mathijs_b
door mathijs_b Sep 21, 2017 om 13:39
Auto & vervoer

Kartelvorming garages

Ik liet steeds de olie met filter van mijn auto vervangen in een garage.

Daarvoor betaalde ik € 30 - € 50 tot zo'n jaar geleden. Standaard of huismerk olie.

Nu wil ik weer de olie laten verversen en nu blijkt dat dezelfde garages die vorig jaar € 30 - € 50 rekenden nu het 3 - 4 voudige rekenen.

Is hier sprake van kartelvorming?

En waar kan ik nog terecht voor het vervangen van olie voor een redelijke prijs? (regio 045).

3684 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2017 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kartelvorming? Welnee. Misschien zelf doen?

Bij Kwikfit zou ik voor mijn auto € 110,00 kwijt zijn.

Zijn de prijzen die u noemt zonder olie? Dat kan haast niet.

Cookies
door Cookies - Sep 21, 2017 om 13:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kijk even in de https://www.detelefoongids.nl zou ik zeggen en bel dan een paar bedrijven. Kartelvorming, waar heb ik dat woord vaker gehoord?;-))

En waar kan ik nog terecht voor het vervangen van olie voor een redelijke prijs? (regio 045).

kv
door kvjapio - Sep 21, 2017 om 13:54
281 Antwoorden / Vragen

Afhankelijk van merk, inhoud van het carter en inkoop wordt de prijs bepaald. Ik betaal per verversing 120,- voor 6 liter. Dus er zijn nogal wat verschillen.
Op het idee van kartelvorming ben ik nog nooit gekomen, dus daarover kan ik niks zeggen.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2017 om 13:57
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zie dat dit gemiddeld zo'n €75,00 kost maar ligt uiteraard aan welke auto u heeft. Kijkt u zelf maar op Google, kunt u uw automerk invoeren etc. Volgens mij geen kartelvorming. Waarom zouden ze ook.

ne
door neodutchio - Sep 21, 2017 om 14:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is toch mooi dat ze allemaal dezelfde prijzen hanteren, hoeft u niet te klagen over woekerwinsten.
Inkoopsprijzen liggen redelijk gelijk met elkaar. Met een filter kan er een paar euro verschil in zitten, maar niet veel. Olie is gewoon duur.

kc
door kcdb Sep 21, 2017 om 17:06
113 Antwoorden / 2 Vragen

'Olie is gewoon duur', nou, dat is niet helemaal waar, mijn beste neo. Echt voordelig is iets anders maar, de prijs die je per liter of een kannetje van 4 of 5 liter betaald hangt er heel sterk vanaf waar je die olie koopt. Merkgarages, benzinepompen, locale auto-onderdelenwinkeltjes en in iets mindere mate grote ketens rekenen de hoofdprijs per liter. Maar kijk voor de grap eens op sites als Winparts.nl, Mister Auto.nl, de Olieconcurrent.nl en dat soort online zaken. U zult verbaasd staan wat diezelde olie daar kost. Bestel je boven een bepaalde prijs dan zijn de verzendkosten ook nog gratis. Als je in de buurt woont, haal je het er gewoon op. Die prijsverschillen gelden ook voor aanverwante onderdelen, zoals de bijbehorende filters etc.

En voor de handige doe-het-zelver. Lees mijn reactie hieronder ook nog. U kunt zien dat oliewisselen een heel stuk voordeliger kan.

ne
door neodutchio Sep 21, 2017 om 17:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Garages kopen bij dezelfde bedrijven in. Hier zit dus geen groot verschil in. Dat je bij de Action goedkope olie kan kopen dan bij de garage is ook bekend, maar daar gaat het niet om.

kc
door kcdb Sep 21, 2017 om 18:10
113 Antwoorden / 2 Vragen

Action heb ik niet genoemd, net zo min als Lidl, Aldi, Gamma etc. etc. Hoewel, Action verkoopt ook een merkolie. Ik bedoelde de zgn. merkoliën (in onderstaande reactie wel genoemd). Ook deze oliën van zgn. goede merken zijn bij genoemde firma's aanzienlijk voordeliger als bij merkgarages etc., zoals genoemd.

Overigens, zijn die eigen merkoliën van Action etc. wel zo slecht? Genoeg discussie daarover. Voert hier te ver. Heeft u wel eens een raffinaderij van de Action gezien? Ik niet, dus die olie wordt gewoon bij een heel grote olieboer gekocht en in kannetjes met een eigen merk afgevuld.

Ik noem maar mijn ervaring. Ik heb ook nog een motorscooter 400 cc. en dat is al een wat oudere 'fiets'. In die motorfiets zit de 10W40 eigen merk olie van Action. En niet ieder jaar maar eens in de 2 jaar verwissel ik die olie. Dat is enkele keren gebeurt. En dat wisselen doe ik eerder uit gewoonte omdat ik, zoals de gebruikte olie uit de motorfiets komt, me telkens weer afvroeg of het wel echt nodig was.

