts.
Wanneer u andersom inparkeerd heeft u alle ruimte aan de bestuurderskant.

ja
door janf43 - Sep 16, 2017 om 09:50
733 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de hand van de foto is de situatie niet te beoordelen. Een parkeerplaats voor gehandicapten is meestal erg breed. Als daar middenop geparkeerd wordt en op de aangrenzende parkeerplaats(en) ook de auto netjes in het midden wordt geplaatst zou er geen probleem mogen zijn. Maar niet iedereen houdt rekening met een ander. Achteraf klagen bij de gemeente heeft geen zin, tenzij de parkeerplaats niet breed genoeg is.

Cookies
door Cookies - Sep 16, 2017 om 09:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben het eens met @toonder: je staat veel te ver van de stoeprand naast je geparkeerd. Logisch dat je dan aan de andere kant weinig ruimte over houdt. Als ik het goed zie, staat de andere auto gewoon in zijn vak.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2017 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Maar als ik in de rolstoel zat". U zat toch niet in de rolstoel? En als er aan de passagierskant geen parkeerplaatsen waren, had u beter achteruit in kunnen parkeren.

tenormin
door tenormin - Sep 16, 2017 om 09:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het helemaal met @toonder eens. U heeft een hoekplaats, meer dan voldoende ruimte aan de inzittende kant en u staat inderdaad flink uit het midden van de paal met invaliden bord. Denk niet dat het enige zin heeft om een klacht in te dienen (bij welke gemeente dan ook). Denk ook niet dat de witte auto naast u expres dicht naast u is gaan staan; die staat keurig tussen de witte lijnen.

emcede
door emcede - Sep 16, 2017 om 10:18
960 Antwoorden / 4 Vragen

Heb op streetview de situatie bekeken. Dit vak lijkt niet extra breed te zijn. Is dus meer voor mensen die dichtbij de winkels moeten parkeren dan mensen die veel ruimte nodig hebben met instappen. Dat had u kunnen zien toen u aan kwam rijden. U had andersom in moeten parkeren.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2017 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op streetvieuw staat de andere auto zowat op de scheiding van het vak. De andere invaliden parkeerplaats een stukje naar links is goed te zien en duidelijk breder dan de andere.

ge
door george321 - Sep 16, 2017 om 10:20
390 Antwoorden / 1 Vragen

De Lengte moet dan minimaal 4,50 m. zijn, en de breedte minimaal 2,40 m. Daar zal deze plek best aan voldoen, schat ik in, echter achteruit inparkeren zou u er "zelfs als u in een rolstoel zou zitten" nog dik en breed in en uit kunnen stappen. Ook kunt u probleemloos, als u vooruit inparkeert, met u rechter wielen bijna tegen de stoeprand probleemloos links in en uit kunnen stappen. In uw geval zou ik achteruit inparkeren. (Mocht dat een probleem voor u zijn, neem dan desnoods 1 les bij een rijschool zodat u dit probleem voor uzelf oplost)

Cookies
door Cookies Sep 16, 2017 om 10:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lesje parkeren kan sowieso geen kwaad, zo te zien.;-))

ne
door neodutchio - Sep 16, 2017 om 10:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Niets meer aan toe te voegen. De paal van het verkeersbord staat in het midden van het vak. Uw auto staat een behoorlijk eind uit te midden. Als er een auto gestaan had toen u aankwam had u ook niet kunnen uitstappen.
Achteruit inparkeren en u had meters ruimte gehad om uw deur open te doen.

diumenge
door diumenge - Sep 16, 2017 om 10:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als u had geparkeerd als de witte wagen dan was er geen probleem geweest.

ge
door george321 Sep 16, 2017 om 11:45
390 Antwoorden / 1 Vragen

En dan nog bij voorkeur achteruit inparkeren, dan heb je meeeeeters ruimte.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2017 om 11:54
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Het is in ieder geval duidelijk te zien dat het een echte invaliden-parkeerplaats is; breder dan de normale parkeerplekken.

gi
door girlbad Sep 19, 2017 om 11:45
13 Antwoorden / 1 Vragen

Deze foto geeft het juiste antwoord. Het is veel duidelijker dan welke woorden ook.

boppe1943
door boppe1943 - Sep 16, 2017 om 12:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U had inderdaad dichter bij de stoeprand kunnen parkeren. En zou u rolstoel/rollatorgebruikster zijn was er ruimte genoeg om die ingeklapt aan de passagierskant binnen te zetten, of in de achterbak. En helaas, achteruit inparkeren is een handigheid die (sorry!) bij veel vrouwen ontbreekt. Maar als antwoord op uw vraag: Nee, het is niet zinvol is om bij de gemeente Apeldoorn een klacht in te dienen.

Cookies
door Cookies Sep 16, 2017 om 12:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....En helaas, achteruit inparkeren is een handigheid die (sorry!) bij veel vrouwen ontbreekt...... Durfde mijn eigen sexe niet af te vallen door dat te zeggen, maar helaas moet ik de mopperende mannen daarin gelijk geven.

ge
door george321 Sep 16, 2017 om 12:23
390 Antwoorden / 1 Vragen

Inparkeren is tegenwoordig bij nieuwere auto's ook achteruit automatisch, waarom? Gemak, niet willen of onkunde, maakt niet uit, het is er. Maar ik kan me nog herinneren bij mijn rijbewijs lessen heb moeten leren achteruit inparkeren. Nu moet ik vaak mijn auto in een klein plekje parkeren, blij dat ik het kan.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2017 om 13:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar zo te zien is dit geen 'nieuwere' auto. De mijne bliept ook niet bij achteruit parkeren. ;-)

kv
door kvjapio - Sep 16, 2017 om 12:05
281 Antwoorden / Vragen

U hoeft gene klacht in te dienen. Er is geen wettelijke afmeting voor een gehandicaptenparkeerplaats. Er zijn  wel aanbevelingen. Deze van de gemeente Deventer bv.:
Algemene gehandicaptenparkeerplaats
Haaks parkeren vaklengte
5,0
Vakbreedte
3,5
Langsparkeren vaklengte
7,5
Vakbreedte
2,0

aurora1
door aurora1 - Sep 16, 2017 om 13:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Had u zelf uw auto wel genoeg van de witte streep af geparkeerd? U moet uit ervaring weten dat naast invalidenplaatsen vaak precies tot de rand geparkeerd wordt en soms iets erover.
Als deze parkeerder binnen zijn eigen vak stond valt hem niets te verwijten en had u zelf handiger moeten parkeren.
 U heeft al genoeg voorrecht en privileges met uw kaart. Als u dat bent op de foto dan zult u wel vaker extra ruimte nodig hebben, dus misschien kan wat afvallen dan helpen.
U zeurt en klaagt ten onrechte ik begrijp werkelijk niet dat u daarvoor hier apart een nieuw account aanmaakt.. Zonde van onze en uw tijd en energie. Kennelijk bent u ook
niet goed op de hoogte van verkeersregels.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2017 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die foto is door Diumenge geplaatst, natuurlijk niet van de Ts.

aurora1
door aurora1 Sep 16, 2017 om 14:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De avatar? Die is toch van TS en door haarzelf geplaatst?
Mevrouw lijkt zelfs beter en meer te kunnen lopen in dat bos met die heuvels dan menigeen voor wie een dergelijke kaart noodzaak is om zelfs maar naar de brievenbus om de hoek te kunnen komen op horizontaal vlak en een harde ondergrond. En als je met mooi weer wilt en kunt lopen kun je dat met slecht weer ook. Heeft niets met de kwaal te maken..
Geen wonder dat sommige mensen erg vervelend tegen kaarthouders reageren waarvan de echt noodzakelijke gevallen dan steeds de dupe zijn. Wat ook een lef om hierover te klagen. Die heup geeft ook minder problemen met minder zwaar zijn. Ik begrijp ook nooit dat mensen foto's van zichzelf op internet plaatsen.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2017 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, sorry, had niet eens naar de avatar gekeken, maar alleen naar dat plaatje van de andere geparkeerde auto's.

aurora1
door aurora1 Sep 17, 2017 om 00:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen excuses nodig....
Ik wond me ook veel te veel op over deze ts en haar babbels....dan voel je soms plv schaamte....

ro
door ron503 - Sep 16, 2017 om 13:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U moet geen klacht bij de gemeente indienen maar bij uw vormalige rij instructeur want die is het inparkeren vergeten uit te leggen. De auto staat twee stoeptegels breed  (+/_ 60 centimeter) van de stoeprand af en dus bijna bij de markering van het parkeervak naast de auto. Die manier van de auto parkeren is natuurlijk vragen om problemen want de kans dat er een auto naast komt te staan die minder ruimte voor u over kan laten is bijzonder groot. Wellicht gaat u nu eens nadenken hoe u door wat meer aandacht aan het parkeren te besteden kan voorkomen dat u niet meer kan instappen vanwege uw manier van parkeren.

he
door henk51 - Sep 16, 2017 om 14:02
90 Antwoorden / 0 Vragen

Klacht bij gemeente is zinloos.Had alleen zin als u de auto strak aan de stoeprand had geparkeerd (zodoende had u voldoende ruimte in en uit stappen)
en de witte auto had ruim in het invaliden vak gestaan. Dus volgende keer strak tegen de stoeprand parkeren.

groeten Henk

jo
door jorisw - Sep 16, 2017 om 15:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag had moeten zijn: hoeven mensen die gebruik kunnen maken van een gehandicaptenparkeerplaats (niet gehandicapte parkeerplaats, dat is echt heel wat anders), niet netjes te parkeren?

me
door mein33 - Sep 16, 2017 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@willyvanderveen,

Zoals u het zelf al omschrijft, betreft het een "gehandicapte" parkeerplaats. ;-))

