te
door ted038 Jun 17, 2011 om 10:58
Auto & vervoer

Koppakking na 3 jaar kapot

Bij de 40.000 km beurt van mijn dik 3 jaar oude motorfiets (maart 2008) is gebleken dat de koppakking vervangen moet worden.
Nu is mijn mening dat dit niet mag na dik 3 jaar en zorgvuldig gebruik, en daarmee gratis reparatie volgens conformiteitsbeginsel, de merkdealer is het daar niet mee eens en biedt uit coulance (zonder schuldbekentenis 10% korting op de 600 euro aan extra kosten.)

Is mijn opvatting dat een kapotte koppakking niet mag na 3 jaar en derhalve bij normaal gebruik niet voor rekening van consument mag komen ?

Wat meer detail, voor wie dat wil : Motorfiets altijd dealeronderhouden. Bij motorvakantie in 2010 is de thermosstaat kapot gegaan waardoor destijds de motor erg warm geworden is. De motordealer heeft telefonisch aangegeven dat dit vermoedelijk de oorzaak is van de kapotte koppakking. Zelf ben ik toen altijd vrij snel gestopt en motor af laten koelen, bij herhaling hiervan vanuit italie een half uur met de dealer aan de lijn gehangen om probleem proberen op te lossen, s'avonds in hotel met ondersteuning de thermosstaat eruit gehaald (was inderdaad defect volgens kokend water-test), waardoor koelvloeistof weer langs de radiateur kan stromen en de motor weer normaal koelde. Bij thuiskomst thermosstaat laten vervangen en problemen leken verdwenen.

Afgelopen maand liep het motorblok af en toe de motor wat warm (maar nog geen alarm in display), wat verdween na koelvloeistof in radiateur bijvullen ongeveer eens in de week. Dit gemeld bij eerstvolgende beurt na betreffende motorvakantie, waarna constatering over koppakking volgde.

Heb een DAS rechtsbijstandverzekering zonder eigen risico, maar wil deze niet zomaar inschakelen zonder te weten dat ik (gedeeltelijk) in mijn recht sta (zou eerste keer in 3 jaar zijn dat ik gebruik van de rechtsbijstandverzekering maak)

Gezien de technische aard kon ik geen heldere uitkomstverwachting krijgen bij het adviescentrum, dan moest ik eerst een claim aanmaken, terwijl ik juist wil weten of een claim aanmaken zin heeft ....

1742 2 Rapporteer

po
door ponton1600le - Jun 17, 2011 om 11:37
40 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Ted038,
Het is een gegeven dat bij een defecte thermostaat en de motor is warm gelopen je er op kunt wachten dat op een gegeven moment de koppakking het begeeft.
De dealer heeft hier volkomen gelijk in. Thermostaat is geen onderdeel dat een motorleven lang meegaat! 10% korting op reparatie is gewoon netjes van uw dealer. Gewoon pech gehad!

te
door ted038 - Jun 17, 2011 om 13:11
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ponton1600le schreef op vrijdag 17 jun 2011, 11:37]Beste Ted038,
Het is een gegeven dat bij een defecte thermostaat en de motor is warm gelopen je er op kunt wachten dat op een gegeven moment de koppakking het begeeft.
De dealer heeft hier volkomen gelijk in. Thermostaat is geen onderdeel dat een motorleven lang meegaat! 10% korting op reparatie is gewoon netjes van uw dealer. Gewoon pech gehad!
Dat de thermosstaat de oorzaak is geweest is de mening van de motordealer en geen voldongen feit.

Los daarvan : Je zou toch verwachten dat een thermosstaat geen slijtdeel is (zoals banden/ketting/accu dat wel zijn) en het is ook geen intervaldeel (als bougies, oliefilter of nokkenasketting, ieder zoveel jaar / km vervangen volgens boekje) want staat ook niet vermeld bij deze te vervangen delen.

Ondanks de "wettelijke" garantie had ik verwacht dat ook een thermosstaat een langere levensduur zou moeten hebben dan de 2,5 jaar dan dat deze het nu uitgehouden heeft. Ook gezien het gegeven dat ik zoveel mogelijk het warmlopen als gevolg van defecte thermosstaat heb getracht te voorkomen en de thermosstaat bij eerste reeele gelegenheid heb verwijderd.
Als ik daardoor kapotte koppakking krijg, dan staat dat (vrijwel) gelijk aan dat iedereen met defecte thermossstaat ook een defecte koppakking kan verwachten.

Bij navraag bij motorgenoten is het zeker niet normaal dat een thermosstaat na 2,5 jaar / 30.000 km defect raakt. Bijna iedereen had nog nooit een defecte thermosstaat gehad zelfs.