sy
door sylli Jun 1, 2011 om 23:18
Auto & vervoer

Kan Euro 95 gemengd worden met Euro 98?

Beste forummers,

Heb een vraag die misschien in de categorie "beetje dom" valt, maar ik vraag me af of het kwaad kan om een halflege tank waar Euro 95 inzit, te vullen met Euro 98.
Op Google zie ik voornamelijk info over de samenstelling, maar ik kom er niet achter of het kwaad kan deze 2 benzinesoorten te mixen.

159773 36 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 1, 2011 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk hier eens

Er staat een klein stukje tussen over euro 98

ve
door verwijderd - Jun 2, 2011 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vragen zijn nooit dom, maar als het een moderne motor betreft zou ik het niet doen want dan gaat de inspuit computer hele rare dingen doen, die is namelijk zo ingesteld dat die op octaan arme dus 95 het beste loopt.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2011 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op donderdag 2 jun 2011, 00:40: Vragen zijn nooit dom, maar als het een moderne motor betreft zou ik het niet doen want dan gaat de inspuit computer hele rare dingen doen, die is namelijk zo ingesteld dat die op octaan arme dus 95 het beste loopt.

Deze informatie is ook voor mij van nut geweest. Bedankt Ron530!

ve
door verwijderd - Jun 2, 2011 om 01:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan geen kwaad.
De auto zou zelfs zuiniger moeten rijden op 98.

E98 is bedoeld voor motoren met meer PK's (de zwaardere/sterkere auto's dus)

Het mengen ervan is geen probleem.
Ik ben geen chemicus, maar ergens verwacht ik dat je benzinemengsel nu een soort van Euro 96 1/2 zou moeten zijn.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2011 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wil het geval: mijn tank was nog voor een kwart gevuld en ik dacht: ik gooi 'em even vol voor het weekeinde. Maar bij de self-service pomp aangekomen, bleken alle slangen/pompen van Euro 95 buiten werking en kon je alleen Euro 98 en diesel tanken.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2011 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gijsvogel: ik heb geen idee hoeveel PK mijn auto is, maar het is een Mazda 323 sedan uit bouwjaar 2001 met een 1.6 motor. T'is een vrij grote bak, maar of hij dan ook gezien kan worden als zwaarder/sterker???

Maar goed, je zegt dat mengen gaan probleem is. Dus het heeft geen gevolgen voor de motor of andere onderdelen dat er opeens een ander soort benzine inzit?

ve
door verwijderd - Jun 2, 2011 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor,

Heb per ongeluk wel eens hetzelfde meegemaakt met een suzuki alto een jaar of 8 geleden... die rijdt nog als de brandweer en nooit motorproblemen mee gehad.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik tank in Nederland altijd Euro 95.
Als ik in Duitsland ben, tank ik om en om Euro 95 en de goedkopere Euro met een lager octaangehalte. Geen enkel probleem met wat voor auto dan ook.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan absoluuut geen kwaad doen,Wel de prestaties verhogen.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan geen kwaad. En dat is maar goed ook want sommige automotoren kunnen niet tegen E10 brandstof. Wie bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk gaat tanken en normaal altijd Euro95 tankt zal er daar achter komen dat dan soms uitsluitend E10 met octaangehalte van 95 getankt kan worden. Als jou automotor niet geschikt is voor E10 brandstof zal je Euro98 moeten tanken.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

sylli, je kan 95 en 98 rustig door elkaar heen gebruiken. Het verschil is het octaangehalte waardoor de brandstof klopvaster wordt.

Dit houd weer in dat een 98 brandstof een secuurdere ontbranding heeft dan een 95 brandstof (oftewel een 95 brandstof ontbrand iets sneller waardoor deze al zou kunnen ontbranden voordat de bougie gevonkt heeft, 98 heeft daar minder last van).
De huidige motoren zijn gebouwd op waarden al onder de 95 en kunnen dit prima hebben. Je ziet bij oudere auto's (klassiekers) met een grote motorinhoud dat deze wel 98 nodig hebben net als moderne auto's die getuned zijn.

