Ma
door Marinka76 May 30, 2022 om 08:56
Auto & vervoer

Kan koop van mijn minderjarige zoon ongedaan gemaakt worden?

Mijn zoon van 16 heeft zonder ons  mede weten en dus zonder toestemming een scooter gekocht op marktplaats. Juridisch zou hij handelingsonbekwaam zijn toch?
Hij heeft nog niet eens zijn rijbewijs en ook geen verzekering. De snorfiets (blauw kenteken) blijkt 70 km per uur te kunnen en heeft ook allemaal mankementen. Wat zijn onze rechten, kunnen we de koop terugdraaien? . Het is een levensgevaarlijke snorfiets, we zijn er gelukkig op tijd achtergekomen, de scooter ligt nu aan de ketting. We zijn geschrokken dat de persoon in kwestie niets gedaan heeft om onze zoon te beschermen of gevraagd heeft naar toestemming voor de koop.

9486 21 Rapporteer

getty
door getty - May 30, 2022 om 08:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat dit een handeling is die hij qua leeftijd wel mag doen

hoe duur was de  snorfiets?

gr
door gravin2 - May 30, 2022 om 09:11
24 Antwoorden / Vragen

Staat ie al op uw zoons naam?

dan rap verzekeren of schorsen,
anders komt er een nare boete, gaat vanzelf!

Ma
door Marinka76 May 30, 2022 om 10:11
Antwoorden / 1 Vragen

Het kenteken is geschorst!

gr
door gravin2 May 30, 2022 om 10:20
24 Antwoorden / Vragen

hmm, u bedoelt dat het kenteken is geschorst?
Het ding staat wel op uw zoons naam?

Ma
door Marinka76 May 30, 2022 om 10:31
Antwoorden / 1 Vragen

Sorry aangepast!

john devries
door john devries May 30, 2022 om 12:30
216 Antwoorden / Vragen

  1. U gaat naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie.
  2. U neemt de volgende documenten mee:
    - een origineel geldig legitimatiebewijs (zie bij Legitimatie voor schorsen bij een loket)
    - de kentekencard en de tenaamstellingscode of het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs (bij een papieren kentekenbewijs).
  3. U betaalt de kosten.
  4. Het kenteken is direct geschorst. De schorsing geldt vanaf de datum dat u de schorsing bij het loket aanmeldt tot en met dezelfde datum 1, 2 of 3 jaar later. Voorbeeld: u schorst voor een periode van 3 jaar: van 10 januari 2019 tot en met 10 januari 2022.
  5. U ontvangt van de medewerker een schorsingsverslag met daarin de einddatum van de schorsing. Bewaar dit goed, dit is uw bewijs van schorsing.
  6. Uw kentekenbewijs blijft geldig. Als u een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) heeft, dan krijgt u wel een nieuwe tenaamstellingscode. De eerste 4 cijfers hiervan vindt u op het schorsingsverslag. U ontvangt per post op het adres waarop bij de gemeente staat ingeschreven het 2e deel (met 5 cijfers) van de tenaamstellingscode. De oude tenaamstellingscode moet u vernietigen.
  7. U kunt nu zelf de verzekering stopzetten.
  8. Moet u voor uw voertuig motorrijtuigenbelasting betalen? Dan geven wij aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 30, 2022 om 09:29
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/schulden-van-kinderen  en ook dit https://www.vraaghetdepolitie.nl/verkeer/scooter-brom-en-snorfiets/hoe-oud-moet-ik-zijn-om-brommer-te-mogen-rijden.html en dan kan aan de orde dat het op zich wel zou mogen aangezien jongeren van 16 op eendergelijke fiets mogen rijden mits ....
Een m.i. belangrijker aspect is dat de als snorfiets verkochte fiets qua snelheid mogelijkheid helemaal geen snorfiets is en dat kan betekeken dat de verkoper in die zin onrechtmatig heeft gehandeld. Om er zeker van de zijn en nadere hulp, benader het  Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en indien u een rechtsbijstandsverzekering heeft, schakel die dan in.

M.b.t. eventuele juridische kosten, houd dan rekening nmet het bedrag dat uw zoon er voor heeft betaald.

Ma
door Marinka76 May 30, 2022 om 10:12
Antwoorden / 1 Vragen

De scooter is van origine een bromfiets (geel kenteken). Door vorige eigenaar is hij bij rdw gekeurd naar blauw kenteken

heremietkreeft
door heremietkreeft May 30, 2022 om 10:52
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dan moet die weer zijn opgevoerd omdat de snorfiets anders niet door de keuring was gekomen. Herhaald, raadpleeg het juridisch loket en m.i. kan een melding (geen aangifte) bij de politie ook ziinig zijn.

mahadma
door mahadma - May 30, 2022 om 09:30
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ter voorkoming van veel ellende, mogelijke ellende: parkeer het ding thuis  confiskeer de sleutel, zet hem op slot en houdt die sleutel in eigen beheer, EN SCHORS HET KENTEKEN   dat kan dacht ik bij postkantoren.

Als zoonlief gepakt wordt, geen rijbewijs, geen verzekering, zwaar opgevoerd zijn de rapen pas echt gaar. Om maar te zwijgen van eventueel ongeluk met levenslange letselschade ....... Gelukkig ligt het ding wel aan de ketting.

panter22
door panter22 - May 30, 2022 om 09:32
6599 Antwoorden / Vragen

Met 16 jaar mag je op een scooter rijden. En je mag aankopen doen. Je was er niet bij en je weet niet of je zoon de juiste leeftijd heeft gezegd.
Hoe komt het dat je zoon zonder zijn ouders in te lichten en zonder brommerrijbewijs een opgevoerde scooter koopt. Hoe komt hij aan het geld?
De particuliere verkoper hoeft je zoon toch niet te controleren of je zoon een rijbewijs heeft en toestemming van zijn ouders heeft. Je zoon is op de scooter thuisgekomen, dus het zal niet de eerste keer zijn geweest dat hij op een scooter heeft gereden.
Je kunt contact opnemen met de verkoper, maar het is de vraag of die de scooter terug wil nemen. En uiteraard de scooter verzekeren.
Waar blijft je verantwoordelijkheid als ouder?

gr
door gravin2 May 30, 2022 om 09:39
24 Antwoorden / Vragen

"Hoe komt het dat je zoon zonder zijn ouders in te lichten en zonder brommerrijbewijs een opgevoerde scooter koopt. Hoe komt hij aan het geld?"
Is dit een preek ?

Wat verandert er aan het probleem als TS deze rare vragen beantwoordt?

panter22
door panter22 May 30, 2022 om 09:45
6599 Antwoorden / Vragen

Ts legt het probleem bij de verkoper neer, die moet de zoon beschermen, controleren of hij een rijbewijs heeft.
Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind. En als de zoon een baantje in de supermarkt heeft en daarvan een scooter koopt, en dan zal hij handelingsonbekwaam moeten zijn?

Ma
door Marinka76 May 30, 2022 om 10:26
Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk nemen wij onze verantwoordelijkheid. Wij vinden het heel erg wat er gebeurd is, slapeloze nachten van gehad!  Soms doen pubers alleen impulsieve dingen. We hebben daarover een pittig gesprek gevoerd. Ze begrijpen met hun puberbrein niet altijd de consequenties van hun handelen.
En dat wij deze aankoop als ouders niet wisten heeft er mee te maken dat wij het niet goedkeurde!
wij hebben onze les geleerd!

Ik zou alleen zelf als ik twee jonge jongens aan de deur had staan die een scooter kwamen ophalen waarvan je zelf zegt dat t een beest is, misschien even achter mijn oren krabben of dit wel goed gaat. Maar goed dat terzijde!

cr
door crazyritten May 30, 2022 om 16:17
5 Antwoorden / 2 Vragen

Panter22, wat is dit dan voor antwoord? Heb je het verhaal uberhaubt gelezen?
Zoals gravin2 al zei, Is het een preek? Want dan ben jij echt niet degene die dat mag doen.

