ahansen
door ahansen Nov 30, 2021 om 19:42
Auto & vervoer
Is dit een uitrit?

Beste,
Ik zoek duidelijkheid over de volgende situatie. De bijgevoegde foto is van een afgesloten parkeerplaats direct gelegen aan een sportterrein te Nijmegen. Wanneer men dit parkeerterrein verlaat, is hij/zij dan verplicht voorrang te verlenen aan ál het overige verkeer, of geld hier de regel, rechts gaat voor?
Deze parkeerplaats heeft één in-/uitgang. Naar mijn inzien betreft deze in-/uitgang een duidelijk een uitritconstructie waarbij men voorrang moet verlenen aan ál het overige verkeer (voetgangers, bestuurders, etc). Dit herken ik aan het duidelijke verschil in het wegdek, de aangelegde (stoep)rand, trottoir en lichte ophoging bij het verlaten van het afgesloten parkeerterrein. Er staan géén borden die aangeven dat het om een normale weg gaat met gelijkwaardig kruispunt. Deze parkeerplaats heeft géén doorgang waarmee je met de auto of fiets eventueel zou kunnen doorrijden, er staan namelijk geen borden die aangeven dat het een doodlopende weg betreft. Met andere woorden, het betreft dus een gesloten parkeerplaats met maar één in-/uitgang. Valt dit niet onder de wet 'bestemmingscriterium' waardoor artikel 54 van kracht wordt? Een parkeerplaats is nu eenmaal géén doorgaande weg, en al helemaal niet wanneer er niet doorgereden kan worden aan de andere kant maar er maar één in-/uitgang aanwezig is. Kortom, gaat het gewoon om een uitrit, of zie ik iets over het hoofd?
Dank!

4945 16 Rapporteer

Be
door Bewaklu - Nov 30, 2021 om 19:51
131 Antwoorden / 1 Vragen

Geen doorgaande weg, ander type bestrating en als ik het goed zie, een lichte verhoging in de straat?
Uitrit dus.

sira
door sira - Nov 30, 2021 om 20:13
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Zonder twijfel een uitrit

Iv
door Ivo W - Nov 30, 2021 om 20:16
729 Antwoorden / Vragen

Uitrit.

Afwijkende bestrating van de stoep loopt aaneengesloten door.

me
door mein33 - Nov 30, 2021 om 21:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geen twijfel dat het hier om een uitrit gaat !

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 30, 2021 om 21:10
2048 Antwoorden / Vragen

In mijn hoofd geen twijfel, uitrit.

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2021 om 21:40
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Uitrit. En fijn dat ik nieuwe vragen "zo snel" krijg. ;-((

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 30, 2021 om 21:52
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte A. Hansen,

Kunt u ons vertellen waar (welke straat/stad) dit is?

justmeagain
door justmeagain Nov 30, 2021 om 23:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus in Amsterdam is het wel een uitrit maar in Heiloo niet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2021 om 23:04
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Ik zou graag de buurt willen zien via streetview.

Gr
door Grunn1 Dec 1, 2021 om 10:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De foto is overduidelijk dus wat de buurt er mee te maken heeft behalve je onbevredigende nieuwsgierigheid weet ik niet.

Ja
door JannieBoe Dec 1, 2021 om 17:18
124 Antwoorden / Vragen

Goed punt Geboren Amsterdammer.
Als je duidelijkheid vraagt over een situatie met al z'n ins en outs dan kan is een adres wel zo handig.
Iedereen dan een complete mening vormen over de situatie ter plekke.
Een klein fotootje en de beschrijving van één kant geeft niet perse een eensluidend beeld van de situatie op te leveren.

Tot nu toe is het vragen naar de onbekende weg ;)

sw
door swat1500 - Nov 30, 2021 om 23:24
3777 Antwoorden / 0 Vragen

In de CROW richtlijn staat hoe een uitrit constructie eruit zou moeten zien. Rechters vallen vaak bij discussie over wanneeer er wel of geen sprake is vaak terug op die richtlijn. De Wet kent geen definitie van een uitrit. Dat de bestrating van een zijweg anders is dan die van een kruisende weg is alleen relevant bij een kruising van een onverharde en een verharde weg.

De "uitrit" zichtbaar op de foto voldoet niet aan de CROW richtlijn. Niet gesteld kan worden in deze specifieke situatie dat het voor elke weggebruiker onmiddellijk duidelijk is dat hier sprake is van een uitrit. Het zou me niet verwonderen dat een rechter zal bepalen dat hier sprake is van een gelijkwaardige kruising.

Een toegang tot een parkeerplaats of een (doodlopende) zijweg is niet altijd automatisch een uitrit. Een en ander is zeer afhankelijk van de weginrichting en de verkeersborden ter plaatse.