Handvat is een beetje: heb je een auto die je veel op de weg ziet en heb je er niets aan veranderd dan kan je de brandstoffen rustig door elkaar heen gebruiken. Zo'n 323 rijdt waarschijnlijk op een octaan van 91 (kom ik je in de oostblok landen nog wel eens tegen) zelfs nog rustig door.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

het kan geen kwaad

je zult met der tijd zien dat een van de twee vervangen word door e10
e10 is een bio brandstof bestaande uit euro 95 (octaan95) en bio ethanol
e 10 staat voor een mix van 90 procent euro 95 en ethanol 10 procent

hier komt het ethanol is octaan 100

toen honderd en nog wat jaar de verbrandingsmotor werd uit gevonden
liep deze op biologische olie
nu tegenwoordig gaan we vertellen dat dit nieuw is
ok het is misschien wat schoner omdat we meer weten

maar weten wij consumenten dat ook??????????

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal leuk en wel. Maar Euro 98 is al aan het verdwijnen. Hier in de regio Amersfoort is het al bijna niet meer te krijgen. De reden? Volgens de pomphouders is er geen vraag naar. In de toekomst wordt het of E10 (i.p.v. Euro 95) en die speciale benzines die zogenaamd iets extra's toevoegen. Maar dit is dan max. Euro 96.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet doen! is niet goed voor de motor!
Het octaangetal (geen gehalte, want er hoeft geen octaan in de benzine te zitten, er wordt slechts vergeleken met de eigenschappen van een mengsel van octaan en n-heptaan)
heeft te maken met de afstelling van de motor. Die is op 98 of 95 afgesteld en zal
minder goed lopen (o.a. er kan "pingelen" optreden) wanneer het octaangetal van de gebruikte benzine niet overeenkomt met dat van de motor.
Het zal niet meteen zo zijn dat wanneer je eens de verkeerde benzine tankt je motor meteen in de soep loopt.
Overigens heeft dit naar mijn weten met de compressie verhouding van de cylinders te maken, maar helemaal zeker weet ik dit ook niet, dus hoeveel lucht en benzinedamp tot welke factor wordt gecomprimeerd in de cylinders.

Gewoon erin gooien wat erin hoort!

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

* vergeet niet: er bestaan geen domme vragen, er bestaan alleen domme antwoorden...
* alle benzines kunnen willekeurig door elkaar gebruikt en gemengd worden ! Zelfs de paar motoren die van de fabriek uit aanbevolen worden voor 98 kunnen op 95 lopen: moderne motoren meten zelf deze waarde, en passen het ontstekingstijdstip er op aan. Heb je dus een speciale 'high-performance' motor en je gooit er 95 in dan zullen hoogstens de prestaties iets minder zijn. 99,99% van alle auto's die in NL op de weg rijden kunnen 95 hebben, en alles wat een hoger getal heeft kan daar feilloos in.
* lager octaangetal kan voor nodgevallen (wel rustig aan doen dan); maar dat is slechts een theoretische mogelijkheid: vroeger had in het Oostblok benzines met octaangetal 86 en 91; die vind je ook daar nergens meer...(tenzij je naar Rusland/Oekraïne gaat !)

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

dean978 schreef op vrijdag 3 jun 2011, 13:50: Allemaal leuk en wel. Maar Euro 98 is al aan het verdwijnen. Hier in de regio Amersfoort is het al bijna niet meer te krijgen. De reden? Volgens de pomphouders is er geen vraag naar. In de toekomst wordt het of E10 (i.p.v. Euro 95) en die speciale benzines die zogenaamd iets extra's toevoegen. Maar dit is dan max. Euro 96.

Dean: Ook in de regio Amersfoort is het bij de algemene merkstations gewoon te krijgen alleen wordt het nu ultimate, v-power ed genoemd. Eigenlijk gewoon euro 98 brandstof.

@mof: inderdaad gewoon erin gooien wat erin hoort, benzine bij een benzine auto dus en diesel bij een diesel :) Verder boeit het totaal niet tenzij je een bijzondere auto rijdt.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou ik niet doen,omdat veel electronika staat afgesteld op de soort die er in MAG.
Verbrande kleppen zou ik niet riskeren,oververhitting ook niet.
krootvogel

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Sinds de komst van de electronische ontsteking meet de computer in het voertuig het octaangetal van de brandstof en stelt de ontsteking daarvoor in.

In het beging had je bij de Opel Kadett (in de 80 er jaren) nog een knopje dat om moest zetten als een ander octaan getal ging gebruiken.

Bij moderne voertuigen van eind 80 er jaren wordt dit door het regelapparaat bepaald.
Gr. Maanaap.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Duitsland zit daar al een paar jaar geen prijsverschil meer tussen. Alleen octaan98 is duurder.

jkoops schreef op vrijdag 3 jun 2011, 12:45: Ik tank in Nederland altijd Euro 95.
Als ik in Duitsland ben, tank ik om en om Euro 95 en de goedkopere Euro met een lager octaangehalte. Geen enkel probleem met wat voor auto dan ook.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan volgens absoluut geen kwaad, 95 en 98 door elkaar. Ik tank meestal in Duitsland en daar is de super 98 vaak even duur als de Euro 95.Als ik met de caravan rij merk ik dan,dat de trekkracht dan een fractie hoger is.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goh,
wat lees ik hier toch een aantal kletsverhalen..
Immers, Euro 95,oftewel het vergelijkbaar zijn met de octaanverhouding t.o.v. heptaan heeft met de "klopvastheid" te maken en geschikt voor de gewoon gemiddelde motor.

Slechts motoren die tot hoge(re) compressieverhoudingen uitkomen ( en dat is tegenwoordig nauwelijks het geval) of waar de motor uitzonderlijke prestaties moet leveren waarbij deze gaat "pingelen" = eerder tot verbranding over gaat dan waarvoor hij ontworpen is dan komt '98 om de hoek kijken want die heeft een wat hoger octaangehalte (vroeger loodtoevoeging ook, nu loodvervanger) om die te snelle verbranding wat meer te voorkomen.

Het is dus normaal gesproken absoluut niet (meer) nodig om E 98 te tanken.
Ook is dat super/V-power e.d. ook veel eer een reclame- c.q marketingtruc dan dat het werkelijk die grote invloed heeft als wordt beweert.

De moraal?

Men kan dus die SAE 98 best tanken want het kan absoluut géén kwaad.
Alleen de portemonnaie raakt wat snelle leeg.

Tenslotte, ik zoek iemand die mijn auto zodanig om kan bouwen dat deze op jus d'orange kan lopen want dat is een stuk goedkoper dan wat tegenwoordig benzine kost.

En dat knopje in een Opel Kadett 1980?
Dat knopje zal daar wel gezeten hebben om van benzine naar gas over te schakelen en beslist niet om over te schakelen naar een hoger of lager octaangetal weet deze ex-taxichauffeur die in 1963 is begonnen met o.a. een opel.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

sylli schreef op woensdag 1 jun 2011, 23:18: Beste forummers,

Heb een vraag die misschien in de categorie "beetje dom" valt, maar ik vraag me af of het kwaad kan om een halflege tank waar Euro 95 inzit, te vullen met Euro 98.
Op Google zie ik voornamelijk info over de samenstelling, maar ik kom er niet achter of het kwaad kan deze 2 benzinesoorten te mixen.

het mengen is geen enkelprobleem.
bij de motoren die met een ecu uitgevoerd zijn word er via een pingel detctor constant bijgestuurd.
met een 95 of 98 maakt bij gebruik alleen tussen de oren verschil.
bij de oudere auto's was het soms mogelijk om met eenaansluiting onder de motor kap kon men een stekker omkeren en daardoor van octaan behoefte te
veranderen.
bij engelse auto's zat er een verstelling buiten opde ontsteking..
maar dat is dus nu niet meer nodig.
voor race doeleinden gelden er andere regels .
andere nokken assen, temperatuur,compressieverhouding,etc
laat u niets wijs maken

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je normaal 95 tank en dan kist voor 98 is er geen enkel probleem enige nadeel het is iets duurder.
Schrijft de fabrikant 98 voor en je kan dit niet tanken en dat is in nederland niet zo vreemd want er zijn steeds minder tankstations die 98 verkopen dan kun je gewoon 95 tanken.

het motormanagement wordt dan automatisch aangepast. je zou het verschil kunnen merken als je permanent topprestaties van je auto/motor verwacht. en dat is zeker in nederland met alle snelheidsbeperkingen natuurlijk niet zo.

Dus gewoon door elkaar tanken als dat zo uitkomt. geen probleem.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2011 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Diverse mensen spreken over "octaangehalte" het moet echter "octaangetal" zijn.
Het is n.l. niet de hoeveelheid octaan die er inzit, maar een getal wat bepaald is op een testmotor, door de benzine te vergelijken met z.g.n. referentiebrandstoffen te weten n-heptaan en iso-octaan.
Benzine met een hoger octaangetal gebruiken dan door de autofabrikant voorgeschreven is; geen probleem. Omgekeerd wel; benzine met een lager octaangetal gebruiken in een motor die een hoger octaangetal nodig heeft, kan lijden tot pingelen van de motor, slechte prestaties van de motor wanneer deze zwaar belast wordt.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2011 om 03:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk kan dat wel. Wat een onzinverhalen over injectiesystemen die "hele rare dingen" gaan doen als je de benzine mengt.
Zou je soms ook geen premium benzine (97) mogen tanken als er nog Euro (95) in je tank zou zitten? Of omgekeerd, van premium overgaan op Euro?
Natuurlijk geeft dat geen enkel probleem.
Wat dacht je van die (oudere) auto's die altijd op 98 hebben gereden en die nu probleemloos op 95 rijden?
Wat een hoop kletsverhalen kunnen sommige mensen produceren!

ve
door verwijderd - Jun 6, 2011 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd proberen te tanken wat wordt aanbevolen voor uw auto.
Als u een hoger octaangetal tankt, kan uw auto gaan "pingelen" en eventueel gaan "inhouden" bij bepaalde toerentallen.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2011 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

ajk schreef op maandag 6 jun 2011, 20:31: Altijd proberen te tanken wat wordt aanbevolen voor uw auto.
Als u een hoger octaangetal tankt, kan uw auto gaan "pingelen" en eventueel gaan "inhouden" bij bepaalde toerentallen.
.

het moet niet gekker worden.
bij een hoger octaangetal eerder pingelen.
groter onjuist heid heb ik nog nooit meegemaakt.
misleid ts aub niet met onjuist heden .

ve
door verwijderd - Jun 6, 2011 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

sylli schreef op woensdag 1 jun 2011, 23:18: Beste forummers,

Heb een vraag die misschien in de categorie "beetje dom" valt, maar ik vraag me af of het kwaad kan om een halflege tank waar Euro 95 inzit, te vullen met Euro 98.
Op Google zie ik voornamelijk info over de samenstelling, maar ik kom er niet achter of het kwaad kan deze 2 benzinesoorten te mixen.

En wat heb je gedaan? Misschien zou je de vraag ook aan de garage vragen waar je met je auto komt.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ maanaap:

Je schreef:
"Beste mensen,

Sinds de komst van de electronische ontsteking meet de computer in het voertuig het octaangetal van de brandstof en stelt de ontsteking daarvoor in.

In het beging had je bij de Opel Kadett (in de 80 er jaren) nog een knopje dat om moest zetten als een ander octaan getal ging gebruiken.

Bij moderne voertuigen van eind 80 er jaren wordt dit door het regelapparaat bepaald.
Gr. Maanaap."

Welnu, nog ver na de komst van elektronische ontsteking ÉN de motormanagement computer is de octaangetal omschakeling nog in gebruik.
N.B. Bij mijn inmiddels 16 jaar oude (mei 1995) Opel Vectra 1,8 N motor zit de octaangetal omstelplug ook nog onder de motorkap. Vorig jaar heb ik die omgesteld om eens te zien wat er gebeurt en het resultaat was slechter starten bij koude motor. Van pingelen tijdens het rijden heb ik niets gemerkt, doch wegens het slechter starten heb ik de plug na een paar dagen maar weer snel omgesteld.
Want ik zit niet te wachten op een startmotor revisie. De de-montage en montage is n.l. voor mij aanmerkelijk meer werk (geen brug of smeerkuil) dan het vervangen van de koolborstels en het schonen van de collector. Op onnodig werk zit ik als gepensioneerde so wie so niet te wachten. Werk zat. Pfff: Hoe heb ik er ooit gemiddeld 50 uur per week bij kunnen werken......

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 03:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je auto op EURO 95 kan rijden ( dus wat "vroeger"normale benzine heette) en je gooit er 98 bij geeft dat GEEN problemen

Als je auto alleen op 98 kan rijden en je geeft hem euro 95 erbij dan kan je problemen krijgen.

Pas wel op voor euro 95E10, als je auto wat ouder is dan kan deze daar NIET tegen.

