Hoeveel stikstof veroorzaken verkeersdrempels?
Drempels zijn grote vervuilers van het milieu, remmen en optrekken veroorzaken heel vaak onnodig veel schadelijke stoffen.
Passen verkeersdrempels tegenwoordig nog in deze tijd? Veroorzaken deze extra stikstof? Past dit nog wel bij de norm van het huidige stikstof beleid. Of zoude we de uitstoot van stikstof kunnen verminderen door minder verkeersremmers?
Om dat te kunnen berekenen zou u moeten kijken wat de gereden snelheid is in een straat. Hoeveel uitstoot komt daar vandaan. Dat kan vergeleken worden met de situatie met drempels.
En dan het 'probleem', bij welke auto's komt de meeste uitstoot?
Het is heel kort door de bocht om enkel drempels te noemen. Drempels nemen met een hybride auto die rijdt op zonverwekte energie geeft maar wenig uitstoot (alleen die van de fabrikage, maar dat heeft niets met drempels te maken).
Dus eerst zelf onderzoek doen voordat een onderbuik gevoel online gezet wordt.
Als u moet remmen om drempels te nemen rijdt u sowieso te hard. Drempels worden aangelegd om verkeersdeelnemers aan te leren met een gepaste, matige, snelheid te rijden. Als u uw snelheid aanpast kunt u de meeste drempels passeren zonder te remmen.
Volgens mij kunnen we niet zonder verkeersdrempels want het verkeer is te gevaarlijk geworden.
En ja, meer uitstoot, daar komen we niet onderuit.
DOOR JANUS 88 1 SEP. 2019 Drempels zijn grote vervuilers van het milieu,
De gemotoriseerde apparaten die er overheen knallen zijn vele malen erger om nog maar te zwijgen van het fijnstof dat de banden van die voertuigen in het milieu brengen en wat niet eens op een natuurlijke weg kan worden afgebroken.
En zo zijn er nog honderden of meer voorbeelden op te hoesten !!
Maar laat die drempels maar lekker liggen, ze sparen vele mensenlevens, al is het daarbij wel weer de vraag hoeveel die dan weer aan milieuvervuiling veroorzaken ? :-))))))))))))
Sorry, maar kon het even niet laten !! ;-((
En het aantal mensen dat komt te overlijden door de fijnstof, staat dat in verhouding tot de doden die anders in het verkeer vallen?
Nou en.... Lucht bestaat uit 79% stikstof en 21% zuurstof....
En geen van beide genoemde lucht componenten, zuurstof en stikstof, zijn de componenten die gezien worden als de vervuilers in de context van auto uitlaatgassen uit de verhalen hier aan voor afgaande.
Onder normale condities is stikstof nl een gas, chemisch gescheven als N2, waar we mits voldoende zuurstof aanzwezig, ca 21%, uitstekendmee kunnen leven. Sterker nog, op leven in pure zuurstof zijn we niet echt op ingesteld....
Waarschijnlijk worden hier boven wel de componenten die behoren tot de zgn NOx-klassen, bedoeld. De Wiki-pagina's helpen u verder wat hier chemisch in meer details mee bedoeld wordt, het valt buiten deze vraag om hier een chemische uitleg van te geven.
Vroeger zaten er ook nog zwavel componenten in benzine/diesel, maar sinds een tijdje zijn de meeste brandstoffen zgn "ontzwaveld", waar door er amper of geen H2S (rotte eieren geur) dan wel SOx componenten gevormd kunnen worden. De gootste noodzaak tot het ontzwavelen was de introductie van de catalysator van de auto (in de uitlaat keten).
PS: een excuusje voor de chemisch geschoolde lezer. De x van oa NOx en de 2 van N2, etc, worden normaliter in zgn subscript stijl geschreven, iets dat hier niet mogelijk is.
De drempels zelf veroorzaken geen stikstof het zijn de malloten die er zo hard op afrijden en dan dan vol in de remmen moeten om daarna weer vol gas geven. Drempels zijn er juist om de snelheid in dat gebied te beperken maar dat schijnt bij een aantal automobilisten niet bekend te zijn.
Drempels als bedoeld veroorzaken geen stikstof! De stikstofveroorzakers zijn bestuurders van niet electrische voertuigen die of te snel rijden en/of onnodig afremmen en daarna weer optrekken. In een straat waar bijv. een max. van 30 km geldt kun je gewoon zonder remmen en weer optrekken over een drempel mits niet sneller dan 30 km/u wordt gereden.
Er zijn uitzonderingen maar daar valt de hoogte dan zonder meer op zoals bijv. bij de Rechtbank in Zutpen.
Drempels blijken helaas een noodzakelijk kwaad te moeten zijn. Ze zouden niet nodig zijn als iedereen zich aan de max toegestane snelheid zou houden.
(Ps. ik had de reactie, soortgelijk van @GERBERA, niet gezien. Die van o.a. @JANF34 zie ook ook nu pas). (Kennelijk weer eens het fenomeen dat niet alle reacties bij het openen meteen zichtbaar zijn op mijn laptop)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer