Rv
door RvtO Aug 19, 2019 om 22:50
Auto & vervoer

Kosten reparatie auto twee keer zo hoog als internetprijs

Ik heb mijn auto naar een garage gebracht voor een reparatie waar op internet de kosten voor staan vermeld, bij die garage. De kosten zijn redelijk vergelijkbaar met andere bedrijven.
Toen ik de auto bij hen bracht, heb ik een schermprint laten zien en dat was akkoord.

Vandaag werd ik gebeld door de garage met de mededeling dat het werk tegenviel en dat het nu ruim twee keer zoveel gaat kosten. Ze waren al begonnen toen ze erachter kwamen dat het tegenviel en konden ook niet meer terug. Ik ben nog niet gebeld dat mijn auto klaar is.

Mijn vraag is, niet al te verrassend waarschijnlijk, of ik in mijn recht sta als ik die verdubbeling van de kosten niet accepteer. Ik heb de website nog eens goed bekeken en er staat volgens mij nergens een voorbehoud over de vermelde prijs.

6723 20 Rapporteer

justmeagain
door justmeagain - Aug 19, 2019 om 23:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een monteur is geen paragnost, hij ziet wat hij moet doen vaak pas als hij bezig is met iets anders aan uw auto.
Internet zijn bijna altijd lokkertjes if vanaf prijzen

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2019 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat was die reparatie dan?

ne
door neodutchio - Aug 19, 2019 om 23:37
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Voor een beurt kan ik mij voorstellen dat er een vaste prijs is en het vervangen van een onderdeel ook. Echter kunnen er altijd zaken naar boven komen die voor meerwerk en dus een meerprijs zorgt.
Stel dat er iets vastgezet moet worden en blijkt dat de steun afgebroken is. Dan moet daar eerst een nieuwe op gezet worden.

Maar zolang u niet zegt wat er gedaan moest worden en wat er nu gedaan is blijft het speculeren.

Rv
door RvtO Aug 20, 2019 om 00:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ze kregen de schokbreker niet los. Ze hebben gebeld toen ze de schokbreker al doorgezaagd hadden. Er was dus inderdaad geen weg terug meer.

Mijn vraag gaat ook om de geldigheid van de geadverteerde prijs.

ma
door malty - Aug 19, 2019 om 23:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waar ging de auto voor naar de garage?
Normaal belt de garage als de rekening fors hoger zal gaan worden.
Als het geen direct noodzakelijke reparatie is kunt dan beslissen of u de auto voor die prijs laat repareren.
De vraag is wat er dan gerepareerd moest worden en uitstel daarvan niet mogelijk was.
De prijs die op de site staat zal niet incl. onvoorziene reparaties zijn.
De auto staat nu waarschijnlijk gerepareerd bij de garage en om hem mee te krijgen zult u de hogere rekening wel moeten betalen.

Rv
door RvtO Aug 20, 2019 om 00:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

De prijs die op de site staat zal niet incl. onvoorziene reparaties zijn.”

Dit is een aanname waarvan ik niet kan zeggen of dat ook zo is omdat ik geen voorbehoud op de geadverteerde prijs kan vinden. Voor zover ik begreep zijn het vooral extra kosten voor arbeid.

Rv
door RvtO - Aug 20, 2019 om 00:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Schokbrekers achterzijde vervangen. Er staat niet aangegeven dat het ‘vanaf’ prijzen betreffen. Prijzen worden vermeld op basis van invoer kenteken.

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2019 om 01:05
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kosten die zijn vermeld bij een reparatie bedrijf. De kosten zijn redelijk vergelijkbaar met andere bedrijven. Werk valt altijd tegen en, nog een vraagje: waarom niet bij uw dealer laten repareren? Dat het werk tegenviel: ook dat kan gebeuren; men heft u tenminste op de hoogte gebracht, zoals dat hoort.Natuurlijk kunt u de verdubbeling van prijs niet accepteren allen: denk dat u de auto niet meer terug krijgt.

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2019 om 04:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welke garage, welke prijs op de website en waarvoor? Welk merk/type auto en hoe oud? Dan kunnen we zelf ook even kijken.
Wat was uw verzoek/opdracht aan de garage?
Als een reparatie tegenvalt omdat zaken vastgeroest zitten bijv. dan vergt dat meer werk en tijd en wordt een reparatie duurder.

Rv
door RvtO - Aug 20, 2019 om 06:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij irriteert is dat het blijkbaar vrij algemeen als acceptabel wordt ervaren dat een geadverteerde prijs geen waarde hoeft te hebben voor een garagebedrijf (een keten).
Natuurlijk kan het werk soms tegenvallen, net als dat het vaak mee zal vallen. Voor mij valt dat onder ondernemersrisico.
En hoewel ik vind dat iedereen fair vergoed behoort te worden voor zijn werk, vind ik ook dat een geadverteerde prijs een bepaalde waarde heeft.

Bedankt voor uw reacties.

jo
door jorisw Aug 20, 2019 om 07:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Natuurlijk kan het werk soms tegenvallen, net als dat het vaak mee zal vallen."

Hier zit de denkfout. Voor dit soort klussen is de hoeveelheid werk onder normale omstandigheden bekend. Een band vervangen zal nooit opeens in de helft van de tijd lukken. Als de moeren gewoon losgedraaid kunnen worden en de velg is niet beschadigd kan je bijna op de minuut nauwkeurig bepalen hoe lang het duurt. Zit er echter 1 moer vastgeroest, dan is het ineens vrij onvoorspelbaar geworden. En dat is geen ondernemersrisico.

ma
door malty - Aug 20, 2019 om 07:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het was uit uw vraag niet duidelijk wat er gerepareerd moest worden.
Ja, als u zegt dat ze de schokbreker niet los kregen is dat hun risico, dus geadviseerde prijs betalen.
Ik weet niet het een bovag garage is, anders daar klacht indienen.

jo
door jorisw Aug 20, 2019 om 07:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk is dat niet hun risico. Voor prijzen van reparaties ga je uit van standaardomstandigheden, en dat is dat je onderdelen met een normale effort kunt verwijderen. Stel dat je er bij vervanging achterkomt dat de boel half verrot is waardoor een nieuw onderdeel niet goed en veilig kan worden gemonteerd. Dan moet je een stuk van de carrosserie vervangen. Moet de garage dat ook maar doen voor het standaardbedrag? Werken jullie wel zo? Dat jullie alle onvoorziene zaken voor eigen kosten nemen?

ma
door malty Aug 20, 2019 om 08:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Net wat u zegt @jorisw, een nieuw onderdeel is wat anders dan een schokbreker niet los krijgen.
De garage kan dan altijd de prijs verhogen door te zeggen dat ze iets niet loskregen, valt niet te controleren, gebruiken ze dan wel het juiste gereedschap?

panter22
door panter22 - Aug 20, 2019 om 09:55
6599 Antwoorden / Vragen

Was het Euromaster? Daar adverteren ze met gegarandeerde prijzen.
En die heeft een klachtenregeling. Kijk in de algemene voorwaarden,

Rv
door RvtO Aug 20, 2019 om 12:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het was een vakgarage.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2019 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Noem de naam van die vakgarage en het merk van de auto dan eens. Nu wordt er maar in de lucht gepraat.

Rv
door RvtO Aug 20, 2019 om 13:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat lijkt me niet zo relevant. Je kunt je/ een kenteken invoeren op de website van vakgarage, vervolgens de reparatie en er wordt een prijs getoond.

Grunnen.
door Grunnen. Aug 22, 2019 om 11:55
509 Antwoorden / Vragen

Klopt ,dat richtprijzen. Meerwerk moet je altijd betalen. Werkloon is meestel de grootste kostenpost bij garages

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2019 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als ik bij vakgarage schokbrekers vervangen intik, krijg ik niets te zien. Lijkt me ook geen dagelijks voorkomend probleem.

Rv
door RvtO Aug 20, 2019 om 14:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kan geen afbeelding plaatsen via mijn telefoon.
Link naar de pagina om kenteken in te voeren

panter22
door panter22 - Aug 20, 2019 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de algemene voor waarden bij artikel 9.
Deze vakgarage beschouwt de afgesproken prijs als prijsopgave.
Maar jij zegt dat je met de reparateur een vaste prijs hebt afgesproken.
https://www.vakgarage.nl/algemene-voorwaarden
Je kunt een klacht indienen:
https://www.vakgarage.nl/klachtenformulier

Rv
door RvtO Aug 20, 2019 om 16:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Ik ga het eerst maar eens in alle redelijk met de betreffende garage bespreken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 20, 2019 om 17:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zag al een reactie met de vraag of de garagehouder lid is van BOVAG.
Als dat zo is kunt u overwegen om een klacht in te dienen aangezien het op zijn minst een goede gewoonte is resp. feitelijk verwacht kan worden dat u wordt gebeld dat er meer onderhoud nodig is en u dan ook vragen of u akkoord bent. Zie : https://www.bovag.nl/info/auto/klachten

U geeft wel heel erg weinig info m.b.t.automerk, type, bouwjaar, verreden km's.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 20, 2019 om 18:34
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RVTO,

Het is slordig van die garage en ik zou geen zaken meer met ze doen.

