Kan er geen Dynamo in geplaatst worden ,zoals in een benzine of dieselmotor.
In een Benzine of Diesel auto zit een Dynamo om de Accu tijdens het rijden op te laden.
Kan dit dan niet met al die techneuten ook in zulk type auto.
Hoef je niety aan zulke laadpaal te staan wachten tot dat je weer even verder kunt.
Tja, dan zou je zoiets als een perpetuum mobile hebben en dat moeten ze nog uitvinden. ;-)
Er zijn al eeuwen vele pogingen gedaan, maar zolang de vier wetten van de thermodynamica gelden, zal het nooit iets worden.
Wat bedoelt u met deze vraag, in auto's die op brandsttof rijden zit een dynamo die de accu oplaadt die nodig ius voor de lectrische zaken in de auto zoals starter, radio, venti;atie etc. Ook een dynamo om een accu op te laden om dan te rijden kan eenvoudig niet. Daar is een natuurkundig begriop voor waarvan ik even niet op de naam kom. Het komt neer op het zelfde als een windturbine op een zeilboot.
Aan windturbines en zonnepanelen zijn veelal accu's gekoppeld voor opslag als er geen directe vraag van het reguliere netwerk is.
Een windmolen op een zeilboot kan wel. De wieken gaat draaien en de boot gaat vooruit.
De wieken functioneren als zeil. Het is zelfs mogelijk om wat energie op te wekken, genoeg om een accu op te laden.
Zo’n boot is niet geschikt voor de binnenwateren, te breed, te hoog.
Er zijn weldegelijk windturbines voor zeilboten als noodstroom voorziening.
@COSTNIX, kijk even naar mijn 'avater'. Er zijn inderdaad schepen die op basis van windturbines worden voortbewogen m
aar bij een schip dat wordt voortbewogen op kracht van de zeilen (wind in de zeilen) kun je met een turbine(tje) hoogstens enerigie energie vangen om ventilatoren te doen bewegen maar dan zelfs niet als je 'de wind dood vaart'.
Ps. N.a.v. miijn avater, oud koopvaardij officier en o.a. docent zeevaartkunde en zeemanschap.
Zoiets heet een hybride auto en is niet nieuw. De oudste is van 1899.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hybride_auto
Diesel-electrische locomotieven zijn er ook hybride en bestaan allang.
Diesel-electrische locomotieven zijn er ook hybride
De dieselmotor drijft alleen een generator aan die de stroom levert voor de tractiemotoren. Dus niks hybride aan.
Daar heeft u gelijk in
Er ontbreekt een gigantische versnellingsbak in een DE. Anders zou de generator en tractiemotoren niet nodig zijn.
Het kan wel, maar is niet praktisch.
Als dat de oplossing was hadden al die techneuten het al lang in praktijk gebracht, dynamo aandrijven kost ook energie.
Benzineauto b.v. welke met licht aan rijdt,waardoor dynamo stroom moet leveren, verbruikt meer benzine.
Is helemaal niet nodig, het kan namelijk veel simpeler. Want je kan via de aanstekeraansluiting je elektrische auto opladen.
Plus 10, zal deze eens voorleggen aan mijn dealer
Dat zou kunnen als er 2 accupakketten in de auto zitten, 1 voor het rijden en 1 voor het opladen door de dynamo. Is het ene pakket leeg moet je dan overschakelen op het ander pakket zodat het lege weer opgeladen kan worden. Is alleen de vraag.. waar laat je de passagiers die mee rijden en hoe zwaar zal zo'n auto dan wel niet wordenen hoeveel km je moet afleggen alvorens het pakket is opgeladen.
Nee, ook dan zou het niet kunnen.
@GERBERA, @EDRICK3 herinnerde mij al aan het begrip 'perpetuum mobile'.
@pmhstassen,
Het aandrijven van een dynamo kost energie.
Bij de aandrijving van een (kleine) dynamo om een eenvoudige 12V accu op te laden is dit eigenlijk nauwelijks noemenswaardig.
Echter bij een e.auto gaat het om een veelvoud van die ene 12V accu.
Daarom zou er een vele malen zwaardere dynamo moeten worden geplaatst om dat accupakket (want daar gaat het om) op te laden.
Het energieverlies door de zwaardere dynamo zal bijna net zo groot zijn als dat het zal opleveren en is daarmee niet rendabel omdat het niets oplevert.
Als dat al wel zo zou zijn dan zou er geen infrastruktuur worden aangelegd met al die laadpalen die het straatbeeld meer en meer gaan bepalen.
Ik bedenk me dat er wel een uitzondering(etje) is. Er zijn systemen die de remenergie opslaan in het accusysteem waarna de energie weer benut kan worden voor het rijden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schuursponsjes en micro-plastic
Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Ni ... Lees meer
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer