Sh
door SharonV Aug 14, 2019 om 22:47
Auto & vervoer

Is de garage fout?

2,5 week geleden heb ik bij een bovag garage een volkswagen golf 4 uit 2002 met 173000km voor €1675,- gekocht.

Een week geleden hoorde ik een piepend geluid en ben ik naar een garage in de buurt gereden die mij vertelde dat de remblokjes helemaal op waren en het ijzer op ijzer was en dat de auto onveilig was om mee te rijden.

De garage adviseerde mij om de Bovag garage op te bellen en hem dit probleem voor te leggen.

Dat advies had ik opgevolgd en direct de bovag garage gebelt waar ik de auto gekocht had.  Het ging niet zonder slag of stoot maar ik kon de auto brengen en de eigenaar zou kijken wat hij voor mij kon betekenen.

De auto kon ik de volgende dag ophalen. Bij het ophalen kon ik €75,- afrekenen omdat het volgens de eigenaar onder onderhoud viel en mijn kosten waren.

Gisteren reed ik met de auto naar de supermarkt en bij terug komst deed de centrale vergrendeling, alarm, de ramen en het binnen lampje niet meer.
Ik ging er vanuit de het een zekering was.

Vandaag wilde ik naar de garage rijden om te laten kijken of het een zekering was of wat anders de oorzaak was. Onderweg naar de garage ging de auto steeds zachter rijden tot hij zowat stil stond.

Auto langs de kant geparkeerd aan de dijk en de ANWB gebelt. Die constateerde dat het spruitstuk en een moer afgebroken waren van de EGR en dat er al aan gerommeld was door middel van kit.  De anwb heeft de auto bij de dichtstbijzijnde garage gezet.
De garage constateerde hetzelfde en vertelde mij dat dit best een dure reparatie gaat worden.

Meteen heb ik de garage opgebeld en het hun voor gelegd. De eigenaar van de garage gaf aan dat hij niks voor mij kon betekenen en dat ik het zelf maar uit moes zoeken ermee.

komt de garage waarbij ik de auto heb gekocht er zo makkelijk vanaf?
Wat zijn mijn rechten hierin?

ik snap heel goed dat het geen nieuwe auto is maar voor bijna €1700,- mag ik er toch wel vanuit gaan dat de auto langer mee mag gaan dan 2,5 week.

Ik heb de auto expres bij een garage gekocht met het idee dat ik dan wel een veilige/betrouwbare auto koop.
Helaas lijkt het steeds meer op een flinke miskoop.

2585 8 Rapporteer

me
door mein33 - Aug 14, 2019 om 22:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wanneer is er een geldige APK afgegeven, want die is ongeldig als de remblokken zijn versleten. En remblokken slijten niet in een paar weken tot het minimum af.
De verkoper dient niew remblokken te monteren en als ze dat niet willen, dan kunt u hier melding van maken bij de RDW i.v.m het afgeven van een onterecht goedkeuringsbewijs.
De 'keurmeester' zal daar niet blij mee zijn, dit soort geintjes kunnen hem zijn keurmeesterschap kosten !

tenormin
door tenormin Aug 14, 2019 om 23:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Goede tip aan de TS, @mein33. 2½ week na bij een aangesloten Bovag occasion te hebben gekocht: neem aan APK goedgekeurd: aangeven die garage.

brainless
door brainless Aug 15, 2019 om 02:38
324 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de keuring mag geen ijzer op ijzer zijn, maar je krijgt wel goedkeuring als er maar een minimum aan remvoering op zit.
Dit kan dan best in 2 weken weg zijn.

Bijna versleten remblokken of remschoenen zijn toegestaan in de APK keuring, hier wordt op het APK keuringsrapport aantekening van gemaakt. Volgens de APK keuringseisen mag ijzer op ijzer remmen niet, dan dient dit onderdeel vervangen te worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2019 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, normaal gesproken koop je een auto bij een garage, niet bij de slager of de drogist. Maar een auto van 17 jaar oud en ruim 173.000 km op de teller?

Niet de moeite genomen of het geld er voor uitgegeven om dat ding te laten keuren?

U hebt gewoon een wrak gekocht bij een beunhaas.

Th
door Thijs124 - Aug 14, 2019 om 23:48
289 Antwoorden / Vragen

Je hebt € 1500 te veel betaald voor het wrak van de week. Breng maar naar de sloop en ga sparen voor een echte auto. Zorg dat hij wegkomt dan betaal je geen verzekering en belasting meer.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 15, 2019 om 00:09
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Sharon,

Als je geen verstand van auto’s hebt,is het verstandig om eerst informatie te zoeken.

Onder de 2000 euro vind je bijna geen goede auto,tenzij van een familielid of vriend, die je een goede auto gunt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen,maar het blijft een gok als je een auto koopt zonder aankoopkeuring,wat overigens ook geld kost.

panter22
door panter22 - Aug 15, 2019 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Van een auto mag je verwachten dat hij rijdt en niet na 2,5 week er mee ophoudt. Zeker niet als zowel de wegenwacht als een onafhankelijke garage heeft constateerd dat er met kit mee gerommeld is.
De garage heeft een meldingsplicht en heeft dus niet gemeld dat e.e.a. niet helemaal goed meer was.
Je hebt zelf een onderzoeksplicht en een opgelapte auto kan best een proefrit aan. Daar kun je niet op afgaan.
Eis je geld terug plus die €75.
Lees deze info van de ANWB en volg het stappenplan.
https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands
L
aatste keuringsrapport als je dat niet gekregen hebt, opvragen:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/apk/keuringsrapport/apk-keuringsrapport-kwijt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2019 om 09:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk kan dit voor u van nut zijn: https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten Ik vraag mij echter af of hier wel sprake is van een BOVAG lid en zo ja of u mogelijk de auto heeft gekocht met daarbij afstand nemen van de BOVAG garantie. Normaliter wordt dat door BOVAG Garagehouders verleend maar bij de koop kan worden overeengekomen dat daar vanaf wordt gezien. Als dat het geval is heeft u 'een kat in de zak in de zak gekocht.
Ook ik ben van mening dat een auto uit 2002 met 'slechts'een km stand van 173.000 km's  wat vragen oproept, hoewel ca. 10.000 km's/jaar niet onmogelijk is.

U heeft er kennelijk ook geen goede proefrit mee gemaakt?
Maar als gezegd, als er sprake is van een BOVAG lid kunt u gebruik maken van hun geschillenregeling maar als u heeft afgezien van garantie geef ik u weinig kans.

Dat geldt ook als u civiel zou gaan procederen wat natuurlijk altijd kan maar dan is de vraag of een bedrag ad € 1.675 tenzij u strafrechtelijk iets zou kunnen bewijzen.

Mijn idee: uw citaat: Ik heb de auto expres bij een garage gekocht met het idee dat ik dan wel een veilige/betrouwbare auto koop''.  Neen dus en vooral niet met een dergelijke leeftijd, km stand etc.
Als al gevraagd: was er wel een geldig APK keuringsformkulier bij? Zo ja, dat geeft dan goede argumten om melding te doen bij de RDW.  https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/rdw

Th
door Thijs124 - Aug 15, 2019 om 09:20
289 Antwoorden / Vragen

TS heeft niet gezegd dat de APK van een dag eerder was. Bij de APK wordt niet de dikte van de remblokken opgemeten. APK is een moment opname. Als de remmen dan goed zijn zonder schurende geluiden is dat OK.

Gr
door Grunn1 Aug 15, 2019 om 09:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is inderdaad raar maar waar. I.v.m. de veiligheid moeten banden wel een minimum profiel diepte hebben tijdens de apk maar de remmen geen minimum voering. Wat zou veiliger zijn?

Th
door Thijs124 Aug 15, 2019 om 10:01
289 Antwoorden / Vragen

APK is geen garantie. Gelukkig is het einde van de remblokken duidelijk hoorbaar. Als iemand dan nog doorrijdt kan hij beter met de bus gaan in het vervolg.

Grunnen.
door Grunnen. - Aug 15, 2019 om 10:49
509 Antwoorden / Vragen

Bij een auto van 17 jaar oud kan er op ieder moment van alles kapot gaan ,vandaar dat er geen sprake is van een BOVAG garantie.Dat heeft met de leeftijd van de auto te makenDeze auto had toen je hem kocht niet meer waarde dan de sloopwaarde en had niet meer dan een paar honderd euro mogen kosten.Gauw naar de sloop brengen dus ,want iedere reparatie is weggegooid geld. Geld terug vorderen van verkoper is in dit geval lastig.