Aan een advertentie kun je geen rechten ontlenen.
Hier zijn al uitspraken van rechters over geweest volgens een advocaat,die ik ken.

brainless
door brainless Aug 21, 2019 om 10:09
324 Antwoorden / 0 Vragen

TS had een schermprint van de prijs meegenomen en daar was de garage mee accoord gegaan.

ha
door harrybre - Aug 21, 2019 om 12:44
240 Antwoorden / Vragen

Ollanders en onzekerheid.... Als God ooit met een ECHTE levensverzekering komt, bijv 87 jaar, 6 mnd en 5 dagen, zal de Ollander nog vragen: hoe laat precies...en God voor de rechter dagen, als het overlijdensmoment 2 minuten te vroeg is...
Ik heb al tig jaren een simpele afspraak met mijn garage: "doe wat u wijs vindt. Ik wil NOOIT dat ding moeten duwen noch problemen met remmen en stuur hebben ".  3 controles per jaar: APK, zomer- en wintercontrole. Recentelijk de zomercontrole: "uw linker achterrem gaat niet soepel genoeg (naar onze zin). Kon over 1-2.000 km wel eens raar gaan doen, dus hebben we gerepareerd ( € 55) ". Afgelopen 15 jaar nog nooit problemen gehad. Auto is van 2005.

Rv
door RvtO Aug 21, 2019 om 16:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

?

ha
door harrybre Aug 21, 2019 om 18:08
240 Antwoorden / Vragen

Sorry, stukje weggevallen:
Dus: zoek een garage, waar je vertrouwen in hebt, en gun die mensen ook eens wat. Krijg je ook eens wat terug, zoals bij mij: "dynamo was helemaal niet stuk, enkel wat corrosie. Zijn wel 1/2 uur aan het zoeken gewest, dus dat is dan € 25 arbeid + € 0,05 schuurpapier ipv € 500 nieuwe dynamo".
Ollanders willen altijd alles zo goedkoop mogelijk en vaststaand, vraag maar aan AZ Alkmaar.

mo
door mof - Aug 21, 2019 om 13:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja u staat in uw recht. U hoeft op deze manier geen verdubbeling van de kosten te accepteren. De website vermeld de kosten, de garage en u gaan daarmee akkoord. Een kostebverhoging van tien tot twintig procent, alla, maar geen verdubbeling.

1paul
door 1paul - Aug 21, 2019 om 16:13
3134 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit hoeft u niet te accepteren, de kosten mogen hooguit 10% meer zijn dan de offerte, dit word nog als redelijk gezien...

zij zijn de vakmensen en mocht de rekening duurder uitvallen moeten zij dit van te voren melden, het niet loskrijgen van een bout hoort daar niet bij, dat is eits wat simpel op t elossen is...

Rv
door RvtO - Aug 21, 2019 om 16:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Auto weer opgehaald en over de kosten gesproken. Met behoorlijke tegenzin is garagist me toch een paar honderd Euro tegemoet gekomen. Was het nog steeds een 70% duurder dan oorspronkelijk, maar goed. Doordat hij in elk geval iets van de prijs heeft afgedaan, kan ik daar dan maar mee leven.

Bedankt voor al uw reacties.

aurora1
door aurora1 Aug 21, 2019 om 17:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden (zouden meer mensen moeten doen). Wat ik wel zou doen is een goede vaste garage bij u in de buurt zoeken. Dat is wel zo handig.

ma
door malty Aug 21, 2019 om 18:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het melden.

Rv
door RvtO Aug 21, 2019 om 18:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ook een vaste garage, maar die was gesloten wegens vakantie.

panter22
door panter22 Aug 22, 2019 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt toch mooi wat van de prijs afgekregen. Bedankt voor het melden

ev
door evertgd - Aug 21, 2019 om 17:20
41 Antwoorden / 0 Vragen

Net als een klus in huis zit ook een klus aan een auto vaak tegen. Dan is er 'meerwerk' en dus 'meerkosten'. Bij een auto geldt meestal, dat je, als je gaat 'schroeven', van het ene naar het andere probleem gaat.

In uw geval zou ik zeker een gespecificeerde factuur vragen. Zo komt u er achter, wat er allemaal extra aan de auto is gedaan. Desnoods kunt u dat door een ander garagebedrijf laten controleren, al kost dat u natuurlijk extra geld.

Wel altijd goed opletten. Een voorbeeld: Het linker portierraam van mijn Mercedes-Benz liep niet goed omhoog en kantelde iets naar voren. Garage: ,,Het mechaniek moet vernieuwd worden. Kosten zo'n 300-350 euro, incusief montage"
Nou heb ik jarenlang in de autobranche gewerkt. Ik heb het zelf  eens bekeken. Het raam liep niet goed door de 'poes', het rubber met stoffen voering. Een bus siliconenspray van 1.79 euro bij |Warenhuis A.C. Tion. De poes goed ingespoten en... Het raam loopt weer als nieuw naar boven. Toch zo'n kleine 350 euro bespaard. Waarmee ik wil zeggen: Kijk zelf goed, vraag desnoods mensen die er verstand van hebben of een reparatie a) nodig is en b) kan voor die prijs en c) hoe groot de kans is, dat er meer mankementen aan het licht komen.