Mamatout
door Mamatout Aug 2, 2018 om 07:52
Auto & vervoer

Huurkoop auto total loss

Ik heb een huurkoopauto.
Deze is nu economisch total loss verklaard. Het bedrijf die de huurkoop doet wil de afmeld code niet geven, zodat de sloop hem kan overnemen.
Heeft de sloop perse deze code nodig om mij een vrijwaring te geven?
Ik snap dat ik het restant van de huurkoop nog moet betalen, maar dit zou kunnen van het geld wat de sloop mij nog geeft voor de auto. Maar huurkoop wil de code pas geven als restant bedrag betaald is.

2934 7 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 2, 2018 om 08:14
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Zodra u de code heeft bent u officeel eigenaar van de auto. En ja, eigenaar zal u pas worden als u de auto betaald heeft. Maar waarom levert u de auto niet in? Huurkoop, dus in princiepe huurt u. U bent niet de eigenaar.

T.E.
door T.E. Aug 17, 2018 om 16:02
1 Antwoorden / Vragen

Bij huurkoop ben je inderdaad officieel een huurder van de auto, maar dit neemt niet weg dat je de auto zomaar kunt inleveren. Dat is bij het aangaan van het huurkoop-contract niet afgesproken. Afgesproken is dat na afloop van de huurkoop het eigendom van de auto bij de huurder komt.

marita5
door marita5 - Aug 2, 2018 om 08:25
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mamatout ,

Heeft de sloop perse deze code nodig om mij een vrijwaring te geven

Ja , de sloop heeft deze code nodig , zie hier , klik op de rode regel .

http://www.sloopautoservice.nl/auto-laten-vrijwaren/

Ik snap dat ik het restant van de huurkoop nog moet betalen, maar dit zou kunnen van het geld wat de sloop mij nog geeft voor de auto.

Betaal het restant , en u krijgt de code en het geld van de sloop , problem solved .

tdmduc
door tdmduc Aug 2, 2018 om 08:32
704 Antwoorden / 2 Vragen

[Betaal het restant , en u krijgt de code en het geld van de sloop , problem solved .]

Private lease.....mevrouw Mamatout is officieel niet de eigenaar van de auto.

Volgens mij moet er gewoon een vervangende auto komen en de echte eigenaar(leasemaatschappij) alles afhandelen, net als in de echte leaseauto wereld.

Gr
door Grunn1 Aug 2, 2018 om 08:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tdmdduc, huurkoop is iets heel anders dan private lease en is meer een verkapte vorm van lenen.
Men probeert op allerlei manieren iemand een auto te verkopen, geld lenen, private lease en huurkoop.. Huurkoop wordt vaak bij gebruikte auto’s gedaan.

Mamatout
door Mamatout Aug 2, 2018 om 11:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

De auto staat gewoon op mijn naam. Alleen de code om hem over te laten schrijven heeft het huurkoop bedrijf in handen. En die krijg ik dus niet voordat de som betaald is. Ook willen ze de auto niet terug nemen.

jo
door jorisw Aug 18, 2018 om 09:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@mamatout: je de auto staat op jouw naam, maar bij financieringen op deze wijze (of het nu huurkoop heet, of via een financiering van de autofabrikant) is het gebruikelijk dat je die code pas krijgt als de schuld is afgelost. Als je volledig eigenaar wilt zijn (incl. alle administratieve zaken), en je hebt de cash niet liggen voor een auto, of je wilt het niet aan een auto uitgeven, dan moet je een normale lening bij een bank nemen.

me
door mein33 - Aug 2, 2018 om 09:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Boter bij de vis" misschien?
Eerst aflossen dan de code ontvangen, waarna u het wrak kunt verkopen !

panter22
door panter22 - Aug 2, 2018 om 09:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent nog geen eigenaar van de auto. Je kunt de auto pas laten slopen als je eigenaar bent.
De aflossing van het restantbedrag is het probleem. Dat geld heb je niet.
Dan zal de auto bij de sloper moet blijven staan, totdat je de auto afgelost hebt.
Is er niets te regelen met het huurkoopbedrijf? Dat zij opdracht geeft tot sloop?
Die auto is (bijna) niets meer waard.

ro
door ron503 - Aug 2, 2018 om 10:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het achterhouden van de tennaamstellingscode gebeurt wel vaker met huurkoop constructies en geldt als een extra zekerheid dat de auto niet tussentijds verkocht kan worden en dat is wel wat u wil gaan doen. De sloper zou in contact met huurkoop kunnen treden en het bedrag rechtstreeks aan huurkoop overmaken waarna de tennaamstellingscode wordt overgedragen aan de sloper.

Mamatout
door Mamatout - Aug 2, 2018 om 11:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

De auto staat op mijn naam. Ik heb alleen de afmeldcode niet. Huurkoop wil nergens in meewerken. En als ik het restant in 1x kon betalen had ik dat zeker gedaan

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2018 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En via welk bedrijf loopt dat huurkoopcontract?

panter22
door panter22 Aug 2, 2018 om 11:42
6599 Antwoorden / Vragen

Wat zegt die sloper hiervan? Die zit toch met je auto.

T.E.
door T.E. Aug 17, 2018 om 16:05
1 Antwoorden / Vragen

Huurkoop heeft gewoon gelijk. Ze moeten jou of de sloper maar even op hun blauwe ogen geloven dat het restantbedrag nog wordt betaald, zonder enig onderpand. Dat gaat geen enkele kredietverstrekker doen. Dit is helaas een vicieuze cirkel, waarbij 2 van de 3 partijen terecht de boot afhouden.

In het kort komt het er op neer dat:
- Jij verantwoordelijk bent voor de betaling van de auto aan de huurkoop-verstrekker.
- Jij verantwoordelijk bent dat de sloper eigenaar van de auto wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2018 om 11:07
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zie (o.a. PANTHER22@) De auto kan wel op uw naam staan maar is zolang die niet geheel was afbetaald niet uw eigendom. U mag de auto dus niet aanbieden voor sloop.
Verder is dit naar mijn mening ook een kwestie waar de verzekeraar van de auto bij betrokken dient te zijn maar dat is afhankelijk hoe de auto is verzekerd..