je
door jeroen126 Dec 15, 2019 om 15:49
Auto & vervoer

Ik wil private lease rijden, moet ik een benzine auto kiezen of een elektrische auto?

Momenteel ben ik mezelf een beetje aan het orienteren op een private lease auto. Aangezien er steeds meer nieuwe elektrische auto's (ik heb op deze site gekeken, elektrischeautolease.nl, daar staat een heel overzicht) op de markt komen lijkt dat ook wel interessant. Zeker volgend jaar met wat meer betaalbare modellen. Zakelijk gezien snap ik wat de voordelen zijn, zoals lagere bijtelling etc. Maar ik zit heel erg te twijfelen of ik nu een 5 jarig contract moet afsluiten voor een elektrische auto, aangezien ook de actieradius de komende jaren flink zal worden verbeterd bij de nieuwe modellen, maarja met een 5 jarig contract voor een bezineauto loop je straks waarschijnlijk ook behoorlijk achter.

Ik ben benieuwd naar de meningen hierover. Of je beter nu een (lang) contract kan afsluiten voor een elektrische auto of voor een bezineauto?

4301 14 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 15, 2019 om 15:54
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jeroen126 ,

Ik wil private lease rijden, moet ik een benzine auto kiezen of een elektrische auto

Lees deze link eens door ,

https://www.businessinsider.nl/private-lease-elektrische-auto-benzine-kosten/

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Dec 15, 2019 om 16:04
703 Antwoorden / 2 Vragen

Een vriend van mij heeft na lang wikken  en wegen gekozen voor een nieuwe Toyota Corolla hybride.
Hij heeft eerst proefgereden in een BMW i3 en 2 Koreaanse electrische concurrenten.
Komende van een oude Citroën C5 met veel terugkerend onderhoud was de rekensom helder en de knoop snel doorgehakt.
Regelmatige lange afstanden doordeweeks is de hybride een prima oplossing. Niet afhankelijk van laadpalen en toch in de stad electrisch rijden.
Het enige nadeel voor mij zou die vervelende BKR registratie zijn.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 15, 2019 om 16:05
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Leasen

Bij (private) lease huur je eigenlijk je wagen van je leasemaatschappij en na een tijdje kan je deze weer inleveren. Het voordeel van een elektrische auto leasen is dat je enkel huur betaald aan je leasemaatschappij, je hoeft niet apart je autoverzekering, wegenbelasting of onderhoud te betalen. Deze zaken worden geregeld door de leasemaatschappij zelf.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/12/de-toekomst-van-de-elektrische-auto/

panter22
door panter22 - Dec 15, 2019 om 16:56
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al eens in de algemene voorwaarden gekeken?
https://www.elektrischeautoleasen.nl/algemene-voorwaarden

Gr
door Grunn1 - Dec 15, 2019 om 17:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk vooral naar de kosten en de hoeveelheid kilometers die je maakt.
Zakelijk kan een EV sneller uit dan prive aangezien je prive geen bijtelling hebt.
Hou ook rekening met oplaadpunten, in Nederland gaat het nog wel maar ga je de grens over dan is het slecht gesteld met laden. Het aantal laadpunten in het buitenland is vele malen minder dan in Nederland.

sp
door spirasmus - Dec 15, 2019 om 17:41
61 Antwoorden / 28 Vragen

Let er wel op dat je na 3 jaar jouw opgebouwde noclaim korting van je autoverzekering verliest.
Als je in de toekomst toch weer een eigen auto wilt rijden, kan je dat veel meer premie autoverzekering kosten.
Een leasecontract van 5 jaar zou ik je daarom afraden.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 15, 2019 om 19:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jeroen,

Ik tob met hetzelfde probleem.

Welk model heb je op het oog?

Gebruik je de auto voor woon-werk-verkeer of alleen voor korte stukjes?

Mijn vermoeden is,dat de waterstofauto de toekomst is....;-)

Iv
door Ivo W - Dec 15, 2019 om 19:45
727 Antwoorden / Vragen

De juiste keuze is van veel factoren afhankelijk:
- Mogelijkheden om thuis op de oprit of in de straat te laden
- Eventueel mogelijkheden om op het werk te laden
- Of de actieradius voldoende is om de reuuliere ritten te maken. Niet alleen woon-werkverkeer, maar bijvoorbeeld ook uitwedstrijden van sport of familiebezoek verderop in het land. Deze beperkingen vervallen wanneer er nog een (andere) auto op benzine of diesel in het gezin beschikbaar is.
- De totale kosten, inclusief brandstof en elektriciteit van de beide modellen.
- Bieden de voor u betaalbare modellen voldoende ruimte voor u, uw gezin en uw hobby's?

Elektrisch rijden zal komende jaren flink in opkomst zijn. Komende jaar komen er veel kleinere en meer betaalbare modellen van elektrische auto's op de markt. Een aantal daarvan zijn al gelanceerd. Peugeot 208, Opel Corsa, Vw Up en broertjes, Honda E, Mini Cooper.

U zult veel moeten afwegen. Wij kennen uw gewoontes rond autogebruik niet.

Voor mijzelf zal komende jaren nog gelden dat het voordeliger en aantrekkelijker is om een kleine maar luxe tweedehands benzine auto te rijden.  Voor een familiebezoek is een actieradius van 320 kilometer nodig, ook bij flinke kou. Dat is momenteel voor slechts een handvol grotere en duurdere elektrische auto's haalbaar. De betreffende familie bezoeken zijn de voornaamste jaarlijkse kilometers die we maken.

Magnum007
door Magnum007 Dec 15, 2019 om 22:56
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Ook de regering bepaalt de toekomst : blijft de subsidie op elektrische auto's?

Of moeten de eigenaren van de elektrische auto's ook wegenbelasting betalen over het totale gewicht (inclusief accu's) van de auto?

In het huidige systeem profiteren alleen de rijken van elektrisch rijden....:-(

Iv
door Ivo W Dec 16, 2019 om 14:36
727 Antwoorden / Vragen

De subsidies zullen, uiteraard, worden afgebouwd. Dat staat al vast. Er is dus geen sprake van 'wat de regering zal gaan doen'.

Desondanks worden de verschillen in aanschafprijs ook zonder subsidie steeds kleiner ten opzichte van brandstof auto's. Tel daarbij de lagere kilometer kosten en de elektrische auto zal ook met steeds minder subsidie wel degelijk een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn.

Intussen is de elektrische auto al lang niet meer 'alleen voor de rijken'. Modellen als de Kona of Corsa E passen ook bij veel mensen met een modaal inkomen binnen het lease-budget.

Magnum007
door Magnum007 Dec 17, 2019 om 00:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Ik vraag me af of de infrastructuur wel toereikend is voor elektrische auto's.
Als we ineens een miljoen elektrische auto's hebben ,dan moeten er ook één miljoen laadpalen bijkomen en voldoende stroom.

Iv
door Ivo W Dec 17, 2019 om 12:43
727 Antwoorden / Vragen

Er zullen niet 'ineens' miljoenen elektrische auto's zijn.

Het aantal elektrische auto's zal gestaag groeien.

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2019 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou eerst sparen en dan een goede tweedehands auto kopen die ik me kan veroorloven, ook qua onderhoud, belasting, verzekering enz. Leasen vind ik op de pof een auto rijden die men zich niet kan veroorloven, en dus niet de tering naar de nering zetten. Daar zou ik meer denktijd aan besteden dan over leasen en wat en hoe lang. Stel dat u door omstandigheden problemen krijgt met betalen en dat u dan ook nog voor een langere termijn heeft gekozen want dat is dan “goedkoper”. Maar zo is alles wat je op de pof doet “goedkoper” en daarnaast lijkt het of je van alles hebt maar je hebt eigenlijk niets.
Verder kan niemand erin adviseren omdat niemand uw omstandigheden kent.

Magnum007
door Magnum007 Dec 16, 2019 om 01:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Aurora,

Ik geef jou gedeeltelijk gelijk: de auto wordt inderdaad nooit je eigendom tenzij je hem koopt na afloop van het leasecontract.

