Koopovereenkomst ontbinden
Op 01-11-2017 hebben wij een nieuwe Fiat Fiorino gekocht wij zijn bij 1.200km, 4.800km, 22.000km gestrand met de auto en houdt zijn vermogen in. Bij iedere stranding heeft het bedrijf controles uitgevoerd. Ze hebben aangegeven dat het een softwarefout betreft en dat wij op een update moeten wachten en het probleem dan opgelost zal worden.(zou te maken hebben met de Europeese milieunormen EGR-systeem)
Nu zijn wij 19 maanden verder en doet zich het probleem nog steeds voor, de dealer geeft aan dat ze het probleem technisch niet kunnen oplossen, mits ze het EGR-systeem uitschakelen. Dit dient dan door een extern bedrijf uitgevoerd te worden en wij dienen hiervoor opdracht voor te geven. Hierin hebben wij aangegeven dat wij niet voor de consequenties willen instaan en geven hier dus geen opdracht voor.
De dealer geeft nu aan dat het dan een producteigenschap betreft en als wij van deze auto af willen, wij een andere grotere auto bij ze kunnen kopen en dus enkele duizende euro's moeten bijbetalen. Hierin hebben wij aangegeven dat wij de koopovereenkomst willen ontbinden, waarin de dealer aangeeft dit geen optie te zijn.
Wat is ons recht om de overeenkomst te kunnen ontbinden, wij hebben de klachten vanaf het begin aangeven waarop de dealer aangeeft het probleem met wat geduld op te kunnen lossen, echter blijkt dit niet haalbaar te zijn.
Producteigenschap, nog gekker. Als die EGR uitgeschakeld wordt, u zult tenzij bedoelen en niet mits, stoot u blijkbaar meer schadelijke stoffen uit.
Als ik u was zou ik contact opnemen met het JuridischLoket in uw woonplaats, of als u een verkeersrechtsbijstandverzekeraar hebt, met hen.
Als de leverancier niet wenst te ontbinden dan zult u naar de rechter moeten stappen. Een andere weg is er niet.
Hallo Arnold,
Je hebt te lang gewacht om de koop te ontbinden.
Persoonlijk zou ik het aanbod van de dealer aannemen en een ander model uitkiezen.
Misschien kun je hem inruilen tegen een occasion van de dealer?
Kijk/vraag op het forum van problemcar.nl of meer autobezitters van dat type auto deze problemen hebben.
https://www.problemcar.nl/nl/particulier/brands.html
Topantwoord
Zie om te beginnen dit: http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/
Verder geldt dat ook voor auto's de wettelijke consumentenbeschermingsregels gelde zoals genoemd in BW Art 7:17 en verder. Daar is wettelijki in geregeld dat u recht heeft op een deugdelijk product. Vervolgens is ook deze wettelijke regeling (W boek 6) voor u van belang: http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html en die is vooral ook voor u van belang omdat er, gelet op de opmerking van een pruducteigenschap en dus daarme onconformiteit van de auto. Daarbij heb ik dan ook nog de vraag hoe de fabrieksgarantie is geregeld om dat nonconformiteit ook een garantiezaak is.
Het betreft een nieuwe auto.
DFaarnaast is het 'aanbod'om en grotere auto te kopen uiterst bedenkelijk.
De dealer dient te zorgen dat de auto wel gaat voldoen aan de conformiteis eisen, c.q. dient te voldoen aan de wetgeving.
En lastige zaak waarvoor zeker nader juridische ondersteunin zinvol is. U bent al gewezen op het juridisch loket. Als u lid bent van de ANWB, leg uw probleem dan ook daar voor.
Naar mijn mening heeft u recht op een gelijkwaardiuge vervangende auto met in beginsel de zelfde leeftijd en ongeveer zelfde kilometrage.
Zo er sprake is van een gelijkwaardige auto met afwijkende leeftijd en/of kiometrage kan er rekening worden gehouden met áfschrijvingsverschillen'. Hoe dan ook dient m.i. de dealer wettelijk voor een voor u acceptabele oplossing te komen en ik geef u gelijk dat u de geboden oplossing niet accepeert. Terugname op basis van dagwaarde zou ik ook niet accepteren. Maar kort samengevat en dan herhaald: raadpleeg een jurist bijv. via https://www.juridischloket.nl/ en/of https://www.anwb.nl/ en/of een aan u bekende advocaat (die mogellijk het eerste advies gratis geeft)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer