schilder55
door schilder55 Mar 13, 2018 om 06:32
Auto & vervoer

Kia Niro problemen motormanagement

In oktober een nieuwe Kia Niro gekocht. Direct problemen met motormanagement. Lampje brand. Bij de dealer krijgen ze dit niet opgelost. Krijg nu een voorstel om hem in te ruilen tegen een bijbetaling van € 2000,00. Is dat niet een slechte 'inruilactie'?..Wat is dan die 7 jaar garantie waard?

26014 15 Rapporteer

be
door beloe - Mar 13, 2018 om 06:55
26 Antwoorden / 4 Vragen

Neem contact op met de importeur.
Het probleem zal hoe dan ook verholpen moeten worden onder garantie.
Of ga naar een andere KIA dealer voor een second opinion.

hutch
door hutch - Mar 13, 2018 om 07:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De dealer waar u deze auto gekocht heeft dient dit probleem (helemaal!) op te lossen. Nu zadelt hij u met zijn probleem op. Een waardeloze dealer dus.

U heeft gewoon RECHT op een goed werkende auto, zonder dat u enige bijbetaling hoeft te doen. Laat u dus niet afschepen.

Succes (en sterkte) verder.

marita5
door marita5 - Mar 13, 2018 om 08:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Schilder55 ,

Stel uw vraag ( probleem met motormanagement) eens op het Kia Forum , klik op de rode regel .

https://www.kiaclub.nl

ne
door neodutchio - Mar 13, 2018 om 09:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als het betalen wordt voor een identieke auto moet u het zeker niet doen. U hebt dan wel gebruik kunnen maken van de auto, maar dat is voor risico van de verkoper.
Als er nu een nieuwer type staat, of met extra opties kunt u de overweging maken. Verplicht bent u het niet.

me
door mein33 - Mar 13, 2018 om 13:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@schilder55,

Een afschrijving op een nieuwe auto van € 2000,00 in het eerste haljaar is helemaal niet slecht te noemen.
Probeer een zo jonge auto daarvoor maar een op een normale manier in te ruilen, dat gaat u nooit en te nimmer lukken.
De 7 jr. garantie heeft u wel maar wat wil je daarmee als de dealer het probleem wel wil, maar niet kan oplossen.
Pobleem auto en hoe kom je daar netjes van af !!  Dan is dit een heel net aanbod om u daarvan te verlossen, zeker als er bij de vervanger geen afleveringskosten etc. in rekening worden gebracht.

anduril
door anduril Mar 14, 2018 om 13:32
167 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar weet je niet wat garantie inhoudt.  Voor de eerste 6 maanden geldt dat de verkoper het euvel moet verhelpen, kan hij dat niet dan dient hij een vervangende auto te leveren, of het volledige bedrag terug te betalen.  Dit heeft niets van doen met afschrijving.
Lees: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product en https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

schilder55
door schilder55 Mar 14, 2018 om 17:36
Antwoorden / 1 Vragen

Gelezen. Vandaar dat ze nu een ínruilactie' bij mij neerleggen. Binnen 6 maanden!

henk salij
door henk salij - Mar 14, 2018 om 12:38
1 Antwoorden / Vragen

Dat is dus Kia. Een collega kocht ook een Kia. Na 2 1/2 -  3 jaar problemen met het navigatiesysteem. Diverse resetten. Updaten lukte niet. Konden ze niet oplossen. Als alternatief boden ze een losse Tom Tom aan voor 60,00 euris. Hij heeft dat toen maar gedaan, want er moest een nieuwe radio zonder navigatie ingebouwd worden. Dus wat is garantie?

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2018 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die garatie is natuurlijk niet voor het updaten van de navigatie.

henk salij
door henk salij Mar 14, 2018 om 12:47
1 Antwoorden / Vragen

Navigatie gaf de nodige problemen. Ze hebben toen geprobeerd om het met updaten op te lossen. Dat lukte ook niet. Kortom geen oplossing voor het systeem. Overigens een bekend verschijnsl want Fiat heeft het ook gehad. Eerst een reset van de radio en daarna het navigatiesysteem. Als je geluk hebt lukt het.

aurora1
door aurora1 Mar 14, 2018 om 15:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Reed die auto verder ook niet?
Die ingebouwde navigatiesystemen geven vaker problemen of dat het lang duurt met updaten, dat is niet alleen bij Kia het geval.

Dimpy
door Dimpy - Mar 14, 2018 om 12:40
10 Antwoorden / Vragen

Heb je dit al eens gelezen ?  Wens je veel sterkte !
https://www.autoblog.nl/archive/2011/10/05/bovag-garantiebeleid-kia-is-strafbaar

Le
door LeCorbeau - Mar 14, 2018 om 12:48
38 Antwoorden / Vragen

Ze moeten het oplossen en als ze het niet kunnen, moeten ze schoenen gaan verkopen. Elke auto is zowat uitgerust met OBDI of OBDII, meesten na 1997-98 of zo hebben OBDII, scanner eraan en gaan rijdenen kijken welke code de computer uitspuugt.Met die code moeten ze het op kunnen lossen. Zoniet zijn ze niet kundig genoeg.Waarom zou je 2000 euro bijbetalen?Ga naar KIA forum daar zitten ook monteurs en krijg je betere adviezen dan bij die prutsers en neem geen genoegen met onzinsmoesjes.

we
door weethet - Mar 14, 2018 om 13:18
107 Antwoorden / 2 Vragen

U zou wel en goede auto moeten hebben maarrrr ....anderzijds. Ik meen dat deze ca €28-30.000 kost? Na 6 maanden een nwe auto (rijklaar? begrijp ik ) voor 2000 en nieuw bouwjaar is wel een goede deal qua afschrijving. Maar als u dat niet wil dan op de reparatie staan...

simon55
door simon55 - Mar 14, 2018 om 13:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En welke dealer is dit ?

schilder55
door schilder55 Mar 14, 2018 om 17:30
Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik nog niet geven! Kia Nederland moet zo'n probleem (snel) oplossen.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 14, 2018 om 15:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Van 2017 naar 2018 als het tenminste geen demo of nieuwe die in 2017 op kenteken gezette is....
Dus informeer of je voor slechts €2000,- een verse op naam met eerste datum nu of ......

Als ze een demo uit 2017 die nog niet op naam stond geven met oude kenteken zou ik weigeren.
Wel is bouwjaar als je binnen 5 jaren wilt inruilen is nieuwe jaartal handiger voor inruil.
Maar welke code kregen ze bij uitlezen, een simpele OBD II stekker erin en op mijn Android uit te lezen, en die zou verklaren wat er fout ging....

aurora1
door aurora1 - Mar 14, 2018 om 15:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt mij een prima voorstel om voor dit in feite afschrijvingsbedrag een geheel nieuwe auto te krijgen.
Mogelijk is dit een probleemauto en is dit het begin van de problemen. Zo bent u hem toch maar mooi en op een wenselijke manier kwijt voor een geheel nieuwe auto. Kennelijk lukt het niet dit te repareren ook al doen ze hun best.
Ik zou het in ieder geval doen.

mo
door mof - Mar 14, 2018 om 15:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niks dus. Maar ik zou de inruil niet accepteren. Als u nog garantie heeft moet het probleem opgelost worden.

schilder55
door schilder55 Mar 14, 2018 om 17:39
Antwoorden / 1 Vragen

Het blijft wel een ergenis om telkens maar weer naar de garage te rijden en dat je de auto dan weer een week kwijt bent! En zo een aantal keren!

holstein
door holstein Mar 15, 2018 om 12:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

Nee, maar 2000 euro trekken is wel heel makkelijk terwijl je gewoon een nieuwe auto hebt, natuurlijk kunnen ze het wel oplossen, alleen proberen ze het op de houtje touwtje manier, terwijl een nieuwe boordcomputer waarschijnlijk gewoon de oplossing is.

pp
door ppm-spek - Mar 14, 2018 om 17:13
2 Antwoorden / Vragen

waarschijnlijk een (KIA)-dealer aan het woord  ??!!  PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF  !!!

me
door mein33 - Mar 14, 2018 om 18:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR SCHILDER55 14 MRT. 2018 OM 17:39
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het blijft wel een ergenis om telkens maar weer naar de garage te rijden en dat je de auto dan weer een week kwijt bent! En zo een aantal keren!

In de afgelopen vijfmaanden heeft de auto, zo ik meen te begrijpen, meer bij de garage gestaan dan dat u er plezier van hebt gehad.
Ergernis ten top lijkt mij, maar voor een kleine tweeduuzend bent u van het hele gedoe af en kunt u mogelijk gaan genieten van een nieuw en jonger speeltje.
Maar zoals zo vaak, "wie recht heeft zal recht halen" ook als hij er uiteindelijk alleen maar slechter van wordt. ;-))

Een aantal jaren geleden kocht ik een nieuwe VW Passat en die fibreerde nog erger tijdens het rijden als een Daf 55 met jaratel aandrijving. De auto is bij de dealer, de importeur en de techneuten van de ANWB geweest en allen tasten in het duister naar de oorzaak van het probleem.
Na 7 mnd. met de dealer, onlangs mijn garantie recht, een mooie inruilovereenkomst gesloten en een nieuw exemplaar gekocht, waar ik nog steeds en tot volle tevredenheid mee rij.
De fibrator VW is teruggegaan naar de fabriek.
Soms stijgt je verstand en gevoel uit boven je rechtsgevoel en maak je een, voor jezelf, verstandige keuze.

Uw probleem en uw keuze, meer ga ik er niet over zeggen.    Succes.

aurora1
door aurora1 Mar 15, 2018 om 00:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vond dat met die Dafjes (66) nogal meevallen.

me
door mein33 Mar 15, 2018 om 10:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb het over een Dafje 55, maar verschil mannetje/vrouwtje beleving misschien ??    ;-))