Ga je eerst eens inlezen hoe een puberbrein werkt, dan ga je het begrijpen.
Het puberbrein is hard bezig om alle invloeden, emoties, gevoelens etc etc te handelen. Iedere dag, 24/7.
Al die hormonen die door het lijf gieren, ze zetten zich af tegen iedereen die nee zegt, willen doen wat hun willen.
Maar kunnen totaal niet de consequenties overzien van hun acties.
Heb jij altijd geluisterd naar je ouders? Denk het niet.
Pubers denken echt dat ze niet te pakken zijn, slimmer zijn en zodoende ver over de grenzen heen gaan.
Het geld zal hij zelf verdiend hebben of geleend hebben van 1 van de vriendjes. Daarbij weet jij niet of hij op de scooter naar huis is gekomen. Misschien had 1 van zijn vriendjes iemand met een auto en aanhanger.
De scooter verzekeren?
Dat gaan de ouders niet doen, lees hun verhaal. De puber kan de scooter niet verzekeren.

Daarbij heeft de verkoper echt wel een plicht naar andere toe. Zeker als hij weet dat een puber voor hem staat. Hij wilde dus echt alleen maar geld en meer niet. De verkoper hoeft de scooter niet terug te nemen maar hem laten weten dat hij zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen zou ik wel doen.

Oh, en voordat je antwoord terug gaat geven dat ik of nergens wat vanaf weet of niet zo bijdehand moet doen.
Ik heb het zelf gehad met mijn jongste zoon.
Het schijnt dat hij rond zijn 15de samen met een maat een scooter had gekocht en op het land van mijn ouders neer gezet. Onder het mom van het is de scooter van mijn maat. Mijn ouders traptte er met open ogen in.
Op dat moment deed mijn zoon BBL en wilde hij niet 45 min fietsen of met het OV om naar zijn werk te gaan of school. Hij pakte dus zijn de scooter. In het weekend werkte hij dus op die manier betaald hij de benzine.
Dit heeft hij 3 jaar gedaan totdat hij uit huis ging. Ging 1 uur bij mij vandaan wonen. Ging werken fulltime en kocht 2 scooters. 1 om te stunten en de andere om naar zijn werk enzo te gaan.
Boete na boete kwam binnen omdat hij aangehouden was door de politie omdat hij geen rijbewijs had, dus niet verzekerd. Hoe vaak ik gewaarschuwd heb weet ik niet meer. Het hielp niet.
Vorig jaar heeft hij zijn scooterrijbewijs gehaald. 7 jaar nadat hij de 1ste keer op een scooter reed. 2 jaar geleden heeft hij een ongeluk gehad omdat hij moest vluchten voor de politie en door rood reed. Helaas voor de nieuwe Tesla die hij bekrastte. Kostte hem 8.000 euro schade. Toen pas ging bij hem de knop om.
Als je je nu afvraagt waarom ik zo laat hem gewaarschuwd heb? Ik ben gestopt met waarschuwen. Dat kwam gewoon niet bij hem binnen. Zwaar ADHDer en dacht dat het hem wel zou lukken.
Ik had geen zin meer in de stress en de angst dat hij zou crashen of een ander persoon zou aanrijden.
het gekke was dat hij op die aanrijding na nog nooit iemand anders heeft aangereden. Godzijdank.
Inmiddels heeft hij een scooterrijbewijs, in 1x gehaald. Is hij bezig met zijn motor rijbewijs en heeft zijn examen in vaardigheden in 1x gehaald. Daarna zijn autorijbewijs en dan heeft hij wat hij wil.

Sinds kort weet ik dat mijn zoon zelfs bij mijn tante en oom zijn geweest om daar de scooter neer te zetten omdat mijn ouders op den duur er niet happy mee waren dat de scooter op het land stond. Ik heb heel hard gelachen en tegen mijn zoon gezegd dat hij toch slimmer was dan ik dacht.

Nogmaals, ouders kunnen waarschuwen wat we willen, als ze niet willen luisteren dan doen ze het toch niet. Hoe vaak ik al straf had gegeven aan mijn zoon, het hielp niets. Zakgeld inhouden, telefoon afnemen, geen PS meer, niet meer naar buiten met vrienden, niets...
Laat onze kids dan maar op hun plaat gaan. Al de boetes zal mijn zoon zelf moeten betalen, ik betaal geen cent en dat weet en accepteert hij.
Dus, denk eerst even na eer je stomme vragen gaat stellen wanneer je niet je in weet te leven in een puberbrein.

panter22
door panter22 May 30, 2022 om 18:59
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vind het een triest verhaal. Je zoon kon er niets aan doen, want het kwam allemaal door zijn puberbrein.  Kennelijk is het tegenwoordig normaal dat pubers over zoveel geld beschikken dat ze dit soort capriolen uit kunnen halen. br />

sw
door swat1500 - May 30, 2022 om 09:59
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De juiste antwoorden zijn al gegeven. Van belang voor eventueel ontbinden is wel of de verkoop advertentie volledig was voor wat betreft de geconstateerde gebreken.
Zijn alle mankementen bij de verkoop gemeld? Horen bromfiets en kenteken wel bij elkaar?  Veel opgevoerde bromfietsen voeren een vals kenteken. Had deze bromfiets wel een blauwe plaat moeten hebben. Gezien de kennelijke snelheid is deze snorfiets fors opgevoerd. Bij gebruik op de weg zal deze zeer waarschijnlijk in beslag worden genomen naast de nodige boetes.
Als de bromfiets niet het juiste kenteken voert zou dit ook grond voor een ontbinding kunnen zijn.

ne
door neodutchio - May 30, 2022 om 10:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Uw zoon had de snorfiets mogen kopen. Met 16 jaar kan je je AM rijbewijs hebben en mag je op een brommer rijden. Een brommer kopen is dus geen vreemd iets.
Wat wel speelt is dat de snorfiets opgevoerd is. Het ligt even aan wat er in de advertentie stond en hoe de snorfiets verkocht is. Voor normaal gebruik is die nu niet geschikt. Is die wel verkocht om deel te nemen aan het verkeer, dan kan daar op de koop ontbonden worden. Dat kan vrijwillig door de tegenpartij gedaan worden, maar het kan ook een juridische strijd worden. Voor het leerproces van uw zoon zou ik het wel weten, maar de afweging is aan u.

gr
door gravin2 May 30, 2022 om 10:23
24 Antwoorden / Vragen

"Met 2 jaar kan je je AM rijbewijs hebben en mag je op een brommer rijden."
Wat bedoel je?

ne
door neodutchio May 30, 2022 om 10:25
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Typefoutje, had 16 jaar moeten staan. Heb het aangepast.

rj
door rjw - May 30, 2022 om 11:38
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft hij de scooter bij een particulier of bij een bedrijf gekocht?

mahadma
door mahadma May 30, 2022 om 12:22
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik lees op marktlaats, zal wel particulier zijn.

rj
door rjw May 31, 2022 om 09:36
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Das war einmal. Tegenwoordig wordt minstens de eerste pagina gevuld met advertenties van bedrijven. Daarom vraag ik het.

pe
door pebk May 31, 2022 om 17:29
581 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet mogen bedrijven geen opgevoerde brommers verkopen. Daar kunnen ze flinke problemen mee krijgen. Dat was vroeger ook al. Op de ene plek kocht je je brommer en op de andere plek de vervangende onderdelen.

mo
door mof - May 30, 2022 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, uw zoon is niet handelingsonbekwaam. Hij mag gewoon een scooter kopen op marktplaats. Als dit een particuliere koop is dan heeft u zo goed als geen rechten ten opzichte van de verkoper. Het enige dat u kunt doen is de scooter van uw zoon in beslag nemen en een hartig woordje met hem spreken. Dat heet opvoeding!

