RF
door RFWALISON Mar 6, 2019 om 17:33
Auto & vervoer

HTM BEKEURT REIZIGERS ALS HUN KAARTJESAPPARAAT DEFECT IS MAG DAT.

Mijn kind stapt in tram met contant geld voor de tramreis de kaartjes automaat werkt niet , er komt controlle in de tram en mijn kind laat het geld zien en wijst naar de kapotte automaat.De controleur geeft hem een boete en zegt je ouders kunnen bezwaar maken omdat de automaat kapot is en krijgen dan de boete terug betaald. Dus ik gebeld moet ik op de site binnen 14 dagen een bezwaarschrift indienen en binnen 14 dagen ook 55 euro betalen dan gaan ze een onderzoek instellen en als ik gelijk krijg dan storten ze 3 weken daarna het geld terug terwijl de controleur het heeft geconstateerd.Gewoon schandalig.

5594 18 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 6, 2019 om 17:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de mededeling.
Heeft u al een bezwaar ingediend?

RF
door RFWALISON Mar 6, 2019 om 17:46
Antwoorden / 1 Vragen

Nee want mijn bezwaar word alleen in behandeling genomen als ik 55 euro betaal en dat doe ik niet dan gaan ze 15 euro verhogen dan deurwaarder dan CJIB dan Rechter laat het maar escaleren word hier zo moe van .

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2019 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch wat. Geef dat kind een OVkaart.

RF
door RFWALISON Mar 6, 2019 om 17:59
Antwoorden / 1 Vragen

Zou kunnen maar dat was de vraag niet.
Een kaartje 4 euro en met OV is het duurder en bij een retourkaartje bent u met uw OV kaart 2 euro duurder uit voor het zelfde ritje.

panter22
door panter22 Mar 6, 2019 om 18:31
6599 Antwoorden / Vragen

Het kaartje wordt nu wel erg duur. Het is toch niet de enige kaartautomaat in de tram?  Je kind weet waarschijnlijk niet dat het verder moet zoeken naar een werkende automaat.
Ook al is de reis met een ov chipkaart duurder, dit wil je je kind toch geen tweede keer aandoen. Of je het nu schandelig vindt of niet. Het zijn nu eenmaal de regels. Geen kaartje, dan een boete betalen. Op tijd bezwaar maken.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2019 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd lekker uw poot stijf, kost het u nog veel meer.

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2019 om 18:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is dus niet zo 'menselijk' gereageerd door die controleur.
Maar daar heb je allemaal niets aan.
Je zit nu vast aan die 'ambtelijke molen' en zoals bekend: traag.
Je kwaad maken - terecht of onterecht - heeft geen enkele zin en laten escaleren .... daar heb je alleen jezelf mee. Dus: bezwaarschrift indienen, betalen en de terugbetaling even afwachten.
Suc6

costnix
door costnix Mar 6, 2019 om 18:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heb meegemaakt, dat er niet kon worden ingecheckt in een HTM tram. Bij controle wilde de man eerst een boete uitschrijven, maar er waren veel meer mensen die niet konden inchecken. Iedereen (ik ook) coulance. Er bleek een technische storing te zijn.

costnix
door costnix - Mar 6, 2019 om 18:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn de spelregels van de HTM over boetes:
https://www.htm.nl/klantenservice/boetes,-bezwaren-en-spelregels/
HTM heeft een coulanceregeling, maar die geldt alleen voor het vergeten in te checken met de OV-chipkaart.
Soortgelijke regels zijn bij elke vorm van openbaar vervoer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 6, 2019 om 18:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening is dit wel degelijk een reden om bezwaar te maken als aangegeven. Hoewel ook ik het gedrag van de contoleur 'buiten proportie' vind zit er m.i. niets anders op dan stevig bezwaar maken. De controleur moet hebben gesignaleerd dat de automaat stuk is. In ieder geval nog een tip naast de al gegeven tip van een OV kaart, steeds meer vervoersbedrijven hebben de mogelijkheid om ook te betalen via een pinautomaat maar klaarblijkelijk de HTM nog niet.

