ze
door zes68 Oct 6, 2007 om 19:39
Auto & vervoer

Koelvloeistof

Hallo iedereen,vraag kan ik zo elk merk koelvloeistof bijvullen ongeacht kleur.Ik vraag dit omdat ze bij action 1 liter voor 2euro verkopen en de garage wwaar ik kom 6 euro vraagt.

136870 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

in principe : ja , u kan het doen maar er zit soms veel verschil in de minimale temperatuur waarmee de koelvloeistof ook daarwerkelijk zijn werk kan doen

Is de minimale temperatuur van de huidige vloeistof -15 graden en er wordt goedkoop koelvloeistof ingedaan dan verhoogd de minimale temperatuur naar -5 o.i.d.

Ik denk dat u daar op moet kijken en nietop de goedkoopheid van de koelvloeistof

De garage zal waarschijnlijk beter materiaal hebben waarvoor u ook meer betaald

De keuze is aan u , stilstaan bij -10 graden in de nacht is echt koud maar had voorkomen worden als u iets meer geld uit had gegeven aan een beetje koelvloeistof

labswans

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is helemaal niet zo moeilijk: alle koelvloeistof eruit en nieuwe erin. En laat dat doen door de garage! Dan gebeurt het tenminste op de juiste manier en heb je goede kwaliteit koelvloeistof.

Het gevaar zit h'm in het mengen van diverse soorten. Dan verhoog je het vriespunt (is al eerder aangegeven).

Spaar dus je auto en geef wat meer geld uit.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Nee, sommige auto's kunnen bepaalde koelvloeistoffen niet verdragen. Hierdoor kun je lekkage krijgen in de kachelradiator. Het beste is om gewoon de door de fabrikant voorgeschreven soort te gebruiken, is wel wat duurder, maar voor die paar euro extra wil je geen trammelant lijkt mij.

Groet, Henson

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai

Als je de normale koelvloeistof koopt kan er weinig mis gaan.

Verwar het niet met antivries die voorheen altijd gebruikt werd. Deze vermeng je met het koelwater en naargelang hoeveel je daarvan met elkaar vermengt bepaalde de bescherming onder 0. Deze bestaat uit voornamelijk uit glycerine.

Koelvloeistof wordt gebruikt in een gesloten systeem en kan wat meer kou en hitte verdragen. Normaal vloeistof werkt tot -35 onder 0. Deze bestaat voornamelijk uit ethyleenglycol.

Dus koop het gerust, mag geen probleem zijn. Met een speciaal metertje is het wel te meten tot hoever je beveiligd bent.

Groet,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

zie:

www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=243678

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Even een iets uitgebreidere reactie:

Wanneer het erom gaat of je auto veilig door de komende winter (vorst)periode komt, dan kun je het vriespunt van de koelvloeistof even laten checken bij een garage of bij een goede benzinepomp. Je kunt het ook zelf doen door een testertje te kopen (paar Euri) bij de Halfords e.d. Dit is een soort buisje met een aantal verschillend gekleurde balletjes erin, met aan de ene zijde een rubberen balgje en aan de andere zijde een slangetje. Steek het slangetje in de koelvloeistof van je auto en zuig deze in het buisje. Kijk welke balletjes blijven drijven en welke zinken. De kleur van het onderste balletje dat nog wil blijven drijven geeft aan tot welke graad de vloeistof tegen vorst beschermt. Dit staat meestal aangegeven op de zijkant van het buisje. Eventueel antievries laten aanvullen door de dealer. Geen koelvloeistoffen mengen, dit kan op de langere termijn schade veroorzaken.  Zie ook bijv:

www.campercity.nl/site/content/view/37/3/

dus als je nog een aantal jaren van je auto wilt genieten dan niet doen.

Groet, Henson

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

No worries .

Gewoon kopen en bijvullen.

Groet T

ve
door verwijderd - Oct 6, 2007 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor jullie antwoorden allemaal,als ik dus de meeste antwoorden lees kan ik zonder problemen bijvullen dus,(Het gaat hier om hooguit om een half litertje).Maar er werd mij ook nog verteld dat je geen verschillende kleuren door elkaar mag gooien.Wat raar;koelvloeitof is toch koelvloeistof.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2007 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

koelvloeistoffen alleen mengen als het de zelfde generatie is een g 12 mengen kan alleen met een zelfde soort. er kan schifting ontstaan en de bescherming tegen cavicatie valt weg . met alle gevolgen van dien het iets verlagen of verhogen van de bescherming zegt niet veel alleen bij auto merken met een klein en groot circuit kan dat problemen geven bij hoge temp onder 0 waardoor de radiateur bevriest. als het een aude weggooi auto is laat er dan gewoon water in zitten zolang dat nog kan.