ri
door richard35 Sep 17, 2018 om 10:45
Auto & vervoer

Is deze handelswijze van het RDW correct?

Eind augustus heb ik bij de Opel dealer een prachtige oldtimer gekocht. Aangezien deze van origine Duits is moest deze nog op Nederlands kenteken gezet worden. Ondanks meerdere pogingen van de autodealer om dat voor elkaar te krijgen geeft het RDW(Rijksdienst Wegverkeer) aan: 'nee hoor, we zetten eerst de nieuwere auto's op kenteken en dan pas krijgt uw oldtimer een NL kenteken. Vanmorgen te horen gekregen dat het op zijn vroegst eind oktober! wordt. Kortom je koopt een auto en mag vervolgens ruim 2 maanden wachten met ophalen terwijl deze helemaal rijklaar is om mee te nemen.

Kan de RDW zulke willekeur hanteren in het op kenteken zetten? Bij mij komt het namelijk over als bijna discriminatie.

3456 7 Rapporteer

ja
door jackyh - Sep 17, 2018 om 10:58
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het is een overheidsinstelling dus zal het ongetwijfeld mogen.

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2018 om 11:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan de RDW zulke willekeur hanteren in het op kenteken zetten?
Zoals je merkt: ja.
Is trouwens een zaak voor de dealer.
Had bij importeren al gebeurd moeten zijn.

Iv
door Ivo W - Sep 17, 2018 om 11:26
729 Antwoorden / Vragen

Wat hier speelt is dat de grote importeurs (automerken) een vaste hoeveelheid capaciteit inkopen bij de RDW om wekelijks/maandelijks een bepaald aantal auto's op kenteken te zetten, zonder dat vooraf bekend is om welke auto's het gaat.

Voor de resterende capaciteit van de RDW geldt waarschijnlijk "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". In drukke tijden kan het dan inderdaad dat een particulier of ondernemer die slechts incidenteel een auto invoert daardoor langer moet wachten. Uw dealer is geen grote importeur met gegarandeerde capaciteit. Opel Nederland is dat (waarschijnlijk) wel.

Topantwoord

me
door mein33 - Sep 17, 2018 om 12:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uiteraard wilt u zo snel als mogelijk met uw milieuvervuilertje de weg op en dat is zeer begrijpelijk. ;-))
Zelf heb ik een Amerikaan met een V8 uit 1963 en rij daar af en toe voor m'n plezier een rondje mee om de kerk.
Echter de verkoop van  nieuwe auto's zit flink in de lift en daarmee is een economisch belang verbonden en heeft het RDW daarom mogelijk besloten om "nieuw" voorrang te verlenen op het "oud" voor de zondagsrijder.
Er zal geen sprake zijn van willekeur, maar van een wel overwogen besluit.
Om in dit geval de term "discriminatie" te benoemen is vast bij u opgekomen omdat u even niet op het woord "achtergesteld" kon komen.
Ga uw mond spoelen en veel plezier met uw nieuwe speeltje, waar nog voldoende aan te poetsen en te klussen zal zijn om die paar weekjes wachten door te komen. ;-))

he
door henk51 - Sep 17, 2018 om 12:45
90 Antwoorden / 0 Vragen

Auto invoeren als je hetzelf doet zonder afspraak duurt 1 a 1,5 week voor je kan rijden. Moet je wel voor half 8 aan de poort staan want ze keuren maar een beperkt auto's zonder afspraak. Zwolle gaat het snelst. Handleiding hoe te doen staat allemaal op internet. Vorige week vrijdag nog duitse auto ingevoerd
kenteken verwachten we voor vrijdag.Maar een garage gaat geen 1 of 2 uur wachten en voor half 8 voor de deur staan die maakt een afspraak en dat kan veel langer duren. Er zijn garages die voor 5 of 10 autos tegelijk een afspraak maken.

groeten Henk

vu2615
door vu2615 - Sep 17, 2018 om 23:14
81 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp niet wat dit met discriminatie te maken heeft.

ri
door richard35 Sep 18, 2018 om 09:00
204 Antwoorden / 37 Vragen

Heel simpel, waarom krijgt de ene auto een voorkeursbehandeling puur omdat deze jonger is? Als een ouder iemand voor een functie wordt afgewezen vanwege de leeftijd...dan noem je dat ook geen discriminatie maar gewoonste zaak van de wereld. Ondertussen via een maat van mij erop geattendeerd dat in A'dam Westpoort de RDW daar zonder problemen het op kenteken zet. Vandaag gelijk de dealer hierover inlichten

ne
door neodutchio Sep 18, 2018 om 09:14
5147 Antwoorden / 12 Vragen

@Richard35,wat u zegt klopt niet. Wat u al hebt gelezen is dat importeurs en de grote bedrijven veel capaciteit hebben opgekocht bij het RDW.
Als ik op zondag naar de Chinees ga en in de middag heeft iemand gebeld die 100 menu’s wil hebben om 18:00 uur, dan moet ik, als ik om kwart voor 6 binnenkom dus gewoon wachten tot ze klaar zijn met die 100 menu’s.
Als iemand de achtbaan reserveert om in 10 rondjes de hele buurt te laten gaan, moet ik ook gewoon wachten daarop.
Zo ook bij het RDW. Als u veel op de weg zit zal het wel opvallen. Veel auto’s van hetzelfde type hebben oplopende kentekens. Als u aanklopt bij het RDW staat u dus gewoon achteraan in de rij. Gaat u naar een lokaal punt van de RDW kan u daar gewoon geholpen worden.
Het heeft dus totaal niets met discriminatie te maken.

vu2615
door vu2615 Sep 19, 2018 om 17:21
81 Antwoorden / 3 Vragen

Nooit geweten dat je auto's ook al kunt discrimineren