De handicap bestaat er uit dat het pakeervak, welke is bedoeld voor gebruik door gehandicapten, te smal lijkt te zijn.
Dit parkeervak biedt nooit en te nimmer de gelegenheid aan bijv. een rolstoelgebruiker om er te kunnen in- of uitstappen als het naast gelegen parkeervak in gebruik is.
Ook een beetje meer naar rechts parkeren zal geen soulaas bieden.
Ook het achteruit inparkeren zou geen veilige of doeltreffende oplossing bieden aangezien er dan een conflict met de stoeprand kan ontstaan.
Als ik in uw situatie zou verkeren en met enige regelmaat van dit parkeervak gebruik zou moeten maken, dan zou ik bij de Gemeente een klacht deponeren over dit te smalle parkeervak en om herinrichting hiervan vragen.

panter22
door panter22 - Sep 16, 2017 om 18:36
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een kleinere auto. Die past beter in een parkeervak.

gerbera
door gerbera - Sep 17, 2017 om 22:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Hoeveel ruimte hoor je te hebben op een gehandicapte parkeerplaats.

Met de wijze waarop u parkeert zou ik zeggen, doe er nog maar een metertje bij.

te
door tercinta - Sep 18, 2017 om 13:03
9 Antwoorden / 0 Vragen

Heel irritant, ik heb er helaas ook weleens mee te maken. Staat de auto naast je over de witte streep (als die er is)? Dan zou ik de politie bellen en het uitleggen. Vlotte kans dat ze komen. Anders een voorbijganger vragen voor u te starten en de auto een klein stukje terugzetten.

ge
door george321 Sep 18, 2017 om 13:16
390 Antwoorden / 1 Vragen

Deze situatie komt wel vaker voor maar OOK bij niet invalide plaatsen, sommige mensen hebben 2 plaatsen nodig voor een fitaje 500 of een mini cooper. Of zien geen strepen en parkeren schuin in het vak.

aurora1
door aurora1 Sep 18, 2017 om 17:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

ed.

mo
door mof - Sep 18, 2017 om 13:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een klacht indienen heeft zeker zin lijkt me. Ik weet niet of er minimum maten voor invalide parkeerplaatsen bestaan. Ik denk dat elke gemeente op elke locatie zelf mag inschatten wat werkt en wat niet.

st
door stuutj - Sep 18, 2017 om 15:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alsu in dit vak achteruit parkeert heeft u nergens last van en kunt u altijd vrij uitstappen!

ge
door george321 Sep 18, 2017 om 15:51
390 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is al eerder geschreven door verschillende mensen. Maar voorlopig is er geen reactie van de vraagsteller.

aurora1
door aurora1 Sep 18, 2017 om 18:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, en vraagsteller heeft ook haar avatar/foto van haar zeer gezette zelve verwijderd, wandelend in een bos midden op glooiende, heuvelachtige brede paden met dikke lagen afgevallen bladeren. Want, met mooi weer (dus niet met lelijk weer) gaat ze lopen zoals bij haar profiel staat. Ik verbaas me erover dat ze naar middenin een bos kan wandelen met nergens in de buurt parkeergelegenheid, en met een dergelijk instabiel terrein.
Mevrouw wil zeker aan elke kant van de auto 2 meter ruimte, want iedereen op het plaatje staat binnen het eigen vak, zijzelf heeft alleen dom geparkeerd en heeft onterecht verontwaardigde praatjes die niet van toepassing zijn. Geen wonder dat sommige mensen vervelende commentaren leveren op degenen met een dergelijke kaart.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, en ze zal ook niet reageren, want een lekker wandelingetje aan het maken.:-((

Sommige vragenstellers willen alleen maar beklaagd worden.

G.
door G.L.M.Bots - Sep 19, 2017 om 09:46
2 Antwoorden / Vragen

Een invalidenparkeerplaats hoort 3,5 meter breed en 7 meter lang te zijn. Dat zijn de maten die de landelijke overheid aanhoudt en die dus de gemeenten ook aan moeten houden. Helaas is dat niet altijd het geval.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Sep 19, 2017 om 11:51
174 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft het geheel aan zichzelf te wijten. Als u uiterst rechts had geparkeerd had u meer dan genoeg ruimte gehad.

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 20, 2017 om 10:33
509 Antwoorden / Vragen

Aan pagagiers kant instappen of andersom parkeren is een simpele oplossing voor uw probleem in plaats bij de gemeente te klagen. Ga eens naar een rijschoolhouder en neem een paar lessen inparkeren ,dat is voor u geen overbodig luxe zo te zien .Dit was in ieder geval een wijze les.

fgrijder
door fgrijder - Sep 20, 2017 om 15:45
55 Antwoorden / 12 Vragen

Ervan uitgaande dat de rode auto van u is, zult u de volgende keer eens zelf beter na moeten denken HOE u de auto parkeert.
In deze situatie had u ook de mogelijkheid om de auto achteruit in te parkeren, zodat aan de bstuurderskant niemand zijn auto kan pakeren ivm de stoeprand.
Ook had u de auto een stukje verder naar rechts richting de stoeprand kunnen zetten, zodat u aan de bestuurderskant meer ruimte over blijft.
Heupafwijking of iets anders, daar heeft de bestuurder van de anders auto niets mee van doen. Die bestuurder moet wel binnen de lijnen van zijn parkeervak blijven.