https://www.htm.nl/klantenservice/boetes,-bezwaren-en-spelregels/coulance-regeling/

ne
door neodutchio Mar 6, 2019 om 19:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn verschillende automaten. Op elke automaat staat ook beschreven dat als deze buiten werking is dat je dan naar een andere automaat moet gaan. TS geeft niet aan dat er meerdere mensen zijn die niet konden betalen, dat is dus ook al vreemd.
Er is geen geldig vervoersbewijs en het kind in kwestie heeft ook geen aanstalte gemaakt om naar een andere automaat te gaan. Daarvoor krijg je dus een bekeuring. Daar is niets 'buiten proportioneel' aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 6, 2019 om 19:27
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO: iedereen heeft het recht om bezwaar te maken. Ik vind het optreden van de controleur wel degelijk buiten proportie. U mag best een andere mening hebben maar dit is nu just een site waar diverse meningen geuit mogen en kunnen worden en of verschillende mogelijke oplossingen/suggesties. Kent u de spelregels niet of negeert u die?  Deze site is niet bedoeld om commentaar te geven op/bij andermans meningen! Ts. meldt dat het kind geld bij zich had en dat ook meldde aan de controleur. Die heeft zich dus naar mijn mening uitdrukkelijk niet hulpvaardig/dienstverlenend opgesteld zoals ik wel zou mogen verwachten. Waarom ook al weer de nieuwe campagne van Sire?

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 11:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hoort mij ook niet zeggen dat er geen recht is om bezwaar te maken. Echter is de winkans erg klein aangezien er meerdere automaten zijn.
Als u ergens gaat parkeren en automaat 1 is stuk, legt u het geld dan op de motorkap neer voor als er een controleur komt, of loopt u dan naar een tweede betaalautomaat?
En ja, iedereen mag zijn mening hebben, maar stellig adviseren om iets te doen wat negatief kan uitpakken is niemand mee geholpen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2019 om 12:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn kritiek heeft vooral betrekking op het feit dat het hier over gedrag tegenover een kind gaat. Daarbij komt ook nog dat er bezwaar wordt gemaakt tegen iets negatiefs en 'wie niet waagt, wie niet wint' en er kan dus negatief worden gereageerd. Maar zelfs dan is er beroep mogelijk waarmee dan sprake kan zijn van zelfs 'terugdraaien'van het alsdan eerdere negatieve besluit.
(Hoe dan ook is in mijn regio het voordeel dat je niet meer contant kunt betalen in lokaal/regionaal ov. maar uitsluitend pinpas als ov kaart niet aanwezig is of er een voordeliger aanbieding is, goedkoper dan het gebruiken van de ov kaart. Dit is overigens ook geen discussieforum.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet helemaal niet hoe oud dit kind is. Dus gedrag tegenover een kind?

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 12:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Of er nu wel of niet met pin betaald zou kunnen worden is het probleem niet. Stel dat je wel alleen met pin zou kunnen betalen en deze automaat was kapot, verandert dat de situatie dat de betreffende persoon niet naar een andere automaat zou hoeven lopen?

Ik ben ook nog steeds een kind van mijn ouders. Zonder een leeftijd te weten kan je dus niets zeggen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 8, 2019 om 19:36
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Heremiet,

Als de jongen pas 10 jaar of jonger is,vind ik een bekeuring ook buiten proporties......

Ts moet ons duidelijkheid hierover geven,anders kunnen we Ts niet helpen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 6, 2019 om 19:22
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo RFWalison,

Kijk even hier:

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=32136#p432456

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 7, 2019 om 11:16
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Het is de gewone gang van zaken helaas......

Helaas vertel je de leeftijd van je kind er niet bij,maar ik neem aan,dat hij een legitimatiebewijs bij zich had voor de "uitstel van betaling "...

Sinds de invoering van de OV chipkaart is het openbaar vervoer in de stad schandalig duur geworden!
Daarom krijgen de controleurs regelmatig veel agressie over zich heen.....

De strippenkaart van vroeger was voordelig en makkelijk....

Zodra je merkt,dat de kaartverkoopautomaat niet werkt,moet je eigenlijk uitstappen en wachten op de volgende tram/metro.

