Lo
door Loyke22 May 28, 2020 om 21:53
Auto & vervoer

Koopcontract auto ontbinden na verzwijgen import en schade

Hallo iedereen,

Paar dagen geleden bij een erkende volkswagen dealer geweest. Mooie volkswagen polo gezien van 2019. Proefrit gemaakt, alles leek perfect. Heb een koopcontract getekend (onder voorbehoud van de financiering).

Vandaag ben ik erachter gekomen dat het om een ingevoerde auto uit Spanje gaat. Ik heb mij erin verdiept en bij de invoer bleek er weinig belasting betaald te zijn, wat de kans op schade of fraude waarschijnlijk maakt. Ben naar de dealer gegaan en die wist nergens iets van. Hij heeft mij niet verteld dat het een importauto was en zei dat er geen schades bekend waren. We hebben de auto nogmaals bekeken en bleek dat de achterkant van de auto, de bumper gespoten is. Daar is dus wel degelijk een schade geweest. Koper heeft dus niet gezegd dat er schade geweest is en ook niet dat het om een invoerauto gaat. Kan ik de koop nog ontbinden? Zonder dat ik 15% van het bedrag moet betalen... Naar mijn mening heeft de dealer belangrijke informatie verzwegen.

6967 23 Rapporteer

Lo
door Loyke22 - May 28, 2020 om 21:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat ook op de website van de dealer: gegandeerde km stand, maar daar is geen bewijs van aangezien de auto ingevoerd is en er met de km gefraudeerd kan zijn...

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - May 28, 2020 om 23:01
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Loyke,

Het antwoord is : ja (je kunt de koop ontbinden).

Als je tevreden bent over de auto, zou je ook korting kunnen vragen.

Om welke Volkswagen dealer gaat het en in welke stad?

Ik heb zelf ook slechte ervaringen met een Volkswagen dealer.

Lo
door Loyke22 May 28, 2020 om 23:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan moet ik dus 15% van het bedrag betalen?

Magnum007
door Magnum007 May 28, 2020 om 23:18
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Loyke,

Ik ben van mening, dat je zeker geen annulerings kosten hoeft te betalen:

Deze erkende dealer heeft de schade verzwegen.

Als de dealer moeilijk doet ,zou je je rechtsbijstandverzekering kunnen inschakelen of als je die niet hebt zelf een advocaat inhuren.

Ik ben wel benieuwd hoe je erachter bent gekomen.

Heb je contact opgenomen met de vorige eigenaar? Je kunt ook eventueel ook de BOVAG om bemiddeling kunnen vragen.

Gr
door Grunn1 May 29, 2020 om 00:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat een bumper gespoten is hoeft niet te betekenen dat er erge schade is geweest. Kunnen ook gewoon wat krasjes en kleine deukjes zijn en dat is zeker geen reden om een koop te annuleren en kan inderdaad zijn dat de dealer van niks weet. Voor de rest is het speculeren.
Heb zelf een auto van een half jaar oud en had wat kleine krasjes op de hoek van de bumper en heb dat laten spuiten. Wanneer ik mijn auto verkoop hoef ik daar geen melding van te maken want het stelt niks voor en is door een erkend bedrijf gedaan waardoor ook de garantie niet vervalt. Ook wordt de auto er geen cent minder waard van.

Magnum007
door Magnum007 May 29, 2020 om 04:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Epcot,

Er kan ook onzichtbare schade zijn door een botsing: zoals bij de elektronica of dat de auto "krom" is en opnieuw moet worden "recht getrokken".

En vergeet niet,dat het een import auto is en dus kan de kilomterstand zijn teruggedraaid.

De BOVAG is de eerste partij om bij te klagen.

Gr
door Grunn1 May 29, 2020 om 09:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Magnum het enige wat je doet is speculeren zonder enig bewijs. Misschien is de auto wel op de maan geweest en zit er een alien in de kofferbak want die kans is net zo groot als wat jij hier zit te verkondigen

ne
door neodutchio May 29, 2020 om 09:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, ook bij een Nederlandse auto kan de kilometerstand terug gedraaid zijn. Vlak voor de keuring of een beurt terug draaien en niemand die het weet.

De auto staat bij een merkdealer, die gooien niet zomaar hun naam te grabbel. Als het onderhoudboekje bij de auto zit, dan is prachtig na te gaan wat de standen waren en waar de auto in onderhoud is geweest. Ook al komen hier veel topics voorbij van fraude auto's wil niet zeggen dat elke import slecht is.

