ja
door janus 88 Sep 1, 2019 om 12:47
Auto & vervoer

Hoeveel stikstof veroorzaken verkeersdrempels?

Drempels zijn grote vervuilers van het milieu, remmen en optrekken veroorzaken heel vaak onnodig veel schadelijke stoffen.
Passen verkeersdrempels tegenwoordig nog in deze tijd? Veroorzaken deze extra stikstof? Past dit nog wel bij de norm van het huidige stikstof beleid. Of zoude we de uitstoot van stikstof kunnen verminderen door minder verkeersremmers?

3656 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2019 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook gaan lopen of fietsen.

gerbera
door gerbera Sep 1, 2019 om 16:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

da ken nie, dan valt die over de drempels☺

ne
door neodutchio - Sep 1, 2019 om 13:02
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Om dat te kunnen berekenen zou u moeten kijken wat de gereden snelheid is in een straat. Hoeveel uitstoot komt daar vandaan. Dat kan vergeleken worden met de situatie met drempels.
En dan het 'probleem', bij welke auto's komt de meeste uitstoot?

Het is heel kort door de bocht om enkel drempels te noemen. Drempels nemen met een hybride auto die rijdt op zonverwekte energie geeft maar wenig uitstoot (alleen die van de fabrikage, maar dat heeft niets met drempels te maken).

Dus eerst zelf onderzoek doen voordat een onderbuik gevoel online gezet wordt.

ja
door janf43 - Sep 1, 2019 om 13:27
733 Antwoorden / 0 Vragen

Als u moet remmen om drempels te nemen rijdt u sowieso te hard. Drempels worden aangelegd om verkeersdeelnemers aan te leren met een gepaste, matige, snelheid te rijden. Als u uw snelheid aanpast kunt u de meeste drempels passeren zonder te remmen.

sj
door sjoppy - Sep 1, 2019 om 14:03
129 Antwoorden / Vragen

Volgens mij kunnen we niet zonder verkeersdrempels want het verkeer is te gevaarlijk geworden.
En ja, meer uitstoot, daar komen we niet onderuit.

me
door mein33 - Sep 1, 2019 om 14:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JANUS 88 1 SEP. 2019    Drempels zijn grote vervuilers van het milieu,

De gemotoriseerde apparaten die er overheen knallen zijn vele malen erger om nog maar te zwijgen van het fijnstof dat de banden van die voertuigen in het milieu brengen en wat niet eens op een natuurlijke weg kan worden afgebroken.
En zo zijn er nog honderden of meer voorbeelden op te hoesten !!
Maar laat die drempels maar lekker liggen, ze sparen vele mensenlevens, al is het daarbij wel weer de vraag hoeveel die dan weer aan milieuvervuiling veroorzaken ?  :-))))))))))))

Sorry, maar kon het even niet laten !!  ;-((

ne
door neodutchio Sep 1, 2019 om 17:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En het aantal mensen dat komt te overlijden door de fijnstof, staat dat in verhouding tot de doden die anders in het verkeer vallen?

wi
door willems123 - Sep 1, 2019 om 14:29
117 Antwoorden / 16 Vragen
wi
door willems123 - Sep 1, 2019 om 14:30
117 Antwoorden / 16 Vragen

Nou en.... Lucht bestaat uit 79% stikstof en 21% zuurstof....

dr
door dre-thuis Sep 1, 2019 om 15:23
3 Antwoorden / Vragen

En geen van beide genoemde lucht componenten, zuurstof en stikstof, zijn de componenten die gezien worden als de vervuilers in de context van auto uitlaatgassen uit de verhalen hier aan voor afgaande.

Onder normale condities is stikstof nl een gas, chemisch gescheven als N2,  waar we mits voldoende zuurstof aanzwezig, ca 21%, uitstekendmee kunnen leven. Sterker nog, op leven in pure zuurstof zijn we niet echt op  ingesteld....

Waarschijnlijk worden hier boven wel de componenten die behoren tot de zgn NOx-klassen, bedoeld. De Wiki-pagina's helpen u verder wat hier chemisch in meer details mee bedoeld wordt, het valt buiten deze vraag om hier een chemische uitleg van te geven.

Vroeger zaten er ook nog zwavel componenten in benzine/diesel, maar sinds een tijdje zijn de meeste brandstoffen zgn "ontzwaveld", waar door er amper of geen H2S (rotte eieren geur)  dan wel SOx componenten gevormd kunnen worden. De gootste noodzaak tot het ontzwavelen was de introductie van de catalysator van de auto (in de uitlaat keten).

PS: een excuusje voor de chemisch geschoolde lezer. De x van oa NOx en de 2 van N2, etc, worden normaliter in zgn subscript stijl geschreven, iets dat hier niet mogelijk is.

gerbera
door gerbera - Sep 1, 2019 om 15:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De drempels zelf veroorzaken geen stikstof het zijn de malloten die er zo hard op afrijden en dan dan vol in de remmen moeten om daarna weer vol gas geven. Drempels zijn er juist om de snelheid in dat gebied te beperken maar dat schijnt bij een aantal automobilisten niet bekend te zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 1, 2019 om 15:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Drempels als bedoeld veroorzaken geen stikstof! De stikstofveroorzakers zijn bestuurders van niet electrische voertuigen die of te snel rijden en/of onnodig afremmen en daarna weer optrekken. In een straat waar bijv. een max. van 30 km geldt kun je gewoon zonder remmen en weer optrekken over een drempel mits niet sneller dan 30 km/u wordt gereden.
Er zijn uitzonderingen maar daar valt de hoogte dan zonder meer op zoals bijv. bij de Rechtbank in Zutpen.
Drempels blijken helaas een noodzakelijk kwaad te moeten zijn. Ze zouden niet nodig zijn als iedereen zich aan de max toegestane snelheid zou houden.

