Re
door Rebecca2 Dec 14, 2018 om 17:50
Auto & vervoer

Kan ik iets doen?

Een tijdje geleden reed ik op de provinciale weg. Een vrachtwagen kwam mij tegemoet en op het moment dat hij passeerde viel er een kei ter grootte van je handpalm van de wagen. De container die hij vervoerde was open aan de bovenkant. Ik reed tachtig kilometer per uur dus het was een flinke klap toen die steen op mijn raam terrecht kwam. Er is een flinke barst uit/in mijn raam. De vrachtwagen reed uiteraard gewoon door. Door de snelheid heb ik niet het kenteken kunnen zien maar wel het bedrijf. Ik heb ze direct gebeld en de vrouw was zeer behulpzaam en zou mij smiddags terugbellen. Dat deed ze ook maar met de boodschap dat iemand de vrachtwagens had getraceerd en dat er niet eentje van hun bedrijf daar gereden zou hebben rond deze tijd. Ik weet vrij zeker dat zij het waren omdat ik vijf dagen per week om deze tijd op deze weg rijd en ze een opvallende vrachtwagen hebben. Ik kwam deze vrachtwagen daar bijna elke ochtend tegen. En nog steeds. Ik heb verder geen bewijs, kan ik nog iets doen?

1987 9 Rapporteer

simon55
door simon55 - Dec 14, 2018 om 18:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U zou naar de politie kunnen gaan, het verhaal vertellen, want zei kunnen inzage hebben in de ritten administratie

sw
door swat1500 Dec 14, 2018 om 21:41
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de politie heeft niet de bevoegdheid om de rittenadministratie in te zien. Die bevoegdheid heeft de OvJ doch alleen bij feiten waar een gevangenisstraf van 4 jaar of meer op staat.
De politie kan wel een vordering bekendmaking bestuurder doen maar dan moet er wel een kenteken bekend zijn van het andere voertuig.

Topantwoord

me
door mein33 - Dec 14, 2018 om 18:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ruit laten vervangen bij een door uw verzekeraar aangewezen ruitreparatiebedrijf en uw verzekeraar betaald de schade.
Zelf zult u een paar tientjes eigen risico moeten betalen en klaar is Rebecca !!    ✔

En laat bij het aanmelden van de schade uw topicverhaal liever achterwege (tip !!).

Ka
door Kassagebruiker - Dec 14, 2018 om 18:09
683 Antwoorden / 5 Vragen

Koop een dashcam! Voor de toekomst.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2018 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is nog steeds zo, wie eist,bewijst.

U hebt geen bewijs, dus u kunt uw claim niet hard maken. Jammer maar helaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2018 om 20:07
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zie @SIMON55, aangifte doen. Verwijs naar de tachograaf / bedrijfsadmionistratie v.w.b. opdrachtuitvoering waaruit kan blijken dat het wel degelijk een vrachtauto van dat bedrijf was en er dus wordt gelogen.

me
door mein33 Dec 14, 2018 om 20:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op welke wijze zou Ts kunnen aantonen dat de schade welke aan de ruit van haar auto is ontstaan ook echt is ontstaan door een steen die van de door haar aangewezen vrachtwagen is gevallen, al zou de vrachtwagen daar op het door haar aangegeven moment wel hebben gereden.
Het bewijsstuk, de steen, ontbreekt ook nog eens.
De voertuigen reden elkaar tegemoet met beide een snelheid van 80 km/h en dan is het schrikmoment als er een steen op je ruit knalt dermate groot dat je even de realiteit van het moment verliest om vervolgens weer bij zinnen te komen.
Hoe groot is de afstand die je dan al weer hebt afgelegd alvorens je de schade hebt geconstateerd en
 hebt kunnen vaststellen wie de dader mogelijk zou kunnen zijn.
Onaantoonbaar, onbewijsbaar en geen schijn van kans dat de politie hier een onderzoek naar gaat starten.
Gewoon een verzekerings zaak en niets meer dan dat.

sw
door swat1500 - Dec 14, 2018 om 21:42
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt wellicht een claim indienen bij het waarborgfonds maar ook daar zult een getuige moeten hebben die kan verklaren dat de schde door een ander motorvoertuig is veroorzaakt.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2018 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor zo’n claim is het wel vereist dat je eerst zelf achter de “dader” aangaat. Aangifte doet bij de politie. En vervoert dat bedrijf wel stenen!?

Afgezien daarvan kent het Waarborgfonds een eigen risico.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Dec 14, 2018 om 22:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zonder getuigen kunt u niets. Ik heb ooit een brok ijs door mijn voorruit gehad. De chauffeur moet dit geweten hebben aangezien deze er snel (door rood) vandoor ging. Politie ter plaatse gehad en direct contact opgenomen met dat transportbedrijf. Chauffeur ontkende natuurlijk en dan blijft het het ene woord tegen het andere.
Aangifte heeft geen zin aangezien er geen bewijs is. En puur op een verhaal gaat de politie geen inval doen bij het transportbedrijf om de administratie en tachograaf uit te pluizen. Waarborgfonds heeft ook geen nut, hier zijn immers getuigen voor nodig.

Dus zo lang u niet kunt bewijzen dat een voorwerp van een bepaalde vrachtwagen is gevallen kunt u niets. Het zou immers ook een opspattent steentje geweest kunnen zijn die al op de weg lag.

Topantwoord

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Dec 15, 2018 om 02:16
51 Antwoorden / Vragen

Jammer dat u niet verteld hoe u verzekerd bent. Bij WA-extra (casco) zit een glasverzekering. Heb het pas nog meegemaakt op de A2 dat er een steentje tegen de raam vloog waarvan ik niet wist waar het vandaan kwam om 2 uur in de nacht. Mijn verzekering gebeld en na 5 min terug gebeld dat ik me moest melden bij carglass. Daar zien ze ook hoe het gegaan is en of u niet zelf een steen door de ruit heeft gegooid want daar zijn ze ook niet achterlijk en zullen dat zeker melden bij de verzekeringsmaatschappij.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2018 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan heel knap van Carglass dat zij dat kunnen zien. Hebben vast een glazen bol, zonder scheur.

Maar verder doet het er niet toe, men gooit zelf geen steen tegen zijn ruit, behalve als je kierewiet bent. Bij de Ts zit een scheur in de ruit, dus er moet een nieuwe in. Verzekerd of niet.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla Dec 15, 2018 om 23:17
51 Antwoorden / Vragen

Er zijn wel degelijk mensen die zelf een steen door de voorruit gooien. Er zit steenslag ergens in de hoek wat je erg iritant vind of de voorruit lekt . Dat word niet vergoed en dus gooi je zelf maar een steen door de ruit.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2018 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Complete onzin. Als iemand eenWA extra verzekering heeft of casco wordt het herstel van een sterretje vergoed. Bij volledige ruitvervanging heb je soms,hangt van de verzekeraar af, een eigen risico, en soms, maar meestal niet, verlies van no-claim.

Dus daar hoef je zelf geen steen voor de gooien.

brainless
door brainless - Dec 15, 2018 om 18:40
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de aanhanger van een bepaald bedrijf is, wil niet zeggen dat de trekker dat ook is.
Vaak worden aanhangers/opleggers uitgeleend/door meerdere trekkers (en dus door verschillende bedrijven) gebruikt.