Ik vergelijk het met een huurhuis : je hebt woongenot (rijgenot bij een auto) maar niet het risico en onderhoud.

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2019 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum
Maar je betaalt er wel (veel) meer voor. Niet verstandig als je geen geld hebt. Die auto huren dan. Voor een woning kan je nog huurtoeslag krijgen als je inkomen door omstandigheden laag wordt.

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2019 om 17:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, @magnum: een woning is een eerste levensbehoefte, een auto in de regel niet. Ik zou dat daarom beslist niet met elkaar willen vergelijken.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2019 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand hier kan toch in uw portemonnaie kijken, dus hoe kunt u dan hier vragen wat u moet doen?

Persoonlijk zou ik nooit een auto huren, maar heb ze altijd zelf gekocht. Maar ik weet niet of u dat zich kunt permitteren.

Magnum007
door Magnum007 Dec 16, 2019 om 01:41
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Jij komt uit een andere tijd : een tijd,dat auto rijden nog betaalbaar was.

Ik woon in een gemeente,waar ze brandstofauto's willen verbieden vanaf 2030...:-(

Tja,wat dan ?......
Een lening of leasen?.....

Ik merk trouwens ,dat veel leaserijders roekeloos rijden en niet zuinig zijn op "hun" auto.
Afgelopen week reed zo'n leaserijder nog mijn auto aan......:-((((((

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2019 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uit een tijd dat een auto nog betaalbaar was? Die niet zo dwaas. Auto's hebben altijd flink geld gekost. En verbieden vanaf 2030, gekkigheid.

Magnum007
door Magnum007 Dec 16, 2019 om 12:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Waarschijnlijk heb jij geen auto meer...;-)

Door alle veiligheidseisen (zoals ABS en bandenspanningsmeter,etc.) ,die verplicht zijn geworden,zijn auto's wel degelijk duurder geworden.....

Mijn inkomsten zijn echter niet gestegen....:-(

Tja , en die brandstofvrije milieu zone hebben we te danken aan "milieufanatici" zoals die Timmermans in Brussel ,die zelf wel op en neer vliegt.....:-(

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2019 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnim

Op grond van wat veronderstelt u dat ik geen auto (meer) heb? Hij is verleden week nog voor zijn beurt geweest.

En ABS plus bandenspanningsmeter bestaat al een tijdje hoor.

En uw inkomsten niet gestegen? Dan maar wat meer werken,

Iv
door Ivo W Dec 16, 2019 om 23:26
727 Antwoorden / Vragen

40 jaar geleden kostte een nieuwe VW Golf in basis uitvoering, 3-deurs met 1.1 liter 50pk motor omgerekend zo'n 7000 euro. Het modaal inkomen was in dat jaar €14.000. Een half modaal inkomen was goed voor de aanschaf van de Golf.

De huidige Polo is groter dan de Golf van toen. Deze auto heeft standaard 5 deuren en heel wat meer luxe dan de Golf van weleer. Om over veiligheid maar helemaal niet te beginnen. De Polo is nu verkrijgbaar vanaf 17.000.
Het modaal inkomen in 2019 is €35.500. Daarmee kost de Polo nu dus minder dan een half modaal inkomen.

Een grotere, luxere, veiligere en kwalitief betere auto kost nu dus minder dan 40 jaar terug.

Auto's zijn niet duurder geworden.

Magnum007
door Magnum007 Dec 17, 2019 om 00:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,jij vergelijkt "appels met peren": jij vergelijkt een Polo van nu met een Golf van toen; die redenering klopt niet...

Een Golf was eind jaren 70 een middenklasser.
De Golf is flink gegroeid,zo ook de prijs.
Je had toen ook al een Polo,destijds viel die in de  B-klasse.
Als je die nu ziet ,dan is het een A-klasse.

Ik herinner mij nog in de jaren 80 ,dat je voor 10 000 gulden een nieuwe Lada of Skoda kon kopen.
Dat kun je vergelijken met 10 000 euro nu.

Iv
door Ivo W Dec 17, 2019 om 12:45
727 Antwoorden / Vragen

Juist doordat de auto's van een bepaalde modellenreeks in de meeste gevallen flink gegroeid is door de jaren heen, is het formaat van de Polo anno nu goed vergelijkbaar met de Golf van weleer.

Magnum007
door Magnum007 Dec 17, 2019 om 22:31
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Jouw vergelijking klopt niet qua prijs.

De 1e Ford Fiesta was een kleine auto vergeleken met het huidige model.

Ik merkte de prijsstijging met name toen we overstapten op de Euro.
Veel fabrikanten misbruikten deze overgang door hun prijzen flink te verhogen.

Veel mensen kunnen niet meer sparen voor een nieuwe auto en om een nieuwe auto toch bereikbaar te maken heeft men "private lease" bedacht.

Als je de prijzen omrekent naar guldens dan val je stijl achterover.....:-((((

Zelfs een Suzuki Cerlerio kost al 13 000 euro....
Voor dat bedrag kocht je vroeger een mooie nieuwe Golf II.

Ik kijk liever naar het minimumloon dan naar het modaal inkomen.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2019 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u het minimum loon verdient, kunt u al helemaal niet leasen. Houd toch op met dat geklaag.

aurora1
door aurora1 Dec 18, 2019 om 02:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: +10

Iv
door Ivo W Dec 18, 2019 om 07:45
727 Antwoorden / Vragen

@Magnum: mensen die een inkomen op minimumloon hebben, zijn nooit in staat geweest om nieuwe auto's te kopen van hun inkomen. Het is dan ook zinloos om dat als maat te nemen.

Na een mooi verhaal met cijfers en voorbeelden van mijn kant, kom je gewoon met flauwekul om het opzij te gooien. Maar ik nodig je uit om, ondanks dat ik het flauwekul vind om uit te gaan van minimumloon, toch maar even met de cijfers te komen.

Wat was het minimumloon in 1979 en in 2019…? Wat kostte die kleine Fiesta (formaat A-segment) destijds? Wat kost nu een auto van vergelijkbare afmetingen?

Succes. Last maar zien dat mijn verhaal rond prijsontwikkeling van auto's niet juist is.

panter22
door panter22 Dec 18, 2019 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Die auto's van toen en nu zijn toch niet met elkaar te vergelijken. Vroeger was een auto een luxe product. Nu een gebruiksvoorwerp. Wat toen de Golf was, is de Tesla van nu.
Die prijzen moet je eens met elkaar vergelijken in verhouding tot het modale inkomen.

Iv
door Ivo W Dec 18, 2019 om 20:14
727 Antwoorden / Vragen

Nee, die auto's zijn inderdaad niet te vergelijken. Helemaal correct.

We krijgen nu gewoon veel meer waar voor ons geld wanneer we een auto kopen. Voor hetzelfde geld kopen we nu een veel luxere, betere, comfortabelere auto dan 30 of 40 jaar geleden.

Wat toen de Golf was, is helemaal niet de Tesla van nu. De Tesla van nu moet je vergelijken met een snelle, luxe en met de nieuwste snufjes van destijds volgehangen Mercedes. De Golf van toen was de 'Volkswagen' van toen, een ding wat voorzag in de vervoersbehoefte van de meeste gezinnen van toen. Goed te vergelijken met de gemiddelde B-segmenter anno nu.

Magnum007
door Magnum007 Dec 19, 2019 om 03:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Jij hebt een vreemde vergelijking van auto's.
Ook de waarde kun je niet goed inschatten.

Ik woonde tot mijn 38ste bij mijn moeder,daarom kon ik destijds een nieuwe auto contant betalen.

Voor exacte cijfers moet je maar even Googlen....;-)

Magnum007
door Magnum007 Dec 19, 2019 om 03:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Waarschijnlijk heb jij geen partner....;-)

Als je een partner hebt met inkomen ,kun je best een auto leasen....:-))))

Magnum007
door Magnum007 Dec 19, 2019 om 04:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Heren,laten we het gewoon eens worden:

Auto's zijn de de loop der jaren duurder geworden :maar ook groter,luxer,veiliger en soms mooier.

Een elektrische auto is leuk zakelijk,maar zodra je belasting moet betalen over het hele gewicht dan is het een dure grap en niet rendabel meer voor de gewone man.

De toekomst ligt waarschijnlijk bij de waterstofauto,maar het duurt nog wel een paar jaren voordat die in massaproductie gaat.

Iv
door Ivo W Dec 19, 2019 om 09:13
727 Antwoorden / Vragen

Nee, auto's zijn ten opzichte van het inkomen niet duurder geworden.

tijger1
door tijger1 Dec 19, 2019 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Fijn, op kosten van moeder een nieuwe auto kopen. Persoonlijk trek ik daarvoor zelf mijn portemonnaie, daarvoor hoeft mijn partner geen bindrage te leveren.

panter22
door panter22 - Dec 16, 2019 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Een 5 jarig contract kun je niet afsluiten met deze maatschappij. Het gaat om shortlease. Of maak je misschien reklame?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2019 om 10:20
16772 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al verschillende aanwijzingen. Op basis van het uitproberen van zowel volledig electrische auto's en ook hybride hebben wij toch gekozen voor alsnog een auto met benzinemotor. Belangrijkste redenen: de aanschafprijs in relatie met geschatte afschrijving, het te rijden aantal kilometers en dus het bereik zoals nu aan de orde is, het niet hebben van een parkeerplaats vlak bij de woning met aansluitmogelijkheid electrisch. Verder nog het bereik in relatie tot oplaad tijden, hogere kosten in relatie tot het extra gewicht door de accu's.
Contractduur 4 jaar met inmiddels redelijke waarborg dat de schadevrijejaren als eerder opgebouwd niet behoeven te vervallen.

mo
door mof - Dec 16, 2019 om 11:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waar heeft u dat vandaan: dat de actieradius de komende vijf jaar zo sterk zal verbeteren?
Hoeveel is die de afgelopen vijf jaar dan verbeterd?

Elektrische autos zijn nieuwe producten waarvan veel nog niet bekend is, zoals: hoe schrijf je die af etc. Voor deze onzekerheden betaalt u in de lease bijdrage.
Ja, voor zakelijk verkeer4, zeker als dit alleen in de stad of directe omgeving van de stad plaatsvindt. is dit ok, maar prive?

Verder is het overheidsbeleid dat 2030 alle NIEUW verkochte auto's elektrisch of op andere maniere duurzaam moeten zijn. Dit geldt niet voor tweedehands auto's.
Benzine blijft zeker de komende vijf jaar nog een veel gebruikte brandstof. Hoe de prijs daarvan zich ontwikkelt: dat is koffiedik kijken, gaat alleen maar omhoog, dat wel.

jo
door jorisw - Dec 16, 2019 om 11:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De leasebedragen liggen behoorlijk bij elkaar in de buurt tegenwoordig. Een Nissan Leaf wordt tegen hele aantrekkelijke bedragen aangeboden, zeker als je kijkt wat voor functionaliteit je krijgt.

Let vooral op de mogelijkheden om de auto op te laden als je voor een BEV gaat. Kan je thuis een laadpaal plaatsen? Zijn er op je werk mogelijkheden om te laden?  Als dat allemaal mogelijk is, dan is een BEV al snel aantrekkelijker. Ben je afhankelijk van openbare laadpalen dan wordt het al wat lastiger maar niet onmogeljik, mits ze wel in jouw woonwijk staan natuurlijk, anders wordt het wel lastig.

Daarnaast hangt het natuurlijk ook af van wat voor ritten je maakt. Als je vaak langere ritten maakt dan de actieradius van een EV dan kan benzine handiger zijn. Maar dit spreekt voor zich.

Voor normaal verkeer moet je je niet teveel aantrekken van de actieradius. Er wordt nog teveel vergeleken met ICE auto's, maar met een EV die je thuis en op het werk kunt opladen, vertrek je altijd met een volle batterij en hoef je onderweg niet te "tanken".