To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 08:32
Auto & vervoer

Hoge rekening autoreparatie zonder gebruik van materialen

Afgelopen week ben ik met mijn auto bij de Ford garage geweest. Dit omdat twee electrische ramen niet naar behoren werkte. De monteur vond dat de ramen stroef liepen dus heeft de rubbers even ingevet. Vervolgens het eerste raam nagekeken en deze moest opnieuw worden ingeleerd  ( knopje 10 sec omhooghouden) opgelost..eitje. tweede raam lukte niet op deze manier en constateerde de monteur dat er dan een probleem in het mechanisme moest zijn. Klaar 20 min bezig geweest en een rekening sturen van €116-, ! Dit hoef ik toch niet te accepteren lijkt mij?

8234 14 Rapporteer

Topantwoord

Ge
door Genee - Feb 10, 2019 om 08:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad een hele forse rekening voor 20 min. werk.
Heeft u niet aan de garagehouder gevraagd waarom deze hoge rekening voor 20 min. werk, die kan het eventueel corrigeren?

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 08:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de rekening gister pas ontvangen. Ga morgen ook contact met deze garage opnemen en vragen of ze ergens een foutje hebben gemaakt.

To
door Tommy84620 - Feb 10, 2019 om 08:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de rekening gister pas ontvangen. Ga morgen ook contact met deze garage opnemen en vragen of ze ergens een foutje hebben gemaakt.

Ge
door Genee Feb 10, 2019 om 09:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik betaal voor een APK keuring €20, incl afmelden, neem aan dat de monteur zeker wel 20 min. mee bezig zijn.

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 09:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb zulke kosten ook nog nooit meegemaakt. Dit is gewoon echt absurt

ro
door ron503 - Feb 10, 2019 om 09:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is heeft u een factuur gekregen met daarin de in rekening gebrachte arbeid en gebruikte materialen. Aan de hand van die factuur kunt u bepalen of u de juiste prijs heeft betaald. Uw gevoel dat u teveel betaald heeft hoeft niet de juiste te zijn en zonder de afzonderlijke bedragen hier te vermelden is niet vast te stellen of u teveel heeft betaald.

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 09:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dus alleen een rekening gehad met de gezamenlijke werkzaamheden.
Niet gespecificeerd en ook geen tijd. Alles op 1 hoop om het maar zo te verworden. Als een uurtarief 110 is 20 minuten €36,60,-. Laten we zeggen dat er een hele bus siliconenspray is gebruikt ( €3,- ) samen 40 euro. Waar kan dan de overige €76,- vandaan komen aangezien de auto niet uitgelezen is of er andere materialen zijn gebruikt?

ne
door neodutchio - Feb 10, 2019 om 09:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe weet u dat het 20 minuten duurde? Als je het mechanisme in de deur tevoorschijn moet gaan halen ben je al langer bezig.

Maar u hebt zelf al het juiste antwoord gegeven, vraag het eerst na bij de dealer. Dat is de juiste volgorde. Niet eerst klagen en dan vragen.

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 09:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Begrijpend lezen! Ik heb op mijn auto gewacht! 20 minuten. Daarbij heeft zoals ik vertelde de monteur via het opnieuw inleren geconstateerd het waarschijnlijk in het mechanisme zit! Dus niets losgehaald. Nog meer vragen die uit het eerste verhaal niet duidelijk waren?

ro
door ron503 Feb 10, 2019 om 10:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Nog één dan, zijn de ramen weer werkend gemaakt of is enkel geconstateerd dat het mechanisme van één raam defect is. Begrijpend lezen is enkel mogelijk als uw vraag ook te begrijpen is want het woord 'klaar' kan tweeledig opgevat worden als zijnde de ramen werken weer of als constatering dat het mechanisme defect is.

ne
door neodutchio Feb 10, 2019 om 12:01
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik lees enkel dat u bij de garage geweest bent, niet dat u gewacht hebt tijdens de reparatie. Daarbij zei u eerst dat het in het machisme moest zitten en nu is het waarschijnlijk zo. Dus terecht wat Ron al vraagt, is er wel iets gerepareerd dan?

panter22
door panter22 - Feb 10, 2019 om 09:46
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je niet gevraagd wat de kosten waren? Vreemd dat je niet direct de rekening  gekregen hebt en betaald.

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 09:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee de monteur ging daar niet over zei hij. De rekening zou worden opgestuurd. Waarschijnlijk vaker boze klanten gehad dat ze het nu op deze manier doen ;-)

panter22
door panter22 Feb 10, 2019 om 09:53
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien wist de monteur achteraf niet meer precies hoe lang hij er mee bezig is geweest.