Iv
door Ivo W May 30, 2022 om 20:19
729 Antwoorden / Vragen

Als de scooter is verkocht als 'snorscooter' waarvan de maximale constructiesnelheid 25km/u is en het voertuig kan een snelheid halen van meer dan het dubbele, dan is dat een prima grond om de koop te ontbinden.
Immers is in zo'n geval sprake van non-conformiteit. De scooter kan volgens de wet niet gebruikt worden zoals hij bedoeld is.

Tenzij: in de advertentie al duidelijk melding is gemaakt dat de snorscooter niet aan de wettelijke eisen voor gebruik op de openbare weg voldoet. In dat geval heeft de verkoper de koper voldoende geïnformeerd en is de scooter gekocht in de wetenschap dat er 'gebreken' zijn (die in de ogen van de 16-jarige wellicht geen gebreken zijn, maar dat terzijde).

an
door ant40 - May 30, 2022 om 12:27
9 Antwoorden / 1 Vragen

Na aankoop zal het Kentekenbewijs op naam van de nieuwe eigenaar gezet moeten worden.
Is dit al gedaan en is er bij overzetting gecontroleerd of het bewijs bij de Scooter hoort?

la
door lagerweij - May 30, 2022 om 12:43
31 Antwoorden / 1 Vragen

Met 16 jaar ben je maar beperkt handelingsonbekwaam,. Voor aankopen en handelingen die bij die leeftijd passen, zoals met 16 jaar een scooter kopen,is dat niet ongewoon. Maar die ouders kunnen heel simpel die scooter in beslag nemen en verkopen, waaron nemen ze niet zelf actie en verkopen die scooter? Die verkoper hoeft uw zoon niet te beschermen dat moet u zelf doen.

Be
door BennyK - May 30, 2022 om 12:47
3 Antwoorden / Vragen

Als U verstandig bent, en dat lijkt me wel, dan zou ik die bromfiets naar een dealer brengen en hem in zijn oorspronkelijk staat laten brengen.
En idd zolang U Uw zoon verbiedt er op te gaan rijden is het belangrijk om het kenteken te schorsen en misschien is het zelfs belangrijk om  deze bromfiets bij een ander te stallen zodat Uw zoon er niet steeds mee geconfronteerd wordt.

ro
door ronny530 - May 30, 2022 om 13:00
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Met enkel een legitimatiebewijs kan een scooter al op naam gezet worden en zoals al geschreven is een 16 jarige bevoegd om aankopen zoals een scooter te doen. De verkoop om die redenen ongedaan maken gaat hem dus niet worden dat kan echter wel als de verkoper bewust mankementen en dat het een opgevoerde scooter betreft heeft verzwegen maar dat valt moeilijk te bewijzen omdat u er niet bij bent geweest. De meest snelle manier is om de scooter met mankementen en al te verkopen als zijnde opknapper o.i.d. of als u dat niet wenst uw zoon voor de kosten van de reparaties en het zeg maar tot het terugbrengen tot de toegestane snelheid op laten draaien.

atlas1302
door atlas1302 - May 30, 2022 om 13:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Snorfiets die 70 km/h gaat, daarom heeft uw zoon hem gekocht denk ik... bij een particulier? Terug schroeven die snelheid en uw zoon kan lekker snorren, u houdt daar gewoon controle op of dat ook daadwerkelijk gebeurd.
Hij mag hem juridisch gezien kopen op 16 jarige leeftijd, toen ik die leeftijd had kocht ik een Dapp en die snorde heerlijk.

ma
door malty - May 30, 2022 om 13:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zou de overeenkomst kunnen laten ontbinden.
Het probleem is dat de scooter waarschijnlijk van een particulier gekocht is en dan zal het wel niet lukken.

Lees eens http://blog.wetrecht.nl/wat-kinderen-juridisch-gezien-wel-en-niet-mogen-van-overeenkomst-tot-aansprakelijkheid/

atlas1302
door atlas1302 May 30, 2022 om 13:38
341 Antwoorden / 13 Vragen

Afhankelijk verkoper, particulier of bedrijf. Marktplaats was vroeger in het beginsel particulieren, het heette toen ook nog zo als ik me goed herinner. Ik zie een bedrijf niet een opgevoerd ding verkopen met gebreken, ik hoor niets over een factuur in ieder geval.

Maar wat wetrecht betreft kinderen, staat dat goed omschreven in de link.

wimmi20
door wimmi20 - May 30, 2022 om 14:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Verzekeren kan niet zonder rijbewijs.
En ook zal een verzekering niets uitkeren omdat de scooter is opgevoerd.

me
door mein33 - May 30, 2022 om 14:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Komt het Framenummer van de scooter wel overeen met dat wat op het kentenbewijs staat ?
Zo niet, dan zou het wel eens een illegale (van diefstal afkomstige) scooter kunnen betreffen en dan wordt het een politie zaak.
Voor zover u dat nog niet gecontroleerd heeft, eerst maar even controleren lijkt, mij in iedergeval, zeer noodzakelijk.

1paul
door 1paul - May 30, 2022 om 14:47
3135 Antwoorden / 0 Vragen

uw zoon is handelingsbekwaam op deze leeftijd in bepaalde zaken, koop zal niet ongedaan gemaakt kunnen worden, wel wil ik u erop wijzen dat als hij zijn rijbewijs haalt en hij verzekert de scooter hij bij een ongeval NIET is verzekerd omdat dat ding is opgevoerd, terugbrengen in originele staat dus voor erop gereden word!!!!

agapon1951
door agapon1951 - May 30, 2022 om 19:24
169 Antwoorden / Vragen

Wetgeving: toestemming voor aankopen

Kinderen onder de 18 jaar mogen beslissingen niet altijd zelfstandig nemen. Zo mogen ze alleen iets kopen als ze daar toestemming voor hebben gekregen van hun ouder of voogd, meldt ConsuWijzer. De wet geeft namelijk als hoofdregel dat minderjarigen niet zelfstandig overeenkomsten kunnen sluiten, zoals het afsluiten van een abonnement of het doen van een bestelling.

Deze toestemming hoeft niet altijd ‘echt’ te worden gegeven, bijvoorbeeld als je kind in een winkel een boek koopt. Het is namelijk te ingewikkeld om dit voor elke aankoop na te gaan. Dan mag de verkoper ervan uitgaan dat er toestemming is gegeven of dat er met het kind afspraken zijn gemaakt over betalingen en betaalwijzen. Zo mag een kind van 17 ook duurdere dingen kopen dan een kind van 8. Het vragen om toestemming hangt dus af van omstandigheden, zoals de leeftijd en de prijs van het product. Lees meer over deze regels op de website van Rijksoverheid.

panter22
door panter22 - May 30, 2022 om 21:40
6599 Antwoorden / Vragen

Wat mij verbaast is waarom de zoon nog geen scooterrijbewijs heeft. In de wat grotere steden kun je overal huurscooters op straat vinden.

rj
door rjw May 31, 2022 om 09:38
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie de logica niet in wat je schrijft. Omdat er scooters stsan is het gek dat er geen rijbewijs is??? Bij ons staan die dingen ook, maar geen van mijn kinderen heeft een brommerrijbewijs. Die fietsen gewoon.

panter22
door panter22 May 31, 2022 om 10:05
6599 Antwoorden / Vragen

Kind wil een scooter. Rijbewijs halen in 1 dag. Geen dure aanschaf nodig, geld is er wel. Hoeft hij niet stiekum een scooter te kopen.