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 11:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

In de tijd voor de strippenkaart was het nog goedkoper. Ligt het aan de strippenkaart en ov chipkaart dat het duurder is geworden, of zijn het andere factoren? Personeel wordt steeds duurder, materieel veiliger, stroom en diesel zijn ook duurder.
Dat het OV duurder is geworden sinds de ov chipkaart is net zo’n dooddoener als dat alles duurder is geworden door de euro. Ook zonder de ov chipkaart zouden de prijzen gestegen zijn.

costnix
door costnix Mar 7, 2019 om 11:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het invoeren van de strippenkaart was er de zelfde discussie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 7, 2019 om 12:14
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Sommige trams in Amsterdam hebben een conducteur achterin bij de ingang.
Als deze conducteur afwezig is,checkt vrijwel niemand in....
Tenzij je een abonnement hebt.

Wel goed opletten of er geen groep controleurs staat bij de volgende halte.......

Zo kun je gratis reizen....

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Behalve dit kind dan. :-((

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 12:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En staat er niemand bij een kassa mag je ook gewoon doorlopen zonder te betalen en als de pompbediende niet achter je aan rent mag je ook gratis tanken.

Nog meer zinloze toevoegingen Amsterdammer?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 7, 2019 om 13:03
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Ik probeer "ontopic" te blijven Neodutchio.

Al ben ik regelmatig getuige van "proletarisch" winkelen en bestuurders,die na het tanken wegrijden zonder te betalen....
Maar dat is weer een andere discussie.....

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 13:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Advies geven om gratis te rijden is on topic?

ro
door ron503 - Mar 7, 2019 om 12:18
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet rijden de trams niet zonder een trambestuurder aan boord en als de automaat niet werkt had uw kind dat bij de trambestuurder aan kunnen geven. Als de trambestuurder op de hoogte van de storing is en uw kind toch mee laat rijden dan is dat haar/zijn verantwoordelijkheid. Ik heb met excuus meer het idee dat de automaat wel in werking was maar uw kind niet voor de rit heeft betaald.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 7, 2019 om 12:47
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Tja Ron,zo denk ik er ook over.

Ik ben erg nieuwsgierig naar zijn leeftijd.

In mijn tijd als toegangscontroleur bij de metro hadden scholieren van bijzonder onderwijs een speciale scholierenkaart :deze was alleen door de weeks geldig....

Soms reisden deze scholieren ook in het weekend ermee.
Wij mochten ze echter niet tegenhouden, alleen waarschuwen.

Ik zei tegen een scholier :"Jij mag er langs omdat je op een speciale school zit".
Kreeg ik als antwoord :"Zal ik jou een speciale klap geven?".......haha!

RF
door RFWALISON Mar 8, 2019 om 10:12
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben het hier over de randstadrail daar zit de bestuurder achter glas en daar kan je geen kaartjes kopen mijn kind stond naast de automaat die niet in storing stond maar gewoon uit stond zwart scherm op dat punt kreeg hij ook een bekeuring terwijl de conducteur ook gezien heeft dat de automaat buiten gebruik was hij zei en wij verkopen geen kaartjes meer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 8, 2019 om 11:33
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo RFWALISON,

Hoe oud is je zoon?

Als je zoon 15 is,dan snap ik de bekeuring.

Als je zoon  10 of jonger is,dan vind ik de bekeuring onbegrijpelijk.....

Als je zoon tussen de 11 en 14 is ,vind ik de bekeuring twijfelachtig......

me
door mein33 - Mar 8, 2019 om 10:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw kind

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2019 om 12:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe oud is het kind?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 8, 2019 om 19:38
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Aurora,

Ts moet ons inderdaad duidelijkheid hierover geven,anders kunnen we hem niet helpen met zijn vraag.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2019 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wil helemaal niet geholpen worden. Is alleen maar pissig.wil niet betalen en wil ook geen bezwaar indienen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 8, 2019 om 20:00
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo RFWALISON,

Ik heb even geïnformeerd bij mijn oud-collega van de handhaving bij het openbaar vervoer en hij vertelde me,dat je 1 halte gratis verder mag reizen met de sneltram bij een defecte kaartverkoopautomaat, als je dit meldt bij de info /s.o.s -paal op het perron.