Gr
door Grunn1 - Feb 10, 2019 om 11:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Merk dealers zijn niet goedkoop. Voor veel zaken rekenen ze standaard tijden, bijvoorbeeld trekhaak monteren 1,5 uur. Als ze er een uur mee bezig zijn wordt wel het standaard bedrag in rekening gebracht.
Inleren raam mechanisme, misschien wel een vast bedrag.
U schrijft dat ze een half uur bezig zijn geweest tegen een uurtarief van 110 euro, is dat het tarief of heeft u dat zelf bedacht? Een bus silleconen spray voor 3 euro? Waar haalt u die kosten vandaan, bij de Action? Weet u wat de inkoopkosten zijn en wat men doorbrekend aan de klant? Dealers reken ook nog een vast percentage overhead en milleu kosten.
Dan nog even 21 % btw eroverheen.

Ge
door Genee Feb 10, 2019 om 11:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot
Wat voor een tarief had u zelf in gedachten, €200 per uur?
En denkt u dat ze een hele bus siliconenspray leeggespoten hebben?
U weet kennelijk wat een bus siliconenspray via de garage-inkoop kost dat u €3 een Action prijs noemt. De vraag is ook of er siliconenspray gebruikt is.

ne
door neodutchio Feb 10, 2019 om 12:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Toevallig weet ik wat het kost, ik verkoop ze namelijk. En nee, je kan niet zomaar siliconenspray overal inspuiten. Er zijn verschillende soorten spray's voor verschillende doeleinden. Prijzen varieren per soort. Maar 10 tot 15 euro ex btw is geen gekke inkoop voor een garage. Gewone siliconenspray is overal wel te krijgen, maar een beetje garage werkt niet met rommel. Je hebt extreem vloeibare goedkope, die al meteen wegdruipen nog voordat het goedje de plek bereikt heeft, in bussen waarvan het drijfgas al snel op is. Maar ook een betere die wat dikker is en waarvan de hele spuitbus gewoon leeggespoten kan worden. Maar dan nog, niet overal kan siliconenspray in.

Gr
door Grunn1 Feb 10, 2019 om 12:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@genee, ik ken de tarieven van die dealer niet en ts ook niet maar met speculeren kom je er niet. Men denkt alles te weten maar als je zelf uurtarieven gaat bedenken en prijzen voor spuitbussen omdat je weleens ergens wat hebt gezien dan zal een rekening nooit kloppen. Als je overal met een stopwatch bij gaat staan en denkt dat er op die manier uren worden berekend ben je wel heel makkelijk.

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 16:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar zitten hier mensen die het wel normaal vinden. Nou ik heb gekeken wat spray kost en daar kan een paar euro inzitten big deal! Verder een uurloon omgerekend dan 348 euro minus spay.. dat is dan wel normaal i uw ogen? Aangezien het 20 min heeft geduurd er verder geen dingen zijn opgehaald of gebruikt?!?!?

Gr
door Grunn1 Feb 11, 2019 om 13:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tommy, Ik zeg niet dat ik het normaal vind maar zoals jij denkt klopt het niet. Bij een merkdealer betaal je geen paar euro voor een spuitbus maar de hoofdprijs en het uurloon is hoog en vaste overhead is hoog.
Simpel voorbeeld: vorig jaar moest mijn auto een grote beurt hebben inclusief vervanging van een aantal onderdelen zoals voorgeschreven in het onderhoudsboekje, kosten bij de merkdealer bijna 400 euro. Ben naar de Kwikfit gegaan waar ze ook merk beurten uitvoeren, zoals voorgeschreven inclusief originele merk onderdelen en totaal bijna 100 euro goedkoper (let wel dus 25% goedkoper met exact dezelfde onderdelen). Grootste kostenpost die goedkoper was waren de speciale high power bougies, scheelde jawel ruim 50 euro voor een setje. Merkdealers vragen overal de hoofdprijs voor, wil je dat niet betalen dan moet je ergens anders heengaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 10, 2019 om 11:47
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Tommy,

Is dit je eerste auto?
Zoja,dan weet je nu hoe duur de merkgarage kan zijn.....

Je kunt misschien nog protesteren bij de receptie.......

Mijn ervaring met auto's is: hoe meer elektronica ,hoe meer storingen.

Het probleem met de elektrische ramen is herkenbaar.
Ik heb altijd een spuitbusje WD40 van de Action in de auto.
Bij hapering even de rubber bij het raam losmaken en flink ertussen spuiten.
Door regenwater kan het raammechanisme gaan roesten.

