Kosten reparatie auto twee keer zo hoog als internetprijs
Ik heb mijn auto naar een garage gebracht voor een reparatie waar op internet de kosten voor staan vermeld, bij die garage. De kosten zijn redelijk vergelijkbaar met andere bedrijven.
Toen ik de auto bij hen bracht, heb ik een schermprint laten zien en dat was akkoord.
Vandaag werd ik gebeld door de garage met de mededeling dat het werk tegenviel en dat het nu ruim twee keer zoveel gaat kosten. Ze waren al begonnen toen ze erachter kwamen dat het tegenviel en konden ook niet meer terug. Ik ben nog niet gebeld dat mijn auto klaar is.
Mijn vraag is, niet al te verrassend waarschijnlijk, of ik in mijn recht sta als ik die verdubbeling van de kosten niet accepteer. Ik heb de website nog eens goed bekeken en er staat volgens mij nergens een voorbehoud over de vermelde prijs.
Een monteur is geen paragnost, hij ziet wat hij moet doen vaak pas als hij bezig is met iets anders aan uw auto.
Internet zijn bijna altijd lokkertjes if vanaf prijzen
Voor een beurt kan ik mij voorstellen dat er een vaste prijs is en het vervangen van een onderdeel ook. Echter kunnen er altijd zaken naar boven komen die voor meerwerk en dus een meerprijs zorgt.
Stel dat er iets vastgezet moet worden en blijkt dat de steun afgebroken is. Dan moet daar eerst een nieuwe op gezet worden.
Maar zolang u niet zegt wat er gedaan moest worden en wat er nu gedaan is blijft het speculeren.
Ze kregen de schokbreker niet los. Ze hebben gebeld toen ze de schokbreker al doorgezaagd hadden. Er was dus inderdaad geen weg terug meer.
Mijn vraag gaat ook om de geldigheid van de geadverteerde prijs.
Waar ging de auto voor naar de garage?
Normaal belt de garage als de rekening fors hoger zal gaan worden.
Als het geen direct noodzakelijke reparatie is kunt dan beslissen of u de auto voor die prijs laat repareren.
De vraag is wat er dan gerepareerd moest worden en uitstel daarvan niet mogelijk was.
De prijs die op de site staat zal niet incl. onvoorziene reparaties zijn.
De auto staat nu waarschijnlijk gerepareerd bij de garage en om hem mee te krijgen zult u de hogere rekening wel moeten betalen.
“De prijs die op de site staat zal niet incl. onvoorziene reparaties zijn.”
Dit is een aanname waarvan ik niet kan zeggen of dat ook zo is omdat ik geen voorbehoud op de geadverteerde prijs kan vinden. Voor zover ik begreep zijn het vooral extra kosten voor arbeid.
Schokbrekers achterzijde vervangen. Er staat niet aangegeven dat het ‘vanaf’ prijzen betreffen. Prijzen worden vermeld op basis van invoer kenteken.
Kosten die zijn vermeld bij een reparatie bedrijf. De kosten zijn redelijk vergelijkbaar met andere bedrijven. Werk valt altijd tegen en, nog een vraagje: waarom niet bij uw dealer laten repareren? Dat het werk tegenviel: ook dat kan gebeuren; men heft u tenminste op de hoogte gebracht, zoals dat hoort.Natuurlijk kunt u de verdubbeling van prijs niet accepteren allen: denk dat u de auto niet meer terug krijgt.
Welke garage, welke prijs op de website en waarvoor? Welk merk/type auto en hoe oud? Dan kunnen we zelf ook even kijken.
Wat was uw verzoek/opdracht aan de garage?
Als een reparatie tegenvalt omdat zaken vastgeroest zitten bijv. dan vergt dat meer werk en tijd en wordt een reparatie duurder.
Wat mij irriteert is dat het blijkbaar vrij algemeen als acceptabel wordt ervaren dat een geadverteerde prijs geen waarde hoeft te hebben voor een garagebedrijf (een keten).
Natuurlijk kan het werk soms tegenvallen, net als dat het vaak mee zal vallen. Voor mij valt dat onder ondernemersrisico.
En hoewel ik vind dat iedereen fair vergoed behoort te worden voor zijn werk, vind ik ook dat een geadverteerde prijs een bepaalde waarde heeft.
Bedankt voor uw reacties.
"Natuurlijk kan het werk soms tegenvallen, net als dat het vaak mee zal vallen."
Hier zit de denkfout. Voor dit soort klussen is de hoeveelheid werk onder normale omstandigheden bekend. Een band vervangen zal nooit opeens in de helft van de tijd lukken. Als de moeren gewoon losgedraaid kunnen worden en de velg is niet beschadigd kan je bijna op de minuut nauwkeurig bepalen hoe lang het duurt. Zit er echter 1 moer vastgeroest, dan is het ineens vrij onvoorspelbaar geworden. En dat is geen ondernemersrisico.
Het was uit uw vraag niet duidelijk wat er gerepareerd moest worden.
Ja, als u zegt dat ze de schokbreker niet los kregen is dat hun risico, dus geadviseerde prijs betalen.
Ik weet niet het een bovag garage is, anders daar klacht indienen.
Natuurlijk is dat niet hun risico. Voor prijzen van reparaties ga je uit van standaardomstandigheden, en dat is dat je onderdelen met een normale effort kunt verwijderen. Stel dat je er bij vervanging achterkomt dat de boel half verrot is waardoor een nieuw onderdeel niet goed en veilig kan worden gemonteerd. Dan moet je een stuk van de carrosserie vervangen. Moet de garage dat ook maar doen voor het standaardbedrag? Werken jullie wel zo? Dat jullie alle onvoorziene zaken voor eigen kosten nemen?
Net wat u zegt @jorisw, een nieuw onderdeel is wat anders dan een schokbreker niet los krijgen.
De garage kan dan altijd de prijs verhogen door te zeggen dat ze iets niet loskregen, valt niet te controleren, gebruiken ze dan wel het juiste gereedschap?
Was het Euromaster? Daar adverteren ze met gegarandeerde prijzen.
En die heeft een klachtenregeling. Kijk in de algemene voorwaarden,
Het was een vakgarage.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer