an
door ansto62 Jul 9, 2012 om 19:17
Auto & vervoer

Kan een assurantiekantoor een auto afmelden bij de RDW

Mijn neef heeft eind mei rechtstreeks de premie voor zijn auto overgemaakt aan de internet-verzekeringsmaatschappij ..... Twee dagen later werd deze premie ook automatisch (zoals iedere maand) van zijn rekening afgeschreven. De verzekeringsmaatschappij heeft niet gereageerd op deze dubbele premiebetaling. Vier weken later heeft mijn neef 1x de premie ad € 22,92 laten storneren in de veronderstelling dat eind juni de premie voor de volgende maand weer automatisch wordt afgeboekt. Dit blijkt niet te zijn gebeurd en hij ontving op 6 juli een mail met de volgende tekst: "Van de maatschappij ............ ontvingen wij het bericht dat de autopremie van de maand juni 2012 euro 22,92 nog niet is betaald. Wilt u zorgen dat dit bedrag snel overgemaakt wordt naar de maatschappij? Bij niet op tijd betalen wordt de auto afgemeld bij de RDW."
Vanmorgen heb ik telefonisch contact gehad met het assurantiekantoor. Nu blijkt dat zij de 1x teveel betaalde premie wilden gebruiken in plaats van de automatische afschrijving eind juni. Het lijkt mij billijk dat zij mijn neef hiervan in kennis hadden moeten stellen. Hij is nu wanbetaler geworden zonder het te weten en dat voor een bedrag van € 22,92!
Ik heb 2 vragen: Mag een assurantiekantoor dreigen met afmelding bij de RDW en kunnen zij dit dreigement ook werkelijk ten uitvoer brengen (terwijl zij naar onze mening zelf in gebreke zijn gebleven).

3805 13 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 9, 2012 om 19:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als ze je uit de verzekering gooien dan melden ze je af....dan kun je bon verwachten voor niet verzekerd zijn.
Maar kan me niet voorstellen dat ze dat na een eenmalig `misverstand` bij altijd nette betaling al zullen doen............
Maar dus nooit zelf maar wat gaan doen /verrekenen of storneren Zonder contact want zoals je ziet werkt dat veelal niet en ontstaan daardoor problemen.

vladja
door vladja - Jul 9, 2012 om 20:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kan het verhaal niet volgen.

Er is een verzekering gesloten bij een internetverzekeringsmaatschappij. Dat is toch een rechtstreeks verzekering zonder tussenpersoon/assurantiekantoor?

En dan komt er een brief van een tussenpersoon, dat die bericht van de maatschappij ontvangen heeft etc.

Ja, natuurlijk geven ze de waarschuwing dat - als er niet snel betaald wordt - de auto wordt afgemeld bij de RDW. Zolang de auto op naam van de verzekeringsmaatschappij aangemeld is als zijnde verzekerd bij de RDW, moet de maatschappij (wettelijk verplicht) schade aan een tegenpartij vergoeden als er iets gebeurt, terwijl ze geen verzekeringsgeld hebben ontvangen.

Sterker nog: een verzekeringsmaatschappij loopt nog 16 dagen na de datum van afmelding het risico schade te moeten vergoeden, tenzij er een andere verzekering is afgesloten. Dat heeft na-risico. Daarom zijn ze snel met afmelden.

Vladja

grindweg
door grindweg - Jul 9, 2012 om 21:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo vladja.
het is nu nog 48 uur en geen 10 dagen meer.

ansto62
ja net als ze u aanmelden kunnen zij u ook afmelden lees even uw polis goed door.
uw neef is fout geweest hij had toen direct 1x moeten storneren
net als vladja schrijft snap ik uw verhaal ook niet helemaal.

vladja
door vladja - Jul 9, 2012 om 21:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=grindweg schreef op maandag 9 jul 2012, 21:02]hallo vladja.
het is nu nog 48 uur en geen 10 dagen meer.

