Ro
door RobbinvT Sep 21, 2021 om 13:45
Auto & vervoer

Klacht over ANWB Privatelease.

Na vervelende ervaringen en mechanische problemen met onze Peugeot 5008 tijdens onze vakantie naar Frankrijk vorig jaar, besloten we om een Hyundai Kona Electric te leasen via de ANWB. Hoewel we nog onbekend waren met het fenomeen private lease, gaf het betrouwbare imago van de ANWB voor ons de doorslag om toch voor deze constructie te kiezen. (Eigenlijk lease je de auto bij Leaseplan, maar omdat de ANWB de auto's op haar website aanbiedt, geeft dat toch het idee dat je met hen een overeenkomst aangaat). Het vooruitzicht van geen gedoe meer met garages en geen onverwachte onderhoudskosten, wogen voor ons op tegen het -voor ons gezinsbudget- best forse maandelijkse leasebedrag.

De auto voldoet aan alle verwachtingen: Het elektrisch rijden is fantastisch, en de Hyundai Kona Electric is een heerlijke gezinsauto. Dat het onderhoud uit handen wordt genomen is een verademing, zeker na een aantal minder goede ervaringen met garages in de afgelopen jaren. Tot nu toe enkel lof.

Wat een einde maakte aan deze euforie, was het moment dat ik enkele maanden geleden op de ANWB site zag dat de Hyundai Kona Electric in de aanbieding was. Uit nieuwgierigheid vulde ik de specificaties in van onze auto om te kijken wat hiervoor de maandelijkse kosten zouden bedragen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik geschokt was van het verschil: Deze zelfde auto op de ANWB website werd op dat moment aangeboden voor €424,- pm tegen €578,- pm die wij maandelijkse betalen. Bij een leaseperiode van 5 jaar, betekend dit dat wij €9240,- meer betalen over dezelfde looptijd en voor exact dezelfde auto!! Dit terwijl de Hyundai Kona Electric op dat moment nog voor dezelfde prijs verkocht werd door Hyundai Nederland.

Door het grote verschil in leaseprijs van €154,- per maand (meer dan €9.000,- over de leaseperiode) , kan ik de aanbiedingsprijs van de ANWB niet meer als een aanbieding zien, maar geeft het mij het gevoel dat ik veel te veel betaal. Begrijpt de ANWB (of moet ik Leaseplan zeggen?) dan niet dat ze een overeenkomst aangaan met particulieren, die soms heel veel moeite moeten doen om een dergelijke uitgave in hun budget te kunnen passen?

Bij navraag via de mail bij de ANWB kreeg ik een reactie van Leaseplan (?!), waarin ze als motivatie voor de aanbieding geven, dat de kosten zodanig veranderd zijn in 9 maanden, dat ze deze tijdelijke aanbieding konden doen. Op mijn vraag of ze deze kostenverandering dan wat konden toelichten heb ik helaas nog steeds geen persoonlijk antwoord gehad.

Wat vind u? Is dit gewoon het risico dat je als consument nou eenmaal loopt wanneer je een product of dienst koopt dat later in de aanbieding komt? Of moet een organisatie met het betrouwbare image zoals de ANWB zich niet inlaten met dit soort stuntaanbiedingen, omdat ze daarmee de schijn wekken dat de marges op hun producten en diensten wel erg hoog zijn.

9676 21 Rapporteer

ju
door juliomariner - Sep 21, 2021 om 13:55
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Persoonlijk vind ik niet dat u achteraf kunt klagen. De kosten kunnen inderdaad in 9 maanden veranderen. De link tussen een betrouwbaar image en aanbiedingen snap ik niet helemaal.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 21, 2021 om 13:59
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Een product komt meestal in de aanbieding als de vraag ernaar vermindert.
Dat risico loopt elke consument.

am
door amelissen - Sep 21, 2021 om 14:04
77 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zelf ook een tijdje naar private lease aan het kijken geweest en ik heb al direct opgemerkt dat er grote prijsverschillen zitten tussen maatschappijen voor precies dezelfde auto/voorwaarden. Dat kan inderdaad oplopen tot € 100,=/€ 150,= verschil per maand, afhankelijk van de leasemaatschappij. En de ene maand is bedrijf a de goedkoopste en de andere maand bedrijf b of c. Dat wisselt enorm.
Als jij er maar 1 checked omdat je de ANWB betrouwbaar en omdat de ANWB zegt dat het een aanbieding isen niet kijkt of de auto elders goedkoper te private leasen valt, is dat niet de fout van de ANWB.

am
door amelissen - Sep 21, 2021 om 14:13
77 Antwoorden / 1 Vragen

Begrijpt de ANWB (of moet ik Leaseplan zeggen?) dan niet dat ze een overeenkomst aangaan met particulieren, die soms heel veel moeite moeten doen om een dergelijke uitgave in hun budget te kunnen passen?

Private lease is alleen voor particulieren en niet voor bedrijven.
Als u iets niet kunt betalen, dan moet u het niet aanschaffen. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de ANWB maar van uzelf.

ne
door neodutchio - Sep 21, 2021 om 14:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U bent akkoord gegaan voor de aangeboden prijs, achteraf gaan klagen gaat dan niet lukken. Dat dergelijke bedragen voor u meer een last zijn, dan ligt het aan uw eigen inkomsten/uitgaven.
Ik kan ook op zaterdag ook een kilo bananen kopen voor €1,99 die 2 dagen later in de aanbieding is voor €0,99 per kilo. Dat is het risico dat je altijd loopt als klant.

Andersom, als de auto nu ineens €150,- per maand duurder zou zijn, zou u dan ook zo veel moeite doen om bij te betalen?

Gr
door Grunn1 - Sep 21, 2021 om 15:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is inderdaad een risico dat je loopt als je gaat leasen en heeft werkelijk niks te maken met een klacht over de ANWB.
U least voor een periode van 5 jaar en in die periode zal de maandelijkse lease prijs nog heel vaak veranderen.
De leaseprijs wordt berekend op basis van kosten, in deze kosten zitten o.a. aanschaf, wegenbelasting, verzekering en onderhoud.
Als de aanschafprijs hoger wordt zal de leaseprijs per maand ook hoger worden en omgekeerd ook.
Als Hyundai een fikse korting geeft dan zal de leaseprijs ook lager worden.
Als u elke maand de komende 5 jaar gaatkijken wat uw auto in de lease kost zal de prijs elke maand anders zijn. U heeft een contract afgesloten met de toen geldende prijzen. Of gaat u ook elke maand naar de winkel terug om te kijken wat de tv nu kost die u vorig jaar hebt gekocht?

Over 3 jaar veranderd de wegenbelasting voor elektrische auto's en krijg je nog maar 50% korting en dan zal de leaseprijs ook flink gaan stijgen, wilt u dan ook de maandelijkse kosten aanpassen naar een hoger bedrag?

ne
door neodutchio Sep 21, 2021 om 16:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het zal wel als voorwaarde afgegeven zijn dat bij maatregelen door de overheid de leaseprijs aangepast zal worden. Bij een stijging van de wegenbelasting zal de leaseprijs ook bij bestaande contracten verhoogd worden. Over 3 jaar meld TS weer hier.

rj
door rjw Sep 21, 2021 om 19:02
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Dat heeft niets met leasen te maken. Als je koopt kan hetzelfde gebeuren. Hoe vaak zijn er geen actieauto's in de aanbieding?

Gr
door Grunn1 Sep 21, 2021 om 19:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@rwj, de vraag gaat over leasen en niet over koop. Reageer zelf op de vraag en niet met onzin op mijn antwoord

rj
door rjw Sep 22, 2021 om 08:31
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Leg dan eens uit waarom wat TS meemaakt specifiek een leaserisico is? Dit is gewoon een risico bij alle transacties. De prijs is alleen geldig op het moment van een transactie. De andere dag kan iets anders zijn. Of dat nu een leasecontract is, het kopen van een krop sla, of het kopen van een auto.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2021 om 16:19
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening staat de ANWB qua privé lease goed aangeschreven en het lijkt mij zinvol om de ANWB hier zelf over te benaderen.,
U geeft niet aan of u privé least of zakelijk want daar zit wel verschil tussen. Bij de ANWB kan beide.

Het verschil dat u aangeeft is wel erg groot en mogelijk ios het ook zinnig om voor te stellen uw huidige overeenkomst beëindigen en aansluitend voort te zetten in een nieuwe. Dat zal dan sterk afhankelijk zijn van de afkoopsomm die dan kan worden aangerekend.

En het is wel zo dat ook andere bedrijven etc. soms tijdelijke acties hebben die dan op dat moment erg voordelig zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 21, 2021 om 16:31
2039 Antwoorden / Vragen

"Wat vindt u? Is dit gewoon het risico dat je als consument nou eenmaal loopt wanneer je een product of dienst koopt dat later in de aanbieding komt? Of moet een organisatie met het betrouwbare image zoals de ANWB zich niet inlaten met dit soort stuntaanbiedingen, omdat ze daarmee de schijn wekken dat de marges op hun producten en diensten wel erg hoog zijn."

U gebruikt hier een valse tegenstelling. U heeft een aanbieding gekregen waar u ja tegen heeft gezegd, wat de prijzen daarna doen is irrelevant en als prijzen dalen, of stijgen, doet dat niet toe of af aan het imago van de ANWB en die wekken daar ook geen schijn mee.

panter22
door panter22 - Sep 21, 2021 om 16:44
6599 Antwoorden / Vragen

De €424 is een vanaf prijs. Je hebt geen extra opties genomen? En je rijdt niet meer dan 10.000 km per jaar?
Je had kunnen kiezen voor een kleinere goedkopere auto, ipv zo'n enorme bak, als de maandelijkse lasten je te zwaar zijn.
En na 9 maanden gaan klagen en minder willen betalen? Dat wordt dus de rest van de looptijd afzien.

sira
door sira - Sep 21, 2021 om 17:25
2322 Antwoorden / 24 Vragen

U zou dit ook eens door moeten lezen
Voor- en nadelen private lease

rj
door rjw Sep 21, 2021 om 19:03
3254 Antwoorden / 5 Vragen

NIet relevant voor de vraag van TS.

sira
door sira Sep 21, 2021 om 19:21
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Zit u tegenwoordig bij de redactie?

Er staan zonder meer relevante dingen in. De TS kiest de ANWB, maar gaat verder geen prijzen vergelijken bij andere maatschappijen. In dit artikel staan wel degelijk zaken in waar hij waarschjnlijk ook niet aan heeft gedacht. Dit wordt ook al door Amelissen genoemd.

Als de redactie het niet relevant vindt, halen ze het wel weg.

rj
door rjw Sep 22, 2021 om 08:28
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet relevant omdat het probleem van TS is dat een vergelijkbaar product nu voor een andere prijs wordt aangeboden. Dat heeft niets met de voor en nadelen van private lease te maken. Je gaat die link toch ook niet plaatsen als Albert Heijn volgende week de pindakaas in de aanbieding gooit die je deze week voor meer hebt moeten kopen? Of is dit tegenwoordig een forum waar we zomaar wat antwoorden neerplempen zonder na te denken of het antwoord met de vraag heeft te maken?

Iv
door Ivo W - Sep 21, 2021 om 18:48
729 Antwoorden / Vragen

Ja, dit is gewoon het risico wat elke consument bij elke overeenkomst loopt. Prijzen kunnen stijgen en dalen. De prijs die betaald moet worden, is de prijs die geldt op het moment dat de overeenkomst gesloten wordt.

U gaat toch ook niet bij de supermarkt zeuren met uw kassabon van vorige week, omdat er een aantal producten op staan die deze week in de aanbieding zijn?

En ook de tv, laptop of wasmachine die nu het nieuwste en hipste model is, zal over een paar maanden niet meer het neusje van de zalm zijn en bij de meeste winkels voordeliger worden.

Omgekeerd kan het ook zijn dat u als consument juist een leuke aanbieding koopt van een product wat volgende week of volgende maand duurder is. Of u sluit een overeenkomst met een installateur die over 2 maanden werk bij u komt verrichten tegen een uurtarief van 50 euro. En die installateur is zo druk dat hij besluit voor nieuwe overeenkomsten zijn uurtarief te verhogen naar 60 euro. U verwacht dan toch ook de diensten geleverd te krijgen voor de oude overeengekomen prijs? En niet dat u moet bijbetalen omdat het in de tussentijd duurder is geworden?

Het goedkoper en duurder worden werkt twee kanten op. Soms heb je er als consument nadeel van, meestal heb je er echter voordeel van (want gemiddeld genomen worden de meeste producten door inflate na verloop van tijd steeds duurder).

rj
door rjw Sep 21, 2021 om 19:04
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Maar door inflatie wordt ook uiteindelijk het inkomen hoger (bij de meeste mensen). Zo niet dan had niemand nu meer iets kunnen aanschaffen.

pe
door pebk Sep 22, 2021 om 15:09
580 Antwoorden / 0 Vragen

Door inflatie wordt het inkomen niet hoger. De prijzen worden hoger en als je een goede CAO hebt of een goede werkgever, dan gaat het inkomen ook omhoog en wordt minimaal de inflatie gecompenseerd. Maar dan nog is er geen directe correlatie. Er zijn legio mensen die dit niet of nauwelijks gecompenseerd krijgen.

mo
door mof - Sep 22, 2021 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het is pech dat u meer betaalt. U heeft een contract en daarmee was u tevreden. Als Leaseplan dit niet wil aanpassen heeft u weinig grond onder voeten om meer actie te ondernemen.

bb1969
door bb1969 - Sep 22, 2021 om 13:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het is net als een product kopen, het kan morgen in de aanbieding zijn. Zodra de koop is gesloten zit je er aan vast.
Maar ik heb nog wel een tip, wanneer het verschil zo groot is.

De ANWB heeft een uitstekende contract afkoop regeling op de bestaande auto. Je kunt het contract dus eerder stoppen op vooraf gestelde condities.
Dus waarschijnlijk door het bijbetalen van 2 of 3 duizend euro stop je het huidige contract, en sluit je weer een nieuwe wanneer je tevreden bent over de auto. Je krijgt dan weer een nieuwe geleverd volgens de nieuwe voorwaarden.

pe
door pebk Sep 22, 2021 om 15:01
580 Antwoorden / 0 Vragen

En ook dan kan het best gebeuren dat er een nog mooiere aanbieding langs komt.

ho
door honza23 - Sep 22, 2021 om 13:53
261 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft die nieuwe aanbieding wel dezelfde accu? Er is nl. ook Kona met een kleinere accu, die is goedkoper.

ze
door zeemannetje - Sep 22, 2021 om 15:33
120 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel normaal dat de prijzen van spullen varieren in de tijd. Over een tijdje is diezelfde auto misschien weer dezelfde hogere prijs.

pe
door pebk - Sep 22, 2021 om 15:35
580 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is het risico van de consument. Wat mij betreft staat het ook lost van een betrouwbaar imago. Had u ook geklaagd wanneer de prijzen omhoog gegaan waren?

Coebel
door Coebel - Sep 22, 2021 om 16:59
52 Antwoorden / 1 Vragen

In het kader van de veranderende bijtelling per 2021 heeft een hoge pief bij Hyundai heel echt heel veel Kona's geregistreerd. Om ze dan in 2021 tegen de lage bijtelling aan te bieden.  Een zeer gebruikelijk fenomeen in de Autowereld. Helaas liep de verkoop niet zo goed meer door nieuwe spelers op de markt dat er nog vele onverkochte maar wel geregistreerd Kona's bij de importeur in opslag  staan. Nu worden deze auto's met giga korting aangeboden  zo ook de aanbieding via ANWB en LPN. Ja dat is de markt die door vraag en aanbod wordt geregeerd. Helaas voor jou is de investering voor jouw auto op andere inkoopvoorwaarden gedaan en valt er niets te regelen. De leaserijder zal zelf ook rekening houden met een veel grotere afschrijving na de looptijd wegens de dumping van de voorraad nu. Het heeft de kop gekost van degene bij Hyundai. En nu komt er ook nog een recal  voor Accu,s. Kost ook een paar centen, arme importeur

panter22
door panter22 - Sep 22, 2021 om 18:46
6599 Antwoorden / Vragen

Hyundai heeft nieuwe modellen in 2021. Oude modellen worden dan met korting verkocht.
https://www.hyundai.com/nl.html

1paul
door 1paul - Sep 24, 2021 om 08:43
3132 Antwoorden / 0 Vragen

tja, dit is net zo iets als de nieuwste broek kopen in de winkel tegen de volle prijs en die 6 maanden later in de uitverkoop zien hangen voor 30% minder....

de aanbieder bepaalt de prijs op het moment en de consument bep[aalt of ie voor die prijs interesse heeft, als je eenmaal tekent is de deal rond en heb je niets meer aan toekomstige prijsdalingen OF>>>>>>>>>> stijgingen!!!!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 24, 2021 om 10:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hyundai, Lease Plan en nog ANWB,  3 organisaties dus  volgende keer eerst even verder zoeken.

Nu willen er 3 aan U verdienen.