ro
door roelant Aug 10, 2013 om 07:30
Auto & vervoer

Kilometerstand

Tot welke hoogte is de kilometerstand van een tweedehands auto (benzine) zodanig dat het verantwoord is om hem te kopen?

49885 28 Rapporteer

me
door mein33 - Aug 10, 2013 om 10:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De km.stand is niet het belangrijkste, maar wel de algehele technische staat van de auto.
Een auto met een hoge km. stand kan in goede conditie verkeren terwijl een auto met een lage km. stand volledig kan zijn afgeragd. Een benzinemotor waarmee normaal is gereden kan makkelijk 400.000 km. meegaan en nog in goede staat zijn.
De auto zou ik zeker technisch laten keuren, want niet alleen de motor, maar ook de versnellingsbak, uitlaat, remsysteem etc. worden dan bekeken. Tevens zou het mooi zijn als de onderhoudsgeschiedenis van auto bekend is, daaruit is redelijk af te lezen hoe de auto is behandeld.

jpm
door jpm - Aug 10, 2013 om 10:09
820 Antwoorden / 28 Vragen

Laat in ieder geval de auto technisch keuren. Ook een goed onderhouden auto kan net voordat deze te koop wordt gezet iets gaan mankeren dat niet is gerepareerd. Koop nooit een kat in de zak is het advies dat ik hier aan wil vastknopen.

sl
door slobberbone - Aug 10, 2013 om 12:23
508 Antwoorden / 2 Vragen

Vergeet ook niet verschil n motoren een 3 cilinder heeft meer te voorduren dan 12 cilinder.

grindweg
door grindweg - Aug 11, 2013 om 22:10
2308 Antwoorden / 28 Vragen

totaal afhangkelijk van merk, type, verleden ,onderhoud, etc.
laat uw aankoop dekra keuren dan weet u hoe de vlag er bij staat.
kost iets maar dan weet je ook iets

fa
door famschlegl - Aug 12, 2013 om 13:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dat verschilt inderdaad per auto. De km stand is niet altijd het belangrijkste.

czar
door czar - Aug 16, 2013 om 11:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 10 aug 2013, 10:06]Een benzinemotor waarmee normaal is gereden kan makkelijk 400.000 km. meegaan en nog in goede staat zijn.

Nou, overdrijven is ook een kunst ...
Goeie diesel met 4 ton kan natuurlijk wel, maar een benzine met 4 ton op de teller is uiterst zeldzaam.

Voor de rest: geheel afhankelijk van het type auto en hoeveel kms je zelf per jaar wilt gaan rijden.
Om het heel grof aan te geven: boodschappen-autootje 100-150.000, middenklasser 200.000 km
Van jonge auto's met een hoge km-stand kun je verwachten dat ze vooral op de snelweg hebben gereden en da's gunstig. Stadsritjes zijn slopend voor een auto.

me
door mein33 - Aug 16, 2013 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@czar,

Overdrijven is helemaal geen kunst, iedereen kan dat namelijk.
Met mijn vorige auto, VW passat 2.0, heb ik in 10jr. 381.000km gereden waarbij moet worden vermeld dat de laatste ongv. 200.000km op LPG is gereden. De auto was, ook motorisch, nog in uitstekende staat.

czar
door czar - Aug 16, 2013 om 13:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 16 aug 2013, 13:06]
Met mijn vorige auto, VW passat 2.0, heb ik in 10jr. 381.000km gereden waarbij moet worden vermeld dat de laatste ongv. 200.000km op LPG is gereden.

Netjes! Maar een uitzondering.
Voor auto's op LPG kun je algemeen wel stellen dat na ong. 2 ton geldt dat ze onrustig gaan lopen.
Dat merk je vooral bij stationair draaien.
LPG is op zich slecht voor de motor, het smeert niet en lokaal wordt de temperatuur te hoog.
Zelf heb ik overigens jaren op LPG gereden, want kwa prijs is het wel gunstig als je flink wat kilometers maakt. En nog prima voor het milieu ook.

Misschien wel een tip voor TS: als je redelijk wat kilometers maakt is de aanschaf van een 2-hands auto op LPG-G3 misschien wel gunstig. Koop er dan wel eentje met minder dan 150K op de teller.
Vanaf 200K ga je de nadelige gevolgen van LPG echt wel merken.

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 09:09
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 16 aug 2013, 11:57][quote=mein33 schreef op zaterdag 10 aug 2013, 10:06]Een benzinemotor waarmee normaal is gereden kan makkelijk 400.000 km. meegaan en nog in goede staat zijn.

Nou, overdrijven is ook een kunst ...
Goeie diesel met 4 ton kan natuurlijk wel, maar een benzine met 4 ton op de teller is uiterst zeldzaam.

Voor de rest: geheel afhankelijk van het type auto en hoeveel kms je zelf per jaar wilt gaan rijden.
Om het heel grof aan te geven: boodschappen-autootje 100-150.000, middenklasser 200.000 km
Van jonge auto's met een hoge km-stand kun je verwachten dat ze vooral op de snelweg hebben gereden en da's gunstig. Stadsritjes zijn slopend voor een auto.

Nee joh tuurlijk kan het wel niet iedereen doet het maar dat is een ander verhaal.

Een goede benzinemotor kan wel degelijk 400000 km aan zelf een Sunny gehad met die stand en velen gezien met die standen.

Het is een feit als je maar 20k of 25k rijd met nieuwe auto je nogal wat jaartjes onderweg bent naar 400k en de gemiddelde Nederlander wil na 6 jaar een nieuwe auto en zal dus nooit zelf hoge standen bereiken.

Maar het kan zeker wel.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 11:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 09:09]

Nee joh tuurlijk kan het wel niet iedereen doet het maar dat is een ander verhaal.

Ja, tuurlijk kan het wel, maar erg logisch is het niet.
Een auto is meer dan alleen de motor.
Er zijn volvo's en Mercedessen die over een miljoen gelopen hebben, maar reken er dan maar op dat ze ook aan beurten flink wat hebben gekost in die tijd.

Waar het voor TS om gaat is de vraag wat redelijk is in de verwachting.
En ik beaam meteen dat het enorm uit maakt HOE de kilometers zijn gemaakt. Helaas is dat niet goed in te schatten als je een tweedehandsje koopt.
Zelf rij ik 30K per jaar en ben daarom op zoek naar een diesel-station met minder dan 150K op de teller (ik woon in DL, daar is de wegenbelasting veel lager). Toen ik nog in NLD woonde reed ik maar 12.000 per jaar. Daarvoor zocht ik dan een oudere LPG-G3 met niet meer dan 150K op de teller.
Je moet ook eren beetje geluk hebben (en dat heb ik niet altijd gehad).

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 12:52
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 17 aug 2013, 11:39][quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 09:09]

Nee joh tuurlijk kan het wel niet iedereen doet het maar dat is een ander verhaal.

Ja, tuurlijk kan het wel, maar erg logisch is het niet.
Een auto is meer dan alleen de motor.
Er zijn volvo's en Mercedessen die over een miljoen gelopen hebben, maar reken er dan maar op dat ze ook aan beurten flink wat hebben gekost in die tijd.

Waar het voor TS om gaat is de vraag wat redelijk is in de verwachting.
En ik beaam meteen dat het enorm uit maakt HOE de kilometers zijn gemaakt. Helaas is dat niet goed in te schatten als je een tweedehandsje koopt.
Zelf rij ik 30K per jaar en ben daarom op zoek naar een diesel-station met minder dan 150K op de teller (ik woon in DL, daar is de wegenbelasting veel lager). Toen ik nog in NLD woonde reed ik maar 12.000 per jaar. Daarvoor zocht ik dan een oudere LPG-G3 met niet meer dan 150K op de teller.
Je moet ook eren beetje geluk hebben (en dat heb ik niet altijd gehad).

Waarom is het niet logisch ? We verwachten wel dat een wasmachine/koelkast 20 jaar mee gaat waarom een auto niet terwijl dat makkelijk kan. En die beurten en onderhoud heb je met nieuwere auto,s ook en met meer elektronica is er ook meer wat kapot kan met bijkomende kosten.

Zelf hecht ik niet zo'n waarde aan km-stand wel aan onderhoud en koop auto,s altijd van particulier en altijd die 5 jaar bij zelfde eigenaar. Ik heb altijd auto.s van een max. een paar duizend euro en nu rij ik alweer bijna 8 jaar in mijn franse leeuw en zie mij daar nog zeker wel 5 jaar in rijden.
Hier bijvoorbeeld een voorbeeld van wat langer doorrijden met een opeltje :)
http://www.autoweek.nl/klokjerond/9/opel-vectra-18-cdx

Want u kunt wel vasthouden aan bepaalde km-standen maar heeft het voertuig net iets meer gelopen met extra onderhoud en is goedkoper ga ik daar altijd voor zo heb ik ooit eens een Tipo gekocht met 17 blz aan onderhoud was van eerste eigenaar en had ook ruim 250k gelopen was een diesel maar liep als een zonnetje.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 13:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 12:52]
Waarom is het niet logisch ? We verwachten wel dat een wasmachine/koelkast 20 jaar mee gaat waarom een auto niet terwijl dat makkelijk kan.

De levensduur van alle apparaten is afhankelijk van het gebruikt ervan.
Ik wil niet weten hoeveel jaar een wasmachine meegaat, ik wil weten hoeveel wasbeurten hij meegaat. Een gemiddeld gezin draait 4,3 keer per week een wasje (bron: rekenkamer van afgelopen donderdag). Ik woon alleen en draai 3 keer per maand een wasje. Kun je beter mijn 5 jaar oude wasmachine kopen dan die 5-jaar oude van een gezin.

Het probleem bij tweedehands is domweg dat je niet weet wat ermee is gebeurd.
Je moet dus van een gemiddelde verwachting uitgaan.

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 12:52]
Zelf hecht ik niet zo'n waarde aan km-stand wel aan onderhoud en koop auto,s altijd van particulier en altijd die 5 jaar bij zelfde eigenaar. Ik heb altijd auto.s van een max. een paar duizend euro en nu rij ik alweer bijna 8 jaar in mijn franse leeuw en zie mij daar nog zeker wel 5 jaar in rijden.

Fransen kunnen geen auto's maken, alleen vermarketen :-)
Ik zou nooit een Franse auto kopen....
Ik hecht ook geen oneindige waarde aan de km-stand. Ik zei toch dat ik een diesel-station onder de 150K zou zoeken? Mijn laatste aankoop had toch 163K op de teller. Mwoah, zo'n ruime Ford station diesel rijdt best wel door tot 2,5 of 3 ton. En de prijs was goed.
Waarom was de prijs goed? Nieuwe Tüf (APK voor 2 jaar) en 4 spiksplinternieuwe banden. Verder is het al de vierde generatie mondeo, dus alle kinderziektes zijn er wel uit. Het aanbod van 2L-station diesels is hier enorm en de markt zoekt vooral kleine dieseltjes. Kortom, goedkoop in aanschaf.
Ik kijk niet alleen naar km-stand, zeker niet!
En ja, ook ik koop altijd particulier, want bij een garage weet ik zeker dat ik wordt getild.

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 14:44
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 17 aug 2013, 13:31][quote

De levensduur van alle apparaten is afhankelijk van het gebruikt ervan.
Ik wil niet weten hoeveel jaar een wasmachine meegaat, ik wil weten hoeveel wasbeurten hij meegaat. Een gemiddeld gezin draait 4,3 keer per week een wasje (bron: rekenkamer van afgelopen donderdag). Ik woon alleen en draai 3 keer per maand een wasje. Kun je beter mijn 5 jaar oude wasmachine kopen dan die 5-jaar oude van een gezin.

Als jij een Indesit heb staan en gezin een Miele dan ga ik uit ervaring voor de Miele en zeker oude types uit de 800 serie onverwoestbaar heb er hier een staan van 16 jaar nooit enige reparatie aan verricht. Een Indesit is wel op na 2000 wasbeurten terwijl die oude Mieles wel tot 7500 door kunnen gaan en vaak nog langer :)

Het probleem bij tweedehands is domweg dat je niet weet wat ermee is gebeurd.
Je moet dus van een gemiddelde verwachting uitgaan.

Fransen kunnen geen auto's maken, alleen vermarketen :-)
Ik zou nooit een Franse auto kopen....
Ik hecht ook geen oneindige waarde aan de km-stand. Ik zei toch dat ik een diesel-station onder de 150K zou zoeken? Mijn laatste aankoop had toch 163K op de teller. Mwoah, zo'n ruime Ford station diesel rijdt best wel door tot 2,5 of 3 ton. En de prijs was goed.
Waarom was de prijs goed? Nieuwe Tüf (APK voor 2 jaar) en 4 spiksplinternieuwe banden. Verder is het al de vierde generatie mondeo, dus alle kinderziektes zijn er wel uit. Het aanbod van 2L-station diesels is hier enorm en de markt zoekt vooral kleine dieseltjes. Kortom, goedkoop in aanschaf.
Ik kijk niet alleen naar km-stand, zeker niet!
En ja, ook ik koop altijd particulier, want bij een garage weet ik zeker dat ik wordt getild.

Ik ook niet maar was een koopje van opa :) en ik zou daarin tegen geen Ford kopen die roesten mij te hard ja nu nog steeds.

En die 2 liter diesel van Ford wie heeft daaraan meegeholpen :) en die andere kleiner zijn met medewerking van Peugeot gemaakt.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 15:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 14:44]
en ik zou daarin tegen geen Ford kopen die roesten mij te hard ja nu nog steeds.

Proest ... dat dus uit de mond van iemand die frans rijdt.
Als er toch 1 land bekend staat om roestbakken, dan is het Frankrijk wel.
Niet dat alles slecht is hoor, Renault maakt echt prima motoren.

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 14:44]En die 2 liter diesel van Ford wie heeft daaraan meegeholpen :)

Deze auto is grotendeels gemaakt in Duitsland. Zie ook Wikipedia hier
Rechts in de kolom kun je zien dat deze in DL is gemaakt.

Wie heeft er volgens jou aan meegeholpen? En hoe kom je daarbij?

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 15:29
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 17 aug 2013, 15:01][quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 14:44]
en ik zou daarin tegen geen Ford kopen die roesten mij te hard ja nu nog steeds.

Proest ... dat dus uit de mond van iemand die frans rijdt.
Als er toch 1 land bekend staat om roestbakken, dan is het Frankrijk wel.
Niet dat alles slecht is hoor, Renault maakt echt prima motoren.

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 14:44]En die 2 liter diesel van Ford wie heeft daaraan meegeholpen :)

Deze auto is grotendeels gemaakt in Duitsland. Zie ook Wikipedia hier
Rechts in de kolom kun je zien dat deze in DL is gemaakt.

Wie heeft er volgens jou aan meegeholpen? En hoe kom je daarbij?

Dat Peugeot,s roesten is van lang geleden zijn zat 205-jes te vinden van 20 jaar en ouder zonder roest en ook de 306/406 roesten ook niet getuige mijn auto.

Maar Ford vele zelf gezien na bouwjaar 2000 veel met veel roest zie : kijk maar
https://www.google.nl/search?sourceid=ie7&q=roest+ford+ka&rls=com.microsoft:nl-NL:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&rlz=1I7ACAW_nlNL370NL370&gws_rd=cr&ei=F3cPUvj7DIbQtAb5jICICg#bav=on.2,or.r_qf.&fp=8e289a6e6389daef&q=roest+ford+&rls=com.microsoft:nl-NL%3AIE-SearchBox

Staan er genoeg bij van nog geen 5 jaar oud.

Wat betreft de motoren zie :

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine

Na 2004/ 2005 zijn het gewoon Peugeot motoren dus weet jij gelijk hoe lekker diesel rijd met een franse motor :)

Geen schande hoor want Volvo heeft ze ook en Peugeot is de grootste dieselmotor fabrikant ter wereld.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 15:56
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 15:29]
Wat betreft de motoren zie :
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine

De eerste zin van deze Wiki-pagina luidt: "The Ford Duratorq engine, commonly referred to as Duratorq, is the marketing name of a range of Ford diesel engines first introduced in 2000 for the Ford Mondeo range of cars".

Scroll je iets naar beneden, dan kom je erachter dat deze Ford-motor ook door verschillende Peugeot modellen is toegepast. Jij draait de zaak dus een beetje boel om.
Ik kon het me ook niet voorstellen, want Ford-dieseltjes zijn de zuinigste in hun soort, zeker die TDCi modellen. En als je het dan toch over goede diesels hebt: Lancia/Fiat staat er bekend om met hun JTD modellen, maar Peugeot dus absoluut niet. Renault maakt wel zeer degelijke benzine-motoren, al jarenlang en toegepast door vele merken.

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 16:26
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 17 aug 2013, 15:56][quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 15:29]
Wat betreft de motoren zie :
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine

De eerste zin van deze Wiki-pagina luidt: "The Ford Duratorq engine, commonly referred to as Duratorq, is the marketing name of a range of Ford diesel engines first introduced in 2000 for the Ford Mondeo range of cars".

Scroll je iets naar beneden, dan kom je erachter dat deze Ford-motor ook door verschillende Peugeot modellen is toegepast. Jij draait de zaak dus een beetje boel om.
Ik kon het me ook niet voorstellen, want Ford-dieseltjes zijn de zuinigste in hun soort, zeker die TDCi modellen. En als je het dan toch over goede diesels hebt: Lancia/Fiat staat er bekend om met hun JTD modellen, maar Peugeot dus absoluut niet. Renault maakt wel zeer degelijke benzine-motoren, al jarenlang en toegepast door vele merken.

Jij bent grappig kijk wel even waar de motor vandaan komt PSA DW.

Dat is een Peugeotmotor

HDi/TDCi PSA DW 2.0 L (1997 cc) 2004–present I4 turbo intercooled 16-valve Mk IV Mondeo, Ford Focus, Ford C-Max, Ford S-Max, Ford Galaxy, Peugeot 307, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 5008, Peugeot 407, Peugeot 607, Citroën C4, Citroën C4 Picasso, Citroën C5, Volvo C30, Volvo S40, Volvo V50, Volvo V70, Volvo S80
HDi/TDCi PSA DW 2.2 L (2179 cc) 2005–present I4 turbo intercooled 16-valve Mk IV Mondeo, Ford S-Max, Ford Galaxy, Peugeot 407, Peugeot 4007, Peugeot 607, Citroën C5, Citroën C6, Citroën C-Crosser, Land Rover Freelander, Mitsubishi Outlander, Range Rover Evoque

Meer info

http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine

ro
door roelant - Aug 17, 2013 om 16:26
3 Antwoorden / 11 Vragen

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties. Ik heb mijn keuze inmiddels gemaakt.
Nogmaals bedankt

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 16:52
508 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik dan nu ga kijken wie de zuinigste maakt in de klasse Mondeo nou kijk zelf maar eens:)

http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/auto/kiezen-en-kopen/top10-zuinige-autos/top10-2012_3_diesel--groot-.pdf

Jtd waren zeker goed jammer dat de rest van de niet zo betrouwbaar is. Maar de oude 1.8 diesel was al een topper ook de 1.9d en ook bepaalde Hdi zijn er goed voor velen tonnen diesel plezier en niet de tot 300k waar u het over heeft makkelijk het dubbele :)

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 16:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:26]
Jij bent grappig kijk wel even waar de motor vandaan komt PSA DW.

Zeg dat dan meteen en maak er geen zoekplaatje van.
Zo ik het nu lees is het een joint venture tussen Ford en PSA. Door Ford gebruikt als TDCi en door PSA als HDI motor.
Maar goed, ik heb niets tegen franse techniek, want Renault maakte al goede motoren.
Vroeger waren franse auto's roestbakken (lang volgehouden door Citroen), tegenwoordig hebben ze vooral te maken met electronische problemen.
Wat ze wel goed doen is heel betaalbare auto's op de markt zetten.
Ik heb overwogen een nieuwe Dacia Sandero LPG te kopen. Ik weet het, allemaal wat oudere Renault-techniek. Echter, die Sandero's zijn in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland en tevens betaal je hier geen verhoogde wegenbelasting (wegenbelasting is ietsje over de 100 euro per jaar).
Dan wil ik wel LPG rijden...

Maar in een op-en-top franse auto rijden?
Nah nee ... ik trek dat volk gewoon al niet.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 17:10
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:52]Als ik dan nu ga kijken wie de zuinigste maakt in de klasse Mondeo nou kijk zelf maar eens:)

Ik richt mijn pijlen toch echt op auto's van tenminste 6-8 jaar oud.
Dat lijstje is dus iets te nieuw zogezegd :-)
En het moet wel een station zijn natuurlijk, aan een hatchback heb ik niks.
Ik ga ook zeker niet voor de zuinigste auto, al speelt verbruik wel een rol.
Destijds waren de TDCi motoren wel behoorlijk zuinig.

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:52]Jtd waren zeker goed jammer dat de rest van de niet zo betrouwbaar is.

Helemaal mee eens.
JTD motoren waren prima, maar de rest is weer van de bekende Italiaanse kwaliteit.
Ik heb nog een Lancia 1.9 JTD staan voor de liefhebbers. Rijdt als een trein, maar ongeveer elk lampje op het dashboard knippert.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 18:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:52]Als ik dan nu ga kijken wie de zuinigste maakt in de klasse Mondeo nou kijk zelf maar eens:)

Dat is een hybride.
Volgens een grote leasemaatschappij worden hybrides vooral aangeschaft door zakelijke rijders, omdat de bijtelling dan zo gunstig is. Vervolgens rijden die rijders gewoon op benzine, want je gaat niet bij elke klant vragen om een stopcontact. Al helemaal niet als de benzine toch door de baas wordt betaald. Kortom, hybrides zijn helemaal niet zuinig en het belastingvoordeel wordt verkeerd ingezet.

dearagain
door dearagain - Aug 17, 2013 om 18:24
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*konklusie: een onzinnige vraag met veel zinnige antwoorden

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 19:23
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:57][quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:26]
Jij bent grappig kijk wel even waar de motor vandaan komt PSA DW.

Zeg dat dan meteen en maak er geen zoekplaatje van.
Zo ik het nu lees is het een joint venture tussen Ford en PSA. Door Ford gebruikt als TDCi en door PSA als HDI motor.
Maar goed, ik heb niets tegen franse techniek, want Renault maakte al goede motoren.
Vroeger waren franse auto's roestbakken (lang volgehouden door Citroen), tegenwoordig hebben ze vooral te maken met electronische problemen.
Wat ze wel goed doen is heel betaalbare auto's op de markt zetten.
Ik heb overwogen een nieuwe Dacia Sandero LPG te kopen. Ik weet het, allemaal wat oudere Renault-techniek. Echter, die Sandero's zijn in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland en tevens betaal je hier geen verhoogde wegenbelasting (wegenbelasting is ietsje over de 100 euro per jaar).
Dan wil ik wel LPG rijden...

Maar in een op-en-top franse auto rijden?
Nah nee ... ik trek dat volk gewoon al niet.

Toch gevonden :) Als basis heeft wel het Hdi blok gediend :)

Maar Dacia ik ben daar ook wel gecharmeerd van en die Sandero wordt veelal goed getest en is zeer betrouwbaar en de 1.6 16v motor van Renault is een topmotor en zeer betrouwbaar en geschikt voor lpg.

Ach hecht niet aan landen zijn zat auto,s die toch uit een ander land komen niet alle Peugeot komen uit Frankrijk.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 19:37
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 19:23]Maar Dacia ik ben daar ook wel gecharmeerd van en die Sandero wordt veelal goed getest en is zeer betrouwbaar en de 1.6 16v motor van Renault is een topmotor en zeer betrouwbaar en geschikt voor lpg.

Het is tegenwoordig een 1.2 motor, wel 16V.
6990 euro in de goedkoopste versie.
LPG vanaf 8990, maar dan meteen wel met een optiepakket.
LPG zelf heeft als meerprijs 800 euro, dus da's bijna voor niks.

sl
door slobberbone - Aug 17, 2013 om 20:24
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 17 aug 2013, 19:37][quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 19:23]Maar Dacia ik ben daar ook wel gecharmeerd van en die Sandero wordt veelal goed getest en is zeer betrouwbaar en de 1.6 16v motor van Renault is een topmotor en zeer betrouwbaar en geschikt voor lpg.

Het is tegenwoordig een 1.2 motor, wel 16V.
6990 euro in de goedkoopste versie.
LPG vanaf 8990, maar dan meteen wel met een optiepakket.
LPG zelf heeft als meerprijs 800 euro, dus da's bijna voor niks.

Zo dat scheel 4k met de prijs in Nederland :)

Maar zag dat hij nu slechts wordt geleverd met een 900 cc driecilinder met turbo goed voor 90 pk dat lijkt mij minder voor lpg.

Die 1.2 is ook beschikbaar tot eind 2012 maar wel ook met lpg pakket dus zal wel betrouwbaar zijn. En ook lekker zuinig.

Zeker bovenstaande prijzen rij je nieuw echt niks beters en met lpg ook niet goedkoper :)

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 20:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 17 aug 2013, 20:24]
Zo dat scheel 4k met de prijs in Nederland :)

Ja, dan voel je je in NLD wel even genaaid, nietwaar?
Een paar maanden geleden was het prijsverschil bij de (oude) Logan nog 6000 euro.
De nieuwe Logan (station) kost hier nu vanaf 7990. dan heb je natuurlijk wel het uitgeklede model.
De Ambiance op LPG is vanaf 9790,-

Dat zijn prijzen waar je nog eens mee thuis kunt komen. En dan rijd je dus op LPG met 81 euro aan wegenbelasting per jaar. Toegegeven, de verzekering is hier wel wat duurder.

Ik zie hier nog overal de Sandero 1.2 liter staan. Ik ben het met je eens dat je zo'n 3-cilinder 0.9 liter liever niet op LPG hebt. Ik vind die 1.2 al erg krap voor LPG.

ad
door advroed - Aug 30, 2013 om 01:28
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dit ligt puur aan de motor zelf, is het een zware motor bv 3 liter diesel of iets dergelijk.
Dan kan je al een pak hoger in de kilometerstand gaan dan pakweg een 1.6 naft.
Echter iedere auto heeft ergens wel probleempjes, best is om een model uit te kiezen dat je graag wil en dan vervolgens gaat verder zoeken welk motortype het best bij je past.
vervolgens kan je dan eens op het internet rondneuzen welke motortypes welke kwaaltjes hebben..