Ik weet niet of de sneltram in Den Haag ook zulke palen heeft op het perron.....

diumenge
door diumenge - Mar 8, 2019 om 20:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou maar gewoon betalen en dan in bezwaar gaan. Verder geef ik je wel gelijk, voor zover ik weet is er maar één autormaat per randstadrail-tram aanwezig. Het was duidelijk dat je kind de intentie had om een kaartje te kopen, maar dat niet kon doen. In bus werken die incheck apparaten soms ook niet, de chauffeur laat dan iedereen gewoon zonder inchecken doorlopen.

Lees dit ook eens door: denhaag.raadsinformatie.nl/document/3333643/1 (PDF-alert)

kc
door kcdb - Mar 8, 2019 om 20:27
113 Antwoorden / 2 Vragen

Leg deze kwestie eens voor aan het OVLoket. Een soort ombudsman voor het OV. U vindt het OVLoket op: www.ovloket.nl.

Dit soort situaties die grenzen aan het onredelijke door één persoon (controleur) en het hele traject dat je daarna moet volgen bij die OV bedrijven, komt wel vaker voor. Met redelijkheid en billijkheid valt veel op te lossen, maar daar hebben sommige OV bedrijven kennelijk een broertje aan dood. Blijven zich star aan de geldende regelgeving houden die geen rekening houdt met uitzonderingsgevallen. Dat de uiteindelijke procedures dan veel meer kosten als te handelen in redelijkheid vergeten die bedrijven voor het gemak even.

Het OVLoket heeft mogelijkheden om hoger in de boom bij die bedrijven te vliegen. Als het zo hoog gespeeld wordt blijkt die redelijkheid dan ineens wel te bestaanen word het opgelost zonder ellenlange procedures te volgen.

me
door mein33 - Mar 8, 2019 om 20:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

1.  Betalen !!!  Zo niet dan wordt het een nog veel duurder grapje en die ellende is het echt niet waard.
2.  Bezwaar maken en neem, voor u uw relaas aan de site toevertrouwd, even de tijd om te bezien of uw tekst geen hiaten etc. bevat.
Wees daarbij duidelijk over de exacte tijd, locatie,omstandigheid en vermeld ook de gegevens die op het verbaal staan.
3. U kunt nu niets anders doen dan het onderzoeksresultaat afwachten.

Maar hoe dan ook, "betaal" eerst en volg de spelregels !!

kc
door kcdb - Mar 8, 2019 om 22:42
113 Antwoorden / 2 Vragen

Lees dit maar eens. Een iets aneere zaak, maar ook HTM.

https://www.ovloket.nl/resultaten/boete-htm-toch-kwijtgescholden/

ne
door neodutchio Mar 9, 2019 om 08:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat gaat over iemand die wel gewoon ingechecked was, dat is hier niet aan de orde.

kc
door kcdb Mar 9, 2019 om 08:33
113 Antwoorden / 2 Vragen

Ik schrijf: "Een iets andere zaak" (sorry voor de gemaakte typefout). Wellicht is u dat zinnetje van mij ontgaan. Maar de wijze waarop HTM handelt als er iets anders is als "gewoon", lijkt mij de overeenkomst. TS zou allicht eens kunnen informeren hiernaar bij het OVLoket. Wellicht dat hij daar verder komt als de "goede" adviezen hier of die van de HTM.

ne
door neodutchio Mar 9, 2019 om 10:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als iemand die bekeurd wordt voor door rood rijden, kan deze er geen uitspraak bij nemen van te snel rijden.
In uw zaak is het iemand geweest die kon aantonen dat er ingechecked was. TS kan niets aantonen.

kc
door kcdb Mar 9, 2019 om 23:35
113 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, dan gaat TS, als hij alle reacties hier moet geloven, toch niet naar het OV Loket?Dan weet hij zeker dat hij die bekeuring moet betalen.