Met mijn 1 week oude auto reed ik ook tegen een paal aan. Zonde van de bumper. Met maar een paar kilometer op de teller al naar de schadehersteller. Bumper is gerepareerd en gespoten. Ik heb geen schade auto en toch is mijn bumper overgespoten. Een collega van mij, haalt de auto op bij de dealer, gaat boodschappen doen, komt weer bij zijn auto is er een grapjes tegen zijn deur aangereden. Werkelijk maar 25 kilometer op de teller en nu al een overgespoten deur. En toch geen schade auto.

Ik lees niets meer dan alleen maar aannames. Zonder bewijs kan je niets. Uw mening kan wel zijn dat er ontbonden kan worden, maar op basis waarvan? Omdat u een slechte ervaring had ooit met een dealer? Ik denk niet dat dat enige indruk zal hebben mocht dit een juridische strijd gaan worden.

Gr
door Grunn1 May 29, 2020 om 09:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Neodutchio+10, Nog een kleine aanvulling oor onze eigenwijze Magnum, steenslag wordt ook vaak gerepareerd en is geen noemenswaardige schade. Of koop jij graag een tweede hands auto van een jaar oud met allemaal krasjes en steenslag putjes?

tenormin
door tenormin - May 28, 2020 om 23:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Om welke Volkswagen dealer gaat het? Garage hupeldeflup uit welke stad, hoeft geen persoonlijke naam bij. Ik neem aan dat u het kenteken heeft nagezien bij het RDW? Staan daar geen bijzonderheden? Ook, als u meer over de auto wilt weten kunt u bij de RDW, voor een klein bedrag meer informatie krijgen over de auto.

tenormin
door tenormin - May 28, 2020 om 23:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo loyke22, natuurlijk kan je die koop niet ontbinden zonder te betalen. Je denkt toch niet dat de volkswagen dealer daar akkoord mee gaat. Maar goed, je bent blij met iemands antwoord, dus als je dan niet verder wilt kijken om eerst iets uit te zoeken, dat is dan jouw keuze.

Magnum007
door Magnum007 May 28, 2020 om 23:31
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Ik ben het niet met je eens.

Officiële dealers beschikken over de schadehistorie van elke gebruikte auto,die ze verkopen. Zij hebben een speciale "databank".

tenormin
door tenormin May 29, 2020 om 00:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Magnum007, natuurlijk hoef je het niet met mee eens te zijn. Maar zelfs een officieele dealer kent die  ingevoerde auto niet.
Alleen op papier. Want ook zij weten niet hoe en wat er in dat andere land geknoeid is. Met kilometerstand en andere achterliggende gebreken.

Magnum007
door Magnum007 May 29, 2020 om 00:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Ik zal een voorbeeld geven :

Mijn 1ste auto was een 2e handse Volkswagen van de Volkswagen dealer.

Ik had problemen met de startonderbreker,die je steeds moest indrukken met een knopje op de sleutelhanger.

In het onderhoudsboekje zat het telefoonnummer van de vorige eigenaar, die ik erover belde : het bleek,dat hij vanwege dezelfde problemen de auto had weggedaan.....

Ook bleek ik niet de 2e eigenaar te zijn ,maar de 3e......

Wat ik hiermee wil zeggen, is,dat een officiële autodealer ook kan liegen....

Ik weet van de automagazines,dat grote schades moeten worden gemeld in een database(bijvoorbeeld bij een aanrijding). Deze database is niet toegankelijk voor particulieren. Ook heeft een officiële dealer genoeg ervaring om herstelde schade te ontdekken.

Tr
door Trostomaat May 29, 2020 om 01:23
239 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk kan een officiële autodealer ook liegen. Daarvan is in dit geval echter niets gebleken. Ook voor 'verzwijgen' is nog geen bewijs geleverd.

Magnum007
door Magnum007 May 29, 2020 om 03:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

De 1ste stap is waarschijnlijk toch hulp inroepen van de BOVAG.

De grote vraag is : hoe is TS erachter gekomen,dat het een schade auto is ?

Gr
door Grunn1 May 29, 2020 om 09:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Magnum jij hebt overla oude voorbeelden van en waarschijnlijk zijn die net zo betrouwbaar als een auto dealer.