(Ps. ik had de reactie, soortgelijk van @GERBERA, niet gezien. Die van o.a. @JANF34 zie ook ook nu pas). (Kennelijk weer eens het fenomeen dat niet alle reacties bij het openen meteen zichtbaar zijn op mijn laptop)

Th
door Thijs124 - Sep 1, 2019 om 16:02
289 Antwoorden / Vragen

Hoeveel stikstof veroorzaken stoplichten, stopborden, bochten, snelheidsbeperkingen?

va
door vanlotjegetikt - Sep 1, 2019 om 17:16
809 Antwoorden / Vragen

Iemand wil die dingen er zeker uit hebben. Kan er weer ongestraft doorgekacheld worden.

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2019 om 17:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is uw probleem en waarom rekent u het niet zelf uit?
Ik val overigens niet onder uw “we”, dus sluit mij svp uit.
U rijdt dus zelf geen auto en bent een (in) fameuze “meerijder”?
Kan het zijn dat u zich op deze mooie zondagmiddag verveelt en bij niemand aanspraak kunt vinden?
Of.... rijdt u mogelijk zelf steeds te hard en dat u zich daarom aan die drempels ergert? Bij de juiste snelheid hoeft nl niet afgeremd te worden. Wat u beweert is overigens kletspraat, en heeft geen enkele onderbouwing.
Kunt u niet beter al die goedkope vliegreizen naar bijv. Turkije onder de loep nemen?

Th
door Thijs124 - Sep 1, 2019 om 17:43
289 Antwoorden / Vragen

Hoeveel minder gewonden en doden veroorzaken verkeersdrempels?

panter22
door panter22 - Sep 1, 2019 om 19:10
6599 Antwoorden / Vragen

Drempels veroorzaken geen fijnstof, Ze zijn van steen of kunststof,
Veel automobilisten bij ons in de wijk rijden gewoon met 50 km over die drempels heen, geen centje pijn.
Dat er maar 30 km mag worden gereden en er veel kinderen in de wijk wonen. maakt niet uit.
Het is al eerder gezegd, je kunt de uitstoot van fijnstof verminderen door je auto weg te doen.
Verander de wereld, begin bij jezelf.

ma
door malhy2 - Sep 1, 2019 om 20:39
309 Antwoorden / 13 Vragen

verkeersdrempels voorkomen directe gewonden/verkeersdoden, CO2 uitstoot of Stikstofoxide's veroorzaken langzaamaan zieken en doden.
Ja ze passen nog in deze tijd. Ik denk zelfs heel goed. Pas als we de zelfrijdende auto's hebben kunnen ze langzaamaan weggesaneerd worden omdat er dan niet meer te hard gereden kan worden, en er dan hopelij minder verkeersdoden zullen vallen.

lo
door lovewinnie - Sep 2, 2019 om 09:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Liever wat meer stikstof dan onnodig veel Doden door autobestuurder die door de straten race. Van mijn zouden er meer drempels mogen komen.
Zelf totaal geen last van drempels en hoef niet te remmen bijv. Met juiste snelheid kunt er der zo overheen rollen en weer door zonder 1sec de rem aan te tikken

ja
door janus 88 - Sep 6, 2019 om 19:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Te veel stikstofneerslag is slecht voor de natuur. Daarom heeft u een natuurvergunning of een ander toestemmingsbesluit nodig voor activiteiten (bijvoorbeeld in de landbouw, woningbouw, wegenbouw  of de industrie) waar stikstof bij vrij komt. Tot 29 mei 2019 was toestemming hiervoor gebaseerd op het  Programma Aanpak Stikstof. Op 29 mei 2019 heeft de Raad van State het PAS ongeldig verklaard. De overheid werkt aan een nieuwe aanpak stikstof.

Vandaar mijn vraag of verkeersdrempels extra stikstof veroorzaken! De overheid zal zich ook aan de regels moeten houden! Ik woon zelf tegen een natura2000 gebied waarvoor dit pas akkoord is ingetrokken. En zeker ben ik voorstander voor het verminderen van verkeersremmers. Want dit zou een positieve bijdrage hebbe aan het milieu wat tegenwoordig belangrijker blijkt te zijn dan mensenlevens

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2019 om 19:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarvoor zijn die hoofdletters en dus de lezers aanschreeuwen nodig? Voor discussie bent u hier verkeerd, dus lees de spelregels hier maar eens.
En voorts: u kunt dat alles toch gemakkelijk zelf uitrekenen.
U geeft mij de indruk een weekendtrol te zijn.

Ed
door Edwin52 - Nov 13, 2019 om 11:36
1 Antwoorden / Vragen

Het zou nu even niet moeten gaan over wie te hard rijd of met de fiets gaat
maar wat het effect op de stikstof uitstoot zou zijn als deze 9 drempels er niet zouden liggen voordat je je woonwijk uit bent.

jo
door jorisw Nov 13, 2019 om 11:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Geen effect want we rijden toch allemaal netjes in woonwijken? En als je netjes rijdt is er geen extra stikstof uitstoot.

jo
door jorisw - Nov 13, 2019 om 11:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je remt en optrekt bij drempels kan je niet rijden. Dan heb je werkelijk geen enkel verkeersinzicht. Als je zo begaan bent met stikstof rijdt je gewoon rustiger en constanter.