pmhstassen
door pmhstassen Mar 24, 2019 om 10:21
Auto & vervoer

Kan er geen Dynamo in geplaatst worden ,zoals in een benzine of dieselmotor.

In een Benzine of Diesel auto zit een Dynamo om de Accu tijdens het rijden op te laden.

Kan dit dan niet met al die techneuten ook in zulk type auto.

Hoef je niety aan zulke laadpaal te staan wachten tot dat je weer even verder kunt.

3209 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 24, 2019 om 10:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, dan zou je zoiets als een perpetuum mobile hebben en dat moeten ze nog uitvinden. ;-)

costnix
door costnix Mar 24, 2019 om 11:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn al eeuwen vele pogingen gedaan, maar zolang de vier wetten van de thermodynamica gelden, zal het nooit iets worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 24, 2019 om 10:31
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Wat bedoelt u met deze vraag, in auto's die op brandsttof rijden zit een dynamo die de accu oplaadt die nodig ius voor de lectrische zaken in de auto zoals starter, radio, venti;atie etc. Ook een dynamo om een accu op te laden om dan te rijden kan eenvoudig niet. Daar is een natuurkundig begriop voor waarvan ik even niet op de naam kom. Het komt neer op het zelfde als een windturbine op een zeilboot.

Aan windturbines en zonnepanelen zijn veelal accu's gekoppeld voor opslag als er geen directe vraag van het reguliere netwerk is.

costnix
door costnix Mar 24, 2019 om 11:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een windmolen op een zeilboot kan wel. De wieken gaat draaien en de boot gaat vooruit.
De wieken functioneren als zeil. Het is zelfs mogelijk om wat energie op te wekken, genoeg om een accu op te laden.
Zo’n boot is niet geschikt voor de binnenwateren, te breed, te hoog.
Er zijn weldegelijk windturbines voor zeilboten als noodstroom voorziening.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 24, 2019 om 19:27
16835 Antwoorden / 202 Vragen

@COSTNIX, kijk even naar mijn 'avater'. Er zijn inderdaad schepen die op basis van windturbines worden voortbewogen m aar bij een schip dat wordt voortbewogen op kracht van de zeilen (wind in de zeilen) kun je met een turbine(tje) hoogstens enerigie energie vangen om ventilatoren te doen bewegen maar dan zelfs niet als je 'de wind dood vaart'.

Ps. N.a.v. miijn avater, oud koopvaardij officier en o.a. docent zeevaartkunde en zeemanschap.

costnix
door costnix - Mar 24, 2019 om 10:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zoiets heet een hybride auto en is niet nieuw. De oudste is van 1899.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hybride_auto
Diesel-electrische locomotieven zijn er ook hybride en bestaan allang.

gerbera
door gerbera Mar 24, 2019 om 10:56
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Diesel-electrische locomotieven zijn er ook hybride

De dieselmotor drijft alleen een generator aan die de stroom levert voor de tractiemotoren. Dus niks hybride aan.

costnix
door costnix Mar 24, 2019 om 11:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u gelijk in
Er ontbreekt een gigantische versnellingsbak in een DE. Anders zou de generator en tractiemotoren niet nodig zijn.
Het kan wel, maar is niet praktisch.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2019 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe wordt die dynamo dan aangedreven? Door stroom uit de accu’s?

Ge
door Genee - Mar 24, 2019 om 10:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als dat de oplossing was hadden al die techneuten het al lang in praktijk gebracht, dynamo aandrijven kost ook energie.
Benzineauto b.v. welke met licht aan rijdt,waardoor dynamo stroom moet leveren, verbruikt meer benzine.

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2019 om 10:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is helemaal niet nodig, het kan namelijk veel simpeler. Want je kan via de aanstekeraansluiting je elektrische auto opladen.

Gr
door Grunn1 Mar 24, 2019 om 11:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Plus 10, zal deze eens voorleggen aan mijn dealer

gerbera
door gerbera - Mar 24, 2019 om 11:02
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Dat zou kunnen als er 2 accupakketten in de auto zitten, 1 voor het rijden en 1 voor het opladen door de dynamo. Is het ene pakket leeg moet je dan overschakelen op het ander pakket zodat het lege weer opgeladen kan worden. Is alleen de vraag.. waar laat je de passagiers die mee rijden en hoe zwaar zal zo'n auto dan wel niet wordenen hoeveel km je moet afleggen alvorens het pakket is opgeladen.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2019 om 11:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, ook dan zou het niet kunnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 24, 2019 om 11:51
16835 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, @EDRICK3 herinnerde mij al aan het begrip 'perpetuum mobile'.

me
door mein33 - Mar 24, 2019 om 11:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pmhstassen,

Het aandrijven van een dynamo kost energie.
Bij de aandrijving van een (kleine) dynamo om een eenvoudige 12V accu op te laden is dit eigenlijk nauwelijks noemenswaardig.
Echter bij een e.auto gaat het om een veelvoud van die ene 12V accu.
Daarom zou er een vele malen zwaardere dynamo moeten worden geplaatst om dat accupakket (want daar gaat het om)  op te laden.
Het energieverlies door de zwaardere dynamo zal bijna net zo groot zijn als dat het zal opleveren en is daarmee niet rendabel omdat het niets oplevert.
Als dat al wel zo zou zijn dan zou er geen infrastruktuur worden aangelegd met al die laadpalen die het straatbeeld meer en meer gaan bepalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 24, 2019 om 19:37
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Ik bedenk me dat er wel een uitzondering(etje) is. Er zijn systemen die de remenergie opslaan in het accusysteem waarna de energie weer benut kan worden voor het rijden.

aurora1
door aurora1 - Mar 24, 2019 om 23:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat let u om zelf zoiets uit te vinden?