Thijs12
door Thijs12 - May 28, 2020 om 23:45
522 Antwoorden / Vragen

Een auto van 2019, half jaar of een jaar, door de dealer zelf ingevoerd.? En gerepareerde schade, hoeveel km en wat was de prijs nog.?

ma
door malty - May 29, 2020 om 00:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een RDW app voor Android en iOS waarin te zien is of de betreffende auto ooit een, Verbod voor rijden op de weg, heeft gehad, vermeld onder tabblad Status.
Dat verbod kan uiteen lopen van een uitlaat die teveel herrie maakt tot ernstige schade.

Tr
door Trostomaat - May 29, 2020 om 01:20
239 Antwoorden / Vragen

Wat iemand niet weet, kan hij niet verzwijgen.

tenormin
door tenormin - May 29, 2020 om 01:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee @ trostomaat, maar als je voor €5,00 bij de RDW er wel achter kan komen over het hoe van die Volkswagen, daar kan niemand zich dus een bult aan vallen. Is in ieder geval minder dan 15% dan van die auto afzien. Maar goed, de meeste mensen zijn kennelijk te lui om er even achteraan te gaan. Niet mijn/ons probleem.

sw
door swat1500 - May 29, 2020 om 01:34
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het verzwijgen van het feit dat het een ingevoerde auto is zal onvoldoende grond voor ontbinding zijn. Het verzwijgen van de schade alleen als het een meer dan geringe schade betrof. Niet elk krasje of deukje hoeft te worden gemeld.
Wellicht kunt u afspreken dat de auto eerst wordt gekeurd door de anwb.

ne
door neodutchio - May 29, 2020 om 07:16
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Elke auto wordt geïmporteerd. Op een paar na die in Born gemaakt worden. Of een auto na het afleveren geïmporteerd wordt is makkelijk na te gaan. Er zit immers een nieuw kenteken op en bij de RDW staat deze gemeld als import. Als klant heb je een onderzoeksplicht. Ik ken eigenlijk weinig kopers die niet even op de site van het RDW kijken en zo de informatie vergaren. Daar voorkom je ook mee dat je verrast bent dat je de derde eigenaar bent ipv de tweede. Alle aantallen zakelijke en privé eigenaren staan gewoon vermeld.

Overspuiten zegt niets. U wilt nu van de overeenkomst af, dan is het aan u om aan te tonen dat er onjuist gehandeld is. Hebt u een aankoopkeuring laten doen? Weet u zelf iets van de historie van de auto? Met puur alleen vermoedens kunt u niets.

Laats in Duitsland een leuk trucje meegemaakt. Om de prijzen te drukken worden auto's daar redelijk gestript. Lampen er af, gril weg en onder de motorkap een aantal zaken weghalen. De auto wordt dan niet rijdend verkocht naar het buitenland. Op een later moment worden de onderdelen nagestuurd en je hebt een belastingvoordeel. Maar dan is het geen schade auto.

Het is aan u om alles te bewijzen. Dus met de auto op de brug en laten nakijken door iemand met kennis van zaken. Dan kunt u verdere stappen ondernemen.

Gr
door Grunn1 - May 29, 2020 om 09:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er worden door dealers veel autos geïmporteerd van een jaar oud omdat de vraag hier ernaar groter is dan het aanbod. Is helemaal niks mis mee net zoals dat er misschien wat krasjes zijn "weg gespoten". Een auto zonder krasjes ziet er beter uit en levert meer op en het kan werkelijk totaal geen kwaad.

Doordat er hier veel bpm op nieuwe autos zit en niet in het buitenland is het juist voor zowel de dealer als voor de klant aantrekkelijk om autos te importeren van een jaar oud want je hoeft geen rekening te houden met het volledige bpm bedrag. Een tweedehands van een jaar oud wordt daardoor goekoper. Doordat nieuwe autos allemaal voorzien zijn boordcomputers wordt het ook steeds moeilijker om te sjoemelen met de historie van een auto en nee het maakt niet uit waar een auto vandaan komt.

me
door mein33 - May 29, 2020 om 10:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@loye22,

Heeft u al op de site van de RDW op het kenteken gecontroleerd hoeveel eigenaren de auto inmiddels al heeft gehad, zowel in Spanje als in Nederland en of de kilometerstand aanleiding geeft tot twijfel ?

Heb in het verleden meerdere importauto's gehad en met een import auto hoeft op zich niets mis te zijn, als de gegevens maar kloppen.

In dit geval kan een kleine auto uit Spanje wel een probleem vormen, dat is mede afghankelijk van de invoerdatum.
Ligt de invoerdatum binnen de data waarin het Coronavirus zijn intrede deed, dan zou het wel eens een voormalige huurauto kunnen zijn die nu via via op de Nederlandse markt is beland, bijv. via een Autovelilinghuis en daar mogelijk door deze dealer is aangekocht.
Als de dealer aangeeft het verleden van de auto niet te kennen, dan liegt hij dat het gedrukt staat, houdt hij voor de potentiële koper belangrijke informatie achter en voldoet hij niet aan zijn informatieplicht.

Informeer bij uw rechtbijstandverzekering of bij het Jurisdisch loket naar de mogelijkheden om de overeenkomst dan alsnog kostenloos te kunnen ontbinden.

ne
door neodutchio - May 29, 2020 om 10:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Even een paar vraagjes:
*Wat maakt het uit dat het een importauto is?
*Hoe komt u er bij dat er te weinig BPM is betaald?
*Waarom zou een overgespoten bumper schade betekenen die gemeld zou moeten worden?

lo
door lovewinnie - May 29, 2020 om 10:50
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je daar naar gevragen? Wat hij niet weet kan hij niet melden. Heeft hij de auto ingevoerd of iemand voor hem.
Je hebt een onderzoeksplicht.
Voor paar euro kun je online alles navragen. Inc vorige eigenaar, schade rapport, import of niet etc.

Oude schade die gerepareerd zijn lijken mijn  niet noodzakelijk om te melden

tenormin
door tenormin May 29, 2020 om 13:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@lovewinnie, dat schreef ik de TS gisteren al dat je betaald, meer gegevens kan opvragen maar ja, dan is er oorverdovende stilte. Dan maar van die auto af en 15% betalen.

lo
door lovewinnie May 29, 2020 om 15:05
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het is dan niet anders. Je hebt indd ook onderzoek plicht..
Ik betaal altijd paar euro voor z'n rapport en is meteen veel duidelijk. En wat maakt die paar euro nu uit als je veel meer gaat uitgeven.
Auto is vaak niet heel goedkoop en wil daarvoor wel weten wat ik koop

tenormin
door tenormin May 29, 2020 om 16:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook mijn idee, maar ja, sommigen zijn zo eigenwijs als de bekende ezel. ;-)

jo
door joskaa - May 29, 2020 om 11:53
80 Antwoorden / 44 Vragen

Je zegt dat je gekocht hebt onder financieel voorbehoud. Betekent dit dat je bij/viade aankoopgarage een financiering wilde gaan afsluiten óf bij een derde partij. In dat laatste geval neem je contact op met die derde partij; legt daar uit wat er aan de hand is en vraagt hen jou geen financiering aan te bieden omdat je de aankoop niet vertrouwd.

ne
door neodutchio May 29, 2020 om 13:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nu maar hopen dat de dealer hier niet meeleest. Zoeken naar uitvluchten is nu niet de methode om iets voor elkaar te gaan krijgen.

pe
door peentjes - May 29, 2020 om 12:37
421 Antwoorden / 0 Vragen

Een Rdw rapport over uw auto kost een paar euro. Essentieel voordat u een proefrit gaat maken.

jhogaarts
door jhogaarts - May 29, 2020 om 13:02
101 Antwoorden / 1 Vragen

tik het kenteken in op rdw.nl en je kunt zien wanneer de auto op kenteken is gezet en wanneer in Nederland is ingevoerd. En een dealer hoort dit te weten want die moet de auto checken. En ook kun je dat aan het kenteken zien wat anders is voor een zelfde auto uit dat jaar.
Vaak komen zulke auto's uit Duitsland omdat die daar vollediger zijn uitgerust met allerlei luxe.Maar het kan net zo goed een flinke schade auto zijn geweest die is geimporteerd.

me
door mein33 May 29, 2020 om 13:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JHOGAARTS   Vaak komen zulke auto's uit Duitsland

Spanje, zoals Ts. al in zijn openingstopic aangeeft.

ne
door neodutchio - May 29, 2020 om 13:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Hebt u niet gewoon spijt van de aankoop en zoekt u een manier om er onderuit te komen? U hebt enkel een vermoeden, maar ik lees nergens iets waaruit blijkt dat u daadwerkelijk onderzoek gedaan hebt naar die vermoedens.

Lo
door Loyke22 May 29, 2020 om 19:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker niet! De auto wil ik nog steeds heel graag. Ik was alleen van mening dat de verkoper had mogen vermelden dat het een importauto met 'schade' was. Zelf ook nalatig geweest en te goed van vertrouwen door zelf pas onderzoek te doen, nadat de handtekening gezet was.

ne
door neodutchio May 29, 2020 om 20:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Maar wat verstaat u onder schade? Het wegwerken van een krasje is niet noemenswaardig. Sterker, u wilt niet weten hoeveel auto's met schade er van de trein of boot af komen. Alleen ernstige schade zal vermeld moeten worden. Een simpel deukje of kras wordt echt niet vermeld bij inkoop.

koekeloer
door koekeloer - May 29, 2020 om 14:38
562 Antwoorden / 18 Vragen

U bent toch zelf de koper. Wat bedoelt u hiermee dan "Koper heeft dus niet gezegd dat er schade geweest is..."

mr
door mrmoto May 29, 2020 om 16:47
167 Antwoorden / 4 Vragen

ferry smart ( is trouwens ook een auto)

aurora1
door aurora1 - May 29, 2020 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe en waar bent u aan die informatie gekomen?
En als dat alles klopt, wat is dan uw probleem?
En waarom heeft u niet eerst relevante informatie opgezocht voordat u kocht? Dus onderzoek gedaan?
Heeft u spijt? Vindt u het bij nader inzien toch te veel geld? Zoekt u daarom redenen om zonder kosten van de auto af te komen?
En natuurlijk kunt u niet die financieringsmaatschappij vragen om mee te werken aan bedrog zoals iemand hier voorstelt. Die informatie over kredietwaardigheid loopt toch ook eerst via de verkoper?
Laat de auto anders keuren door een onafhankelijke derde.

ro
door ron503 - May 29, 2020 om 17:28
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De Polo wordt in Spanje geassembleerd hoeft dus niet geimporteert te zijn. Dat de bumper overnieuw gespoten is wil nog niet zeggen dat de auto schade heeft gehad maar dat er bij het assembleren krassen zijn ontstaan en dan wordt enkel de bumper opnieuw van een laklaag voorzien en niet de gehele auto. Een kentekencheck op de website van het RDW geeft uitsluitsel voor wat de kenteken historie betreft en als uit die check blijkt dat de datum van eerste toelating en toelating in Nederland met elkaar verschillen dan bepaald de eerste toelating het bouwjaar. Maar toch een erkend Volkswagen dealer controleerd eerst alle voertuig gegevens voordat die in de verkoop gaat.

mo
door mof - May 29, 2020 om 18:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U vermoed dat er schade is, maar u legt geen feiten op tafel. Heeft u gevraagd waarom de bumber is gespoten, en hoe groot die ‘schade’ was? Als de verkoper zegt dat er geen schade was moet u bewijzen op tafel leggen, geen vermoedens.

Lo
door Loyke22 May 29, 2020 om 19:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

De BPM waarde bij het invoeren was lager. Volgens kentekencheck.nl is de kans waarschijnlijk dat de auto dus met schade was ingevoerd. Ik ben terug naar de dealer gegaan en hem samen met de verkoper de auto nog eens bekeken. Verkoper gaf aan dat hij niet wist waarom de BPM waarde laag was. Volgens hem was er geen schade. Tijdens het bekijken van de auto kwam de verkoper erachter dat de achterbumper (en later ook de voorbumper) opnieuw gespoten zijn. Nu hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn, maar ik vroeg mij wel af hoe erg de schade dan geweest zou zijn. Ik mocht de auto meenemen naar mijn eigen garage en daar hebben ze hem nog eens helemaal gecheckt. Alles blijkt in orde gelukkig.

Lo
door Loyke22 - May 29, 2020 om 19:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties.

Vandaag is de auto gecontroleerd door mijn eigen garage. Alles is in orde! Km stand is uitgelezen en hierin is geen fraude te ontdekken. In tussen tijd veel verhalen gelezen over import auto’s. Dit hoeft niet persé slecht te zijn. Blijkbaar worden deze modellen inderdaad veel geïmporteerd. Ik ben gerustgesteld!

aurora1
door aurora1 May 29, 2020 om 23:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden en veel plezier met uw auto.