WAM, geldend 09-07-2012 (vandaag).

Artikel 13

4. De verplichtingen van de verzekeraar jegens de benadeelde blijven bestaan voor ongevallen en gebeurtenissen welke plaats vinden binnen 16 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop volgens de kennisgeving van de verzekeraar de verzekering is beëindigd, vernietigd, ontbonden of geschorst of de dekking is geschorst, mits de kennisgeving binnen 30 dagen na de aanvang van die dag bij de Dienst Wegverkeer is gedaan. Indien de verzekeraar de kennisgeving niet binnen de in de vorige zin bedoelde termijn van 30 dagen heeft gedaan, blijven zijn verplichtingen jegens de benadeelde bestaan voor ongevallen en gebeurtenissen welke plaats vinden binnen 16 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de kennisgeving bij de Dienst Wegverkeer is ingediend. De Algemene termijnenwet is op de in dit lid genoemde termijnen niet van toepassing.

Over welke 48 uur heb je het?

Vladja

an
door ansto62 - Jul 9, 2012 om 22:11
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp die wettekst, maar was het niet netter geweest als dat assurantiekantoor een betalingsherinnering had gestuurd? En waarom is die automatische afschrijving eind juni niet gedaan? Dit wat er nu is gebeurd, had helemaal niet nodig geweest. Die verzekeringsmaatschappij is waarschijnlijk dezelfde als het assurantiekantoor. Met de verzekeringsmaatschappij kan ik niet in contact komen. Eind van deze maand wordt het rechtgetrokken, heb ik de man van het assurantiekantoor beloofd. Hij kon mij niet garanderen dat de auto dan niet al was afgemeld bij de RDW... Ik was vanmorgen behoorlijk kwaad en heb gezegd dat hij dat dan maar moest doen, maar dat ik het er niet bij zou laten zitten. Gewoon een misverstand.
Ik kan me voorstellen dat jullie het verhaal soms niet helemaal begrijpen. Mijn neef vaart en is dikwijls het land uit. Zijn salaris komt nooit op dezelfde dag, maar wel voor het begin van de volgende maand. Daarom zet ik voor hem iedere maand zijn vaste lasten in de verzendlijst bij de bank, zodat alles op tijd wordt betaald.

emcede
door emcede - Jul 9, 2012 om 22:24
961 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ansto62 schreef op maandag 9 jul 2012, 22:11]Eind van deze maand wordt het rechtgetrokken, heb ik de man van het assurantiekantoor beloofd. Hij kon mij niet garanderen dat de auto dan niet al was afgemeld bij de RDW... Ik was vanmorgen behoorlijk kwaad en heb gezegd dat hij dat dan maar moest doen, maar dat ik het er niet bij zou laten zitten. Gewoon een misverstand.

Heel slecht idee! Het erop aan laten komen brengt veel grotere problemen met zich mee dan een dubbel betaald bedrag van 22 euro! Zorg dat je de twee problemen, die er feitelijk spelen, oplost:
- de achterstallige premie moet betaald worden
- zoek uit waar de automatische incasso mis is gegaan

Als u neef zo weinig thuis is, waarom moet er dan iets handmatig betaald worden? Dat is toch vragen om problemen?

Het beste kunt u gewoon de aanmaning zo snel mogelijk betalen, en tegelijkertijd schriftelijk vragen stellen over hoe dit in elkaar zit. Doe dit bij voorkeur niet telefonisch want dan heb je nog geen bewijs. En misschien voor de beeldvorming of mogelijk verdere hulp hier: wie is de verzekeraar, en wie is de tussenpersoon? Een 'internetverzekeraar' werkt niet met tussenpersonen.

fammass
door fammass - Jul 12, 2012 om 23:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

een auto "afmelden" zoals jij zegt gebeurt bij de apk (melding keuring compleet wachten evt. steekproef) en alleen garage bedrijven aangesloten bij de RDW kunnen dit
de verzekering kan niet "afmelden".
dus dreigen kunnen ze uitvoeren niet!

dreigen kan iedereen!

vladja
door vladja - Jul 13, 2012 om 09:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=fammass schreef op donderdag 12 jul 2012, 23:53]een auto "afmelden" zoals jij zegt gebeurt bij de apk (melding keuring compleet wachten evt. steekproef) en alleen garage bedrijven aangesloten bij de RDW kunnen dit
de verzekering kan niet "afmelden".
dus dreigen kunnen ze uitvoeren niet!

dreigen kan iedereen!

Er zijn meer hondjes die Fikkie heten en ook meer soorten afmeldingen dan alleen bij een APK keuring.

Een verzekeringsmaatschappij meldt een kenteken af bij de RDW als het niet langer verzekerd is via die verzekeringsmaatschappij (polis stopgezet). Dat kan zijn omdat de verzekering opgezegd is door verzekeringnemer, maar ook omdat de verzekeringsmaatschappij van haar kant de verzekering be-eindigd heeft wegens wanbetaling.

Vladja

fammass
door fammass - Jul 14, 2012 om 22:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 13 jul 2012, 09:40][quote=fammass schreef op donderdag 12 jul 2012, 23:53]een auto "afmelden" zoals jij zegt gebeurt bij de apk (melding keuring compleet wachten evt. steekproef) en alleen garage bedrijven aangesloten bij de RDW kunnen dit
de verzekering kan niet "afmelden".
dus dreigen kunnen ze uitvoeren niet!

dreigen kan iedereen!

Er zijn meer hondjes die Fikkie heten en ook meer soorten afmeldingen dan alleen bij een APK keuring.

Een verzekeringsmaatschappij meldt een kenteken af bij de RDW als het niet langer verzekerd is via die verzekeringsmaatschappij (polis stopgezet). Dat kan zijn omdat de verzekering opgezegd is door verzekeringnemer, maar ook omdat de verzekeringsmaatschappij van haar kant de verzekering be-eindigd heeft wegens wanbetaling.

Vladja

mooi gegoogled vladja..

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 14, 2012 om 22:53
252 Antwoorden / 68 Vragen

Afmelden kan je alleen zelf doen, bij verkoop of bij schorsen

stacey
door stacey - Jul 14, 2012 om 23:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--De controle op de verzekeringsplicht voor gekentekende motorrijtuigen werkt als volgt. Iemand koopt een auto en sluit daarvoor een verzekering af. De verzekeraar meldt de auto aan bij het Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie (vroeger heette deze overheidsinstelling de Rijksdienst voor het Wegverkeer, afgekort de RDW.--

--Wanneer de WA-verzekering van een motorrijtuig wordt beëindigd of opgeschort, dan moet de verzekeraar het motorrijtuig afmelden bij de RDW met behulp van de zogenaamde meldcode van het kentekenbewijs --Bron

Dt is dus ook het geval als je niet zelf maar de verzekeraar de verzekering beëindigd, wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen ?
Volgens mij had Vladja het al duidelijk genoeg gezegd........

vladja
door vladja - Jul 15, 2012 om 09:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kamphuysen schreef op zaterdag 14 jul 2012, 22:53]Afmelden kan je alleen zelf doen, bij verkoop of bij schorsen

Voor iemand, die in z'n profiel heeft staan juridisch advies te kunnen geven, moet je nog een hoop bijleren of je beperken tot zaken waar je wel verstand van hebt.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 15, 2012 om 10:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De eigen betaling kan niet gestorneerd worden de automatische incasso wel, dat is hier dan ook gebeurt. De verzekeringsmaatschappij krijgt een melding dat de a.i. niet gelukt is dus achterstand. De eigen betaling wordt als zijnde onbekend teruggestort op de rekening er is namelijk geen betalingskenmerk bekend. Storneren is vaak ook het opzeggen van de a.i. en wordt pas naar overleg hervat.