Ar
door Arnold-1993 Jul 10, 2019 om 21:23
Auto & vervoer

Koopovereenkomst ontbinden

Op 01-11-2017 hebben wij een nieuwe Fiat Fiorino gekocht wij zijn bij 1.200km, 4.800km, 22.000km gestrand met de auto en houdt zijn vermogen in. Bij iedere stranding heeft het bedrijf controles uitgevoerd. Ze hebben aangegeven dat het een softwarefout betreft en dat wij op een update moeten wachten en het probleem dan opgelost zal worden.(zou te maken hebben met de Europeese milieunormen EGR-systeem)

Nu zijn wij 19 maanden verder en doet zich het probleem nog steeds voor, de dealer geeft aan dat ze het probleem technisch niet kunnen oplossen, mits ze het EGR-systeem uitschakelen. Dit dient dan door een extern bedrijf uitgevoerd te worden en wij dienen hiervoor opdracht voor te geven. Hierin hebben wij aangegeven dat wij niet voor de consequenties willen instaan en geven hier dus geen opdracht voor.

De dealer geeft nu aan dat het dan een producteigenschap betreft en als wij van deze auto af willen, wij een andere grotere auto bij ze kunnen kopen en dus enkele duizende euro's moeten bijbetalen. Hierin hebben wij aangegeven dat wij de koopovereenkomst willen ontbinden, waarin de dealer aangeeft dit geen optie te zijn.

Wat is ons recht om de overeenkomst te kunnen ontbinden, wij hebben de klachten vanaf het begin aangeven waarop de dealer aangeeft het probleem met wat geduld op te kunnen lossen, echter blijkt dit niet haalbaar te zijn.

1227 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2019 om 22:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Producteigenschap, nog gekker. Als die EGR uitgeschakeld wordt, u zult tenzij bedoelen en niet mits, stoot u blijkbaar meer schadelijke stoffen uit.

Als ik u was zou ik contact opnemen met het JuridischLoket in uw woonplaats, of als u een verkeersrechtsbijstandverzekeraar hebt, met hen.

sw
door swat1500 - Jul 10, 2019 om 23:00
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als de leverancier niet wenst te ontbinden dan zult u naar de rechter moeten stappen. Een andere weg is er niet.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 10, 2019 om 23:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Arnold,

Je hebt te lang gewacht om de koop te ontbinden.

Persoonlijk zou ik het aanbod van de dealer aannemen en een ander model uitkiezen.
Misschien kun je hem inruilen tegen een occasion van de dealer?

ma
door malty - Jul 11, 2019 om 09:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk/vraag op het forum van problemcar.nl of meer autobezitters van dat type auto deze problemen hebben.

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/brands.html

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2019 om 09:46
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zie om te beginnen dit: http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/

V
erder geldt dat ook voor auto's de wettelijke consumentenbeschermingsregels gelde zoals genoemd in BW Art 7:17 en verder. Daar is wettelijki in geregeld dat u recht heeft op een deugdelijk product. Vervolgens is ook deze wettelijke regeling (W boek 6) voor u van belang: http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html  en die is vooral ook voor u van belang omdat er, gelet op de opmerking van een pruducteigenschap en dus daarme onconformiteit van de auto. Daarbij heb ik dan ook nog de vraag hoe de fabrieksgarantie is geregeld om dat nonconformiteit ook een garantiezaak is.
Het betreft een nieuwe auto.

DFaarnaast is het 'aanbod'om en grotere auto te kopen uiterst bedenkelijk.
De dealer dient te zorgen dat de auto wel gaat voldoen aan de conformiteis eisen, c.q. dient te voldoen aan de wetgeving.
En lastige zaak waarvoor zeker nader juridische ondersteunin zinvol is. U bent al gewezen op het juridisch loket. Als u lid bent van de ANWB, leg uw probleem dan ook daar voor.

Naar mijn mening heeft u recht op een gelijkwaardiuge vervangende auto met in beginsel de zelfde leeftijd en ongeveer zelfde kilometrage.
Zo er sprake is van een gelijkwaardige auto met afwijkende leeftijd en/of kiometrage kan er rekening worden gehouden met áfschrijvingsverschillen'. Hoe dan ook dient m.i. de dealer wettelijk voor een voor u acceptabele oplossing te komen en ik geef u gelijk dat u de geboden oplossing niet accepeert. Terugname op basis van dagwaarde zou ik ook niet accepteren. Maar kort samengevat en dan herhaald: raadpleeg een jurist bijv. via https://www.juridischloket.nl/ en/of https://www.anwb.nl/ en/of een aan u bekende advocaat (die mogellijk het eerste advies gratis geeft)