an
door anjoenpaul Jul 24, 2012 om 18:16
Auto & vervoer

Kogeldruk- fietsdrager

Bij het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe fietsdrager, omdat mijn vrouw een e-bike heeft, kwamen we bij het begrip kogelduk uit.
In de handleiding van mijn auto staat 52 kg. Op het plaatje bij de trekhaak 55 kg.
De fiets van mijn vrouw weegt zonder accu 24 kg. Die van mij 20 kg. Nu is het echter zo dat een goede fietsdrag ook snel 15 kg of meer weegt.
Ben ik in overtreding als ik de fietsen toch achter op de auto zet. Wat zijn de consequenties daarvan?
Welk van bovenstaande gewichten is bepalend voor het gewicht? hoe bereken je de preciese kogeldruk? En hoe kan het zijn dat hier zo weinig duidelijkheid over is.

gr. paul jacobs

19671 2 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 24, 2012 om 18:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo anjoenpaul,

Fietsdragers/wetgeving

Je mag de maximale kogeldruk van de trekhaak niet overschrijden.
De fietsen mogen aan weerszijden van de auto niet meer dan 20 cm uitsteken en er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Als een fietsdrager de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekt dan is een extra verlichtingsbalk verplicht.
Op de fietsdrager of verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van je auto.
In het buitenland gelden vaak andere regels. In het Handboek Europa van de ANWB vind je hierover meer informatie.

Daarnaast dien je goed op te letten dat je de maximale kogeldruk van je auto niet overschrijdt. Dit wil zeggen: het maximaal aantal kilo’s dat je via de trekhaak mag vervoeren. Op het typeplaatje van de trekhaak staat vermeld wat de maximale kogeldruk is. Dit ligt meestal tussen de 50 en 75 kg. Wanneer je geen typeplaatje hebt, kun je uitgaan van een maximale kogeldruk van 50 kg.
(Bron: kieskeurig)

Het gewicht wat je op de 'kogel' plaats is dus de trekhaak + de fiets(en).

Lees ook de info hier.

Met vr.gr.

mi
door miraltje - Jul 24, 2012 om 19:09
462 Antwoorden / 0 Vragen

de fabricant van de auto bepaald de maximale kogeldruk die toegestaan voor het betreffend model en type voertuig.

bij een kogeldruk van maximaal 52 kg zal er dan ook geen schade onstaan aan de constructie van het voertuig.

een trekhaak wordt dmv bouten op specifieke plekken aan het voertuig bevestigd,indien de kogeldruk te hoog is kan hier schade aan ontstaan wat tot onveilige situaties kan leiden.

het gewicht wat op het type plaatje van de trekhaak zelf staat is het maximale gewicht wat de trekhaak zelf maximaal kan dragen.

indien de kogeldruk te hoog is bent u in overtreding,echter zal de politie bij een fietsedrager daar niet zo snel op controleren,tenzij de auto zover in de kont hangt dat je de hemel verlicht.

bij een aanhanger heeft een onjuiste kogeldruk tehoog/te laag direct effect op de rijveiligheid,tewijl dit bij een fietsendrager niet direct het geval is