Maar als men wat dieper in de rapporten van dit loket duikt, ook al zijn de zaken niet allemaal hetzelfde, dan zie je dat er vaak meer mogelijk is als de eenvoudige, soms beter denkend wetende reactanten hier, soms voor mogelijk houden.

ne
door neodutchio Mar 10, 2019 om 09:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hoort mij niet zeggen dat er geen bezwaar gemaakt moet worden. Het heeft simpelweg geen nut om er zaken bij te gaan halen die totaal niets met deze zaak te maken hebben. Ik kon geen kaartje kopen, maar bij een andere persoon met een geldig kaartje werd wel de boete kwijtgescholden. Ik reed te snel, maar diegene die door rood reed omdat er een ambulance achter hem stond hoeft de bekeuring ook niet te betalen. Logisch?

panter22
door panter22 - Mar 9, 2019 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt je kind op pad gestuurd met geld om een kaartje te kopen, maar je kunt niet meer een kaartje in die tram kopen.
Vandaar dat de automaat uitgeschakeld was.
Dat wist je niet, anders had je dit toch niet gedaan. Misschien ga je niet vaak met de tram?
Toevallig kwam er een controleur en die heeft een boete uitgedeeld. Pech, maar daar moet je wat mee doen.

Wil je een kans maken om geen boete te hoeven betalen, dan moet je de regels volgen. Dus boete direct betalen en binnen 14 dagen schriftelijk bezwaar maken. Doe je dat niet, of doe je dat te laat, dan betekent dat dat je akkoord gaat met de boete en moet je betalen met alle kosten die er bij komen. Daar helpt geen CJIB of rechter aan.
Bezwaar maken kan per email.
Je hoeft geen ingewikkelde brief te schrijven. Als het HTM niet duidelijk is, dan hoor je het wel
Schrijf er in:
- bewaar tegen boete- nummer etc
- kind met geld in tram wilde kaartje kopen
- automaat deed het niet
-controle, kind liet geld zien
- ga niet vaak met de tram, kind moest naar oma?
-wist niet dat je geen kaartje meer kon kopen in de tram, anders had je van te voren een kaartje gekocht voor je kind.
- en wat je nog maar meer kwijt wilt
- vergeet niet een datum boven je mail te zetten met je naam en adres
https://www.htm.nl/klantenservice/boetes,-bezwaren-en-spelregels/bezwaar-maken-tegen-een-boete/

panter22
door panter22 Mar 9, 2019 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

Dit schrijft ts:
We hebben het hier over de randstadrail daar zit de bestuurder achter glas en daar kan je geen kaartjes kopen mijn kind stond naast de automaat die niet in storing stond maar gewoon uit stond zwart scherm op dat punt kreeg hij ook een bekeuring terwijl de conducteur ook gezien heeft dat de automaat buiten gebruik was hij zei en wij verkopen geen kaartjes meer.

diumenge
door diumenge Mar 9, 2019 om 10:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, daar staat dus dat de bestuurder geen kaartjes verkoopt (en niet bereikbaar/aanspreekbaar is), de automaat buiten werking was én dat de conducteur(s) zelf geen kaartjes meer verkopen.

We hebben het hier over de randstadrail daar zit de bestuurder achter glas en daar kan je geen kaartjes kopen mijn kind stond naast de automaat die niet in storing stond maar gewoon uit stond zwart scherm op dat punt kreeg hij ook een bekeuring terwijl de conducteur ook gezien heeft dat de automaat buiten gebruik was hij zei en wij verkopen geen kaartjes meer.

gerbera
door gerbera Mar 10, 2019 om 16:07
7359 Antwoorden / 14 Vragen

dit staat toch echt in de reisregels;
In de RandstadRail-tram kun je een kaartje kopen uit een automaat. Je kunt betalen met muntgeld.

Engelse drop
door Engelse drop - Mar 11, 2019 om 13:37
63 Antwoorden / 5 Vragen

Kinderen hebben allemaal een mobiel foto maken van het defecte apparaat en het liefst ook van de controleur.  Filmen mag ook we leven in een vrij land dat is toegestaan.

Engelse drop
door Engelse drop - Mar 11, 2019 om 13:41
63 Antwoorden / 5 Vragen

Mobiel bij je foto of film maken van het defecte apparaat en de controleur sta je heel sterk