Recent nog met bijna 2 jaar oude Action olie een kleine week naar de EIfel geweest. En het olieverbruik, gebruikelijk bij een wat ouder geworden olie, was nihil.

ne
door neodutchio Sep 21, 2017 om 18:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat er hier om dat de prijzen bij garages redelijk gelijk liggen. Dat Jan en alleman olie verkoopt doet niet ter zake. Dealers hebben inkoopafspraken met vaste leveranciers. Daar hangt een prijskaart aan vast. Dealers kopen nagenoeg bij dezelfde leveranciers in, dus is het niet zo vreemd dat de prijzen ook redelijk gelijk aan elkaar liggen.

Dat ze elders goedkoper zouden kunnen inkopen is geen vraag die wij moeten beantwoorden. Dat regelt de dealer of het merk.

marita5
door marita5 - Sep 21, 2017 om 15:55
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Grunnen.
door Grunnen. - Sep 21, 2017 om 16:05
509 Antwoorden / Vragen

Voor € 30 je olieverversen + filter en werkloon en afvoer kosten kan natuurlijk nooit voor die prijs .
Dan is 3 a 4 voudige een normale prijs . Kartelvorming is onzin ze zijn allemaal elkaars concurrent Op naar Kwikfit voor een klein beurtje dus.

kc
door kcdb - Sep 21, 2017 om 16:55
113 Antwoorden / 2 Vragen

Bij mijn Skoda (VW) diesel liepen die kosten van oliewisselen ook gierend uit de hand. Niet alleen de merkgarage rekende een absurd hoge prijs voor de speciale VW 507.00 long-life olie, vaak noch ex BTW ook, waardoor de verrassing achteraf alleen maar groter werd. Ook overige bedrijven van landelijke ketens als Kwik-Fit, Euromaster, Profile, etc. etc. weten dat aan het wisselen van olie een goed extra centje te verdienen is. Uiteraard komen daar nog een oliefilter, ringen (die zitten gewoon in het doosje), klein materiaal, milieuheffing en wat nog meer verzonnen kan worden erbij, en de kassa rinkelt rijkelijk.

Dat moet goedkoper kunnen, dacht ik, en velen, denk ik, met mij. Kijk eens op de site van autoonderdeelbedrijven als MisterAuto etc., of de Olieconcurrent, wat goede merkolie zoals Shell, Total, Castrol, etc. etc. kost. U slaat stijl achterover hoe voordelig die olie ook kan. Let wel even goed op de specificaties, maar met een kentekencheck op die sites is meestal de goede keuze snel gemaakt. Met een beetje geluk, als je boven een bepaald bedrag besteld, betaal je niet eens verzendkosten. Oliefilters, merken of eigen merken, wat is het verschil, zijn de kosten ook niet.

Bij de Lidl-shop heb ik voordelig een oliepompje aangeschaft. Ze staan ook op Marktplaats.nl., voor nog geen € 20,00 incl. verzendkosten. Olie en filter besteld, motor warm gereden, een klein kwartiertje mijn carter leegpompen, oliefilter gewisseld, nieuwe olie erin gegoten, en voor een kleine € 50,00 kan ik weer 30.000 km. vooruit. En dat oliepompje, kan ik voor mezelf en vele anderen die ook eens voordelig uit willen zijn, veel vaker gebruiken

Ge
door Genee - Sep 21, 2017 om 18:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe dikwijls laat u de olie en filter vervangen, toch niet elk jaar zeker?

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 21, 2017 om 21:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zeker wel maar ik rij 60000km plus per jaar.

Ge
door Genee Sep 21, 2017 om 22:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is wanneer de olie echt vervangen moet worden, u en ik weten het niet en laten ons leiden door de garage. Henk de Groot, ex directeur van motoroliefabrikant Castrol, vindt het onzin, zelf reed hij 350.000 km zonder olie verversen. Hij zegt dat olie verversen geldklopperij van de garages is. Of zijn verhaal een wraakactie is of waarheid?

jo
door jorisw - Sep 21, 2017 om 19:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou eerder vreemd zijn als de prijzen ver uit elkaar zouden liggen. De grootste kosten (loonkosten, afvalverwerking, producten, etc) zijn allemaal gelijk. Bij een bedrijf dat ver onder de rest de boel aanbiedt moet je ernstig gaan twijfelen of zij niet zo nauw nemen met hun werknemer, milieu en andere maatschappelijke zaken.

Ge
door Genee Sep 21, 2017 om 19:19
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dezelfde garages rekenden vorig jaar allemaal zo'n 30-50 euro.
Nu allemaal 4 keer zoveel.
Dus de prijzen liggen niet ver uit elkaar, toen niet en nu ook niet.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar 30 tot 50 kan dus helemaal niet.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 21, 2017 om 23:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Regio 045, Rij ff naar Aken, Duitse garages zijn goedkoper.