Bij heet weer in de zomer,blijft soms het slot van de deur ook open.
Wegenwacht gebeld en hij gebruikte ook WD40 om het deurslot weer soepel te krijgen.....

M.a.w. zet een spuitbusje WD40 in je kofferbak.

ne
door neodutchio Feb 10, 2019 om 12:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Vreemd, ik werk voor de groothandel die ook aan de wegenwacht levert en wij hebben geen WD40 in het pakket. WV40 is ook helemaal niet geschikt om vocht tegen te gaan.
Giet maar eens wat WB40 in een glas, doe er water bij en ga dat roeren. In plaats dan je een scheiding krijgt tussen het water en de WD40 krijg je een mengelmoes. Het stoot dus geen vocht af, maar vermengt zich daarmee. Spuit dat in de winter dus maar niet in je slot, deze vriest geheid kapot.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 10, 2019 om 12:22
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Ik gebruik WD40 van de Action voor de elektrische raaambediening en voor het openblijven  van het deurslot in de zomer.
Door de warmte sluit de deur niet meer.

Bij elektronische deurvergrendeling heb ik nooit last in de winter.

Voor mijn Suzuki Jimny met ouderwetse deursloten zonder afstandsbediening, doe ik als het vriest wat olie in de sleutelgaten.

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 16:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen eerste auto wel eerste keer en laatste keer merkdealer. Wd40 klopt ken het Maargoed het invetten heeft verder geen verschil gemaakt het ene raam is gewoon stuk en de andere opnieuw ingeleerd. (10 sec knopje omhoog houden)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 10, 2019 om 18:53
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Tommy,

Ik raad je aan om een goede universele garage te zoeken.
Je moet vertrouwen  hebben in de  monteurs.

Als je geen goed gevoel hebt over een garage,ga dan naar een andere.

Voor de APK ga ik naar een garage,die gespecialiseerd is in APK:zij kunnen kleine reparaties direct doen om de auto door de APK te krijgen.
Als het te moeilijk is voor ze,verwijzen ze me door naar een specialist.
Vaak is het dan niet meer de moeite waard.....

Zo rij ik lowbudget.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 11, 2019 om 11:41
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Ik ben toch wel benieuwd om welk model Ford het gaat en wat is het bouwjaar?

diumenge
door diumenge - Feb 10, 2019 om 12:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doet mij denken aan een tijdje geleden toen onze scheepsmotor kapot was gegaan en werkelijk niemand deze kon repareren. Totdat we een monteur inschakelde met 40 jaar ervaring in het vak. De monteur bekeek een minuut of 15 de motor zorgvuldig van boven tot onder. Nadat hij alles had bekeken zocht hij in zijn gereedschapskist naar een kleine hamer. Vervolgens tikte hij zachtjes op een plek op motor en bij de volgende poging deze te starte brulde de motor weer als vanouds. Probleem opgelost en iedereen blij.

Een week later later kreeg we een rekening van € 1.000,00. Wij reageerden uiteraard verbolgen naar de monteur met de vraag wat hij dan allemaal wel gedaan had en vroegen hem daarom om een gespecificeerd factuur.

Die ontvingen we, op het gespecificeerde factuur stond het volgende:
- kloppen met de hamer: € 5,00
- weten waar te kloppen:  € 995,00.

tenormin
door tenormin Feb 10, 2019 om 12:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is toch een grapje? @diumenge..

Ge
door Genee Feb 10, 2019 om 12:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

flauw en overjarig.

diumenge
door diumenge Feb 10, 2019 om 12:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Genee, wat een zelfkennis!

sjjoppy
door sjjoppy Feb 10, 2019 om 12:54
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Leuk!

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 16:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Haha wat een verhaal

Ge
door Genee Feb 10, 2019 om 17:19
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge
Het blijft toch een overjarig grapje hoe dan ook.

diumenge
door diumenge Feb 10, 2019 om 17:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@genee, je had het écht over de grap en niet over jezelf?

aadjepiraatje
door aadjepiraatje Feb 11, 2019 om 14:41
7 Antwoorden / 0 Vragen

WHOOO, HAHAHA, Ik kom niet meer bij.

jo
door jorisw Feb 11, 2019 om 19:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Oude grap, maar nog altijd relevant.

aurora1
door aurora1 - Feb 10, 2019 om 16:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat zei de garage toen u om opheldering vroeg?
En als het allemaal zo simpel is dan had u toch niet naar een garage hoeven gaan, en zeker geen merkdealer, en het zelf kunnen doen?