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2021 om 00:14
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Of het een uitrit is durf ik niet met meer dan 50% zekerheid te zeggen, wel moet u ALLE VERKEER, tot voetgangers toe ten allen tijde voorrang verlenen.

panter22
door panter22 - Dec 1, 2021 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zie geen afgesloten parkeerplaats, maar een weg waar aan beide zijden geparkeerd kan worden. Dat het een doodlopende weg is, maakt het niet anders.
Een normale weg met een gelijkwaardig kruispunt heeft geen borden. Borden worden pas geplaatst al het geen normale weg is.
De situatie lijkt op hierop:
https://indebuurt.nl/apeldoorn/genieten-van/mysteries/verkeersdiscussie-aan-de-imkersdreef-wie-heeft-hier-voorrang~117679/
Men kwam tot de conclusie dat het geen uitrit betrof.
Leg je vraag eens voor aan de gemeente. De gemeente is wegbeheerder en zal moeten weten op het hier een uitrit betreft of niet.

gerbera
door gerbera - Dec 1, 2021 om 11:00
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje onduidelijke sitiuatie maar ik zie nergens verkeersborden staan dus zou hier sprake zijn van een gelijkwaardige kruispunt. Verwarring kan onstaan door het "klinkerpad", tussen de witte  lijnen, waaraan niet gezien kan worden of dit een voet of fietspad betreft. De door u aangegeven betegeling als zijnde voetpad is dan wel erg vreemd omdat deze aan weerzijde op het gras uitkomt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2021 om 11:10
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben van mening dat dit onduidelijk is. Het antwoord van @SWATT1500 lijkt mij het meest juist omdat viir zoiver ik weet er sprake is van een uitrit situatie als er ook een verhoging is. Het lijkt mij dat u het beste bij uw gemeente hierover navraag kunt hoe men dit bij de afdeling Verkeer van uw gemeente ziet.

Ik kan de antwoorden van anderen dat het wel een uitrit is ook wel volgen gelet op de aspecten als doorlopen voetgangersbestrating.

Ergo: raadpleeg een medewerker van uw gemeente of evt. de verkeerswethouder of de situatie die u noemt onder het 'beschermingscriterium' valt..

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 1, 2021 om 18:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie geen Bordje met Straatnaam dus  ook  een reden dat ik voor Uitrit zou kiezen.

Wel is  paar Haaientanden verven wel zo slim  in dit soort gevallen maar niet verplicht.

De Hornbach  voor zover ik weet  op elke uitrit parkeerplaats wel gedaan.

He
door Henderik72 - Jan 1, 2022 om 09:59
1 Antwoorden / Vragen

Duidelijk een uitrit waarop je geen voorrang hebt, te herkennen aan de constructie.
Goed dat je deze vraag stelt, want volgens mijn waarneming blijken veel automobilisten die van rechts uit een uitrit komen niet op de hoogte te zijn van deze verkeersregel.

Zie deze website met wat lange maar juridisch sluitende uitleg.
https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-antwoord/is-dit-een-uitrit-of-niet

gerbera
door gerbera Jan 1, 2022 om 11:32
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Welke constuctie, ik zie nergens een doorlopend voetpad, een verhoging, haaientanden of borden staan.

rj
door rjw - Jan 1, 2022 om 16:25
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Wat staat er op de borden bij de lantaarnpaal?

Ja
door JannieBoe - Jan 2, 2022 om 10:53
124 Antwoorden / Vragen

Op de borden staat Sportpark Schoonhorst. En dat bevindt zich ter hoogte van Kerkstraat 58 in Nijmegen.
Het was 'even' speuren via Google maar dan heb je ook wat ;)
Het lijkt toch wel erg op een parkeerterrein zonder doorgaande weg.
Wat de aanleiding was voor @AHANSEN was om de vraag te stellen blijft onduidelijk. Een aanrijding misschien? Een geschil daarover?

rj
door rjw Jan 2, 2022 om 12:32
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Thanks. Ook als je van boven kijkt in google maps dan is het inderdaad overduidelijk een parkeerplaats voor het sportcomplex.

panter22
door panter22 Jan 2, 2022 om 18:25
6599 Antwoorden / Vragen

Als je op de weg rijdt, dan moet duidelijk zijn of het een weg is of een uitrit. Het moet niet zo zijn dat je achtraf google maps moet raadplegen wat de situatie is.

rj
door rjw Jan 2, 2022 om 20:55
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@panther: Als je op de doorgaande weg rijdt hoef je dat ook eigenlijk helemaal niet te zien of te weten. Degene die van de parkeerplaats komt moet dat weten. Als die persoon op die plek niet doorheeft dat het geen weg is maar een parkeerplaats kan die beter z'n rijbewijs inleveren. Verder staat het personen die op de doorgaande weg van links komen op de doorgaande weg natuurlijk vrij om even in te houden bij twijfel.