Mijn Citroen Xantia met 1.8 16V motor mag euro 95 , maar als ik op vakantie ga tank ik hem altijd af met euro 98 ( of gewne super benzine)

De verbrandingswaarde van euro 98 of super ligt namelijk hoger dan die van euro 95.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had een Volvo 240 uit 1988. Toen ik daarin 98 ging tanken, bleek de auto in te gaan houden. Daarna altijd 95 getankt en nooit meer problemen gehad.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2011 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

krootvogel schreef op vrijdag 3 jun 2011, 15:29: Zou ik niet doen,omdat veel electronika staat afgesteld op de soort die er in MAG.
Verbrande kleppen zou ik niet riskeren,oververhitting ook niet.
krootvogel

Bs:
elke moderne auto registreert zelf wat voor brandstof hij krijgt en stelt daarop bij..
en dan nog: van 95 RON naar 98 Ron is alleen maar "veiliger" (dus ook in een oldtimer kan het geen kwaad, integendeel, andersom daarentegen des te meer..

ve
door verwijderd - Jun 14, 2011 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ajk schreef op maandag 6 jun 2011, 20:31: Altijd proberen te tanken wat wordt aanbevolen voor uw auto.
Als u een hoger octaangetal tankt, kan uw auto gaan "pingelen" en eventueel gaan "inhouden" bij bepaalde toerentallen.

ja, ga helemaal effe paniek zaaien! het is andersom
(als je het niet weet, zeg dan niks!)

ve
door verwijderd - Jun 15, 2011 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ pappagaai:

Wat jij nu pas opmerkt was al 24 minuten na ajk's foute opmerking over okt. 95 en 98 m.b.t. "pingelen", gecorrigeerd door grindweg. Vanwaar nu dagen later dit nog eens overdoen? Onder het motto:"Dubbel genaaid houdt beter?" De opmerkingen van grindweg op autogebied snijden hout. Die hoef je niet dubbel te "naaien"! Overdaad schaadt!

H.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2011 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op woensdag 15 jun 2011, 00:31: @ pappagaai:

Wat jij nu pas opmerkt was al 24 minuten na ajk's foute opmerking over okt. 95 en 98 m.b.t. "pingelen", gecorrigeerd door grindweg. Vanwaar nu dagen later dit nog eens overdoen? Onder het motto:"Dubbel genaaid houdt beter?" De opmerkingen van grindweg op autogebied snijden hout. Die hoef je niet dubbel te "naaien"! Overdaad schaadt!

H.

omdat het op het internet BLIJFT STAAN! (en dan tellen dagen niet) daarom:

zoek (op kasa of google) maar eens op "pingelen"en "Inhouden" samen, dan vindt je dus eerst foute info en denkt een leek "oh, ik kan dus BETER 95 RON tanken"

om nog een fabeltje uit de wereld te helpen: de verbrandingswaarde van 98 ron is (marginaal) LAGER dan die van 95! niet hoger zoals iemand hier beweert..
(je kùnt er wel meer rendement mee halen, alweer/alleen door die hogere klopgrens)

ve
door verwijderd - Jun 15, 2011 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

pappakraai schreef op woensdag 15 jun 2011, 13:21:
hrdwerrorman schreef op woensdag 15 jun 2011, 00:31: @ pappagaai:

Wat jij nu pas opmerkt was al 24 minuten na ajk's foute opmerking over okt. 95 en 98 m.b.t. "pingelen", gecorrigeerd door grindweg. Vanwaar nu dagen later dit nog eens overdoen? Onder het motto:"Dubbel genaaid houdt beter?" De opmerkingen van grindweg op autogebied snijden hout. Die hoef je niet dubbel te "naaien"! Overdaad schaadt!

H.

omdat het op het internet BLIJFT STAAN! (en dan tellen dagen niet) daarom:

zoek (op kasa of google) maar eens op "pingelen"en "Inhouden" samen, dan vindt je dus eerst foute info en denkt een leek "oh, ik kan dus BETER 95 RON tanken"

om nog een fabeltje uit de wereld te helpen: de verbrandingswaarde van 98 ron is (marginaal) LAGER dan die van 95! niet hoger zoals iemand hier beweert..
(je kùnt er wel meer rendement mee halen, alweer/alleen door die hogere klopgrens)

geachte papagaai.
waar haalt u in gods naam die domme verhalen vandaan.
u blijkt totaal geen verstand van verbrandingen en hun snelheid te hebben.

ook niet van octaan getal
ook niet van de werking en aansturing van ontstekingen.
enz enz
het is wel mogelijk om bijlessen tevolgen daar zijn goede adressen voor.
het kan zelfs bij mijn persoontje( ben namelijk ook nog leraar in mijn vrije tijd,)