To
door Tommy84620 Feb 10, 2019 om 16:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ga ik morgen doen. Nou het is heel simpel alles kreeg ik dat bij het ene raam niet voor elkaar omdat er blijkbaar iets anders aan de hand is. Daarom 2e raam niet eens geprobeerd maar bij die bleek het wel te lukken.
Dus ja van die bij dat ik zelf geen 10 sec een knopje omhoog heb gehouden maar dat ook niet verwacht dat ik en achterlijk hoge rekening voor zoiets simpels zou krijgen

aurora1
door aurora1 Feb 10, 2019 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kennelijk toch niet zo simpel dat u het zelf niet kon.
Om te kunnen schrijven gaat wat aan vooraf, om te kunnen repareren gaat ook iets vooraf: leren/opleiding en ervaring. Dat kost geld.
Maar wacht eerst maar af wat de garage zegt want u draait de zaken om en stelt hier al vragen zonder dat het fijne bekend is en die alleen de garage kan beantwoorden. Raammechanismen zijn over het algemeen niet zo simpel. Waarom vindt u wat gedaan is “simpel”? Dan had u dat zelf toch ook kunnen doen? En meestal wordt met vaste bedragen voor bepaalde werkzaamheden gerekend en uurlonen niet per 20 minuten. U had ook direct naar de chef of de balie toe kunnen gaan om naar de kosten te vragen toen alles weer in orde was.

costnix
door costnix - Feb 10, 2019 om 17:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het zo kunnen zijn, dat ze per begonnen uur rekenen. Vraag het bij de receptie.

Grunnen.
door Grunnen. - Feb 11, 2019 om 14:27
509 Antwoorden / Vragen

Volgende keer een dergelijke kleine reparatie gelijk afrekenen bij de receptie. Dat scheelt administratiekosten etc .

sp
door sphinx45 - Feb 11, 2019 om 14:47
5 Antwoorden / 0 Vragen

U vergeet een toch wel belangrijk punt ,u heeft naar uw zeggen na 20 min uw auto terug gekregen .volgen uw eigen redenering bent u 20min van huis geweest !,
de feiten ; u komt in de garage ,u legt uw probleem voor aan iemand , deze persoon moet oom door de klanten betaald worden want die werkt ook niet voor niets .
dan heeft u op papier al minimaal 15 min op een urenrooster uw naam staan .
dan word uw auto naar de werkplaats gereden ,kost minimaal 5 min .
monteur gaat aan het werk 20min ( wat verdomd snel is om dat alles te realiseren)
monteur is klaar maar moet dus wel 30 min noteren ,dan moet er door weer iemand anders een rekening gemaakt worden en die naar u opsturen kost ook weer 15 min  plu verwerkingskosten ( postzegel enveloppe enz)
in totaal denk ik dat er door het bedrijf minimaal 1 uur arbeidsloon in rekening is gebracht ,
daarbovenop verwerkingskosten plus 21% btw .al met al valt deze rekening best mee dus.

mo
door mof - Feb 11, 2019 om 14:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u vooraf een andere prijs danwel maximum reparatiebedrag bent overeengekomen, dan niet. Anders wel.
116 euro is vandaag de dag niet zo veel meer voor een garage.

To
door Tommy84620 - Feb 11, 2019 om 15:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update! De dealer gaf toe dat deze een beetje enthousiast geschreven had en heeft de rekening verlaagd naar 46 euro. Bedankt voor alle reacties.

Le
door LeCorbeau Feb 11, 2019 om 18:47
38 Antwoorden / Vragen

Mooi dat het zo ook kan, voortaan eerst bij de betreffende garage vragen om uitleg voor je aan de kook raakt. Dat raammechanisme is heus op te lossen mits je handig bent. Het kan aan de schakelaar ofde motor liggen, allemaal vrij simpel te testen. Ik raad je aan lid te worden van een Ford forum van type auto, krijg je veel tips en hulp,onderdelen etc. Scheelt veel geld en je leert ook zelf aardig klussen!

Ge
door Genee Feb 11, 2019 om 19:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, mooi toch, scheelt toch maar eventjes €70.
Bedankt voor het melden.

aurora1
door aurora1 Feb 12, 2019 om 00:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gefeliciteerd. Zo ziet u maar wat gewoon vriendelijk voorleggen voor positief resultaat kan hebben. Zonde van uw stress, boosheid en opwinding dus.
Dank voor het melden.